• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Officieel: dít is de nieuwe Audi S3 met 310 pk!

Auteur: willeme, gepost 11 augustus 2020 om 12:56 – 55 Reacties

Nieuwe Audi S3

De nieuwe Audi S3 is er eindelijk en staat heel erg snel bij de dealer.

De Audi S3 is een van de grondleggers van zijn genre. De eerste generatie verscheen al in 1999 en de compacte docht rappe Audi pakte de dingen net even wat anders aan.

Dankzij het hoge vermogen, de stevige prijs en de rally-heriatage zou je kunnen denken dat Audi een soort Delta Integrale opvolger had gebouwd, maar dat bleek een hoopvolle gedachte. De Audi S3 combineerde subtiel-dikke looks met veel power, veel grip en veel luxe.

Nieuwe Audi S3

Nu is er een nieuwe Audi S3. We zijn inmiddels aanbeland op de vierde generatie. Je zou kunnen zeggen dat het een zwaar gefacelifte S3 is, want het MQB-platform van zijn voorganger bleef grotendeels ongewijzigd, net als de aandrijflijn die in basis identiek is. Wel zijn het koetswerk en het interieur helemaal nieuw. Het is een gevalletje tafellaken en servet, eigenlijk.

Nieuwe Audi S3

Unieke grille

De nieuwe Audi S3 kun je herkennen aan de unieke grille met ruitenpatroon, extra grote luchtinlaten en buitenspiegels die nu niet van aluminium zijn, maar uitgevoerd zijn in ‘aluminiumlook’. Achter kun je de S3 eenvoudig spotten dankzij de twee dubbele eindpijpen links en rechts. Zo subtiel als vroeger is de S3 niet meer, maar het geheel smoelt lekker dik.

Voorzijde

Twee smaakjes

Er zijn twee smaakjes van de S3: een vijfdeurs hatchback (Sportback) en vierdeurs sedan (limousine). De S3 Sportback die je ziet op de foto’s is ‘Python geel’, de Limousine is ‘Tango Rood’ Het verschil zit ‘m uiteraard in de achterzijde. De Limousine heeft een bagageruimte van 370 liter, bij de Sportback is dit 325 liter, maar je kan natuurlijk de banken neerklappen om 1.145 liter te creëren.

Nieuwe Audi S3

EA888

De sterkste Audi A3 heeft 150 pk, net als de sterkste Audi A3 in 1998. De nieuwe A3 slaat een behoorlijk gat. De nieuwe Audi S3 heeft een EA888 motor in het vooronder, de 2.0 TFSI viercilinder met turbo, vier kleppen per cilinder, intercooler en directe injectie. Ook heeft de motor AVS, wat staat voor Audi Valve Lift System. Met dit systeem kunnen de inlaatkleppen verder open gaan als de situatie daarom vraagt. Het maximum vermogen bedraag 310 pk terwijl het maximum draaimoment 400 Nm bedraagt.

Rood

S Tronic

De krachten worden via een zeventraps S tronic automaat met dubbele koppeling over gebracht naar de wielen. In normale omstandigheden zal dit alleen de voorwielen zijn, maar als de omstandigheden erom vragen kunnen de achterwielen ook meedoen. Wat buiten kuif staat, is hoe snel de S3 van zijn plek gaat: van 0-100 km/u duurt slechts 4,8 seconden voor zowel de sedan als hatchback. De topsnelheid van beide S3’s is begrensd op 250 km/u, uiteraard.

Nieuwe Audi S3

S Sportonderstel

Om te zorgen dat de nieuwe S3 beter de hoek om gaat, is de compacte sport-Audi voorzien van een 15 mm verlaagd onderstel. Optioneel is het S Sportonderstel leverbaar met adaptieve dempers. Jammer dat het optioneel is, want je zou verwachten op een ‘S’-model dat je een ‘S’-onderstel krijgt. Op een Pizza Quattro Stagioni wil je ook niet bijbetalen voor de champignons. De Audi S3 staat standaard op 18 inch wielen, 19 inch is optioneel leverbaar. Voorheen was 19 inch alleen mogelijk met de adaptieve dempers: grote kans dat dat nog steeds het geval is.

