Officieel: De Audi e-tron krijgt coupé-broertje

Auteur: , 22 Reacties

Je kan straks verder rijden in een minder praktische auto.

Heb jij altijd al een Audi e-tron willen kopen, maar vond je hem net iets te… praktisch? Dan is er vanavond goed nieuws overgewaaid vanuit Los Angeles. Audi heeft daar namelijk de e-tron Sportback gepresenteerd, de eerste elektrische SUV Coupé van het bedrijf.

Dat betekent de basis van de e-tron, maar dan minder hoofdruimte, minder kofferbakruimte en – als je het ons vraagt – vreemdere proporties. Okay, is er dan niks positiefs te melden over de Sportback? Jawel, want de verlaagde daklijn glijdt wat beter door de lucht. De Sportback heeft een Cw-waarde van 0,25, in plaats van 0,27 bij de originele e-tron. Die verlaagde luchtweerstand zien we terug in de specs; de nieuwe Audi kan namelijk verder op een acculading.

De Sportback wordt geleverd in twee motorversies: een 55 quattro met een vermogen van 265 kW en een koppel van 561 Nm en de 50 quattro met een vermogen van 230 kW en een koppel van 540 Nm. Komen deze cijfers je bekend voor? Dat kan kloppen, het zijn namelijk dezelfde pakketten als bij de reguliere e-tron. De 55 quattro kan maximaal 446 km rijden per lading, de 50 quattro haalt 347 kilometer. Beide cijfers zijn net geen 50 km meer dan de e-tron en gebaseerd op de WLTP-norm.

Gek genoeg zijn de 0-60-tijden niet sneller. De 55 quattro e-tron haalt de 100 km/u in 5,5 seconden, terwijl de Sportback daar 5,7 seconden voor nodig heeft. Dat is overigens wel in boost-modus, dan krijgen de elektrische motoren 300 kW en 664 Nm aan koppel mee. In de normale modus duurt het 6,6 seconden om de 100 km/u aan te tikken. De Sportback 50 quattro heeft geen boost-modus en 6,8 seconden nodig om de 100 km/u te halen. De Sportback 50 quattro is op de Duitse snelweg overigens wat minder rap dan zijn grotere broer en heeft een topsnelheid van 190 km/u. De 55 quattro mag nog 10 km/u sneller.

Opvallend: Audi zegt maar weinig over de sportieve aspecten van de Sportback. Natuurlijk, het bedrijf gebruikt marketingtermen als ‘de kracht van een SUV met de elegante trekken van een coupé’, maar of de Sportback anders is afgesteld, is niet duidelijk. Waar Audi het wél over heeft, zijn de koplampen. Deze zijn voor Audi namelijk nieuw. De Sportback krijgt digitale matrix LED-koplampen mee, die werken met een miljoen kleine spiegeltjes die tot vijfduizend keer per seconde kunnen bewegen. Daardoor moet verlichting in hoge resolutie mogelijk zijn, ‘die letterlijk meebeweegt met de auto’. Goed, ik zal het wel zien als ze me verblinden via mijn achteruitkijkspiegel.

Nog drie laatste cijfers: de Sportback betekent 2,2 centimeter minder hoofdruimte voor de mensen die achterin zitten en een kofferbakinhoud van 615 liter. Hier komt ruim duizend liter bij als de achterbank is neergeklapt. Een prijs voor de Sportback geeft Audi nog niet, wel zegt het bedrijf dat de introductie gepland staat voor het voorjaar van 2020. En dat kopers kunnen kiezen voor het S-line-pakket, met onder meer 20-inch-lichtmetalenvelgen, andere bumpers en meegespoten onderdelen van de buitenkant.



