Officieel: dit is de Audi Q8

Auteur: , 72 Reacties

Daar is 'ie hoor!

Nu ja, het is eindelijk zover. Nadat we eerder vanochtend met het gebruikelijke riedeltje te maken kregen van het vroegtijdig uitlekken van de persfoto’s, hebben we de volledig nieuwe Audi Q8 nu daadwerkelijk voor ons. Gezien het grote aantal foto’s dat vanochtend uitlekte, zul je de Q8 vanuit de meeste hoeken al hebben bekeken. Het enige verschil is dat we nu ook de technische informatie en de studioshots erbij krijgen, plus een exclusieve videoshoot met onze eigen @casperh.

Zoals we vanochtend al terecht opmerkten, vertoont de Q8 grote overeenkomsten met de Audi Sport Concept. Sterker nog, mocht je de juiste lenzen niet in hebben, dan zou je de twee niet uit elkaar kunnen halen. De SUV-coupé is precies 4,99 meter lang, exact 2 meter breed, 1,71 meter hoog en heeft een wielbasis van 3 meter. Door de coupévorm die de Q8 heeft, is hij korter, breder en lager dan zijn minder sportieve broer. Overigens kan een bepaalde collega zijn vingers aflikken bij het feit dat de Q8 zowel aan de voor- als aan de achterzijde voorzien is van een korte overhang. Het gaat aan de achterkant niet ten koste van de bagageruimte, want de eigenaar heeft bij het neerklappen van de tweede zitrij (drie zetels) maar liefst 1.755 liter tot zijn beschikking.

Officieel: hier is de Audi Q8

Het spreekt voor zich dat de Q8 voorzien is van alles dat je je maar wensen kunt. Twee MMI-schermen (10,1″ boven, 8,6″ onder) in de middenconsole laten je de meeste functies in de auto bedienen, het 12,3″ display in de cockpit richt zich vooral op de taken die betrekking hebben tot de bestuurder. Daarnaast heeft de wagen allerlei comfort- en veiligheidsfuncties, evenals een vijftal radarsensoren, zes camera’s, twaalf ultrasone sensoren en een laserscanner. Overigens kan deze Audi zich vanaf volgend jaar zelf uit de garage rijden (onderdeel van het Park plus assist pakket, wat pas later op de markt komt). Afgezien van luxe opties als een geluidssysteem van Bang & Olufsen, 22″ velgen en geventileerde, masserende stoelen, wordt de SUV standaard geleverd met 20″ velgen, LED-verlichting en adaptieve dempers.

Dit is een mooi bruggetje naar de technische zijde van het verhaal. De Audi Q8 krijgt standaard vierwielaandrijving. Hierbij is de verdeling van het vermogen normaal gesproken 40:60. Mocht de situatie het toestaan, dan wordt het vermogen dankzij een mechanisch sperdifferentieel naar de as met de meeste grip gestuurd. Hoewel de Q8 standaard adaptieve en instelbare dempers heeft, kan men kiezen voor adaptieve luchtvering en vierwielsturing.

Officieel: hier is de Audi Q8

In het vooronder van de 2.145 kg wegende Audi Q8 gaat opmerkelijk genoeg een diesel schuil. Ondanks alle paniek en tragedie rondom de zelfontbrander, geeft Audi de volledig nieuwe Q8 in Europa doodleuk een 3-liter TDI. Om precies te zijn hebben we te maken met de 50 TDI. Dat gezegd hebbende is Audi natuurlijk niet helemaal de weg kwijt. De 3-liter TDI is namelijk een mild hybrid. De krachtbron beschikt over 210 kW (~281 pk) en produceert maar liefst 600 Nm aan koppel. Als gevolg snelt de SUV in 6,3 seconden naar de 100 km/u en heeft hij een topsnelheid van 232 km/u. Dankzij de mild hybrid-technologie kan de auto tussen de 55 en 160 km/u coasten met de verbrandingsmotor uitgeschakeld. Het 48V-systeem regenereert overigens tot 12 kW bij het afremmen. De 3-liter TDI is gekoppeld aan een achttraps tiptronic automaat.

Meer details en een interview met de designer zie je in deze video:

De volledig nieuwe Audi Q8 verschijnt in het derde kwartaal van 2018 op de Europese markt. Nadat de 3-liter TDI het openingssalvo heeft gevuurd, krijgen we volgend jaar een 228 pk sterke 3-liter diesel (45 TDI) en een 335 pk sterke 3-liter benzine voor de kiezen. Over eventuele S-modellen laat Audi nog niets weten.