Interieur

Optioneel

Ook in het interieur is er voornamelijk heel erg veel optioneel leverbaar, zoals een Virtual Cockpit, Ambient Lighting-pakket, stembediening, Touch Display en dergelijke vergen allemaal een investering. Aan de andere kant: als je gewoon een rappe Audi wenst zonder allerlei gadgets die je toch niet gaat gebruiken, is het wel lekker dat je het niet hoeft te hebben.

  • Nieuwe Audi S3
  • Nieuwe Audi S3
  • Nieuwe Audi S3
  • Nieuwe Audi S3
  • Nieuwe Audi S3
  • Nieuwe Audi S3
  • Nieuwe Audi S3
  • Nieuwe Audi S3
  • Nieuwe Audi S3
  • Nieuwe Audi S3
  • Nieuwe Audi S3

De nieuwe Audi S3’s staan vanaf oktober 2020 in de Audi showrooms. Tegen die tijd worden de prijzen ook bekend gemaakt.

Ook interessant!

  • Twee mafkezen in hot hatches racen door het verkeer. Dat is vragen om problemen.
    Video: Golf en Audi S3 racen door het verkeer als gekken
  • Video: nieuwe Audi RS3 gespot
    Video: nieuwe Audi RS3 gespot
  • Audi dealerschap onder water
  • Audi S3 MTM Clubsport is bizar gaaf bommetje
    Audi S3 MTM Clubsport is bizar gaaf bommetje

Nieuwste artikelen

  • Goed nieuws: EV’s zijn net zo dodelijk als benzineauto’s – hybrides zijn veel gevaarlijker
  • Lolbroek rijdt expres te hard langs politie en vraagt agenten om geinige flitsfoto
  • Volkswagen heeft goed nieuws voor de Polo met verbrandingsmotor!
  • Premium sedans verkopen voor geen meter in Europa, op deze EV na
FacebookTweetPinLinkedIn

a3, Audi, hatchback, Limousine, quattro, s3, sedan, sportback, Video

Vorig bericht: « Carbon bodykit voor Huracán is lekker ordinair
Volgend bericht: Nico Hülkenberg had de grootste aller tijden kunnen zijn? »

Lees Interacties

Reacties

  1. baklava zegt

    11 augustus 2020 om 13:02

    Audi Valve Lift System

    Oftewel VTEC yo

    Login om te reageren
    • posthumus zegt

      11 augustus 2020 om 18:33

      @baklava: Noem het dat Audi Valve Uplift System. Dan heb je nog een leuke afkorting erbij

      Login om te reageren
      • saxoke zegt

        11 augustus 2020 om 23:21

        @posthumus: Avus, zoals de concept car van heel wat jaren geleden https://images.app.goo.gl/kY9Ap5eBfpzuzT9C9

        Login om te reageren
  2. JamesBond007 zegt

    11 augustus 2020 om 13:02

    De S van schreeuwerig in plaats van Subtiel

    Login om te reageren
  3. karaya zegt

    11 augustus 2020 om 13:11

    Audi Jetta. (Bora mag ook)

    Login om te reageren
    • Poulusma zegt

      11 augustus 2020 om 14:04

      Vento mag ook ?

      Login om te reageren
  4. Pordon zegt

    11 augustus 2020 om 13:35

    Ik denk gewoon in het zwart met een chrome lijst om de grill en chrome raamlijsten dat dit er best netjes uit ziet.
    Jammer dat ze het interieur zo druk hebben gemaakt. Die gekke puisten van ventilatieroosters zijn mij echt een doorn in het oog.

    Login om te reageren
    • lekkerlinksrijden zegt

      11 augustus 2020 om 13:53

      @Pordon: ze zien er niet uit die roosters, ze misvormen het hele dashboard

      Login om te reageren
    • mashell zegt

      11 augustus 2020 om 18:15

      Toen ik er in reed dacht ik, hé eindelijk eens ventilatie roosters die lucht daar krijgen waar je het hebben wil. Het ziet er ongebruikelijk, niet saai, uit maar werkt wel.

      Login om te reageren
      • Pordon zegt

        11 augustus 2020 om 20:53

        @mashell: ik heb echt nog nooit het gevoel gehad dat een ventilatierooster de lucht niet kreeg waar ik het hebben wil…

        Login om te reageren
        • mashell zegt

          12 augustus 2020 om 07:25

          Ik best vaak, bijvoorbeeld wel koude vingers maar geen koude lucht in je snuffer.

