Officieel: de Bentley Bentayga Hybrid

Auteur: , 30 Reacties

De Bentley Benta voor boomknuffelaars.

Je zou kunnen zeggend dat Bentley met de Bentayga een omgekeerd ‘negenelfje’ doet. In het geval van die Porker wordt een nieuw model doorgaans onthuld als Carrera en Carrera S. Later volgen dan de dikkere varianten, zoals de GT3 (RS), de Turbo (S), de GT2 (RS) et cetera. Wel zo handig om mensen interesse te laten houden in een model dat al wat langer op de markt is. En het werkt: mocht ik een paar ton in mijn broekzak hebben branden om uitgegeven te worden, zou ik direct naar de dealer rennen voor een GT3 TP, ondanks dat het nieuwe model al in de startblokken staat.

Met de Bentayga lag het echter allemaal wat anders. Het uitbrengen van zo’n SUV op Audi-basis was in sommige opzichten een hachelijke onderneming voor het merk. Zouden de klanten de auto accepteren als een echte Bentley? Om de naysayers zoveel mogelijk wind uit de zeilen te nemen, kwam de auto aanvankelijk alleen op de markt als peperdure en zeer krachtige W12 (rijtest). Die motor kan je niet krijgen in je Q7, dus was een direct vergelijkt niet mogelijk. Precies wat je wil als paarse broek van Bentley.

Sindsdien zijn er al een aantal modellen geïntroduceerd om wat volume te maken, waaronder -oh gruwel- een diesel. Een V8 diesel weliswaar, maar desalniettemin een oliestoker, recht uit de schappen van Ingolstadt. En de gevaarlijke reis naar een ‘lager’ marktsegment gaat nog even door, want er komt nu ook een Bentayga in Nederland-spec op de markt, met slechts zes cilinders onder de kap, gekoppeld aan een elektromotor. Goed voor het (op papier) beperken van de uitstoot en daarmee de prijs, minder goed voor dat speciale gevoel van joekelig veel cilinders onder de kap.

Desalniettemin belooft Bentley dat de Bentayga Hybrid ouderwetse merkwaarden in ere houdt. De aandrijflijn zou in staat zijn om moeiteloos uitstekende prestaties neer te zetten. Daarbij is de stad niet vervuilen op zich ook best chic. Nu we het toch hebben over de aandrijflijn; Bentley doet nog niet alle cijfertjes uit de doeken, maar geeft wel aan de dat de verbrandingsmotor een nieuwe 3.0 liter V6 betreft. In dat geval zou het dus níet gaan om de aandrijflijn uit de Porsche Panamera E-Hybrid, want in dat geval heeft de motor namelijk een inhoud van 2.9 liter.

Tenslotte nog even wat feitjes rondom het Hybride-gebeuren: de bestuurder van de Bentayga Hybrid kan kiezen tussen drie E-modes: EV Drive, Hybrid Mode en Hold Mode. Net als bij de nieuwe dieselhybrides van Mercedes, worden de stroom- en benzinereserves optimaal ingezet om de in het navigatiesysteem ingevoerde bestemming te bereiken. Daarbij schakelt de aandrijflijn zelf voortdurend tussen de diverse E-modes. Afhankelijk van de hoeveelheid stroom die in de batterij resteert, legt de Bentayga Hybrid de laatste kilometers tot de eindbestemming volledig elektrisch af.

De elektrische actieradius van de Bentayga Hybrid is groter dan vijftig kilometer. Het opladen van de batterij met normale netstroom duurt 7,5 uur, maar met krachtstroom wordt dit gereduceerd tot 2,5 uur. Puik detail: Bentley heeft de hulp ingeroepen van bekend ontwerper Tony Stark Phillipe Starck ingeroepen om een stijlvol thuislaadstation te creëren. Zo kan je je W12 rijdende matties aftroeven door te snoeven over het feit dat je een heuse Phillipe Starck in de garage hebt hangen.



30 reacties

@jaapiyo: de gallery is stuk. Plaatjes laden niet
@toyotafortuner: wellicht kapot gegaan door het idee van een Bentley SUV met hybride techniek..
@toyotaprius: shots fired
@toyotafortuner: het is een opgehoogd hok met een stekker, wil je daar echt plaatjes van?
Kansloos
V8 hybrid was fijner geweest, maar dit zou wel eens de aandrijflijn van de nieuwe S6 kunnnen zijjn.
“stijlvol laadstation” mjajajajaja
@ikschrijfookoverautos: Kun je toch mooi het woord stijlvol zonder ontkenning in één zin met Bentayga gebruiken.
Wat een ellende al die belachelijke hybrides en elektrische auto’s word er ziek van. Het milieuprobleem (opwarming van de aarde) is namelijk niet onze schuld. Wij moeten binnenkort gedwongen elektrisch rijden. Het echte probleem zijn vliegtuigen. Als er een vliegtuig opstijgt staat dit gelijk aan duizend auto’s die draaien. Laat ze maar elektrische vliegtuigen ontwikkelen. Ik heb een hekel aan elektrische auto’s word er misselijk van.
@arias12: ik heb een hekel aan elektrische vliegtuigen. En windmolens, die zijn ook al zo stom!
@arias12: die 12 staat voor je leeftijd?
@maarten123: of z’n IQ?
@tvklarenbosch: Kun je samen met @maarten123 over debatteren in de peuterspeelzaal.
@maarten123: https://milieudefensie.nl/luchtvaart/veelgestelde-vragen#vliegtuigenzijntochheelsnelheelhoog

Zelfs gelijk aan 1 miljoen vrachtwagens.