UPDATE: Inmiddels zijn de prijzen bekend. Je leest het hier.



72 reacties

Wow! Dit ziet er wel heel goed uit, had het minder verwacht om eerlijk te zijn
@gilettelubbers: Helemaal mee eens, uiterlijk een 10. Interieur een 8 vanwege het glimmende plastic (wie die trend verzonnen heeft… mamma mia)
@intimrasiert: ach joh, om de tien minuten even met de swiffer duster erover en je ziet geen stof meer;)
Verschrikkelijk ding, vooral voorkant is opzichtig, te druk en ziet er plastic uit.
De achterkant is ook niet mooi maar gaat nog.
Zijprofiel ziet er eigenlijk goed uit, dat is wel stukken beter dan een X6 of GLE.
Maar al bij toch gewoon afzichtelijk.
@kurtb: Alle subtiliteit is er wel uit bij Audi. Ik heb ooit de Audi A4 B8 gehad, dat vond ik nog een mooie auto. Sommigen vinden het saai, maar ik vond van dat model dat het mooie lijnen had. Best stoere voorkant, maar niet te. Dat is er echt helemaal anders met de huidige modellen. Geen enkele Audi vind ik echt nog statig en mooi. Het is allemaal voor mij veel te schreeuwerig. Zeker de Q serie, waarbij de helft van de voorkant “chroom” is.
@hiostu: Helemaal mee eens, het model dat u noemt was nog een mooie audi.
Een auto kan ook mooi, of zelfs ‘dik’ zijn terwijl hij ook nog wat klasse uitstraalt en elegantie heeft.
Denk er ook maar eens over na, hoe slecht deze Q8 oud zal worden, je weet het nu al.
De mensen die dit nieuw kopen zal het een worst wezen, maar je weet dat dit niet bepaald een tijdloze schoonheid is en dit ding er over een paar jaar al verschrikkelijk achterhaald uit zal zijn.

Ik heb niks met al die drukte van tegenwoordig.
Neem een porsche, doe mij de instappers maar, hoe meer turbo gt ultra package er op komt hoe lelijker het allemaal is. Is het functioneel? vast, maar zeker ook minder mooi.
De instapper zonder hoeken gaten frutsels en spoilers geniet mijn voorkeur.
Zelfde met BMW’s met M pakketjes, en de M versies, die 4 uitlaten en frutsels, nee bedankt.
Neem een 6 series (niet dat nieuwe opgehoogde ding) dat is naar mijn mening een mooie stijlvolle coupe, elegant prachtig silhouet straalt klasse uit.
Neem de m6 en dat is allemaal verdwenen, drukte met 4 uitlaten en een lelijke achterkant ineens etc.
En zo kan ik nog wel even doorgaan met voorbeelden.
“Soort van coupé-vorm”? Srsly? Door die ietsiepietsie aflopende daklijn?
@lpj: Ja lijkt net een lekker lichtvoetig sportief coupeetje toch
@harrie: Dit lijkt inderdaad op het betere gooi en smijtwerk. Lotus en Donkervoort, letten jullie even op?
@rikus: Net even geteld (je moet je met iets bezig houden…), en de brave man in het filmpje (neen niet Casper) heeft in 5 minuten maar liefst 13 keer laten vallen hoe “sporty” het wel niet is, en nog eens 4 keer dat het wel degelijk een coupé-vorm heeft.

Lotus en Donkervoort zijn er niks tegen inderdaad!
Het interieur is ongelofelijk vet. Daar zou ik graag iedere dag inzitten! Probleem is dat je ook richting je auto moet lopen iedere morgen en dan komt je ontbijt weer goeiemorgen zeggen…
@timobac: dat is de automatische bestuurders gewichtsreductie en dat is gelijk de enige opmerkelijke “optie” die standaard is op deze wagen.
@timobac: Daarom is ‘ie ook gepresenteerd in de nieuwe Audi Exclusive kleur: Gal Goud. Als je dan moet overgeven op je auto, valt het niet zo op. Ze hebben werkelijk overal aan gedacht bij de boksbeugel!
Wat een vreselijk hok. Al zullen ze ze waarschijnlijk niet snel genoeg kunnen bouwen
Die voorkant verpest het helemaal. Echt ontzettend lelijk. De rest vind ik nog best fraai eerlijk gezegd. Mooier dan een X6 of een GLE coupe.
Wat een vette auto. Voor iedereen die liever gaat voor saai en stereotype design: Giulia…

