Officieel: de extreem snelle Ferrari SF90 Stradale

Auteur: , 70 Reacties

We hebben alle info én afbeeldingen.

Dankzij het internet verspreid het nieuws zich supersnel. Het gonsde al langer van de geruchten dat Ferrari met een hybride sportwagen op de proppen zou komen. Ferrari heeft lange tijd tot geruchten weten te houden. Tot vandaag, want de eerste foto’s lekten al voortijdig op het internet.

Nu is het moment dan eindelijk daar: de Ferrari SF90 Stradale is onder ons. SF90 is de naam van de Formule 1 auto waarmee Sebastian Vettel en Charles Leclerc punten halen in het F1-kampioenschap. Helaas moeten we dat zo brengen, want ondanks de toegeschreven favorietenrol is Mercedes schier ongenaakbaar.

Enfin, terug naar de SF90 Stradale. Normaal gesproken staat ‘Stradale’ voor de straatversie van de racer. Dat is in dit geval dus niet zo. Ook is het niet zo dat er werkelijk Formule 1 techniek te vinden is in de auto, zoals bij Mercedes-AMG Project One wél het geval is. Volgens de Italianen is het chassis compleet nieuw. We zullen de F8 Tributo en deze SF90 in een later stadium uitgebreid met elkaar vergelijken.

Ferrari SF90 Stradale '19

Dat de auto enigszins lijkt op de F8 Tributo is overigens geen schande, want de auto ziet er strak uit, alhoewel smaken natuurlijk kunnen verschillen. Aan de achterkant vallen de achterlichten op, die níet rond zijn. Dat zal voor velen wennen zijn, maar het is nog altijd onmiskenbaar een Ferrari. Ferrari is daarmee overigens niet de enige die overstag is gegaan, ook de Corvette ging van jarenlang ronde achterlichten over naar vierkantere items.

Dan de techniek, want die is werkelijk om van te smullen. In het midden vinden we een doorontwikkeling van de bekende V8 van Ferrari, nu 4 liter groot. De V8 levert 780 pk en 800 Nm. Deze wordt bijgestaan door drie elektrische motoren. Het totaalvermogen bedraagt maar liefst 1.000 pk! Dit vermogen is alleen beschikbaar in de zogenoemde ‘Qualify-mode’, net als de Formule 1 auto’s. Het is in elk geval voldoende om in 2,5 seconden naar de 100 km/u te sprinten, mede dankzij de vierwielaandrijving, beide voorwielen worden namelijk elk aangedreven door een elektromotor.

Ferrari SF90 Strale '19

Maar er zijn meer prestaties. Van 0-200 km/u sprinten is namelijk al in 6,7 seconden achter de rug. De topsnelheid van 340 km/u is niet slecht maar onwillekeurig verwacht je meer van een auto met 1.000 pk. De Bugatti Veyron wist met 1.001 pk meer dan 407 km/u te halen. Dat kan onmogelijk door die ene pk komen.

Nu we het toch over de Veyron hebben, qua gewicht wint de Ferrari SF90 Stradale het met gemak. De kersverse Ferrari Hybride weegt namelijk slechts 1.570 kg. Althans, de ‘gewone’ SF90 Stradale. Je kunt namelijk het Assetto Fiorano pakket bestellen. Dan krijg items als een titanium uitlaat, carbon deuren en straffere schokdempers. Deze variant weegt 1.540 kg. Een beetje het ‘Weissach Package’ van Ferrari dus.

Voor de zakelijke rijders onder ons: ja, de SF90 Stradale is een heuse plug-in hybride. Je kan de auto dus thuis en op kantoor aan de lader zetten. Op een volle (7,9 kWh grote) accu kun je 25 km ver komen. Het is mogelijk om 135 km/u te rijden, puur op de elektromotoren. De Ferrari SF90 staat in 2020 bij de betere Ferrari dealer.



