
Wat scheelt het?
De Audi e-tron (rijtest) weet voor de nodige opschudding te zorgen. Alle specificaties van de auto zijn netjes, maar de aanschafprijs zit hem vooral in de ‘premium-kwaliteit’, aangezien het rijbereik van 400 km voor een vanafprijs van 84.000 euro niet echt geweldig is. Nou is dat in zijn segment ongeveer de norm, maar voor pure actieradius hoef je de e-tron 55 quattro niet als beste te bestempelen.
Goed, vooral die 84.100 euro is een dingetje. Dat is een flinke smak geld voor een auto met zulke compromissen vergeleken met veel goedkopere auto’s. Je moet niet vergeten dat het een gigantische SUV is die als ‘Q6’ wordt gepositioneerd, maar dan nog. Audi lost het op door de e-tron 50 quattro te introduceren. Deze krijgt een kleinere accu (71 kWh), daardoor iets minder kracht (230 kW of 313 pk) en dus ook iets minder bereik (van 400 naar 300 km). In mijn eigen woorden: dat is prima, als de prijs daarmee een rug of 10-15 zakt.
En nee, ik heb geen glazen bol. Audi verbaast mij eveneens met de aangekondigde prijs van 71.900 euro. Dan heb je de Launch Edition met LED voor- en achterlichten, 20-inch lichtmetalen velgen, MMI navigatie plus, de Audi virtual cockpit, parkeerhulp plus (met 360 graden weergave), adaptive air suspension, metallic lak, elektrisch bedienbare voorstoelen met geheugenfunctie voor de bestuurdersstoel, lichtpakket en automatisch dimmende buitenspiegels. Netjes, voor een kale. De pakketten met nog meer opties, waaronder bijvoorbeeld de digitale buitenspiegels, kunnen oplopen tot zo’n 82.900 euro. Losse opties zijn daarbij waarschijnlijk niet inbegrepen.
Mocht je 300 km actieradius meer dan genoeg vinden, dan kun je nu voor een vrij degelijke prijs een Audi e-tron krijgen. De auto is per direct te reserveren, Audi wil de auto eind 2019 bij de dealers hebben staan. Niet perse om Audi als schuldige aan te wijzen hierin, maar productieverwachtingen kunnen bij EV’s alle kanten op schieten. Desalniettemin heeft Audi nu wel veruit de goedkoopste elektrische premium-SUV in de aanbieding. Moet je ze toch meegeven.
Leuk voor een kleine groep mensen die m nu net wel mogen/kunnen leasen.
Maar ik neem aan dat de meeste mensen die er 1 wilde, de eerste 55 editie al hebben besteld.
En 300 in het echt, in de winter, gaat toch richting 150km neem ik aan? Dan wordt het lastig voor mensen die een keer een avond niet kunnen laden maar de dag erna m toch moeten gebruiken.
Morgen doet tesla nog even 20k van de prijs van de X en dan hebben ze weer de goedkoopste “priemejum” suv
@tjorque: Tesla premium?
@lekkerlinksrijden: “priemiejum” sjah… vooral omdat ze vandaag aan de top staan qua technologie (zowel soft als hardware) dát is “premium” bij tesla.
Iemand die daar belang aan hecht (ik bijvoorbeeld) vindt tesla top.
Iemand die meer belang hecht aan het uiterlijk zal meer geneigd zijn om Audi te kopen.
@tjorque: sinds wanneer is Tesla technisch top? Kan je dat ook onderbouwen, ik lees veel drama verhalen op technisch én onderhoudsgebied.
Nog nooit er in gereden zeker?
@haroldv: ik léés ook vooral veel drama. Maar ik lees ook veel drama (onzin) over Franse auto’s en Duitse auto’s en…
Maar wat geschreven wordt en wat de realiteit is…
Voor mij telt vooral hoe ik iets zelf ervaar. En dat is tot nu toe met Tesla nog altijd heel positief.
@haroldv: sinds de model 3 en welk onderhoud? Onderhoudbeurten zijn zo ICE..
@lekkerlinksrijden: etron is Frans voor poep
@tjorque: Xrijders lachen deze Etron vierkant uit.
@alassad: Dezelfde vermogen en accupakket bij model x standard range
@tierelier: ja maar die komt een stuk verder dan de Audi
@alassad: Mode X heeft zo een simpel interieur waar geen design in zit. E-tron rijders hebben tenminste een design vol interieur
@tjorque: Model Y misschien? Zal niet of nauwelijks kleiner zijn
@billymobiel: ik wacht benieuwd af …
Audi als prijsstunter, dat is nieuw.
Dan heb je nog steeds de Kona voor 45.000 met een actieradius van 410km
@tinusdijksman: zouden er mensen zijn die wel 85k maar geen 75k voor een Q-tron wilde uitgeven en daarom voor een Kona-E zijn gegaan?
