• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Officieel: Czinger 21C hybride Hypercar met 1.250 pk

Auteur: willeme, gepost 21 februari 2020 om 11:05 – 23 Reacties

Track version op de w

De 21C is de bloedsnelle Czinger hypercar.

Het was al een tijdje bekend dat Czinger de 21C hypercar ging introduceren. Een nieuwe hypercar die de gevestigde orde op zijn kop moet zetten. Net als die andere nieuwe fabrikanten die hypercars lanceren op dit moment.

Californië

Czinger is een klein bedrijf uit Californië, gespecialiseerd in snelle auto’s. Niet te verwarren met Singer, een klein bedrijf uit Californië, gespecialiseerd in snelle auto’s. Met name omdat je de namen exact het zelfde uitspreekt. Wel zien hun producten er totáál anders uit. Geen Porsches, maar hypercars.

Zij aan zij

2,88 V8

De Cinzger C21 is niet geheel elektrisch, maar een zogenaamde plug-in hybride. De verbrandingsmotor is een piepkleine V8 van 2,88 liter. Deze is voorzien van een flatplane krukas. De V8 is voorzien van twee turbo’s, waarmee we ergens moeten denken aan de Ferrari 288 GTO. Een groot verschil is het maximaal aantal toeren: de motor van de Czinger hypercar kan 11.000 toeren draaien!

Achterzijde 21C

1.250 pk

De motor is gekoppeld aan een sequentiële transmissie met zeven verzetten. Maar zoals gezegd is de V8 niet de enige motor. Aan de voorkant zitten nog twee motoren. In dit geval twee elektromotoren motoren. Gezamenlijk leveren ze 1.250 pk. Bijzonder: het accupakket bestaat niet uit lithium-ion accu’s, maar lithium-titanaat. Dit moet ervoor zorgen dat laden sneller moet gaan.

Voorzijde 21C

Plug-in

Veel hypercars zijn tegenwoordig geheel elektrisch. Dat is natuurlijk waanzinnig gaaf, want qua vermogen en koppel lijken de mogelijkheden eindeloos. Een nadeel is echter het enorm hoge gewicht. De hybride Czinger 21C is bijzonder licht voor een PHEV: 1.250 kilogram om precies te zijn. De oplettende lezer zal het opvallen dat elke pk slechts 1 kg hoeft mee te zeulen.

Track versie voorzijde

Bizarre prestaties

Dat heeft zijn uitwerking op de prestaties. Je zou denken dat de 21C bloedsnel moet zijn en dat klopt helemaal. Het apparaat knalt namelijk in 1.9 seconden naar de 100 km/u. De kwartmijl is afgelegd in 8,1 seconden. De 0-300 km/u sprint is wellicht relevanter voor dit soort auto’s: 15 seconden. Ook voor de 0-340 km/u sprint geeft Czinger een tijd op: 29 seconden. De topsnelheid is bizar hoog met 431 km/u.

Interieur

Trackday

Mocht dat niet voldoende zijn, introduceert Czinger meteen even een circuitversie. Deze versie is uitstekend geschikt voor trackdays. Aangezien er met deze auto ook foto’s zijn gemaakt op de openbare weg, gaan we er gemakshalve van uit dat ‘ie ook straatlegaa is. Hierbij zijn er nog wat kilootjes afgeschaafd, waardoor het totaal uitkomt op 1.218 kilogram. Het meest indrukwekkende aan de circuitversie is de downforce. Dit monster genereert 790 kg aan neerwaartse kracht bij 250 km/u. Dit heeft wel zijn uitwerking op de topsnelheid, die bij de circuitversie veel minder hoog is. Maximaal is 380 km/u mogelijk. De straatversie produceert slechts 250 kg bij 250 km/u.

Laguna Seca

Zoals vermeld zal de Czinger 12C zijn debuut maken op de Salon van Genève 2020. Er worden slechts 80 stuks van gebouwd.

