Waarom rijden we niet wat meer in dit soort auto’s? De nieuwe Honda Accord wordt er overduidelijk wat dikker van.
Het is zo’n gekke gewaarwording dat er geen nieuwe Honda Accord meer is. Op verjaardagen krijgen we vaak de vraag: “Wat moet ik kopen?” Nee, geen Alfa Romeo 159. Niet iedereen wenst een intieme relatie met de locale werkplaatschef. Vaak als men zoekt naar een betrouwbare, prettig rijdende en hoogwaardige auto, is de Honda Accord een uitstekende kandidaat.
AB Advies nominaties
Dat is overigens ook wel te zien aan het aantal Autoblog advies nominaties, waarbij de Accord al 10 keer aangeraden is. De ‘legendarische’ Alfa Romeo 159 slechts 7 keer. Als er animo voor is, kunnen een keer een overzichtje maken met de populairste AB Advies auto’s. De kans dat de Accord zal blijven scoren, wordt kleiner, want Honda is al een tijdje gestopt met het leveren van de D-segmenter in Nederland.
Japanse Accord
‘Onze’ Accord was altijd een licht aangepaste Japanse Accord, die in de VS werd verkocht als Acura TSX. Jazeker, de Honda Accord is eigenlijk heel erg premium. Er is nu een vernieuwde Honda Accord. Destijds is ‘ie onder de radar gebleven, maar er zijn nu allerlei verfraaiingen leverbaar, waardoor de Accord wat dikker smoelt. Over Japanse Accords gesproken, de Japanners kunnen pas sinds kort de nieuwe Accord bestellen, terwijl deze al een paar jaar in de VS rondrijdt.
Modulo
Qua extra onderdelen is het een beetje hetzelfde als met de S2000 van gisteren. Honda levert via Modulo een hoop onderdelen om Honda’s middenklasser dikker te maken. Mocht je de grill niet fraai vinden, is er goed nieuws: want Modulo levert andere grilles met minder chroomwerk.
Sportiever
De opzetstukken voor de voorbumper en de sideskirts geven de Accord een sportiever voorkomen. Niet dat Honda’s middenklasser het nodig had, maar het maakt het geheel mooi af. Andere details zijn de donkere logo’s en de Modulo-badge. Tevens zijn er nieuwe velgen leverbaar in 18″ of 19″ qua diameter. Om het geheel af te maken is er een heuse spoiler.
Uitstapverlichting
In het interieur zien we nauwelijks wijzigingen. Denk aan lampjes voor het interieur of uitstapverlichting in de deuren. Ja, inderdaad, dat de typenaam geprojecteerd staat op de grond. Handig in het donker als het net geregend heeft. Andere toevoegingen voor de vernieuwde Honda Accord in het interieur zijn de vloermatten en wasbare opbergvakken voor de kofferbak.
Hybride
De Japanse Honda Accord is er met één aandrijflijn. Het is een zogenaamde e:HEV, een heuse hybride dus. De verbrandingsmotor is een 2.0 i-VTEC met een vermogen van 145 pk. Den wordt bijgestaan door een 184 pk sterke elektromotor. Kortom, een aandrijflijn die best goed zou kunnen scoren in Nederland. Honda krijgt binnenkort weer een ‘echte’ Nederlandse importeur, hopelijk kunnen ze de nieuwe Accord weer op de bestellijsten vermelden. Dan hebben wij weer een auto die we kunnen aanraden voor het Autoblog Advies.
toyotafortuner zegt
Best wel dik zo!
mercedesclsfan zegt
Aziatische auto’s zijn saai en onpersoonlijk, je koopt ze omdat je een auto nodig hebt en liefst een betrouwbare.
Uiterlijk ben je ze vergeten voordat ze de hoek om zijn (uitzonderingen zijn er natuurlijk) en het interieur is al niet veel beter, niks spannends te vinden. En weinig personalisering bij het samenstellen. Wanneer elke Nederlander gek was op auto’s zou je niet veel Aziaten zien rijden. Basic uitgevoerde Leon is nog steeds een stuk spannender dan een i30
Vreddy_B zegt
Als Nederlanders minder saai waren zag je juist meer Aziaten. Het halve land rijdt in een zilvergrijze VW Golf. En de rest in een grijze of zwarte auto met een ‘premium’ logo. Want ze zitten liever op een kratje maar met een Audi logo op de gril dan een goede aangeklede Aziaat.
baklava zegt
@mercedesclsfan: duidelijk nooit in een Aziatische auto gereden
griffendahl zegt
@baklava: ik helaas wel, een half jaar… en wat was ik blij dat ik weer een Europeaan had. Lekker als dingen als een navi gewoon weer intuïtief werkt of dat je gewoon weer kan vertrouwen op acc. Of dat je gewoon weer stoelen hebt die zo in te stellen zijn dat je zonder rugpijn aankomt. Als daar tegenover staat dat ik iets meer betaal en mogelijk iets vaker naar de garage moet heb ik er dat wel voor over…
mondeoscti202 zegt
@mercedesclsfan: Mazda Mx5, Honda S2000, Toyota Supra, Mitsubishi Lancer evo, Subaru WRX en Sti modellen, Honda Civic Type-R, Mazda RX, Honda NSX, Mazda’s nieuwe design taal, Hyundai i30N, Kia Stinger GT. Fijne dag.
lekkerlinksrijden zegt
@mondeoscti202: lexus LFA
lecomte zegt
@mercedesclsfan: Hahaha plak een Aziatisch logo op de huidige of vorige CLS of CLA dan had ik dat ook geloofd ???
sanderp zegt
@mercedesclsfan: Jij hebt liever een basic leon dan een fraaie mazda 3?