22 reacties

Getuige het aantal wat ik op de weg tegenkom is het niet bepaald een succes tov de i-Pace en de Tesla tsunami.
Niet zo gek ook met die prijs/spec verhouding, en daar gaat dit ‘elegante’ hok niks aan veranderen ben ik bang.
@harrie: Beide auto’s worden al veel langer geleverd.. Is dat niet een verklaring?
@harrie: ligt eraan waar je rijdt misschien? Ik zie ze geregeld. Wel jammer idd zo duur. Zou er wel 1 willen. Maar die prijzen …
@harrie: Wellicht zoals eerder gezegd waar je rijdt. Kom ze geregeld tegen en hier in de omgeving (oosten) kom ik ze geregeld tegen, minimaal 7/8 verschillende, niet gek voor een auto die +100K kost.
@harrie: Model X en I-Pace profiteerden nog net van gunstige bijtelling. Alles wat je ziet rijden is van vorig jaar. Audi miste die boot net en dus sluit hij zich aan bij de I-Paces en Model X’en die dit jaar werden geleverd.
@harrie: ik kom er gemiddeld 1 tot 3 per dag tegen.
Qua design ‘wint’ de Audi het in elk geval van de mustang..
Wel erg magere performance voor een premium Duits merk. Net onder de 6s naar de 100km/h en topsnelheid van een magere 200km/h !?
Was vast onderdeel van het bezuinigingsplan van ‘onze’ Bram..
@crepito: Om harder te kunnen moeten er ook andere banden onder die mogelijk de range nog verder indammen?

En net onder de 6 seconden naar de 100 is voor een dergelijke container best netjes.
Ik heb er echt helemaal niks mee met die coupe SUVs. Ik snap het concept ook niet? Kan iemand mij helpen?
@mp014: stel: je wil een SUV. Die tegelijkertijd een stationwagon, sedan, coupé, sportwagen en ruimtewonder is. Maar als je iets verder kijkt al die dingen matig combineert in een onpraktische(re), vaak vrij lelijke concessie-auto, ook nog geplaatst naast een model wat wél een normale daklijn en daarmee betere hoofdruimte achter en kofferruimte heeft, voor hetzelfde geld.
@mp014: uitleg: stationwagens ogen saai en burgerlijk, liftback modellen ogen sportiever en visueel minder zwaar. De meeste SUVs zijn opgehoogde stationwagens om maar veel liters ruimte te bieden die je toch nooit gebruikt. Als je een liftback ophoogt oogt het al een stuk vlotter. Noem je het een SUV coupe en het is helemaal goed.
Mooi man, Audi anno 2019: betalen voor bumpers in kleur….
Eerlijk is eerlijk, die coupe SUVs van Audi zien er best prima uit tot zover.
Nu nog 30cm verlagen en je hebt weer een knappe sedan.
Beter dan wat Mercedes en BMW op de weg zetten. Ik kan deze best verteren.
10% meer range door betere aerodynamica? Dan mogen ze de productie van de gewone wel stoppen.
@mashell: 8% lagere cw waarde, die stap van 0,27 naar 0,25. Mogelijk ook een ìets verlaagd frontaal oppervlak. Minder ‘drag’.
“Goed, ik zal het wel zien als ze me verblinden via mijn achteruitkijkspiegel.”
Dat idee heb ik ook, dat de grootlichtassistenten en matrix led verlichting dingen nog niet helemaal goed genoeg werken. In de bebouwde kom en op de snelweg moeten die dingen sowieso gewoon automatisch uit gaan, daar verblind je altijd wel iemand.
Zag eerst alleen de titel, dan denk je yes wat leuk!
Dan zie je de foto en realiseer je je dat het HELEMAAL GEEN COUPE IS.

Hoop je op een mooie tweedeurs en dan komt er het zoveelste lompe misbaksel voorbij die de term coupe misbruikt.
Goed, poging 2, want blijkbaar mag je niet alleen zeggen dat hij lelijk is… Dit is de zoveelste auto die onterecht de chassis vorm naam “coupé” draagt terwijl het dat niet is. Bovendien is het wederom een minder praktische versie van een bluf-SUV met het schijnende hond syndroom.
Leuke trend die SUV coupe, waar zijn de tijden gebleven dat als je er een beetje bij wil horen je een liftback had?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).