          Login om te reageren
  5. reset zegt

    11 augustus 2020 om 13:35

    Net uit en nu al verouderd. Voorsprong door techniek. Dus……

    Login om te reageren
    • dijan zegt

      11 augustus 2020 om 13:45

      Wat is hier verouderd aan? Of wil je gewoon iets schrijven en weet niet wat je kunt afkeuren? O.T. Geweldig mooie auto met fijne prestaties.

      Login om te reageren
      • donjunior zegt

        13 augustus 2020 om 09:29

        “Geweldig mooie auto met fijne prestaties.”

        Heb jij hem al gereden dan??
        Je moet niet gaan katten op een ander omdat deze iets schrijft wat niet onderbouwd is en vervolgens hetzelfde gaan doen.

        Login om te reageren
  6. peekaas zegt

    11 augustus 2020 om 13:56

    Mooie wagen! De hatchback heeft wel mijn voorkeur bij deze generatie.

    Login om te reageren
  7. Edge zegt

    11 augustus 2020 om 13:56

    Konden ze nou niet één persfoto uitvoeren zonder blackpack?

    Login om te reageren
  8. bbjorn zegt

    11 augustus 2020 om 13:58

    Waarom wordt de limousine 4 deurs en de hatchback 5 deurs genoemd?

    Login om te reageren
    • bruinwerker zegt

      11 augustus 2020 om 14:00

      @bbjorn: Vanwege het aantal deuren.

      Login om te reageren
      • bbjorn zegt

        11 augustus 2020 om 14:06

        @bruinwerker: ze hebben allebei 4 deuren, en als de kofferklep ook is meegerekend hebben ze er toch allebei 5, en zo niet hebben ze er allebei 4

        Login om te reageren
        • hiostu zegt

          11 augustus 2020 om 14:32

          Dit is toch al heel lang zo? Een hatchback/station is een 5 deurs auto en sedan/coupe 4 deurs auto. Het gaat erom dat de achterklep toegang geeft tot een aparte kofferbak (sedan/coupe) of toegang geeft tot het passagiersdeel (hatchback/station). Bij een 5 deurs kun je dus over de achterstoelen naar de bagageruimte zonder de stoelen neer te klappen.

          Login om te reageren
        • ty5550 zegt

          11 augustus 2020 om 16:01

          De koffer telt mee als deur als deze inclusief achterruit opengaat

          Login om te reageren
    • veltir zegt

      11 augustus 2020 om 14:30

      @bbjorn: ?‍♂️

      Login om te reageren
      • bbjorn zegt

        11 augustus 2020 om 14:38

        @veltir: was gewoon een vraag, ik wist het niet haha

        Login om te reageren
      • donjunior zegt

        13 augustus 2020 om 09:30

        Als je het zo goed weet.. had je ook een antwoord kunnen geven toch? De enige die dit lijkt te begrijpen is tty5500.
        Niet iedereen heeft dezelfde kennis en sommige mensen komen wellicht net in de auto hoek kijken.. dus doe niet zo arrogant en help de mede-autoliefhebber gewoon.

        Login om te reageren
    • willeme zegt

      11 augustus 2020 om 14:33

      @bbjorn: het gaat om het aantal deuren waarmee je toegang hebt tot de cabine. Een stationwagon, liftback, hatchback, notchback, SUV, terreinauto oid zijn vijfdeurs.

      Een sedan heeft vier deuren naar de cabine,. De kofferklep is een aparte ruimte, vandaar geen vijfdeurs maar juist een vierdeurs.

      Login om te reageren
      • bbjorn zegt

        11 augustus 2020 om 14:38

        @willeme: ooow oke, weer wat geleerd, thnx

        Login om te reageren
        • pa045 zegt

          11 augustus 2020 om 20:43

          @bbjorn: probeer google eens..

          Login om te reageren
  9. BRT zegt

    11 augustus 2020 om 14:00

    Begint toch een beetje saai te worden dat evolueren met precies hetzelfde concept Alleen hebben ze er nu een soort Kia achtige eigenaardigheden aan toegevoegd met loze gaten en drukke lijnen.

