Een eerste blik op de BMW 2 Serie Gran Coupé

Auteur: , 40 Reacties

Zo gaat de auto worden.

We moeten nog even geduld hebben voor de presentatie van de 2 Serie Gran Coupé. BMW geeft alvast een voorproefje met dit vrolijk gecamoufleerde exemplaar. Het merk laat weten dat pre-productiemodellen op dit moment de laatste uitgebreide tests ondergaan. De onthulling zal daarmee niet heel lang meer op zich wachten.

Met de trend dat auto’s de afgelopen jaren groter zijn geworden is er ruimte gekomen voor een auto als de 2 Serie Gran Coupé. Zet de nieuwe 3 Serie naast een E46 en je beseft wat een joekel moderne auto’s eigenlijk zijn. We weten de maten van de 2 Serie GC nog niet, maar wellicht dat dit een alternatief zou kunnen zijn. Zo riant zal de auto achterin overigens niet zijn. Met zijn aflopende daklijn is de kans aanwezig dat langere mensen niet lekker achterin kunnen zitten, maar dat is simpelweg afwachten. Daarnaast heeft de 3 Serie iets cruciaals wat de 2 Serie Gran Coupé niet heeft.

Het ‘slechte’ nieuws is dat de 2 Serie Gran Coupé technisch gebaseerd is op de nieuwe 1 Serie en dat betekent dat de auto in de basis een voorwielaandrijver is. Over de motoren heeft BMW nog weinig bekendgemaakt. Wel is al bekend dat er een topmodel gaat komen, de M235i xDrive. Net als in de M135i xDrive krijgt deze auto een tweeliter turbo viercilinder met 306 pk en een Torsen sperdifferentieel.

Deze Gran Coupé met achterwielaandrijving en een zes-in-lijn had tamelijk briljant geweest. Helaas komt de auto daar een generatie te laat voor. BMW denkt met deze auto onder meer op de Noord-Amerikaanse markt te gaan scoren. De onthulling is dan ook niet op de IAA in Frankfurt in september, maar op de LA Autoshow in november 2019. De auto komt in de lente van 2020 op de markt.



40 reacties

Wat een gigantische stortkokers ook weer voor zo’n relatief kleine auto.
@viezefreddyw: dat wel maar voor de rest zie ik toch best aardige lijnen
@chriscross: lijn..hoop dat een overdaad aan lijntjes zoals elke moderne BMW deze misschien bespaard blijft. Al is een 1serie als basis al jammer.
@viezefreddyw: Waarom altijd direct die negatieve insteek…er is meer dan alleen die uitlaten. En zeg aub niet dat dat het eerst opvalt oid.
@skinny058: Opvalt? Het ding is tot over de top gecamoufleerd. Het enige wat je ziet is een daklijn, grote uitlaten en grote nieren.
@viezefreddyw: Vertel je me nu dat je totaal niet een idee hebt hoe hij er uit komt te zien? Kijk even naar de nieuwe 1…en dan ietsje anders.
@skinny058: omdat hij zich verplicht voelt om bij elk bmw artikel een negatieve comment te plaatsen volgens mij :’)
@alexnaoumov: Het gaat mij niet om het feit of het om een BMW-artikel gaat of niet maar dat veel mensen negatief ergens op reageren als eerste. Dat zit in de Nederlandse cultuur ingebakken. Klaagcultuurtje. Ik denk dat hij het vandaag ook veel te warm vindt, let maar op.
@skinny058: wat klaag jij veel zeg ;)
@davelepeef: Haha you got me ;-)
@viezefreddyw: sportief betekent opzichtige uitlaten en grote luchtinlaten die allemaal eigenlijk niet nodig zijn.
@viezefreddyw: wat een voorspelbare opmerking van je. Open een BMW gerelateerd draadje en viezefreddy zal één van de eerste zijn die een negatief verhaal neerzet.
@rhellema: Valt dit keer wel een beetje mee toch? Heb het alleen over grote uitlaten, voor de rest heb ik nog niks gezegd.
@viezefreddyw: gelijk dat negatieve gezwets, daar gaat het bij jou om in een BMW draadje. Beetje likes scoren lijkt het wel. Als iedereen je maar leuk vindt.
@rhellema: Mja, daar is het mij niet om te doen, likes scoren. Daarvoor kom ik hier al te lang. En zoals je ziet lukt het mij ook niet om likes te scoren… Ik geef gewoon mijn mening en blijkbaar kan niet iedereen daar tegen. Al snap ik ook wel dat ik relatief vaak mijn mening geef, het laatste wat ik wil is irriteren.
@rhellema: OK, dus hij heeft een vrij rechtlijnige mening. Het zou gekker zijn als hij bij ieder BMW artikel compleet anders zou reageren, toch??
@davelepeef: bij Mercedes artikels doet hij dat wel.
@rhellema: best or nothing😂
Ik dacht dat de 2-serie coupé wél achterwielaandrijving kreeg? Weer jammer dat de 2-serie gran-coupe dan toch op de 1-serie gebaseerd is. 1-serie limousine zou dus een logischer benaming zijn. Maar de marketing boys zullen 2-serie gran-coupe wel beter vinden…….
@dutchdriftking: Ik vind hem toch meer op de 2 serie lijken
@f40racer: Tja, maar niets is wat het lijkt :P
@dutchdriftking:

De grand coupes hebben de even nummers. Sedans hebben de oneven nummers. Dat lijkt mij in elk geval de huidige strategie.
@jack_abarth: Ooit in een ver verleden had BMW een duidelijk modellen gamma. 3, 5 en 7-serie. Deze modellen levert BMW gelukkig nog altijd, en zijn in hun huidige hoedanigheid mooier en beter dan deze in de afgelopen 15 jaar (sinds de gouden e36/e38/e39 periode) zijn geweest.
Daar een hoger nummer beter is, heeft men er een jaar of 6 geleden voor gekozen om de coupe’s op basis van 3 en 5 serie voortaan 4 en 6-serie te gaan noemen. Niet nodig in mijn ogen, zeker daar je hierom de legendarische M3 toch wat afzwakt, maar wel begrijpelijk. De 6-serie is er niet meer, daar deze nu 8-serie heet. Want met een hoger nummer een hogere prijs….

Echter, het is niet heel duidelijk, en zorgt zeker nu met de 2-serie Gran-coupé voor onduidelijkheid. De 1-serie is een concurrent voor de A3 en A-klasse. De 2-serie is een sportieve achterwiel-aangedreven coupé (en blijft dit ook daar de koper dit weet te waarderen in dit segment) en meer een concurrent voor de TT en de SLC. Je zou verwachten dat de 2-serie Gran-coupe dit ook is, maar helaas, dit is dus een verkapte 1-serie. Hierom had 1-serie limousine (zoals de A3 limousine en A-klasse limousine) beter kloppend geweest.

Neemt niet weg dat BMW het nog redelijk doet. Mercedes mag dan netjes de A-klasse limousine hebben, men heeft ook de CLA in het aanbod, en nee, dit is ook geen sportievere achterwielaandrijver….
Kortom, niches vullen is leuk, maar het is een hele kunst om met zoveel modellen in je gamma,welke enorme overlap hebben, toch nog een duidelijk overzicht te creëren in je modelnamen.
@dutchdriftking: maar met een hoger nummer en een langere toevoeving kun je gewoon er meer voor vragen.
Wat een ellende weer, ‘het houdt niet op, niet vanzelf…’
Meh, tot de E60 was ik groot voorstander van BMW, zowel qua uiterlijk als qua techniek (hoewel die af en toe niet bepaald betrouwbaar was).
Tegenwoordig is het een grote eenheidsworst en zijn de auto’s gewoon ECHT niet meer mooi.

Wat dat betreft is Mercedes de juiste kant op gegaan (qua uiterlijk, niet zozeer qua eenheidsworst) en dat had ik nooit verwacht te kunnen zeggen.
@OverSoft: ik vind de achterlichten van de nieuwe A klasse en C ook maar lelijk. Nu ja, van de nieuwe 3 ben ik ook niet echt fan.
@hollow: Mwa, vind het wel meevallen, maar ik ben het er wel mee eens dat de Duitsers misschien iets minder naar Azië moeten kijken voor hun inspiratie.
@OverSoft: Mercedes heeft gewoon goed werk verricht de afgelopen jaren: geen oude lullen design meer, 9 traps automaten, MBUX, daarnaast proberen ze de nieuwe modellen ook een sportief randje te geven
@oversoft: Gek, de e60 vond ik niet bepaald mooi. Natuurlijk was de M5 geniaal, en als touring in de juiste kleur (dat ijsblauw) met wit of caramel lederen interieur een schitterende wagen, maar de normale modellen zijn niet echt knap oud geworden., De F10 en de huidige F90 zijn als standaard non M-pakket auto juist al schitterend. De 3-serie e90 en F30 vond ik niet bepaald mooi in standaard trim, de G20 is ook als 316i weer een knap ding, net zoals de e46 dat destijds was.
@dutchdriftking: Zo zie je maar weer, smaken verschillen duidelijk. De F10 is gewoon echt een saaie auto om te zien, de F90 is simpelweg gewoon lelijk.
@dutchdriftking: oh die Bangle BMW’s vond ik wederom top; lekker polariserend.
Eerst maar eens kijken hoe het model er uit ziet zonder camo.
@mpgc: Te hoog, toch weinig binnenruimte en FWD. Totaal niet interessant dus; de enige goed rijdende FWD BMW is een Mini Cooper S.
Dit zou trouwens ook een mooie basis kunnen zijn voor een TCR tourwagenracer
Ik zie een mooie auto, enthousiast. Nou vind ik het huidige design van BMW (in tegenstelling van velen hier op Autoblog) wél mooi. Dat helpt natuurlijk ;)
@potjak: ik deel je mening over het BMW design wel. Het is modern, opvallend en als het de tongen los maakt is BMW alleen maar blij. Voor auto’s als de 1 Serie doelt BMW toch niet op petrolheads, maar mensen die de auto daadwerkelijk kopen en voor die mensen is de 1 Serie perfect.

En voor de rest, de nieuwe 8 Serie (met name de GC) en 3 Serie zijn gewoon mooie auto’s, vind ik. Naast de ‘niergate’ vind ik het bij de SUVs ook nogal meevallen.
Ziet er best goed uit
Honey, I shrunk the 4-series Gran Coupe.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).