70 reacties

Kosta?
@duderuud: del Sol?
@vonklausenburg: tingelingeling
@chills: op hol!
@chills: Daar sloeg m’n hartje op hol?
@joostgrn: omdat jullie ’t zo graag willen:
https://www.youtube.com/watch?v=7-OUuZ_Eoo0
@vonklausenburg: Brava?
@viezefreddyw: mits patatas: ja!
@duderuud: “als je dat moet vragen, kun je ’t niet betalen”, zeggen ze in Maranello
@sirprize: dat was altijd het antwoord van de mensen van Rolls Royce
@bullzeyersn: voordat ze BMW’s maakte zeker?
Zo te zien wisten de mensen die de UI van het digitale instrumentencluster ontwerpen niet hoe de SF90 eruit kwam te zien, die hebben namelijk een 488 erin verwerkt
Ik vind het persoonlijk net lijken op zo’n amateur-render van de “new F70” en dergelijke. Superdruk ontwerp. Ziet er gedrongen en breed uit, maar toch werkt het ontwerp niet IMO. Beetje een Honda NSX-achtig.
@subaru555: Ligt ook aan de persfoto’s, ik denk dat dit er op normale foto’s al een stuk beter uit zal zien
@mvdd: datzelfde had ik met de F8 Tributo. Op foto’s meh, in het echt gewoon een dik ding.
Prachtige auto
Ziet er gaaf uit. Vast weer voor door Ferrari met de hand geplukte trouwe klanten die al minstens 10 (historische) Ferrari’s hebben). Jammer. Ik wil er ook wel één. Maar ja: geen andere Ferrari’s hè. En maar ja 2: ik heb er het geld niet voor.
@jeroenwz: In principe niet. Voor de dealerevents zijn eigenaren van de 812 Superfast en 488 Pista uitgenodigd, maar in principe is dit geen gelimiteerde oplage of invitation-only auto. Als je morgen de loterij wint, kun je er dus gewoon eentje bestellen. Wel loop je dan het risico lang te moeten wachten, want de eerste build slots gaan uiteraard naar vrienden van het merk en loyale klanten
Ik wil er een1
Helemaal goed deze Ferrari. Echt weer een Ferrari waar ik hebberig van wordt.

In 6,7 sec. naar de 200. Er was ooit een tijd dat we dat al snel vonden om naar de 100 te knallen.
Die gekke Italianen zetten hier dus even de meest innovatieve sportauto in jaren neer, wat tof zeg!
@p1m: Ik moest lachen
@p1m: nah…al deze specs in maar 1570/1540kg vind ik best goed gedaan…
Mooi apparaat!

Vooral de achterkant is fantastisch vormgegeven: de lampen, de glazen afdekking waar de spoiler overheen loopt en de fraaie verticale koelsleuven aan weerszijde.
@moveyourmind: eens! Ferrari heeft weer vaker z’n design-mojo gevonden de laatste jaren wat mij betreft 😊
@drdre1: vooral die dode hoek spreekt mij erg aan. Zouden ze het op de straat tevens afleggen tegen de Mercedes?
Mooie wagen hoor. Inderdaad gek van die topsnelheid. De Veyron was blijkbaar dus meer dan een lomp ding met veel vermogen.
@brt: Nee, gewoon een lomp ding die belachelijk hard gaat.
@brt: Mja, moet je voor de gein straks eens kijken welke van de twee sneller over een circuit gaat. Ik zet mijn geld op de ‘Rari
@brt: Zal meer met de bakverhouding te maken hebben.
@brt:
De ene 1000pk is de andere niet.
De elektropower is vooral leuk voor de acceleratie, voor topsnelheid doet de verbrandingsmotor waarschijnlijk het meeste werk. En die is toch een stukje minder potent dan die van de Bugatti.
@harrie:
Aan de andere kant, de Enzo is bij een groepstest al eens op ruim 360 km/u getest (Nardo dacht ik) en dat was met “slechts” 660pk i.p.v. de 780 die alleen de verbrandingsmotor al ophoest. Elektromotoren doen inderdaad waarschijnlijk weinig op topsnelheid, maar deze auto heeft vermoedelijk ook veel meer neerwaartse druk.
Heb je een voorwielaangedreven elektrohok als je volledig elektrisch rijd? Of zit die derde elektromotor op de achterwielen 😜
@pindakoning: dat viel mij ook gelijk op! Wat is de meerwaarde van dit ding t.o.v. een elektrische Fiat 500 dan 😋
Damn moet wel een feestje zijn om een rondje mee om te gaan. Weet iemand of het een gelimiteerde oplage is of kan iedereen er gewoon één bestellen?
Hmm qua styling niet mijn ding qua prestaties wel indrukwekkend!
Jammer dat hij net 3 jaar te laat komt. Anders was het vast een gigantisch bijtellings succes geworden.
Lambo koplampen en Chevy achterlichten… beetje jammer. Verder wel erg indrukwekkende cijfers!
Dit is niet Ferrari waardig, Lola Ferrari misschien, mij kan het niet bekoren, allegaartje…
@autodrome: lolo*
Zeer mooi en modern design, Ferrari is goed bezig!
Ziet er uit als een conceptcar uit de jaren 90….ze zijn het niet alleen helemaal kwijt met hun Scuderia
Wow!
Qua rechniek en acceleratiecijfers zeker erg indrukwekkend! Vind alleen het design een beetjje rommelig. Voorkant oogt vrij gedrongen maar doet mij vooral denken aan de Tesla Roadster door de koplampen.
De zijkant oogt enigszins uit verhouding. De voorste helft is prachtig, maar de hoek waar de luchthapper vandaan komt oogt zo vreemd en ook lijkt de auto een gigantische overhang te hebben aan de achterkant.
De achterkant vind ik wel geslaagd. De achterlichten zijn even wennen maar verder oogt het heel tof. Ook vind ik de velgen in tegenstelling tot de de velgen op de meeste Ferrari modellen erg goed gelukt. geeft een wat retro vibe met die diepere achtervelgen. Grootste wtf is die idiote haaienvin op het dak. Verschrikkelijk zeg!
Interieur oogt ook wel een stuk moderner dan bijv de Tributo door de touchscreens het nieuwe stuur. Nice, alhoewel de middenconsole iet helemaal af lijkt ofzo.
@TimmiX: OK. Stuur je opmerkingen door naar [email protected] en wacht op antwoord.
@timmix: mag ik je slot overnemen voor de auto? Ik ben al aan het sparen!
Maar is dit nu de opvolger van de Laferrari?
Top! Alleen de glazen moterkap had voor mij niet zo nodig geweest.
Maar wel weer gelukkig strakke gladde lijnen.
De 458 was nog niet lang genoeg uitgemolken.
Nu een Grand Tourismo sausje erover en dan kan die weer ff door als ‘hypercar’
Interieur vind ik zwaar tegenvallen. Komt totaal niet exclusief en speciaal over. Buitenkant vind ik redelijk, al zijn de achterlichten te Corvette achtig.
Quasimodo mag dan wel zijn huisje uitgefikt zijn. Zijn volgende wagen kan deze Ferrari worden. Wat een gedrocht met een bochel. Het is dat er een steigerend paard op staat en niks in platte vliegentaal maar had het ook zo gelooft.
Van 0 naar 200 in 6,7 seconden…
Nou dat had slechter kunnen zijn.
‘De betere ferrari-dealer’?? Zijn er überhaupt middelmatige FF-dealers? 🤪
Ferrari: 1.570kg
EU: 1.758kg ofzo
Ik vind hem heel anders dan de andere Ferrari’s.
Jup! Zet maar op m’n oprit. I like it!
De wachthuis voor de kabel van m’n laadstation ligt klaar. Met 40A driefasige lader kan ik hem netjes op +-18 min laden. 😂
@tjorque: Jezus… Wordt dit de toekomst van autorijden, opscheppen over je laadcapaciteit!?!
@davelepeef: het ging me meer over de zeer beperkte inhoud van het batterijpack…
Maar een bijzondere auto heb ik niet dus daar valt niet veel over te zeggen. 😏
Treurig accupakket. Qualify-mode is ws als rede genoemd dat hij maar 1 sprintje kan maken. Leg net wat meer bij voor een range van 75/100 ofzo.
Doe mij de Tesla roadster maar. Dit lijkt toch nergens op
Mooie Corvette. Dit kan toch niet.
Gaaf maar ik mis het schermpje voor de bijrijder en twee uitlaten onder de diffusor vind ik mooier dan halverwege de auto.