    Login om te reageren
  10. grasvreter zegt

    11 augustus 2020 om 14:20

    Ik snap de zwarte plastic vlakjes op de bumpers bij VAG echt niet. Het is ontzettend plastic en doet ontzettend goedkoop aan.

    Lijkt mij wel een heerlijke auto om te rijden overigens.

    Login om te reageren
  11. Dutchdriftking zegt

    11 augustus 2020 om 14:23

    Erg fijn. Het gat tussen de gewone en de S is overigens wel erg groot. Een 220pk er tussenin zou het gamma mooi opvullen. Nu hopen dat er ook een RS3 met 5 pitter komt.

    Login om te reageren
    • willeme zegt

      11 augustus 2020 om 14:36

      @dutchdriftking: Als je kijkt in de Audi configurator is het een beetje hun dingejte aan het worden. Ze hebben schraapuitvoeringen en iets sterkere motoren waarmee je niet een rijdende chicane bent. De stap naar boven is meteen het S-model en dan het RS-model. A1 is 150 pk maximaal, A3 ook. A4 is maximaal 190 pk. A5/A6 is 245 pk. Ook allemaal geen zescilinder mogelijk.

      Login om te reageren
    • gilettelubbers zegt

      11 augustus 2020 om 16:00

      @dutchdriftking: Audi heeft bevestigd dat de nieuwe RS3 weer die heerlijke 5 cilinder krijgt?

      Login om te reageren
  12. moveyourmind zegt

    11 augustus 2020 om 14:57

    Vond de limousine in eerste instantie niet zo mooi als zijn voorganger met zijn mooie cleane lijnen. Maar eigenlijk is de nieuwe toch ook wel heel erg mooi met zijn uitgebouwde wielkasten en fraaie motorkap.

    Login om te reageren
  13. jeroenm83 zegt

    11 augustus 2020 om 15:00

    Gaaf ding wel, zeker in een lekker kleurtje. Maar als ik me niet vergis ging de vorige in 4,6 s naar de 100. Met dank aan Gretha….?

    Login om te reageren
    • ghost zegt

      11 augustus 2020 om 19:46

      @jeroenm83: klopt, heb zelf de Facelift van de vorige, met dragy gemeten haalde ik zelfs 4.5 seconde. Snap ook niet waarom deze 4.8 seconden doet..

      Login om te reageren
      • torsen zegt

        11 augustus 2020 om 23:37

        @ghost: zal wel een partikel filter in zitten.
        RS3 werd er ook langzamer van.

        Login om te reageren
      • nietcreatief zegt

        12 augustus 2020 om 08:19

        Hij zal wel in alle richtingen en op de weegschaal gegroeid zijn. Meer gewicht en vanaf 80 km/h relevant: meer luchtweerstand. Ergo: trager naar 100 en meer vermogen nodig om de begrenzer te halen.

        Login om te reageren
      • jeroenm83 zegt

        12 augustus 2020 om 08:43

        Lekker!

        Ach joh, het boeit enkel in de kroeg denk ik. Het lijkt me dat je niet echt die 0.2 gaat merken bij gebruik. En wat hieronder ook staat geloof ik wel: ander geluid (minder, gedempter geluid) ga je dus wel merken.

        Dus toch met dank aan Gretha, pardon WLTP.

        Login om te reageren
  14. iphonistvongates zegt

    11 augustus 2020 om 15:07

    Ik heb de 4 & 5 deurs uitleg nu 3 maal gelezen en ik krijg een lichte hoofdpijn aan mijn rechterkant. Mijn OCD kan niet overweg met een oneven getal aan autoportieren.

    Ontopic:
    Zijn de klanten die een Audi S3 kopen/overwegen niet diep in hun petrol hart zoekende naar de Audi RS3? S4, S5, S6, S7……het is het net niet omdat ze de R missen.

    Login om te reageren
  15. doublechevron65 zegt

    11 augustus 2020 om 15:38

    OMG wat een lelijk hok zeg. Het toppunt van lelijkheid zijn wel die rare roosters in het interieur.

    Login om te reageren
  16. monsieurleloure zegt

    11 augustus 2020 om 16:31

    Auto is zo saai en lelijk zodat het in de comments gaat over 4 en 5 deurs.
    Je kunt beter je geld uitgeven aan een auto die er wel toe doet.
    Doe mij maar een Alfa Guilia een 4 deurs sedan van normale lengte dus zoals een auto hoort te zijn.

