Twee jaar na zijn Europese marktintroductie is het wat Renault betreft tijd voor een update.
Renault is beduidend tevreden over het uiterlijk van de Koleos. Met deze facelift hebben de Fransen gekozen om minimale aanpassingen uit te voeren aan het exterieur van de SUV. Een ietwat aangepaste grille en meer chroomwerk voor de voorbumper zijn zo’n beetje de hoogtepunten van de vernieuwingen. De uitlaatsierstukken zijn iets breder en ook het derde remlicht is breder gemaakt. Het echte nieuws heeft met andere dingen te maken.
De nieuwste generatie Blue dCi dieselmotoren hebben de weg gevonden naar de Koleos. Het gaat hier om de Blue dCi 150 X-Tronic en de Blue dCi 190 X-Tronic All Mode 4×4. De introductie van de laatstgenoemde motor betekent dat de krachtigste Koleos 15 pk meer levert dan nu het geval is. Beide motoren zijn standaard gekoppeld aan een automaat met zes versnellingen. De vierwielaangedreven variant heeft onder meer een Lock-mode. In deze modus zal het centrale differentieel vergrendeld worden en zo een 50/50 krachtverdeling tussen de voor- en achteras realiseren. Handig bij heuveltjes als er ijs of sneeuw ligt. De modus schakelt zichzelf automatisch uit bij snelheden boven 40 km/u.
In in het interieur is er keuze voor een 7-inch liggend of een 8,7-inch staand scherm. Deze Koleos komt met het R-LINK 2-infotainmentsysteem van Renault en is standaard compatibel met Apple CarPlay en Android Auto. Op de centrale console heeft Renault twee USB-poorten verwerkt om je apparaten op te laden en/of te verbinden met het infotainmentsysteem.
Kleine vernieuwingen zijn de nieuwe 18-inch Taika-velgen, de 19-inch Kavea-velgen en de geïntroduceerde kleur Rouge Vintage. De vernieuwde Koleos is vanaf het najaar 2019 te bestellen. Prijzen zijn op dit moment nog niet bekend.
Ik kan hier werkelijk niets positiefs over zeggen dus ik zeg wel niets.
Wait… shit…
@gulli: kom maar door met de plusjes. T.o.v. Het eerste model vind ik dit best wel een geslaagde auto.
@flatsixx: absoluut. De eerste was dan ook zo’n ontzettend misbaksel dat dat niet heel moeilijk is ?
@gulli: en nog steeds niet beter
@gulli: ik word zelfs een beetje agressief van deze auto. Compleet overbodig met slappe hapmotoren en treurneusdesign
@balboni: treurneusdesign, mooi! Ik ga hem van je stelen, mag dat?
@gulli: ge doet ma wat ge nie loate ken jonge
@balboni: 190pk slappe hap?
@maxhunter: toch wel. Ik weet niet wat deze Kolos weegt, maar het zal niet weinig zijn. 190 pk in zo’n soort SUV word ik niet nat van. 190 pk in, pak ‘m beet, een Ford Fiesta daarentegen…
@balboni: de huidige 175pk gaat al binnen 10 sec naar de 100. De nieuwe waarschijnlijk dan nog iets sneller. Dat is volgens mij nog sneller dan bijna alles wat nu in de top10 verkopen staat ;-)
Misschien dat ik niet goed kijk, maar ik heb de afgelopen twee jaar niet 1 Koleos van deze generatie zien rijden.
@pier: Ik dacht precies hetzelfde! Waarom verkoopt dit ding zo slecht? (Vergeleken met de concurrentie)
@vpowert: Denk voornamelijk omdat Renault hiernaast nog 2 SUV’s/crossovers heeft. Ook de Espace is denk ik medeplichtig. Ik denk ook niet dat mensen die in de markt zijn voor zo’n grote auto ze bij het merk Renault gaan kijken.