Ook interessant!

  • De Czinger 21C is er eindelijk klaar voor
  • Video: Porsche 911 met hybride technologie gesnapt
    Video: Porsche 911 met hybride technologie gesnapt
  • De Autoshow van Genève keert nu écht terug!
  • Schrapt Toyota hun straatlegale hypercar vanwege crash?

Nieuwste artikelen

  • Nieuw automerk uit controversieel land, maar het is geen Chinees!
  • Is de dieselauto dood en begraven?
  • Doemscenario: komende jaren meer verkeersdoden
  • Video: Dit ongeluk zie je van een kilometer ver aankomen
FacebookTweetPinLinkedIn

21c, czinger, Genève 2020, Hybride, Hypercar, plug-in

Vorig bericht: « Volvo geeft de S90 en V90 een facelift
Volgend bericht: Vernieuwde Honda Accord nu iets dikker »

Lees Interacties

Reacties

  1. kennone zegt

    21 februari 2020 om 11:47

    Mooi, nee, en die elektro motoren, mwa,,, maar die 11.000 tpm uit een mini V8 ????????

    Login om te reageren
    • woudloper zegt

      21 februari 2020 om 21:45

      @kennone: en vooral die 3D printed ophanging moet je eens googlen. Insane mooi

      Login om te reageren
  2. baklava zegt

    21 februari 2020 om 11:55

    Die prestaties zijn leuk op papier. Denk dat in praktijk echt geen 1.9 sec gehaald wordt, tenzij ie op slicks staat.

    Login om te reageren
    • grasvreter zegt

      21 februari 2020 om 12:02

      @baklava
      Ik zie heel vaak de .9 staan achter een 0-100 tijd, en dan ben ik direct skeptisch. Een random volkswagen die in 9.9 seconden naar de 100 moet gaan? Hmmmmm ik denk dat ze heel erg hun best hebben gedaan om er geen 10 seconden neer te hoeven zetten.

      Login om te reageren
      • Edge zegt

        21 februari 2020 om 12:19

        @grasvreter: natuurlijk. Dat is puur een psychologisch dingetje, net zoals winkels liever €99,99 op een prijskaartje zetten dan €100,-

        Login om te reageren
  3. rammillius zegt

    21 februari 2020 om 12:44

    En alle 80 al verkocht zodat ze in een garage kunnen gaan staan? En dan koud naar 11.000 toeren jagen want dat is stoer! Daarna uitzetten en nooit meer naar omkijken.

    Jammer dat vele van deze auto’s zo eindigen ?

    Login om te reageren
    • katoenboer zegt

      21 februari 2020 om 12:58

      @rammillius: Jammer dat vele auto’s zo ontiegelijk duur zijn.

      Login om te reageren
      • maferick74 zegt

        21 februari 2020 om 14:38

        -edit: nutteloze bijdrage-

        Login om te reageren
        • maferick74 zegt

          21 februari 2020 om 14:39

          @maferick74: jammer dat er geen editknop is

          Login om te reageren
  4. adamdaga zegt

    21 februari 2020 om 12:59

    Jay Leno had een episode met de voorganger ervan “2015 divergent Blade”. Interessante technologie?

    Login om te reageren
  5. Dutchdriftking zegt

    21 februari 2020 om 13:02

    Hij is best heel mooi eigenlijk, en de prestaties zijn idioot. Wel jammer dat je passagier achter je zit, dat gaat wellicht wat potentiële klanten kosten.

    Login om te reageren
  6. jdpetrolhead zegt

    21 februari 2020 om 13:06

    Het mooiste, en meest bijzondere, vergeten jullie te benoemen!! Het is de 1ste 3D geprinte hypercar in de wereld!!

    Login om te reageren
  7. raceface zegt

    21 februari 2020 om 13:08

    Ben een beetje klaar met al die nieuwe hypercars… maak eens een leuke betaalbare sportwagen, daar hebben we meer aan.

