• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Officieel: dit is de Audi Q3 Sportback

Auteur: RubenPriest, gepost 24 juli 2019 om 00:01 – 52 Reacties

Afbeelding Officieel: dit is de Audi Q3 SportbackAfbeelding Officieel: dit is de Audi Q3 SportbackAfbeelding Officieel: dit is de Audi Q3 SportbackAfbeelding Officieel: dit is de Audi Q3 SportbackAfbeelding Officieel: dit is de Audi Q3 SportbackAfbeelding Officieel: dit is de Audi Q3 SportbackAfbeelding Officieel: dit is de Audi Q3 SportbackAfbeelding Officieel: dit is de Audi Q3 Sportback

Officieel: dit is de Audi Q3 Sportback
Een nieuwe niche die door Audi gevuld gaat worden.

Volgens Audi is er klaarblijkelijk behoefte aan een Q3 met een aflopende daklijn en zie hier de geboorte van de Q3 Sportback. Voor als een reguliere Q3 te saai is en een A3 Sportback de pupillen ook niet geven wat ze willen. Het segment van dit soort auto’s is groeiende en daar geeft Audi dan ook volstrekt logisch een antwoord op. Just give them what they want.

Officieel: dit is de Audi Q3 Sportback

Het design van de Q3 Sportback maakt de auto voor het oog langer dan de reguliere Q3. Volgens de Duitse autofabrikant is dat effect optischer groter dan de werkelijke veranderingen. De Q3 Sportback is slechts 16 mm langer in vergelijking met de Q3. Daarnaast is de auto 29 mm lager. Nu we toch bezig zijn met het benoemen van cijfers. De Q3 Sportback is 4,50 meter lang, 1,55 meter hoog en 1,84 meter breed. De wielbasis is met 2,68 meter gelijk gebleven. Aangezien de aflopende daklijn pas na de achterdeur echt scherp begint te worden hebben de achterpassagiers nog steeds voldoende hoofdruimte. De bagageruimte van deze vijfzitter bedraagt 530 liter, of 1.400 liter met de achterstoelen plat. Het interieur is nagenoeg gelijk aan de reguliere Q3.

Officieel: dit is de Audi Q3 Sportback

Audi brengt de Q3 Sportback met diverse benzine- en dieselmotoren op de markt. Van een (plug-in) hybride is nog geen sprake. Wel is de Q3 Sportback 35 TFSI 1.5-liter benzinemotor een MHEV (mild hybride). Naast een 35 TFSI (150 pk) komt de SUV Coupé er als 40 TFSI (190 pk), als 45 TFSI (230 pk), als 35 TDI (150 pk) en als 40 TDI (190 pk). In alle gevallen zijn de motoren standaard gekoppeld aan een S-tronic zevenbak. Met uitzondering van de 1.5 TFSI en de 2.0 TDI is Quattro standaard op de Q3 Sportback.

De marktlancering van de Q3 Sportback is in de herfst van dit jaar. De Audi beleeft zijn publieksdebuut over een paar maanden op de IAA in Frankfurt. Prijzen zijn op dit moment nog niet bekend. Een video van de Q3 Sportback, waar we de auto in detail bekijken, check je op Autojunk.

Hier is de Audi Q3 Sportback in het echt

Ook interessant!

  • Audi Q3 krijgt limited edition, maar niemand heeft dat door
    Audi Q3 krijgt limited edition, maar niemand heeft dat door
  • Officieel: Audi Q4 e-tron en Sportback
  • Video: Audi RS3 Sportback én Sedan scheuren op de 'Ring
  • Audi laat nieuwe RS3 Sportback en Sedan alvast zien

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
  • Autosalon van Brussel 2026: dit zijn de primeurs
  • Kia viert 80-jarig bestaan met dit bijzondere apparaat
  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
FacebookTweetPinLinkedIn

Audi, Coupe, iaa-2019, q3, sportback, SUV

Vorig bericht: « Vin Diesel krijgt krachtig cadeautje voor zijn verjaardag
Volgend bericht: Een eerste blik op de BMW 2 Serie Gran Coupé »

Lees Interacties

Reacties

  1. sanderp zegt

    24 juli 2019 om 00:03

    Minder erg een misbaksel dan de X3 en GLC coupé, maar hier komt mijn spaghetti toch van naar boven.

