Officieel: de nieuwe Nissan LEAF

Auteur: , 44 Reacties

De specs waren al bekend en Nissan stuurde diverse teasers de wereld in, maar de nieuwe LEAF is ein-de-lijk officieel.

Reeds in 2010 verscheen de LEAF (Leading, Environmentally friendly, Affordable, Family Car) voor het eerst op de Europese markt. Destijds deed de Nissan het nog met een 24 kWh accupakket, goed voor een actieradius van zo’n 160 kilometer. Vorig jaar kwam er een update van het accupakket, de capaciteit ging naar 30 kWh wat resulteerde in een range van 250 kilometer.

Om die waarden kan de nieuweling alleen maar grinniken, want de verse LEAF heeft een actieradius van 378 kilometer (NEDC) dankzij het 40 kWh-accupakket. Verder zit deze editie vol slimmigheden die elektrisch rijden naar een hoger plan tillen. Denk aan het e-Pedal dat ervoor zorgt dat je in veel gevallen alleen het gaspedaal nodig hebt om te accelereren en te remmen. Een conventioneel rempedaal is echter ook gewoon aanwezig.

Ook nieuw: de ProPILOT techniek die ervoor zorgt dat de LEAF zelf binnen de wegbelijning blijft. Dit systeem werd ook al geleverd ook de Qashqai. Verder kan de LEAF dankzij ProPILOT Park geheel zelfstandig inparkeren. Grote vraag: komt dat een beetje vooruit? Verwacht geen strepentrekker bij het stoplicht, maar de nieuwe e-aandrijflijn levert 150 pk bij een koppel van 320 Nm. Een acceleratietijd wordt niet opgegeven. Wel wil Nissan kwijt dat de nieuweling een topsnelheid van 144 km/u heeft.

Interieur

Dankzij V2G-techniek (vehicle to grid) kan de LEAF stroom “teruggeven” aan het lichtnet om zo ondersteuning te bieden tijdens piekmomentjes. Nissan verwacht dat EV-eigenaren in de toekomst flink gaan handelen in groene stroom, dus wellicht trekt het V2G-verhaal potentiële kopers over de streep. Overigens kan via een app bekeken worden hoe het zit met de laadstatus en kan het opladen worden ingepland om te profiteren van lage energietarieven.

Qua design is de aerodynamische LEAF gebaseerd op de IDS Concept Car die in 2015 werd getoond. De V-motion-grille is prominent aanwezig en het “zwevende dak” geeft het geheel een nét effe wat sportiever uiterlijk. Het interieur kreeg een 7-inch kleurenscherm en ondersteuning voor Apple CarPlay en Android Auto is aanwezig. Opladen van het accupakket duurt 12 uur (3,3 kW) of 6 uur (6,6 kW). Met snelladen krijg je de accu’s voor 80% vol in slechts 40 minuten.

De nieuwe LEAF kan vanaf oktober 2017 worden besteld. De eerste exemplaren worden in januari 2018 geleverd. Ook komt er een duurdere versie met een sterkere motor en een groter accupakket voor meer bereik.

UPDATE: een video van de nieuwe LEAF zie je op autojunk.nl.



44 reacties

Dat is potverdikkie geen schoonheid zeg. Poehee
@snorrewietskie: maar in vergelijking met de oude wel echt een immense verbetering
@snorrewietskie: ach hij ziet er beter uit dan zijn voorganger. Zeker van de voorkant. Heb er destijds, op uitnodiging van leasemaatschappij, een testrit meegemaakt tov de Renault Zoe. Deze zit echt een stuk beter in elkaar dan die Renault. Maar geen van beide geschikt voor mij. En dat Electra.. Ik kan er niet warm van worden. En nee ook niet van een Tesla. Dat vind ik net een Chinese auto zoals het er uit ziet. Begrijp niet dat al die mensen daar zo lyrisch over kunnen zijn… Ja t accelereert hard. Punt.
@snorrewietskie: heb je de vorige weleens gezien?
Laatst liet iemand mij struikelen door een blaadje, dat vond ik niet zo leaf..
@jamesbond007: Ik had me geen Nissan voor de mond genomen en er wat van gezegd.
Ziet er iig een stuk beter uit dan de vorige
Mooie techniek weer. Maar het uiterlijk is wel een beetje saai geworden… Eigenlijk zonde, maar zal er wel voor zorgen dat meer mensen hem gaan kopen waarschijnlijk.
In verhouding tot de vorige in alle opzichten een enorme vooruitgang.
beter dan de vorige? ….