Jammer dat een auto als deze totaal niet te betalen zal zijn. Lees: alleen bereikbaar voor directeur/groot aandeelhouder/irritante rappers.
@freezzr: @freezzr: ik neem aan dat je dit sarcastisch bedoeld? Giulia, saai en stereotype? 😆
Alleen met diesel? Hahahaha! ‘Voorsprong door techniek’??? Hahahahaa. Ze maken zich wel een beetje belachelijk zo langzamerhand met die slogan…
@svenska_aeroplan_ab: welke voorsprong heeft Lexus dan?
@svenska_aeroplan_ab: Wat jij nu opschrijft, neigt ook naar irritante tekst van een irritante rapper, vooral doorgaan, een beetje ritmegevoel en je maakt dus goeie kans om er één aan t schaffen!
@lithiumion: Excuses @svenska_aeroplan_ab

Mijn comment was gericht op @freezzr
@svenska_aeroplan_ab: haha inderdaad. en dan ook nog zo’n afzichtelijk hok uitpoepen. hopelijk hangt er een onbetaalbaar hoog prijskaartje aan zodat ik er niet vaak naar hoef te kijken. tot zover mijn genuanceerde mening :P
@svenska_aeroplan_ab: level 6 autonoom, car2car connectivity, 48 volt systeem met elektrische turbo in massa productie auto’s….

Ik snap dat de slogan een beetje overdreven is, maar ze op sommige punten lopen ze echt wel voor op de concurrentie als je het objectief bekijkt. Maar objectiviteit is nou niet het sterkste punt van reaguurders..
Ik dacht dat dit de nieuwe Q5 was…
Krijg je die kale man erbij in het interieur?
Wanneer Vorsitzenden des Vorstands Rupert Stadler in hoogsteigen persoon met de sleutels van dit ding op een presenteerblaadje voor mijn deur zou staan, dan zou ik net zo lang op hem hebben ingepraat tot hij terug zou komen met de sleutels van een A6/7/8. BITTE !!!
u.g.l.y.
You ain’t got no alibi you ugly
Eh! Hey! You ugly!
Zet hem maar voor de deur! Helemaal in Mythos Black met dito velgen en een Nougat Brown leder interieur 👌🏼

Wat een vet ding toch..
@misterdrogba: een vet lelijke neus hebben ze bedacht….
Lijkt op een opgefokte Q2
In de korte tijd tussen nu en vanochtend is er niks veranderd aan mijn mening. Ik vind het nog steeds een verschrikking op 4 wielen.
@viezefreddyw: oké. Hou je ons op de hoogte? LOL
@hehe: Ghehe. Ik zal in de komende weken een update plaatsen.
Casper ziet er nog vrij happy uit, zo in een SUV.
@cossiekiller: Casper en happy in 1 zin? Jij durft
Afzichtelijk
Ik ben totaal geen fan van dit segment, maar deze ziet er dik uit.
Die grill zeg.. wat een verschrikking.. hadden ze het grill design van een paar jaar geleden gepakt dan zag het er een stuk smakelijker uit
Mooie T-Roc
Uhhmm… laat een mening wel achterwege…
Achterkant lijkt zo’n hitlersnor te hebben. Niet mijn smaak.
Vette bak.
https://www.autoblog.nl/gallery/Audi/Q8/audi-q8-21.jpg
De designer van de Q8 in zijn creatie… oh, wacht! Het is Casper!!
Met frameloze zijramen. De eerste suv daarmee?
Had ik nog niemand zien opmerken. Da’s wel apart.
Details…. daar is Audi goed in. Om een oordeel te geven over het totaal zou ik de Q8 eerst in een andere kleur willen zien. Grijs bijvoorbeeld…?
@eaudi: De Subaru Forester had dat meer dan 20 jaar geleden al.
@Edge: dat is anders, Audi bedenkt alleen nieuwe dingen!
Als je in de markt bent voor een Q7 is dit toch wel een optie, voor iets meer geld een iets minder lompe en minder lelijke auto met een veel moderner interieur.
Btw, die grote grijze omranding van de grille lijkt optioneel. De ‘standaard’ is een gekleurde rand. Oogt stuk minder verschrikkelijk. Zie audi.de.
@eaudi: inderdaad. Op de NL site ook een foto met zwarte gril
Waar positioneert Audi deze auto? Tussen de MAN en de DAF?
Het zou dapper geweest zijn van Audi om de civiele motorversie uit de LeMans R18 e-Tron in te bouwen in deze Q8. De software heeft dan wel 21 aangepaste regels nodig om de TÜV gerust te stellen. Het ontwerp vind ik wel geslaagd en minder lomp dan de Q7.
Die Urus is niet lelijk
dan vindt ik een x6 nog mooier. en dat is echt het hok der hokken van bmw.
@gwnbmw: Je hebt de X2 zonder opsmuk nog niet in het echt gezien zeker..
Hier zullen ze bij een bepaald tankstation blij mee zijn..
Ik weet het niet hoor. Voor een Audi is dit een hartstikke vernieuwend design, en alleen daarom al wil ik het waarderen. Maar die voorkant, die kan gewoon echt niet. Indrukwekkend is het zeker, maar mooi is ‘ie niet bepaald.
Ja! Daar kan ik wel aan wennen!
Voor een SUV-Coupé is het een prima auto, iets minder wanstaltig dan de GLE Coupé als je het mij vraagt.