    Login om te reageren
    • skinny058 zegt

      24 juli 2019 om 16:04

      @sanderp: Ik heb dat precies andersom, het is trouwens, zoals eerder is vermeld, een X2 concurrent. Welke ik een stuk geslaagder vind dan deze uit z’n verband getrokken Audi. Overall heeft hij een te holle/bolle buik/rug, zoals een poepende hond. De A7 eerste generatie, had hier ook al last van alleen komt het bij deze nog sterker naar voren op z’n hoge poten. De concurrenten vind ik iig een stuk geslaagder qua design. Ben beter van Audi gewend.

      Login om te reageren
  2. bsxc2 zegt

    24 juli 2019 om 00:14

    Eigenlijk nog niet zo verkeerd…

    Login om te reageren
  3. ghost zegt

    24 juli 2019 om 00:20

    Mwah vind hem niet zo!

    Login om te reageren
  4. pietertjep85d zegt

    24 juli 2019 om 00:22

    Beter dan de x4 en glc coupe, maar zeker niet mooi.

    Login om te reageren
    • poeperman zegt

      24 juli 2019 om 06:34

      @pietertjep85d: dit is een x2 en GLA (coupe) concurrent

      Login om te reageren
  5. seatibiza zegt

    24 juli 2019 om 00:23

    Ach, wat schattig. Een mini-Urus!

    Login om te reageren
  6. Edge zegt

    24 juli 2019 om 00:23

    Ik ben geen fan van de SUV trend en nog minder van SUV coupés, maar ik moet eerlijk bekennen dat ik deze best goed gelukt vind. Hij is een stuk knapper en oogt veel minder lomp dan de GLC coupé en X4. Maar goed, datzelfde flikte Audi ook al met de grotere SUV’s, de ahterkant van Q8 oogt in mijn ogen veel meer in balans dan die gedrochten van Mercedes en BMW.

    Login om te reageren
    • poeperman zegt

      24 juli 2019 om 06:35

      @Edge: dit is geen x4 concurrent maar een x2 concurrent.

      Ongelofelijk hoeveel mensen in die marketingval trappen. Ik moet er zowat elke dag op wijzen dat een a1 niét de evenknie is van de 1-serie (maar van de mini)

      Login om te reageren
      • sirprize zegt

        24 juli 2019 om 06:44

        @poeperman: waar zegt hij dat ’t een concurrent is van de X4? Hij zegt alleen dat ‘ie ‘m minder lelijk vindt dan de X4…

        Login om te reageren
        • karhengst zegt

          24 juli 2019 om 07:33

          @sirprize: Dat het vergelijk onbewust wordt gemaakt is des te meer de bevestiging van een geslaagde marketing val.

          Login om te reageren
        • scorpion80 zegt

          24 juli 2019 om 07:35

          @sirprize: Nee. Hij vergelijkt rechtstreeks met dit model, terwijl het geen concurrent is. Je gaat een Mercedes C-klasse ook niet rechtstreeks met een BMW 5-serie vergelijken qua uiterlijk? Auto’s zitten in andere klassen.

          Login om te reageren
          • rutgerg zegt

            24 juli 2019 om 08:17

            @scorpion80: eigenlijk kan dat wel, want een C klasse lijkt qua uiterlijk sprekend op een E klasse die dan wel weer met een 5 serie moet concurreren. Dus als je de 5 serie mooier vind dan de C klasse hoef je ook geen E klasse… of zo iets….

            Login om te reageren
      • nautique206 zegt

        24 juli 2019 om 08:38

        @poeperman: je bent er maar druk mee….