als men wil dat het een succes wordt met EV’s… zou het beter zijn als de overheid de fabrikanten zou sponseren in de vorm van een fatsoenlijke designer…

Mijn toiletborstel heeft meer designskills in zich dan deze leaf… het Toyota/Lexus virus van lampenunits die groter zijn dan de auto heeft wederom een nieuw slachtoffer. Deze milieuvervuiling voor mijn ogen is wellicht nog erger dan de VAG dieseldampen…
@hans75: ik zou de volgende keer gewoon een kopje melk bij t ontbijt doen is beter voor je maagzuur dan een fles azijn.

Oké het is geen schoonheid maar voor mij staat deze nog niet in de top 10 van meest lelijke auto’s die momenteel de fabrieken worden uitgejaagd.
@hans75: Mooie proza man. Goede poging gevat over te komen; dat, van je toiletborstel met designskills and such. Best inventief ook, “milieuvervuilend voor de ogen”.
Volgende keer alleen je aversie minder laten profileren en het geheel beter onderbouwen en je hebt een potentiële winnaar voor de anti-Buckler-champagne-opvolger. Neem nu een kop koffie, met een koekje erbij, adem diep in en zie deze nieuwe dag met een glimlach tegemoet…
@jetlag: *campagne (Betweterige pc…)
@hans75: Als designer zeg ik: het design van de Leaf boeit niet. Maak het inoffensive en je missie is geslaagd.
Dat stuur, hij is van de verkeerde kaaaaannt. Dat stuur, Begruupte da?
@viezefreddyw: reaguurder 1
@henk_he: waarom doet het plusteken het niet in de app? Plus 1 was de bedoeling
@henk_he: je kan op Like drukken, als je boerenkinkel gewauwel weet te waarderen. Scheelt je weer twee reacties.
De grote vraag is, hoeveel gaat ie kosten?
Als de prijs meevalt zal dit een verkooptopper gaan worden, zeker in NL. Geen beauty maar gewoon een standaard japanse middenklasser zonder hele vreemde designkenmerken. Range is zeer acceptabel, zeker als je elke nacht oplaadt. Dit soort auto’s wordt sowieso niet vaak gebruikt door de sporadische accountmanager die meer dan 400km per dag rijdt.

Elektrisch rijden wordt volwassen.
Ik vind het eigenlijk wel een gaaf ding. Zeker die gele met dat zwarte dak ziet is niet verkeerd. Mag wel een setje leuke Rays velgen onder. Prima specs verder.

Ja, het is elektrisch. Maar ten opzichte van een driecilinderpruttelaar is dit wel relaxter.
@willeme: wat ik mij dus nu afvraag… als je andere velgen onder je auto stopt, dan veranderd je specs. Dit i.v.m omwentelingen van je velg. Bij grote velgen verandert eigenlijk ook je weerstand van de auto. Dus die 300+ km zal je dus niet halen. Of zit ik hier compleet naast???
@kimhung:

Je kan er volledig naast zitten. Grotere velgen met plattere banden maakt niet heel veel uit indien het gewicht vrij gelijk blijft. Grotere wielen in omtrek kunnen inderdaad wel je verbruik laten wijzigen als ook de trekkracht van je auto.
Ik hoop dat er een rangeboost optie is waarbij de blauwe lampjes in de “grille” uitgaan. Maar goed, als dat het enige is wat er mis mee is, dan is het een briljante wagen.
Geen bijzonder mooie, maar ook geen lelijke auto. Prima opvolger voor de 14% C segment leasers. Ik verwacht deze dan ook regelmatig tegen te gaan komen op de weg.
Volvo v40 achterlichten?
@allesmetturbo: Nee, van de nieuwe Nissan LEAF.
Leaf me alone
Dit is een aardig voorstel, zeker als ‘ie minder dan 30 mille gaat kosten. Daar kan de Model 3 nog een puntje aan zuigen, qua prijs/range verhouding. Goed, mooi is ‘ie niet, maar dat is ook niet het doel van deze auto.
@jochempie: de nieuwe zou iets goedkoper moeten worden maar komt in Duitsland op 32 k.
@Jochempie: Dat gaat ‘ie zeker niet kosten..
Knap ding hoor. Prima specs, als de prijs goed is dan kon dit wel eens een verkooptoppertje worden. De gemiddelde loonslaaf kan hiermee prima uit de voeten. Zeker als je op de zaak kan laden. Samen met de Ionic een flinke kluif voor de model 3 denk ik.
@tenaci: en met de vele snelladers die we in NL inmiddels hebben :-)
Niet de allermooiste auto, maar wel een serieuze stap voorwaarts ten opzichte van de vorige. Met name de accu gaat een groot verschil maken. Ik hoop dat deze auto de voor Nederland zo gewenste doorbraak van EV’s gaat betekenen.

Hij heeft echter nog wel een aantal nadelen:
– laden bij een normale laadpaal gaat bij deze versie nog steeds traag (3,6kWh) omdat de 3-fase aansluiting ontbreekt;
– batterij is groter (40kWh), maar blijft achter bij de concurrentie (60kWh in de ampera-e bijvoorbeeld). Dit wordt volgend jaar pas opgelost;
– de laadaansluiting voor snelladen (50kWh) is nog steeds CHAdeMo, wat vooral in Japan wel veel gebruikt wordt. De rest van de wereld gebruikt vooral CCS.

Desalniettemin zal deze auto een stuk sneller geaccepteerd worden, en verwacht ik dat de vraag boven het aanbod uit zal stijgen. Nissan gaat immers ook tegen een gebrek aan capaciteit van batterijen lopen, net zoals Tesla dat heeft.
@krisp: Inderdaad een goede stap voorwaarts. Ook qua Kofferbakinhoud: 435liter (http://www.carbuyer.co.uk/news/155929/2018-nissan-leaf-arrives). Het lijkt erop alsof een gewoon gezin er mee zou kunnen leven zonder al te veel gemakken in te leveren.
Lijkt erg op de Micra en dat is positief. Leuke auto is dat.

Vind wel dat bij de Micra de proporties iets beter uit de verf komen. Voor de rest, eindelijk een relatief conventionele EV, niet eentje die wegens Cw-waardes zo moet afwijken van het bestaande design en dus lelijk wordt.
Nu nog een rappe Nismo versie, die de concurrentie het licht uit de ogen rijdt, net als de GT-R deed. Valt er eindelijk mee te lachen.
Maar het uiterlijk is er op vooruit gegaan.
@Orichy: wat is het nut van een nismo versie bij een EV?
Update: Duitse vanafprijs 32 mille en 0-100 is vrijwel zeker nog maar 7,9 seconden.
Kom ergens anders tegen dat de nieuwe Leaf in NL 34 k gaat kosten.. net iets teveel in mijn ogen.
@w0o0dy: Op RTLZ nieuws zeiden ze 25k. Dat lijkt me dan weer een prima prijs, maar we wachten wel op wat betrouwbaardere bronnen.
Onwulps… Behalve Mazda komt er weinig prettige uit het land van de rijzende zon …
M’n volgende lease auto wordt een elektrische, maar niet deze. Jammer.
Ziet er beter uit dan de vorige, al kan ik nog steeds niet warm lopen voor het ontwerp. En Nissan-interieurs vind ik nog steeds niet om aan te zien/voelen: ergonomie vaak slecht (knopjes lukraak geplaatst) en plastics die nog harder zijn dan de bovengenoemde toiletborstel :-) Ik rijd soms in de eerste Leaf ter vervanging van onze Zoe en het rijden is helemaal prima: volwassen, stevig en stil. Dus ik zal eens een keer gaan kijken, daar recentere modellen in het echt mooier (minder lelijk) zijn dan op foto’s.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).