Maar ja, mij laten kiezen tussen SUV-Coupés is mij laten kiezen tussen soorten griep. Mijn antwoord is namelijk: geen van allen.
Is er afgesproken met Audi dat de Urus niet genoemd wordt? Dit lijkt mij toch gewoon de Urus maar dan met Audi logo’s?
Mooiste SUV van het moment. Alleen jammer van die 2 meter breedte, dat wordt zweten tussen de velgvernietigende stoepranjes bij de in- en uitgang van parkeergarages. Enig idee waarom geen enkele parkeergarage die stoeprandjes gewoon weglaat? Is er een geheime deal tussen deze garages en schadebedrijven die ik niet ken?
@intimrasiert: die stoep randjes zijn er toch met een reden. Zodat jij bij een stuurfout niet de slagboom automaat van de sokken rijdt maar je eigen auto beschadigd. Overigens ben ik het met je eens, met zo’n bakbeest vermijd je parkeergarages (en bijzonder de krappe) het liefste helemaal.
@mashell: als dat de reden is, maak ze dan hoger zodat er een muurtje ontstaat, en ik kan zien hoe die krengen lopen. Zeker wanneer je een bocht moet maken is het zo tricky nu. Maak aan de overkant van de automaat geen stoeprandje dan. Zet er peilstokjes op. Maak ze lager zodat ik eerst de band raak en kan bijsturen. Nu is het gewoon boosmakend dom gebouwd, overal. Maar ik stop deze rant, ga wel een brief schrijven naar Q-park.
Maaaar kunnen er zeven in…?
@oqyelfer: nee dat kan niet in een coupe. Word in het filmpje ook verteld.
Met alle respect hoor, maar Audi is toch allang passé? Dit is een soort van Karoq / Urus kruising met een versjoemelde VW motor erin. Wat een gedrocht, haha!!
@quinn: Ben ik met je eens. Lijkt wel een grote mix die SUV’s van VAG die door de blender gaan.

Wat dat betreft pakt BMW het beter en slimmer aan met de RR Cullinan. Zo krijgt RR meer ruimte en mogelijkheden voor een exclusief product in een zeer dure segment.
Hij heeft netjes achter de stoelen dus ik wil hem, best priemium toch?
Ik vind deze net als de Urus wel mooi. Alleen moet Audi eens een andere velgen designer zien te vinden.
Jammer dat alle foto’s van een wagen in deze lelijke mosterdkleur zijn.
Een Coupe?? Zet de GLE Coupe ernaast en je begrijpt wat ik bedoel. Het is gewoon een Q7 met een strakker uiterlijk.
Nog steeds niet met een sterk aflopende daklijn. Jammer gemiste kans en meer van hetzelfde bij VAG ( helaas)

De Urus ziet er beter uit naar mijn mening.
Weer het toppunt van saaiheid, zoals we van Audi gewend zijn, zo ongeveer de lelijkste en saaiste in zijn klasse.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).