• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Jaguar kijkt af bij Porsche, komt met XE SV P8 Touring

Auteur: RubenPriest, gepost 6 juni 2019 om 08:46 – 29 Reacties

Jaguar kijkt af bij Porsche, komt met XE SV P8 Touring


Iets subtiels maken van een circuit tijger. Waar hebben we dat eerder gezien.

Beter goed gejat dan slecht bedacht. Met die motivatie in het achterhoofd gingen ze bij Special Vehicle Operations aan de slag met de XE SV Project 8. Porsche introduceerde op de 991.2 GT3 het Touring Package. Het maakte van een racemonster als een GT3 een subtiele verschijning, onder andere door het ontbreken van de achtervleugel.

Jaguar heeft nu precies hetzelfde gedaan bij de XE SV Project 8. Ze noemen het de Touring. Inderdaad, zelfs de naam is niet origineel gekozen. De grote achterspoiler die normaal gesproken met de XE SV Project 8 komt is op deze Touring-uitvoering vervangen voor een subtiele mini-spoiler. Het doet denken aan de Mercedes C63 AMG Black Series zonder het optionele aeropack.

Jaguar kijkt af bij Porsche, komt met XE SV P8 Touring

De Britten zeggen het gebrek aan aero deals op te vangen door een nieuwe front splitter te monteren. In tegenstelling tot een 911 GT3 Touring zal de XE SV Project 8 Touring een heel zeldzaam speeltje gaan worden. Special Vehicle Operations gaat slechts 15 exemplaren bouwen van deze ‘subtielere’ Project 8. Helaas zijn er geen foto’s van de achterkant gedeeld door Jaguar.

Jaguar kijkt af bij Porsche, komt met XE SV P8 Touring

De prestaties zijn nog steeds oerend hard. 600 pk uit een 5.0-liter Supercharged V8 die de Jag in 3,7 seconden naar de honderd brengt. De topsnelheid ligt boven de 300 km/u. De gelimiteerde Project 8 komt in vier kleuren op de markt: Valencia Orange, Velocity Blue, Corris Grey Satin en -natuurlijk- British Racing Green. In het Verenigd Koninkrijk heeft de Jaguar een prijskaartje van 149.995 pond gekregen, omgerekend bijna 170.000 euro.

Ook interessant!

  • Porsche 992 GT3 Touring rijtest
    Porsche 992 GT3 Touring rijtest
  • GT3 touring occasion
    Knalgele GT3 Touring voor de Nederlander met durf
  • Jaguar XE R-Dynamic Black
    Jaguar XE R-Dynamic Black is helemaal premium en hip
  • geen nieuwe Jaguars
    Geen nieuwe Jaguars meer tot 2025

Nieuwste artikelen

  • Dit Italiaanse bedrijf is niet langer in handen van Audi
  • Aankoopadvies: elektrische stadsauto voor 15.000 euro
  • Geen hond koopt een Nissan Ariya, dus flinke prijsverlaging
  • Is de EV nu echt dood? Mensen kiezen aantoonbaar liever voor verbrandingsmotoren
FacebookTweetPinLinkedIn

Jaguar, project-8, Special-Vehicle-Operations, touring-package, xe

Vorig bericht: « 5 redenen waarom de fusie tussen Fiat en Renault niet doorgaat
Volgend bericht: Officieel: dit is de vernieuwde Renault Koleos »

Lees Interacties

Reacties

  1. subaru555 zegt

    6 juni 2019 om 08:54

    Maar goed ook, de XE’s achterlichten doen zo af aan het ontwerp. Heeft dringend een facelift nodig, net als de eerste XF met die koplampen. Wel een heerlijk apparaat zo, zonder spoiler en fijn gedrongen.

    Login om te reageren
    • maak zegt

      6 juni 2019 om 09:03

      @subaru555: De “normale” XE staat reeds met een zeer geslaagde facelift in de showrooms. Bij deze maakt het minder uit, je gaat zo hard dat niemand die achterkant ooit ziet..

      Login om te reageren
      • camber24 zegt

        6 juni 2019 om 09:27

        @maak: ding heeft na de facelift nog steeds ouderwetse achterlichten. Moet meer aan gebeuren.

        Login om te reageren
        • sr20det zegt

          6 juni 2019 om 10:07

          @camber24: dan moet je m denk ik maar even gaan bekijken, want als er iets is op geknapt na de facelift is t de achterkant wel.

          Login om te reageren
          • camber24 zegt

            6 juni 2019 om 19:09

            @sr20det: ik heb het nav je opmerking nog even nagekeken. Je hebt gelijk, het is een verbetering. Echter, ik vind ze nog steeds te log.

            Login om te reageren
      • antoombom2000 zegt

        6 juni 2019 om 11:17

        @maak: ehm juist wel toch? Of was je sarcastisch? Meestal als iemand sneller is zie je juist de achterkant?

        Login om te reageren
  2. shogun zegt

    6 juni 2019 om 09:01

    heel dik, dit wil ik!

    Login om te reageren
    • tvr1974 zegt

      6 juni 2019 om 14:03

      @shogun: me too!