        Login om te reageren
        • Foramen zegt

          24 juli 2019 om 11:24

          @nautique206: maar dit lijkt me toch echt een concurrent voor de X1!

          Login om te reageren
      • Edge zegt

        24 juli 2019 om 09:08

        @poeperman: Ik weet heel goed dat de Q3 Sportback een maatje kleiner is dan de X4 en GLC. Ik haal die auto’s specifiek aan omdat beide modellen zo’n zelfde coupé achtige daklijn hebben, en het in die gevallen veel minder goed uit de verf komt. Je mag er wat mij betreft ook Cayenne Coupé invullen, of Renault Arkana, daar pakt het ook niet goed uit.

        Login om te reageren
      • kareljansen zegt

        24 juli 2019 om 09:44

        @poeperman: elke dag? Je bent BMW verkoper?

        Login om te reageren
  7. RiKe zegt

    24 juli 2019 om 00:25

    En weer een auto met schijtende hond syndroom

    Login om te reageren
  8. smex zegt

    24 juli 2019 om 00:27

    Ik vind em best geslaagd, alleen die grilles zijn echt te groot geworden, erg zonde van de designs.

    Login om te reageren
  9. raoufff zegt

    24 juli 2019 om 00:27

    Sow die is lelijk!

    Login om te reageren
  10. Loek zegt

    24 juli 2019 om 00:42

    Ik snap de verwarring rondom Q4 maar zo wordt de naamstrategie wel heel erg onlogisch.

    Opzich een knap ding, heb de Q3 nou al wel eens in het echt gezien en dat is een veel beter ogende auto dan de eerste generatie, met name de achterkant. Dit weet ik nog niet zo. Inderdaad minder lomp dan de X4 of GLC, maar echt mooi is het nou ook niet.

    En als ergste van alles: wat is het ding weer kansloos. Een Q3 maar dan minder goed, want hij is ‘sportief’. Yeah right. Als men nou eens A5’s en TT’s kocht in plaats van deze gedrochten.

    Login om te reageren
    • poeperman zegt

      24 juli 2019 om 06:36

      @720s: dit is een x2 concurrent!

      Login om te reageren
      • Loek zegt

        24 juli 2019 om 11:46

        @poeperman: de X2 is een soort opgehoogde hatchback. De X4 heeft net als deze Q3S een aflopende daklijn. Dan zit je in een compleet andere league op het gebied van styling. Vandaar het vergelijk. Men vergelijkt nu ook auto’s als de Kona en de Tesla Model 3 omdat ze een gemeenschappelijke factor hebben naast ‘wat voor soort auto’s ze mee “moeten” concurreren’.

        Login om te reageren
  11. harrie zegt

    24 juli 2019 om 02:08

    Nee dit ligt niet bepaald lekker op het netvlies, rare verhoudingen en spatbord bollingen.
    Wat is de doelgroep, Jupiler League voetballers?

    Login om te reageren
  12. johnwaters zegt

    24 juli 2019 om 02:52

    De zoveelste SUV voor het met de massa meelopende gepeupel dat meent zich te kunnen onderscheiden door zich mainstream te profileren.

    Login om te reageren
    • autopetje zegt

      24 juli 2019 om 17:46

      @johnwaters: nee de sedan peupel ging niet mee met de massa want daar zijn er zo weinig van verkocht. De sedan is dood. Get on!

      Login om te reageren
  13. alloallo zegt

    24 juli 2019 om 06:09

    Ik ben het overzicht verloren, maar is de directe concurrent niet de x2 i.p.v. x4?

    Login om te reageren
    • poeperman zegt

      24 juli 2019 om 06:37

      @alloallo: helemaal juist!

      Login om te reageren
  14. rufctr01 zegt

    24 juli 2019 om 06:53

    Beenruimte houdt achter ook niet over. De voorstoelen staan ver naar voren en de rugleuning staat oncomfortabel rechtop….

