
Alleen een elektrische Macan was bij nader inzien toch niet de juiste keuze.
Porsche zit in een lastig parket. Hun grootste bestseller – de Macan – voldoet niet meer aan de Europese eisen. En de nieuwe Macan is alleen elektrisch. Daardoor loopt Porsche potentieel een hoop klanten mis, want niet iedereen wil een EV.
Porsche liet daarom eeder dit jaar weten dat ze toch weer een nieuwe SUV met benzinemotor overwogen. Ze hebben koortsachtig na zitten te denken en de kogel is nu door de kerk. Bij de bekendmaking van de halfjaarcijfers bevestigde CEO Oliver Blume dat de nieuwe SUV er gaat komen.
Je zou misschien denken: dit wordt gewoon de Macan Electric met een benzinemotor, maar nee. Blume laat alvast weten dat de auto anders wordt dan de Macan. Reken dus op een andere naam en een ander design.
De auto moet sowieso op een ander platform gebouwd worden, want het PPE-platform van de Macan Electric is alleen bedoeld voor EV’s. Hoogstwaarschijnlijk komt de auto op het PPC-platform te staan, wat ook de basis vormt voor de nieuwe Audi A5 en Q5.
Ook al wordt het geen Macan, het wordt wel de opvolger van de Macan. Deze auto gaat het gat opvullen wat de Macan met benzinemotor achterlaat. Die wordt overigens in andere markten nog wel geleverd.
Het is duidelijk dat dit niet het oorspronkelijke plan was van Porsche, dus nu moeten ze hals over kop dit nieuwe model ontwikkelen. Het is de bedoeling dat de auto over 3 jaar op de markt komt. Dat is een korte ontwikkelingsperiode, maar alsnog is de auto rijkelijk laat. Eigenlijk had de Macan met benzinemotor direct een opvolger moeten krijgen.





Ik sta er altijd van te kijken dat een groot bedrijf als Porsche zijn klanten niet kent. Zelfs een leek had dit kunnen voorspellen.. Buiten dat!, ben benieuwd hoe hij er uit gaat zien en welke 6pitter er in komt👌🏼
Beetje mosterd na de maaltijd. Tegen de tijd dat die op de markt komt wil niemand meer een verbrandingsmotor.
Ehh nee? In tegenstelling tot wat jij denkt duurt het nog minstens 30-40 jaar tot het gros wellicht geen ICE meer hoeft. Maar zelfs dat kan niemand garanderen.
Dus als deze auto binnen 2-3 jaar komt (reken maar dat ze al vergevorderd zijn) wordt het weer een kaskraker voor ze.
Mits ie er stukken beter uitziet dan de EV Macan. Wat een gedrocht is dat zeg.
Bijzondere uitspraak voor iemand met de gebruikersnaam audirs3… Maar inderdaad, in tegenstelling tot wat jij denkt duurt het echt nog wel minstens 30-40 jaar voordat het gros geen ice meer hoeft. En het is te hopen dat we in die periode het elektriciteitsnet zover krijgen dat we dat aan kunnen. In de meer zuidelijk gelegen landen zal dat een nog grotere uitdaging zijn en nog veel langer duren. Realistisch gezien gaan we uitkomen op een mix van EV en hybride, tenzij bepaalde EU wetgeving echt door gedrukt gaat worden wat voornamelijk grijze import en doorrijden van oudere voertuigen zal stimuleren. En dat allemaal voor een marginale uitstoot besparing….. ondertussen worden de grootste uitstoters nog net niet vogelvrij gelaten.
Blijf het bijzonder vinden dat men de macan niet gewoon als brandstofauto is blijven verkopen. Da’s toch een groot deel van je markt. Hier hebben ze toch echt een stuk marktaandeel verloren en dat krijg je niet zomaar meer terug. Op Europa en China na wordt de EV-gekte globaal niet echt gevolgd.
@Joris24 met Azië en Europa heb je het wel over driekwart van de gehele automarkt.
Je hebt toch geen 3 jaar nodig om een Porsche uiterlijk op een Audi Q5 te plakken?