
Er komt nog een Audi RS6, maar dan hybride en elektrisch. De huidige is de laatste met enkel een verbrandingsmotor.
Audi vierde recent met veel bombarie het 20ste jaar van de Audi RS6. De auto is immers retepopulair en dat mag gevierd worden. Zo deden wij ook even een duit in het zakje met alle RS6 varianten op een rij.

Audi RS6
De huidige generatie Audi RS6, die we sinds 2019 kennen, is misschien wel populairder dan ooit. Niet in de laatste plaats vanwege de good old vierliter V8 met 600 pk. Nou is dat al technisch een soort downsizing omdat de RS6 uit 2008 een V10 had, maar het is alsnog wel een lekker dikke motor. En de aandrijving wordt enkel verzorgd door die motor, het enige hybride wat je gaat vinden is een 48V Mild Hybrid systeem.

Audi RS6 gaat hybride en elektrisch
Dat gaat veranderen. Audi’s R&D-baas Stephan Reil zei tegen Wheels dat de aankomende generatie Audi RS6 niet meer volledig afhankelijk is van een brandstofmotor. Het topmodel van de Audi A6 krijgt een plug-in hybridesysteem mee. Dit model staat op de planning voor 2026. We kunnen dus sowieso nog vier jaar genieten van de RS6 zonder hybride aandrijving.

Dat wordt de volgende generatie in 2026, met als codenaam ‘C9’. De opvolger daarvan met als codenaam C10 gaat nog een stapje verder: die wordt volledig elektrisch. Reil zegt dat dit de manier is om de RS6 alsnog in leven te houden, ook al veranderen de tijden. Vrees niet trouwens, de Audi RS6 C10 staat pas voor ergens na 2030 op de planning.

Het is dus nog niet helemaal klaar met de verbrandingsmotor, maar hybride wordt het nieuwe normaal voor de Audi RS6. Geniet er nog even van.
Zo jammer dit. 🤢🤮
Perfect. Leent zo’n alleskunner zich uitstekend voor.
Dan mag Audi die troep houden!
Mooie reactie. Daar kunnen we wat mee.
Hou je centjes maar, dan wordt die van mij sneller geleverd. 👌🏼
Audi zal wel een hoop snelle stations hier in Europa verkopen, dus vanaf 2030 een elektrische variant van je topmodel in je belangrijkste markt lijkt me dan heel logisch. In de US is een sedan een stuk populairder, voor zover ik weet.
Volgens mij slinkt het potentiële afzetgebied behoorlijk vanaf dan, met de eis alles daarna elektrisch aangedreven moet zijn. Of zijn er manieren om daar onderuit te komen, met synthetische brandstof bv?
Ik ben benieuwd of die synthetische brandstof uberhaupt ooit iets gaat worden. Laatst een artikel erover gelezen dat het maken van die brandstof niet bepaald duurzaam is.
Als jij 0% uitstoot weet te realiseren daarmee dan mag het
Tja, jammer, maar dat zat er wel aan te komen. Die lekkere 5-cilinder dan maar met wat van die elektro-flauwekul?
Ik stap net weer na een ritje uit de RS6 C7 uit 2013. Wees niet bang, hij is donkerblauw met alu-accenten en alles standaard, en die wagen blijft heerlijk rijden met voldoende tractie, emotie en prestaties. Volgend jaar blaast ‘ie 10 kaarsjes uit, en hij verveelt nog geen moment. Ik had hiervoor die C6 V10 en die was ook fantastisch qua bizarre motor, minder qua handling en natuurlijk een wat gedateerd interieur.
Ik doe de huidige nooit weg. R8 V10 (opgevolgd door een GT3; voor beiden heb ik even wat ‘loterij’ nodig) voor erbij. Geen nieuwere RS6 als opvolger!
Die C7 is ook wel de dikste van alle RS6’n vind ik. Die nieuwe heeft al met teveel restricties te maken, dus die zal bij mij ook zeker afvallen.
Oud nieuws…..Audi volgt BMW al 20 jaar in de motorkeuze van de M5. Dat de BMW M5 een hybride aandrijving krijgt weten we al lang.
Ik hoop dan innerlijk dat ze iets aan het overgewicht doen. Nu irl 2200kg getankt, met opties maar zonder bestuurder… Hybride zal het enkel erger maken…
Beetje extra gewicht voor het onderstuur, zodat het toch nog als vanouds voelt?
Voorbij zijn schijnbaar de tijden dat een autofabrikant bedacht: “Laten we eens een Lamborghini-afgeleide V10 in het vooronder lepelen.”
Nou ja, hopelijk lijden de prestaties er al met al niet onder.
Nog altijd Beter dan Mercedes die gaat over op een 4 cil. Hybride. Snap de negatieve reacties niet helemaal, we gaan die kant nou eenmaal op helaas.
Misschien dat de nieuwe RS6 ook wel een viercilinder krijgt. Volgens mij is nog niet bekend welk blok wordt gekoppeld aan het hybridesysteem toch?
Vreemd. De RS6 is een A6 met dikke motor. De volgende generatie A6 wordt volledig elektrisch, daar hebben ze al concept cars van laten zien. Dus hoezo eerst nog een hybride? Wat ook vreemd is omdat ik in September vorig jaar een interview met Markus Duesmann waarin hij aankondigde met PHEV te stoppen.
Duurt lang. Ik wil nu een dikke Station met Rimac powerrr
Langzaam komt het besef bij steeds meer mensen dat het einde van de ICE dichtbij is.
AMG gaat naar 4-cilinders voor de C-klasse en Audi zal ook aan een 3- of 4-cilinders….
Het wordt sneller, schoner en zuiniger, maar de beleving…..
Niets mis mee, electro motor toevoeging, 680 pk plug in Hybrid, ik zie het probleem niet.
Kan je tenminste nog steeds de steden in als je er alleen nog maar elektrische mag komen.
Oeiii. Dan word de nieuwe RS6 niet meer zo intressant voor plofkrakers….. Word je in eens stilgezet via de computer tijdens de achtervolging… slimme zet van de politie, of worden de oude modelen nu meer waard omdat ze meer gewild zijn??