Dutchdriftking zegt
Best mooi, en als station behoorlijk geschikt voor de Nederlandse markt. Als er nu een slimme marketingman een “Verstappen editie” uitbrengt verkoopt hij waarschijnlijk prima!
Erik zegt
@dutchdriftking:
De slimme marketingman heeft recent de vernieuwde Honda Civic Type R als LM versie uitgebracht wat staat voor ‘Limburgs Menneke’.
lekkerlinksrijden zegt
@dutchdriftking: een Mercedes met Max Verstappen erop? Lewis Hamilton op een Honda dan ook maar
Vreddy_B zegt
Heb de accord altijd wel een mooie auto gevonden. Maar ik vind ze tweedehands eigenlijk best nog wel duur. Mijn zoek termijn zijn over het algemeen diesel+automaat. Dan wordt je bijna plichtmatig naar de Duitsers geduwd. Al is het aanbod tegenwoordig al wel iets breder.
notsobig zegt
@Vreddy_B: En dan zeggen ze dat Duitse auto’s weinig afschrijving hebben en Aziatische veel… Weer een voorbeeld dat dat een wasse neus is…
vpowert zegt
Wat ben ik het met je eens @willeme! Laten we inzetten op een revival van de sedan. Met de strengere CO2 eisen in Europa zouden we juist meer (hybride) sedans en stations moeten (ver)kopen en minder van die gekke SUVs.
Naast de Accord, mag ook de huidige Honda Insight er zijn trouwens. Vroeger een blikkerige hybrid die je alleen reed vanwege 14% bijtelling; tegenwoordig een strakke bak.
iphonistvongates zegt
Een toekomstige verkoopsucces! Wanneer Toyota een bescheiden prijsbeleid toepast gaan ze er heel van verkopen.
406_v6 zegt
@iphonistvongates: Toyota??? ? samsungistnichtvongates
iphonistvongates zegt
@406_v6: Dank voor de correctie ? ik kreeg tijdens het intikken een belletje op een andere telefoon. Ik was even de draad kwijt….gelukkig is het vrijdag! ?
baklava zegt
Mooie auto!
Robert zegt
Zelf de vierde en de vijfde generatie Accord gehad. Vooral die laatste is m.i. nog steeds een van de mooiste Honda’s ooit gebouwd; een sedan met de lijnen van een coupé, lang voordat de Mercedes CLS dit concept omarmde en er een zelfstandige niche in de automarkt mee wist te creëren.
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/9/94/Honda_Accord_rear_20080205.jpg/440px-Honda_Accord_rear_20080205.jpg
thomassnelweg zegt
@RRRobert: Heb zelf ook een mooie gehad van die generatie. Het plaatje dat je meestuurt is overigens geen voorbeeld van, maar weet wel welke je bedoelt. Je moest de pre facelift hebben en die een klein stukje verlagen. Plastic onderdelen in kleur laten spuiten. OEM Honda spoiler in kleur met geintegreerd remlicht. Knappe sloffen eronder en klaar. Jaren plezier van gehad voor een heel klein prijsje.
thomassnelweg zegt
Als er eentje hier komt met een beetje power dan zal ik zeker mijn bankrekening bekijken om te bepalen of ik me deze kan veroorloven. Maar op m’n huidige staat pas 390k op de teller, dus gaat nog wel even mee?
thomassnelweg zegt
Dit is overigens de Amerikaanse Honda Accord en is geen opvolger van de Acura TSX die we in Europa en Japan kenden als Honda Accord. In Amerika had je naast de Acura TSX een Honda Accord en daar is deze een opvolger van. De Amerikaanse Accord is een Honda (ofwel geen Acura) en wordt dus niet als premium gepresenteerd. Verwarrend is het zeker!
406_v6 zegt
@thomassnelweg: klopt! Foto’s van de Noord Amerikaanse Honda Accord… @willeme: ff de juiste pica’s erbij zetten!
macready zegt
Klopt, deze Accord rijdt hier in de VS al jaren rond. De getoonde “nieuwe” Accord is enkel een hele kleine facelift van de Accord die dus al jaren wordt geproduceerd voor bepaalde markten.
Met 2.0 Turbo (motor die deels overeenkomt met de motor uit de Civic Type R) plus tientraps automaat een hele fijne auto. Dankzij relatief gering gewicht gewoonweg vlot (0-60 mph in iets meer dan 5 seconden).
haroldt zegt
De oude accoord nog steeds van buiten een.modern gelijnde auto.
tttijn zegt
De eerste keer dat ik in een accord kon ik de gedachte ‘je bent wel erg merkblind als je ipv de auto nog een 3 serie kiest’ gedachte niet onderdrukken.
560pk zegt
Huidige Accord vind ik, in tegenstelling tot bijna alle voorgaande generaties, niet mooi.
Grootste probleem met álle Aziaten is dat ze geen luxe interieur kunnen maken. In de “goedkopere” modellen is het helemaal droevig plastic, maar zelfs in de topmodellen (zie Lexus LFA) blijft bv het leer er uitzien als plastic. Op de één of andere manier kunnen ze gewoon niet wat de Europeanen wél kunnen. (Hetzelfde probleem geldt voor de meeste Amerikanen.)