VW presenteert Amarok met 258 pk

Auteur: , 20 Reacties

Maar er is meer!

Aventura Exclusive Concept

We beginnen bij de Amarok (rijtest) waar in de titel naar wordt verwezen. De Aventura Exclusive Concept is uitgerust met een vette 3.0 TDI V6 die goed is voor maar liefst 258 pk. Daarmee heeft deze concept car 34 pk meer dan de sterkste Amarok van het moment. Het koppel van de dieselmotor bedraagt 550 Nm.

Deze krachtpatser is gespoten in Turmeric Yellow Metallic, een kleur die je al kent van de Arteon. De Amarok Aventura rolt op 19 inchers en her en der vind je verchroomde accenten. De bi-xenon koplampen met LED dagrijverlichting maken het geheel af.

Het interieur kreeg diverse “premium” elementen. Denk aan zwarte lederen bekleding met gele stiksels, stoelen die je op 14 manieren elektrisch kunt verstellen, een achteruitrijcamera, een met leder omhuld stuur, navigatie en wat chroom hier en daar.

Komt deze vette motor naar de productie-Amarok? VW houdt de lippen stijf op elkaar. Even geduld dus nog!

Amarok Dark Label

Door naar de tweede heftige Amarok van de dag. De Dark Label combineert een Indium Grey exterieur met zwarte spiegelkappen en een matzwarte roll bar. Deze versie rolt op 18 inchers en is gebaseerd op de Amarok Comfortline. Het interieur kreeg zwarte hemelbekleding en speciale vloermatten (jaja!).

Zo’n Dark Label wordt geleverd met een 163 pk TDI met handgeschakelde zesbak of een TDI met 204 pk. Die laatste kan worden besteld met zesbak of met een 8-traps automaat. Duitse prijzen starten bij 33.714 euro en de Dark Label wordt vanaf de lente van 2018 geleverd.



20 reacties

Ze leren het nooit die Duitsers, echt goed nieuws zou zijn dat deze boerenkar -want het is au fond, een utilitair vehikel niets meer dan een veredelde paard en wagen- 1: 35 zou lopen en de uitstoot van fijnstof nihil zou zijn.omdat er een revolutionaire filtratie techniek is toegepast.
Dat zou pas nieuws zijn.
Dit is geen prestatie, ik weet zeker dat er genoeg bedrijven zijn die hier met gemak een Lamborghini V10 uit een Gallardo in kunnen lepenen en dat’ie dan nog sneller gaat. Of zelfs 2 Gallardo motoren !
@desjonnies: W16 van de Chiron achterin, schroefsetje eronder, spoilertjes om het geheel op de grond te houden en bam, 350+ in je pick up!
Nou nou. Dat ze die diesel nog durven te voeren…
Holy crap dat is dik. Alleen krijg er wel een beetje een dinosaurusassociatie van. Mensen die met een laatste strohalm zich vasthouden aan dit soort motoren in dit soort auto’s.

Doet een beetje denken aan Amerikanen die zuipende pick-ups blijven kopen uit nostalgie, maar dan met een Europees sausje eroverheen.
@granlusso:

“Holy crap dat is dik. Alleen krijg er wel een beetje een dinosaurusassociatie van. Mensen die met een laatste strohalm zich vasthouden aan dit soort motoren in dit soort auto’s.”


258pk is inderdaad overdreven en gewoonweg onzin, maar noem jij eens een goed alternatief wat de markt momenteel bied? Het gaat er niet zozeer om dat de gemiddelde berijder perse een dikke diesel wil, er is gewoon geen alternatief op dit moment.
@jack_abarth: Nou, ik heb het idee dat de viercilinder diesels van Renault/Nissan die in o.a. de Navara liggen een stuk efficiënter zijn en in de praktijk (!) ook een stuk zuiniger zijn.
@granlusso: Maar hoe zit het met het koppel van die blokken? Dat is ook niet onbelangrijk als je je pick-up truck gaat gebruiken waar ‘ie voor gemaakt is.
@Edge: en waar is die voor gemaakt? En wie gebruikt hem daarvoor?
Als boswachter heb je meer dan genoeg aan een standaard Navara 4×4
@pa045: En als paardenliefhebber in oostenrijk dan, of sloepenverkoper in friesland, of, of, of. Deze kar is ook gemaakt om te kunnen trekken, zelfs van het asfalt af en in de bergen. En deze is gemaakt om in afrika een afgelegen weggetje te kunnen trotseren of in een zandbak over de duinen te kunnen rijden. En dat allemaal met enig comfort. Dat doet de amarok toch echt beter dan een Navara (die ook nog eens 500kg minder mag trekken).
@lekbak: Tja. Zit je in ieder geval premium. Met je Navara doe je deze dingen allemaal en net zo goed. Blijft bovendien heel, en waarschijnlijk hou je nog duiten over om in de woestijn te geraken.
@pa045: Die navara is minder comfortabel, kan minder trekken, heeft minder vermogen dus minder goed in de duinen en in zware omstandigheden en die navara heeft een heel slap chassis. Zoek maar eens op navara chassis crack. Ik ben vaak best wel een VAG hater maar met de Amarok heeft volkswagen best een goed product neer gezet. Zeker zo goed op veel vlakken als zijn concurrentie, en op de weg gewoon het beste (en op de weg is ook een belangrijk deel van de functionaliteit).
@lekbak: Ik sluit me wel aan bij je betoog over de Amarok, kan het niet ander dan beamen.
@jack_abarth:
Fiat Fullback..
@desjonnies:

Euh, maar dat is een ruig hok die kende ik nog niet.
Kan weleens interessant zijn voor m’n schoonvader als trekauto voor de autoambulances. (2700kg & 3500kg)
@jack_abarth: Het is een Mitsubishi L200 kloon. Niet dat daar verder zoveel mis mee is maar dan weet je het. Zo heeft de nissan navara de renault alaskan en Mercedes x als klonen.
Tijdje terug de V6 tdi met 228pk voor het eerst tegen gekomen, aangenaam verrast hoe goed deze vooruit kwam voor zo een kolos.
Sinds wanneer is een 3.0 V6 TDI een dikke motor voor zo’n auto? Als ze er nu een V12 voor ontwikkelen, zou ik inderdaad zeggen dat dit niet meer van deze tijd is, maar ik vind de meeste reacties nu wel heel erg sociaal wenselijk. Wat moeten ze er dan inlepelen, een 1.0TSI?
In de VS maken ze reclame met pick-ups die halve woonwijken kunnen verslepen, die geven niets om gladde interieurs en bergen pk’s. Een pick-up is voor velen een utility vehicle, geen autobahncruiser. (Ja, ik weet het, de F150 is daar de best verkochte auto ooit maar die mensen zijn niet wijs)
Leuk, maar de 4.0 van de SQ7 zou natuurlijk echt geniaal zijn.
Adequate motorisering, vind onze 2.0 TDI’s in sommige gevallen nogal lafjes.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).