    Login om te reageren
  17. Yzord zegt

    11 augustus 2020 om 16:37

    Mooie wagon en vooral in een sedan uitvoering dan een hatchback. Van mij mogen er meer volgen

    En de meeste piepen hier onzin. Eeuwige gejank over techniek voorsprong. Ik mis het onderstuur gepiep nog. Maar dat zal vast wel komen.

    Login om te reageren
    • krikke240z zegt

      12 augustus 2020 om 01:14

      @yzord: En moesten dan al die piepers ook eens hun goddelijke Alfa’s kopen, zou AR ook niet zo slecht in de papieren zitten en misschien zelfs weer eens iets nieuws kunnen uitbrengen…

      Login om te reageren
    • degrotemuis zegt

      12 augustus 2020 om 07:20

      @yzord Deze keer heeft de nieuwe Golf dezelfde insteek, ook in de basis een vorige generatie onderstel, in ieder geval geen achterstand nu. Maar ook geen voorsprong door techniek.

      Volgens mij ligt bij de mqb modellen de motor al wat meer naar achteren voor een betere gewichtsverdeling. Waren het vooral de oudere modellen met motor in de lengterichting die onderstuurd waren. En deze S3 kan het vermogen ook naar de achterwielen sturen. Denk dat het onderstuur bij deze wel meevalt.

      Capabele auto als ie qua rijgedrag lijkt op de vorige maar liever een Focus RS in der categorie 300 pk en 4wd. Dat rijdt net wat leuker.

      Login om te reageren
  18. DoubleChevron zegt

    11 augustus 2020 om 16:54

    Mooie waggie, stoer voorkomen, jaloersmakende motorisering
    Beetje jammer dat het interieur er dan uit ziet als een Chinees kopie van het wél gelukte Peugeot 508 interieur.

    Login om te reageren
  19. mashell zegt

    11 augustus 2020 om 18:21

    Hmm, de rode ziet er goed uit. Maar wat meer chroom, wat minder uitlaateindstukken en geen zwart beplakt dak (dat is leuk voor een witte basis Polo) was nog leuker geweest.

    Login om te reageren
  20. dwfc zegt

    11 augustus 2020 om 18:23

    Mijn Ghibli, gekocht in 1997 die ik nog steeds bezit, had toen al 310 pk …’’ pfff

    Login om te reageren
    • saxoke zegt

      11 augustus 2020 om 23:26

      @dwfc: maar dat was toen een dikke Maserati. Als die nu 310pk uitbrengen stellen ze niets voor. In een kleine hatchback is 310pk wel nog steeds veel.

      Login om te reageren
    • saxoke zegt

      11 augustus 2020 om 23:28

      @dwfc: mijn pa zijn buurman heeft een 911. Maar mijn Seat’je doet de 100-200 veel sneller dan zijn ding. Dat noemen ze vooruitgang.

      Login om te reageren
    • krikke240z zegt

      12 augustus 2020 om 01:15

      @dwfc: Ja en?…. Genoeg wagens die in de jaren ’60 al 300pk hadden. Zo speciaal is jouw Ghibli dus ook niet…. Wat een vergelijking ook!

      Login om te reageren
  21. nofxke zegt

    11 augustus 2020 om 21:38

    Een sportmodel met een sportonderstel als optie.
    Hele wereld is gek geworden…

    Login om te reageren
  22. clubbtraxx zegt

    11 augustus 2020 om 22:34

    Haha, bij de basis Skoda is die digitale cockpit al standaard en hier moet je ‘m nog extra bestellen in je S3?
    Wat een joke!

    Login om te reageren
  23. agccc zegt

    12 augustus 2020 om 12:43

    Jarenlang verliefd geweest op audi, maar wat een waardeloos merk is het toch geworden. Bah!

    Login om te reageren
  24. user888 zegt

    12 augustus 2020 om 16:51

    Hoeveel weegt dat ding? PK’s en NM’s zeggen niets zonder het gewicht te vermelden…

    Login om te reageren
  25. taxi zegt

    30 november 2020 om 16:19

    Ik zou er wel een stretcht limousine van willen zien op https://www.limousine.nl/ maar daar zie ik vooralsnog geen enkele Audi als limousine. Zal ze ’s aansporen…

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North