    Login om te reageren
  15. apos1 zegt

    24 juli 2019 om 06:57

    Dan was PSA echt vooruitstrevend met de DS4 sportback.

    Login om te reageren
  16. focusrs1 zegt

    24 juli 2019 om 06:59

    Verlagen en groter lichtmetaal eronder dan heb je best een leuke auto.

    Login om te reageren
    • lekkerlinksrijden zegt

      24 juli 2019 om 08:20

      @focusrs1: ja klopt, een hatchback

      Login om te reageren
  17. sparks zegt

    24 juli 2019 om 07:00

    Ik kan het interieur niet mooi vinden met dat touch display en dat afgeplatte stuur.

    Login om te reageren
  18. karhengst zegt

    24 juli 2019 om 07:38

    In feite is dit dus een A3 Allroad met meegespoten bumpers maar zonder standaard 4WD?

    Sowieso is het een teken dat je SUV dus te krap was en dus nutteloos was: Geen sport, geen utility, dus slechts een vehikel.

    Kan me ook niet heugen er recent een gezien te hebben.

    Login om te reageren
  19. racerx zegt

    24 juli 2019 om 08:00

    Fugly, next!

    Login om te reageren
  20. Dutchdriftking zegt

    24 juli 2019 om 08:11

    Wederom voor het type voertuig niet verkeerd, maar doe mij toch maar gewoon een normale A3.

    Login om te reageren
  21. rutgerg zegt

    24 juli 2019 om 08:15

    Ligt het aan mij of doet Audi het momenteel helemaal niet zo goed qua nieuwverkopen? De nieuwe A6, A4, Q3, Q5 noem maar op, ik zie ze allemaal veel minder dan hun directe rivalen uit München en Stuttgart.

    Login om te reageren
    • rutgerg zegt

      24 juli 2019 om 08:21

      @rutgerg: Om antwoord te geven op mijn eigen vraag de cijfers erbij gepakt en het gat is nog groter dan ik dacht. Verkopen 1-1-19 – 30-6-19. Audi: 6780, Mercedes: 8929, BMW: 12.580. Bizar dat BMW gewoon bijna 2 keer zoveel verkocht als Audi. Werk aan de winkel bij Pon.

      * Bron: Bovag verkoopcijfers.

      Login om te reageren
      • monsieurleloure zegt

        24 juli 2019 om 09:31

        @rutgerg: is toch heerlijk. Kopers komen er achter dat er iets beters te koop is in dat segment of opteren voor een Skoda, simply clever ?

        Login om te reageren
        • rutgerg zegt

          24 juli 2019 om 09:53

          @monsieurleloure: Inderdaad vroeger had Audi veel dingen die VW’s en Skoda’s niet hadden. Tegenwoordig krijgen de ‘mindere’ merken het ook allemaal, denk bijv aan de virtual cockpit..

          Login om te reageren
          • Loek zegt

            24 juli 2019 om 11:55

            @rutgerg: ik ben wel redelijk Audi-fan (ja klopt, ga maar haten), maar hier moet ik je inderdaad gelijk geven. Die virtual cockpit was een gouden zet, het oogt en werkt fantastisch, overzichtelijk, eigenlijk zou je het in elke auto willen hebben. Tegelijkertijd is het kneiterduur en profiteren goedkopere auto’s ervan om die paar duizend euro te laten liggen ten opzichte van twee normale tellers en een klein LCD-schermpje in het midden. Door dit soort opties door te voeren naar VW’s, worden VW’s duurder en verliest Audi hun USP’s.