      Login om te reageren
  3. ericc zegt

    6 juni 2019 om 09:03

    op YT-kanaal Harry’s garage heeft de beste man een paarse Project 8. In één van zijn filmpjes heeft hij de grote vleugel gedemonteerd. Ging niet zo moeilijk. Dus enkel voor de centen nog 15 stuks bouwen?

    Login om te reageren
    • sr20det zegt

      6 juni 2019 om 10:08

      @ericc: deze zal waarschijnlijk geen kooi achter de voorstoelen hebben en gewoon een achterbank hebben.

      Login om te reageren
      • prototypezero zegt

        6 juni 2019 om 15:06

        @sr20det: Maar daar kon je de “normale” standaard ook mee uitrusten dus dat maakt het verschil niet.

        Login om te reageren
    • HzR zegt

      6 juni 2019 om 19:01

      @ericc: voor geen gaatjes in de kofferbak boren en geen vleugel monteren kun je nu eenmaal meer geld vragen.

      Login om te reageren
  4. ghost zegt

    6 juni 2019 om 09:38

    Prima leasebakkie zo!

    Login om te reageren
  5. Gulli zegt

    6 juni 2019 om 10:02

    Gaat de front splitter zorgen voor meer downforce op de achterwielen? ? Heeft hij een volledig vlakke bodem met werkende Venturi-tunnels wellicht?

    Login om te reageren
    • HzR zegt

      6 juni 2019 om 19:02

      @gulli: waarschijnlijk voor minder op de voorwielen…

      Login om te reageren
  6. 911targa zegt

    6 juni 2019 om 10:03

    Zooooo, dat zijn prestaties due in het buurt van een Carrera S komen!

    Login om te reageren
    • reactief zegt

      6 juni 2019 om 10:22

      @911targa: 600pk. Ja dat ligt slechts 33% hoger. Maar je bedoeld natuurlijk de 0-100km/u tijd. Want daar draait het om, doet het goed op feestjes en aan de bar.

      Login om te reageren
      • 911targa zegt

        6 juni 2019 om 11:56

        @reactief: of hoe snel die van 100-0 gaat, of de topsnelheid, of de bochtensnelheid. Dat soort dingetjes waarvan de de prestaties van een sportwagen onderling vergelijken. Als het alleen maar om vermogen gaat, wint een Scania Truck of Abraham tank ruimschoots.

        Login om te reageren
        • reactief zegt

          6 juni 2019 om 19:29

          @911targa: Oke, en je weet dddateze Jaguar op die onderdelen juist belachelijk goed is?

          Login om te reageren
          • reactief zegt

            6 juni 2019 om 19:30

            @reactief: wow.. Een nieuw woord instaan… ‘.. dat deze.. ‘

            Login om te reageren
            • 911targa zegt

              7 juni 2019 om 07:54

              @reactief: ja belachelijk goed, maar minder dan een Porsche. Een Porker remt beter, accelereert sneller, heeft hogere topsnelheid en heeft geen last van onderstuur (geen zware motor in de neus). Mooie auto, maar naar 10 jaar heb je Sjonnie bak, terwijl een Porker nog klassiek blijft. Onbegrijpelijke aankoop.

              Login om te reageren
              • reactief zegt

                7 juni 2019 om 09:24

                @911targa: Ik heb wel een standaard 911S gereden, maar niet de laatste. En helaas niet de Project 8 gereden, maar als ik de reviews lees denk ik dat jij fout zit. Dat ding is veel meer hardcore sportwagen dan een standaard 911. En wordt juist een klassieker, terwijl een standaard 911 gewoon een 911 blijft.

  7. gove zegt

    6 juni 2019 om 10:20

    cool maar dit is toch de m3 concurent? waarom maken ze dat ding dan zoveel duurder dan de m3, lijkt me toch geen kans an slagen hebben

    Login om te reageren
    • HzR zegt

      6 juni 2019 om 19:03

      @gove: M3 GTS concurrent, en die was ook behoorlijk prijzig.

      Login om te reageren
  8. 406_v6 zegt

    6 juni 2019 om 10:35

    Kek kleurtje!!

    Login om te reageren
  9. cossiekiller zegt

    6 juni 2019 om 10:45

    Ik wil hem wel!!

    Login om te reageren
  10. ticoooo zegt

    6 juni 2019 om 10:51

    Heerlijk! Vooral die perforaties onder de koplampen. Doet me denken aan het raket systeem van een Hind helikopter: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/0/08/Airforce_Museum_Berlin-Gatow_288.JPG/220px-Airforce_Museum_Berlin-Gatow_288.JPG

    Login om te reageren
  11. Dutchdriftking zegt

    6 juni 2019 om 14:50

    Dit maakt mij zoveel maal meer hebberiger dan een C63 of M3! Ik weet niet wat het is met zo’n dikke Jag, maar het is gewoon heeeel gaaf.

    Login om te reageren
  12. beefcake zegt

    6 juni 2019 om 15:48

    Grappig om hem te vergelijken met de 911 GT3 TP. Het zijn inderdaad dezelfde soort wijzigingen, maar om een heel andere reden.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North