    Login om te reageren
    • basman147 zegt

      21 februari 2020 om 18:54

      Helaas, dat gaat niet want dat is echt moeilijk. Maar dit soort dingen mwoah, verzin onzinnige specificaties, hang er een nog onzinniger prijs aan en er zullen altijd wel een paar idioten in trappen die van gekkkigheid niet meer weten wat ze met papa’s geld aan moeten…

      Login om te reageren
      • basman147 zegt

        21 februari 2020 om 18:55

        Sorry, zag pas later dat EDGE hetzelfde antwoord gaf

        Login om te reageren
  8. Edge zegt

    21 februari 2020 om 13:37

    Met die smalle cockpit doet ‘ie me denken aan een soort moderne interpretatie van de Yamaha OX99-11 van weleer. Leuk!

    Login om te reageren
  9. mondeoscti202 zegt

    21 februari 2020 om 13:40

    Machtig mooi zo’n mini V8. Zou het deze zijn? https://youtu.be/ZX4TR6SgRRY

    Login om te reageren
  10. Edge zegt

    21 februari 2020 om 13:49

    @raceface: Ik snap je opmerking, maar dat is natuurlijk niet zo makkelijk gezegd als gedaan. Een goedkope sportwagen moet er gelikt uitzien, goed rijden en goede prestaties bieden. En dan wil men anno 2020 het liefst ook gewoon een mooi afgewerkt interieur met redelijk up to date techniek. Probeer dat maar eens voor elkaar te krijgen zonder teveel concessies te moeten doen. Als je achter al die vakjes een vinkje wil zetten, kom je al snel uit in het segment van de Cayman en Alpine A110. In vergelijking met de hypercar hartstikke betaalbaar, maar 65.000 euro (Alpine) en 85.000 (Porsche) zijn nou ook niet bepaald bedragen die de gemiddelde autoliefhebber eventjes aan een tweede auto uitgeeft. Wil je het nog goedkoper houden, dan wordt de keuze nog beperkter en zit je al snel te kijken naar een MX-5, 124 Spider of Toyota GT86. An sich leuke auto’s, maar ook auto’s met elk hun tekortkomingen.

    Het is veel makkelijker voor een aspirant-fabrikant om een supercar of hypercar te ontwikkelen, en daar een absurde marge op te gooien die je bij een betaalbare auto nooit zult halen. Als de auto goed of uniek genoeg is, kopen de oliesjeiks toch wel, want als er in de nabijgelegen paleizen ook al een LaFerrari of P1 geparkeerd staat wil je natuurlijk niet hetzelfde hebben.

    Login om te reageren
  11. cossiekiller zegt

    21 februari 2020 om 15:08

    Beetje een kruising tussen een Ultima en een Valkyrie qua uiterlijk.
    Ik wil hem!

    Login om te reageren
  12. MaartenD zegt

    21 februari 2020 om 17:56

    hybride hypercar a.k.a. GAAP

    Login om te reageren
  13. ty5550 zegt

    21 februari 2020 om 21:25

    Was er ook sceptisch over. Weer een hypercar die de productie waarschijnlijk niet haalt en waarbij de fabrikant met over the top specificaties afkomt. Kreeg echter het top gear filmpje over de auto bij de suggesties op youtube. En het project is echt wel veelbelovend en matuur. Zeker de inspanningen die ze hebben moeten leveren voor het gewicht zijn van een niveau, dat zie je de traditionele sportautofabrikanten niet snel nadoen.

    Oh ja, voor de geinteresseerden, de top gear reportage erover staat op https://youtu.be/OCto6qSjIXw

    Login om te reageren
    • FieRo zegt

      22 februari 2020 om 09:19

      @ty5500: interessant!

      Login om te reageren
  14. ty5550 zegt

    21 februari 2020 om 21:39

    Ahja @willeme, ben je zeker dat het een PHEV (plug in hybrid) is? Mij lijkt het een gewone hybrid.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North