Zo wil ik best wel stekkeren, wat een apparaat!
Goed kijken, BMW. Dit is hoe je met lijnen en vouwen toch een mooie auto kan ontwerpen. Jawel, zonder matzwarte of verchroomde plastic opzetstukjes. On topic: alweer even geleden dat een ‘rari er voor mij om te hebben uitzag (sinds de GTC4Lusso, eigenlijk). Blij te zien dat ze met de regelmaat van de klok terug in die sweet spot geraken. Lang leve de nieuwe achterlichten, btw!
verspreid -> verspreidt
Ik vind ‘m erg gaaf. Zie in het zijaanzicht wel een beetje LaFerrari terug met die daklijn. Neus meer vloeiend dan de 488. Alleen die brievenbus na het dak vind ik optisch botsen met die transparante plaat. Moet je daardoor naar achteren kijken ofzo!?
Naast de topsnelheid vind ik ook de 0-100 tijd wat minder top dan ik had verwacht met 1000pk en 4wd. 2.5 is natuurlijk bizar, maar het verplettert niet bepaald de concurrentie. Of denk aan van die gepimpte GT-R’s met 1000pk, die zitten toch onder de 2.0?
Neem aan dat de dealer hem buiten stalt.Ze kunnen spontaan in de fik vliegen in de showroom he. Vraag de BMW dealer hier maar,haha.
Misschien bestel ik hm wel🤪
Een topsnelheid van 350+ is alleen voor de mensen die willen opscheppen en totaal zinloos (waar kun je dat rijden?), een snelle acceleratie, weinig gewicht en een goede wegligging zijn veel belangrijker. Zo’n Bugatti zal door zijn gewicht best goed op de weg liggen bij 350+, maar verliest het op alle andere fronten van deze auto.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).