@viezefreddyw: de espace is medeplichtig? In welk opzicht dan als ik vragen mag? Die zie ik namelijk ook nooit
@87sandyd: Niet? Ik zie hem toch regelmatig. En natuurlijk in het opzicht dat het ook een grote en ruime auto is met hoge instap. Als je echt off-road wilt rijden denkt men niet aan Renault, de Koleos is wat mij betreft echt overbodig.
@vpowert: ik gok dat mensen die van dit soort auto’s houden gaan voor een van de Duitse drie… of het zijn senioren die een ‘hoge’ auto willen en die zijn inmiddels rijk en wijs genoeg om niet voor een Renault te kiezen..?
@punicaoase:
Ik denk eerder dat ze bij een Tiguan of een Skoda Kodiak/Scout uitkomen.
Ik heb die Koleos een week als huurauto gehad in Spanje. Opzich was er niet zo veel mis mee.
@vpowert: ik denk door het verschrikkelijk slechte Rlink systeem.. een systeem en interface die in de megane al niet voldoet… laat staan in een auto van 2 klasses hoger. Is in ieder geval de reden dat ik de Renault dealer overgeslagen heb
@vpowert: Voornamelijk omdat hij alleen als Diesel te krijgen is en nauwelijks meer is dan een iets grotere Kadjar maar door met name de BPM veel duurder is. Ik rij tot volle tevredenheid in een Kadjar, had graag een Koleos willen leasen maar benzine is gewoon niet te krijgen. Diesel is in deze klasse al een tijdje niet meer relevant. De leaseprijzen liggen veel te hoog door met name afschrijving.
@pier: een collega van mij heeft er 1 in het parelmoer wit . Is in het echt een mooie bak vind ik
@pier: In het buitenland wel een paar keer, maar nog 0 maal in de Lage Landen.
@pier:
Volgens mij zag ik gister de eerste rijden die me ooit is opgevallen, en dan alleen omdat ik erachter reed. Een witte met Duits kenteken. Maar dan net niet helemaal wit, tikje naar beige.
Laat ik het zo zeggen: met de huidige Megane en Talisman hebben ze beduidend mooiere wagens in het gamma.
bijzonder saaie auto, zit toch werkelijk niets aan waar je warm van wordt
@gove: of het moet de stoelverwarming zijn.
@toniominestrone: ha
@gove: de kachel
@gove: De verwarming misschien?
@gove: op foto vijf zie ik iig het knopje voor de stuurwielverwarming. Extra service naar de klant denk ik.
@gove: Misschien wordt het een gave bak zodra men RS carbon smuk gaat aanbieden. Beetje a la M-performance maar dan voor Renault owners.
@bmw2coupeeigenaar: ofwel hoe kun je een zinloze auto nog zinlozer maken.
@autodidact: beetje zoals de bmw 2 coupe met m pakket
Gewoon een hele mooie auto, waar alles op en aan zit.
Vind het ook wel een goed uitziende auto. Zeker voor een Frans merk.
Je ziet ze hier in het VK ook niet, maar is best een goede lease optie hier. Belde de dealer een paar weken geleden en toen zeiden ze dat ze er maar een hadden die ze delen met een paar vestigingen.
Ga toch maar eens kijken want best een goede kandidaat en weer eens wat anders dan een Superb.
@lekkerlinksrijden: haha
Renault houdt wel heel erg vast aan die ‘sterk design’-strategie. De Kadjar facelift veranderde ook al niks en dit is ook net een zoek de verschillen. Het is nog steeds wel een knappe SUV, daar niet van. Maar ik vind het leuk om te weten wanneer er iets nieuws rondrijdt.
@720s: er is zelfs een helemaal nieuwe Clio die er uitziet als de oude Clio. Sterk design strategie par excellence.
@720s: betekent gewoon dat het oorspronkelijke design in de smaak valt en nog altijd ‘vers’ is ;-).
De mooiste Samsung die Renault ooit verkocht heeft.
@johnwaters: is ook geen Samsung maar eigenlijk Nissan X-Trail
@crosske: jongen toch, het is een Samsung QM6 en hij wordt zelfs in Korea gebouwd.
Jammer eigenlijk dat dit wel verkoopt, en een geniale wagen als de Talisman niet…..