@gregorius: nee, maar ik vind het toch raar dat merken het dubbele vragen voor, bijvoorbeeld een e-tron, die een minder groot bereik heeft dan een auto voor de helft van de prijs, puur en alleen omdat het premium is
@tinusdijksman: vind je dat ook bij een Audi Q5 ten opzichte van een benzine Niro?
@reactief: precies dit. Het afwerkingsniveau van een etron staat tien tredes hoger dan een plastic Kona van een basisprijs á 23k (benzine).
@detroitv8: gelukkig wel ja
@detroitv8: en een stuk groter / ruimer
@tinusdijksman: range is toch niet alles…. een rolls royce komt vast niet veel verder op een tank brandstof dan een Opel Insignia maar is 10 keer zo duur…. gek dat mensen het kopen dan?
@rutgerg: ik heb inderdaad nooit begrepen dat mensen een Insigna kopen.
@tinusdijksman: maar dat is volgens velen, en waarschijnlijk ook Audi, niet een ‘premium’ SUV. Vind zelf de Kona ook geen SUV, maar eerder een cross-over.
Goedkoper is ‘ie overduidelijk wel
@tinusdijksman: my point exactly in het artikel. Je koopt deze auto omdat het een Audi is, maar als je actieradius wilt is die plastic Kona een prima alternatief.
@720s: iets met appels en peren
@autoriteit: is allebei fruit, de een smaakt wat anders.
@autoriteit: Altijd lastig, soms heb ik meer zin in peren. Bovendien zijn peren tof,dat weet iedereen. Maar welke is nou de peer en welke de appel?
@gregorius: E-tron, whatever Tron.
Drie maal links is rechts, zou dat met drie maal achterstand ook gelden?
Hey die lichtstreep op de achterkant, dat heeft mijn auto uit 1993 ook.
Lekker modern.
@grasvreter: is retro, begrijp dat dan ;-)
@grasvreter: gewone gescheiden achterlichten heeft 99 % van alle andere merken/modellen ook. Uw punt? Gaan we dan terug de middeleeuwen in?!?
Ik zag gisteren een zwarte in het wild. Het was al aan het schemeren. Het eerste wat ik dacht was “hé, dar is een gekke Q7!”. Kortom valt prima tussen de andere modellen. Netjes gedaan.
Ze hoeven niet zoveel range te hebben want ze hebben al een voorsprong door techniek.
Audi en goedkoop in een zin … Bijzonder …
Ik snap het niet, de consument vraagt om langere reikwijdtes zeker in een land als Duitsland en Audi brengt een model uit met een nog kortere reikwijdte. Wens ze veel succes.
@exclusivecarspotter: Klinkt eigenlijk als het ouderwetse showroomlokkertje. Een specificatie die je eigenlijk niet wilt en dus ook niet koopt, maar die door zijn lagere prijs wel mensen de showroom in weet te krijgen. Eenmaal binnen kan de verkoper ze dan over de streep trekken voor een duurdere, betere versie, met een verhaal over restwaarde en zo.
Premium kwaliteit? Jullie bedoelen premium afwerking en materiaal gebruik.
Audi laat namelijk heel goed zien dat premium en kwaliteit niks met elkaar van doen hebben.
Dan liever de Jaguar I-PACE Business Edition, tijdelijk verkrijgbaar vanaf € 73.900, – Veel betere prestaties, van lichtgewicht aluminium en een betere actieradius.
@volt: actie radius van een ipace valt vies tegen, en geen mogelijkheid tot snelladen
@nautique206: Natuurlijk kan de Jaguar i-Pace snelladen, gewoon via CCS tot 100 kW. Thuisladen gaat inderdaad iets langzamer maar voor de meeste mensen ook snel genoeg (1000 km per week), eventueel kun je nog thuisladen met een 15 kW DC lader.
@nautique206: je verwart snelladen met 3 fase laden. De Jag kan d8 ik max 32A maar op 1 fase. Een merkwaardige misser. Tesla doet wel met 3 fase. Snelladen is met DC direct laden.
@niex: Jaguar bied voor €5000 een DC laadpaal. Iets duurder als een reguliere, maar it’s a Jag
@nautique206: idd daarnaast ook de superieure britse afwerking binnen en buiten van jaguar misschien een concurrent naast de pruts afwerking van tesla
@volt: opzich waar, maar het snelladen is een ding…
Met 300km heb je toch range zat als je alleen maar je kids naar school of sport brengt en dan naar je deeltijd baan rijdt? Prima alternatief voor een gare Range Rover Sport die 1 op 5 rijdt bij dat soort ritjes. Verder is er n blijft het een Audi dus niets voor mij.
@w0o0dy: De mensen die gare Range Rovers rijden boeit het niet wat ze verbruiken of kosten aan onderhoud. En de volgende auto wordt weer een gare Range Rover. Als je 15k per maand verdient stelt het rijden van een “dure”, “onzuinige” Land Rover niet zo veel meer voor.