Voormalig Ferrari honcho ziet niks in Ferrari SF90

Auteur: , 38 Reacties

Lekker dan.

Luca-Shuey

Voormalig eindbazen die wat te zeuren hebben over hun opvolgers, het is een even onwenselijk als menselijk fenomeen. De mannen (m/v) die zich ooit met hart en ziel ingezet hebben voor de zaak komen daar maar moeilijk los van als iemand anders al lang en breed het roer heeft overgenomen. Denk bijvoorbeeld aan Jan Marijnissen, Johan Derksen en Luca di Montezemolo. Luca di Montezemolo? Wel jazeker!

Luca di M. heeft namelijk aan Formula Passion laten weten dat hij het helemaal niks vindt, de nieuwe aanpak waarmee zijn voormalig werkgever dit seizoen aan de start verschijnt in de Formule 1. Het gaat dan niet om opvallende keuzes die gemaakt zijn in de managementstructuur van het team, de techniek van de nieuwe auto of de rijderskeuze, maar om de kleur van de nieuwe SF90.

Ferrari opteerde ervoor om de Fezza van dit jaar uit te voeren in mat rood. Niet omdat ze zo graag trends uit 2009 nieuw leven inblazen, maar omdat dat volgens de renstal kostbare grammetjes gewicht zou besparen. Het is dus een competitief voordeel, maar Luca is niet overtuigd. Hij vindt het heiligschennis dat de traditionele rode kleur aan stijl heeft ingeboet en vergelijkt het met het veranderen van een nationale vlag, dat soort dingen doe je niet.

Toch is Di Montezemolo niet onvermurwbaar. De pensionado geeft aan dat als Ferrari de titel wint met deze auto, hij bereid is om alles te vergeten en te vergeven. De huidige leiders van het team weten dus wat hen te doen staat.



38 reacties

De beste man heeft helemaal gelijk, een Ferrari hoort uitgevoerd te zijn in scharlaken rood gecombineerd met witte accenten en een bies in de kleuren van de Italiaanse vlag.
@toniominestrone: Die kleur rood met witte vlakken komt van de langlopende sponsor marlboro, niet van Ferrari. De Italiaanse racekleur is bloedrood en dat waren ze dus ook, voor de deal met marlboro.
@piedlourd: incorrect, in de jaren zeventig reed Ferrari zonder Marlboro sponsoring, ook toen reden zij rond met een grote witte Airbox.
@piedlourd: Ook met Marlboro-reclame zijn er bloedrode Ferrari’s geweest. Denkt u echt dat Ferrari zijn kleur aanpast voor een sponsor?
@skinnybmw: zeker. Dat is mij door medewerkers van Ferrari zelf verteld maar ik wist het al want het is algemeen bekend. Google maar
@piedlourd: Wisten diezelfde medewerkers je ook te vertellen dat het rood/witte kleurenschema op de 312 T1 en T2 niet van Marlboro afkwamen?
Vind de mat kleuren juist wel gaaf op een F1 auto en ook dus op de Ferrari.
Dat gezeik over ‘t uiterlijk van die wagens altijd. Het gaat maar om 1 ding: zo snel mogelijk zijn. Zolang ‘ie een tint rood is en er een geel schild met paard op staat is het een Ferrari.
@trustmeiamanengineer: amen to that. Gemekker om niks.
Als het echt gewicht scheelt, snap ik niet dat de rest niet volgt. Bij straatauto’s vind ik mat echt verschrikkelijk staan. Net alsof het ding nog in de grondverf staat. Maar eerlijk is eerlijk: bij de Red Bulls vind ik het best vet staan.
@willeme: ik denk dat het wel meer onderhoud en spuitwerk kost, dus geld.