Lekker ondoordachte reactie.
@arias12: Elektrisch vliegen wordt hard aan gewerkt…

OT: dat hybride op de standaard leasebakken worden toegepast vind ik prima, daar gaan aantallen in om, goh laat er eens 1000 Bentleys verkocht worden op laten we zeggen 500.000 Golfjes passat’s of wat voor een leasebak ook?! Vind dat grote (lees: exclusieve merken) nu gewoon zoals ze zijn.
@arias12: De autobranche is veel eenvoudiger aan te passen aan milieu-eisen.
Het gaat erom dat de consument de in zijn hoofd de omslag kan maken, als de consument bewuster van milieuvervuiling wordt, dan volgt de industrie en het bedrijfsleven alleen maar sneller.

Daarnaast zal jouw voorbeeld van de vliegtuigen weinig draagvlak vinden. We willen namelijk massaal voor drie tientjes naar Spanje of Turkije vliegen. Zó belangrijk vinden we het milieu dus.
@granlusso: Dat de autobranche eenvoudiger aan te passen is aan milieu-eisen ben ik met jou eens. Maar de auto’s zijn niet het grote probleem. Tevens zijn elektrische auto’s slecht voor het milieu (misschien wel net zo vervuilend als auto’s op brandstof) door het verbruik van elektriciteit. Los het op door grote probleem aan te pakken en niet de burger te straffen door allerlei strenge eisen en regels voor dieselauto’s bijvoorbeeld. Vrachtwagen, bussen en vliegtuigen mogen wat mij betreft elektrisch zijn. Landen als India, China doen er niks aan terwijl daar miljoenen auto’s meer dan Nederland rondrijden. Daar hoor je dan niemand over. Jammer maar helaas zullen er binnenkort alleen maar elektrisch auto’s te koop zijn. Triest! Nederland en Duitsland als relatief klein land worden gestraft voor dingen die zij niet hebben veroorzaakt.
@arias12: Tja ik wacht ook nog even de Bentley Bentayga met 1.0 Driecilinder diesel PHEV plug in hybrid af. Heerlijk 1:2 rijden met V12-speakersound tegen de prijs van een Renault Clio. Wat een tijden…
@simonferrari: inderdaad haha helaas wordt dat wel de werkelijkheid.
Hij wordt er niet mooier op. Irrelevant artikel dus.
Wij thuis een door Philip Starck ontworpen pispot…

Zou ook perfect matchen met de Bentayga…
Alleen jammer dat er altijd zo’n ‘ev’ meter bij de tellers zit. Ziet er erg lelijk en eco uit. Ik zou mij er erg aan storen elke x dat ik naar de toerenteller kijk en een gewone tellerbak laten plaatsen.

Hybride suv, best prima lijkt me. Zat plek voor accus, standaard zijn ze toch al zwaar en extra koppel om al het extra gewicht voort te bewegen.
Voor ’t eerst sinds 1959 een zescilinder in een Bentley…
Vraagje: maakt dit hem nu ook een stuk goedkoper in aanschaf vanwege lagere uitstoot?
Stekkerstakkeren in een Bentley..
als ik dit interieur vergelijk met dat van de nieuwe Range Rover’s (of zelfs de nieuwe Audi A6/Porsches) lijkt deze Bentley wel 10 jaar oud
Fotoshoot bij het station van Lissabon. Architectonische porno. Deze auto boeit me echter niet.
Alsof Bentley het leuk vindt om een hybride aan de man te brengen!
Net als Jaguar dat met een EV komt.
Exacte details heb ik zo niet maar er is een deal gesloten tussen alle auto fabrikanten.
Het volledige wagenpark van een autofabrikant moet gemiddeld onder een bepaalde co2 uitstoot komen op straffe van hele hoge boete’s.
Dit is de reden dat ze straks allemaal met een EV of Hybride komen de komende jaren.
Misschien leuk om hier eens iets over te schrijven.
Zoals gezegd exacte details weet ik niet.
@dinges7: Volgens is dat niet omdat ze onderling een deal hebben gesloten. Dat wordt ze opgelegd door hun overheden en door Brussel.
In een segment van 100k+ koop je nog een auto om jezelf te trakteren. Het lijkt mij logischer om de geblazen 3-pitter te gaan uitbannen met batterijen. Wie koopt er nou een VW Up voor de lol? Het zijn vaak opgedwongen lease auto’s, of particuliere die zelf de brandstof ophoesten.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).