            Een tijdje geleden oriënteerde ik samen met mijn vader op een nieuwe auto. We maakten een proefritje in de SEAT Arona en de Audi Q2. De Audi Q2 zou dan eentje zonder enige optie worden, terwijl we in dat budget de Arona konden kiezen met het op één na duurste pakket (dan krijg je LKA, ACC, Apple CarPlay, allerlei metallic lakken met contrasterend dak, sportpakket, LED-verlichting rondom, sportvelgen, you name it). Ook de motor was in beide een 1.0 TSI, in de SEAT levert die 114 pk en in de Audi 115 (volgens mij). Het verschil zit hem dan kennelijk in de afwerking en het rijgedrag, en dat klopt: de Audi reed iets lekkerder en de materialen zagen er wat mooier uit. Maar het is niet zo dat het dashboard van de SEAT bestond uit spuug en papier-maché en het voor geen meter reed. Het stak allemaal prima in elkaar. Bij Audi ietsje beter, maar daar betaal je dan ook de hoofdprijs voor.

            TL;DR het probleem is niet dat Audi hun luxe verliest. Het probleem is inderdaad dat deze luxe in hele aantrekkelijke vormen in goedkope(re) auto’s wordt gestopt. Uiteindelijk is het voor mijn pa een Arona noch een Q2 geworden, maar als het één van die twee was geworden, dan weet ik bijna zeker dat het de SEAT zou zijn.

            Login om te reageren
            • rutgerg zegt

              24 juli 2019 om 12:47

              @720s: ik ga niet haten hoor. Prima als je Audi fan bent. Ik heb er niks tegen ben alleen zelf een BMW man. Ik vraag mij oprecht af waarom audi in NL veel minder verkocht wordt dan de andere twee. Zou het zijn omdat ze geen duidelijke identiteit (meer) hebben. BMW is duidelijk op sportief rijden gericht waar mercedes op comfort mikt. Audi was altijd gewoon clean neutraal en erg goed afgewerkt. Probleem is dat de VW’s dat ook zijn tegenwoordig. Ik zou oprecht geen a4 kopen als je voor minder een grotere, nagenoeg even goed afgewerkte Passat kunt kopen.

              Login om te reageren
            • monsieurleloure zegt

              24 juli 2019 om 14:11

              @720s: Ik denk zomaar dat die virtueel cockpit (wat een naam) goedkoper is dan reguliere tellers. Ondanks Audi je anders doet geloven.

              Login om te reageren
  22. Chauffeur zegt

    24 juli 2019 om 08:18

    Niet slecht. Ben heel benieuwd naar de RS Q3 Sportback met heerlijke vijfcilinder die al gespot is…

    Login om te reageren
  23. Design_Driven zegt

    24 juli 2019 om 08:43

    Dit is de eerste uit het kakkende hond segment die ik wel geslaagd vind.

    De proporties kloppen ergens wel. Zou deze best willen leasen.

    Login om te reageren
  24. baklava zegt

    24 juli 2019 om 08:54

    Kan me niet voorstellen dat hier een markt voor is

    Login om te reageren
    • markos78 zegt

      24 juli 2019 om 10:16

      @baklava: inderdaad.

      Hier is geen vraag naar, hier is vraag voor gecreëerd.

      Login om te reageren
      • markos78 zegt

        24 juli 2019 om 10:18

        @markos78:
        Toen alleen Ssangyong nog zo’n misbaksel in de aanbieding had, wilde geen hond hier er een. Toen de zelfuitgeroepen premiummerken er mee kwamen wilde ineens iedereen met geld en zonder goede smaak er een.

        Login om te reageren
  25. mashell zegt

    24 juli 2019 om 10:17

    Stiekem gewoon een leuke wagens. SUV’s die op hatchbacks lijken maar niet al te lomp groot zijn (X6 en GLE) zijn veel leuker dan de stationwagen SUVs.

    Login om te reageren
  26. mrrallycross zegt

    24 juli 2019 om 10:20

    Citroën C4 aircross?

    Login om te reageren
  27. Breinstein zegt

    24 juli 2019 om 11:05

    Een nieuw product van VAG zonder doorlopende achterlichten?

    Login om te reageren
  28. vluggejapie zegt

    24 juli 2019 om 12:46

    Het interieur van Audi gaat steeds meer lijken op mijn oude Peugeot 308 lease-slet.. Voorsprong door techniek, achterstand in design?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North