En dat voor 400 gram. Ik zeg slimmere oplossingen met minder flapjes en vleugeltjes en de coureur naar de wc voor de race. Scheelt meer dan 400 gram, moi je trouve..
@piedlourd: matte lak is zwaarder, maar je hebt er minder voor nodig als voor een gladde glanzende lak. Zeg maar, een lichtmetalen velg, maar dan andersom.
@piedlourd: geld maakt geen flikker uit in de f1. de auto’s worden toch elke race idioot goed schoongemaakt, kan je t net zo goed herspuiten.
@willeme: Er is toch een minimumgewicht? Natuurlijk is het zo dat iedere gram die je bespaart dan weer op een zelf te kiezen, gunstiger plek geplaatst kan worden, maar het voordeel van matte lak lijkt me in dat opzicht redelijk te verwaarlozen.
@vaakbenjetebang: Dat is een beetje de eigenschap van de F1. Allemaal kleine, ogenschijnlijk zinloze en wel heel marginale verbeteringen. Jouw antwoord is daarom precies wat ik bedoel: een zo laag mogelijk gewicht is altijd het uitgangspunt van de F1. Dus snap ik niet dat de rest niet volgt.
@willeme: Dat begrijp ik, maar als ik het dan op een bierviltje doorreken is dit echt zò marginaal qua gewichtsverdeling dat het niet eens meer lachwekkend is. Wat ik, cynicus, dan zie is dat Ferrari dit voor de bühne doet na een seizoen waarin het zelf de nederlaag voor de poorten van de overwinning heeft weggesleept: “dit jaar zijn we zò ontzettend toegewijd, dat we zelfs de traditie van de onze kleur uit het raam gooien”.
@vaakbenjetebang: Daarbij laat ik het vermeende aerodynamische effect even buiten beschouwing, dat is veel moeilijker op een bierviltje uit te rekenen. Wellicht doet het op dat vlak meer.
@vaakbenjetebang: je zegt het zelf al, je wilt gewicht zo laag mogelijk en die de verf zit relatief hoog, het gewicht dat je bespaart gebruik je dus beter wat lager op de auto.
@sketcher: Maar dan nog, ik houd van sommetjes. Er werd hierboven over 400 gram gesproken (ik vind van dat getal verder zo snel geen bron, maar laat het kloppen). Grofweg kun je stellen dat 10kg extra massa (zie bv brandstof) op een gemiddeld F1-rondje zo’n 0.3 seconde scheelt (ja, ik weet: dat is wel heel algemeen gesteld, maar het gaat even om de orde van grootte). De 400 gram van de lak zou dan iets meer dan een honderdste van een seconde op kunnen leveren – ware het niet dat je die massa alsnog mee moet nemen, zij het misschien iets gunstiger geplaatst dan verdeeld over de gehele body. In een ideaal scenario win je er dus een honderdste van een seconde mee. Natuurlijk moet je ‘gratis’ honderdsten niet laten liggen als de kwalificatietijden soms zo dicht bij elkaar liggen, maar dit vind ik toch vrij potsierlijk overkomen. Hoe veel gram aan massa en aerodynamische verstoring aan pick-up, stof en vliegjes zou je onderweg eigenlijk verzamelen in een kilometer of 300 tijdens de race? En zou matte lak daar iets in kunnen betekenen?
Trouwens willeme, hoe krijg jij een spatie voor die twee puntjes van lincoln. Op mijn telefoon lukt het niet. Kiekmoar.. Potverdikkemus
@piedlourd: even kijken of die het bij mij wel doet ..
@pindakoning: Geen probleem ..
@piedlourd: Ik weet niet hoe Lincoln dat doet.

Hij zal wel hoger opgeleid zijn ..
@willeme: hoger opgeleid weet ik niet ..
Maar het is sowieso wel een kenniseconoom ..
@willeme: ja, ikzelf ook en de ontwerper van mijn telefoon waarschijnlijk ook, vandaar. Die dacht natuurlijk puntjes, die horen aan het eind van de zin, dat is dus logisch snif..
Hij doet het gewoon weer niet, die spatie! Al dat gekwek over Brexit, wanneer wordt dit spatieprobleem nu eens aangepakt! Prioriteit!
@piedlourd: Maar .. dat moet je eigenlijk helemaal niet willen .. toch ??
@piedlourd: O nee ..
Hebben we nu een officiële naam voor de 2 puntjes van Lincoln?

Lincolnpuntjes ..
Wanneer beginnen ze met haaienpakken op de lak? Als het voor zwemmers vloeiender is moet dat voor auto’s ook zo zijn toch?
Hoe meer hij tegen is hoe meer ik voor matte lak ben. Ik ga straks ff mijn auto met een schuursponsje wassen.
Lica di M.

Klinkt als een verleider uit Temptation Island..
Verandering is een bitch en niet altijd meteen goed. Vroeger was vroeger ook al altijd beter. We zullen het zien, maar tot nu toe ziet de verandering er goed uit….
Bullsh*t!

Het huidige fluorood (Rosso Scuderia) is jaren geleden ingevoerd omdat de wagens zo mooier rood toonden op TV.

Vergelijk die tint maar eens met het rood dat Ferrari gebruikte in de jaren ‘50. Lijkt me toch ook niet hetzelfde te zijn…
Ik moet zeggen toen ik het zag geloofde ik het bijna niet maar in tegenstelling tot de beste man verwelkom ik de vernieuwing wel. Het staat mooi vind ik, dat het ook het zwaartepunt een beetje verlaagt wist ik niet.
Luca di Ouwezemelaar…
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Zegt de beste man die de V12 vervangen heeft door een V10.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).