
De nieuwe Kia EV9 is officieel aangekondigd en het is een belangrijke stap voor Kia wat betreft het design.
Gisteren hadden we de eerste afbeeldingen en in dat artikel concludeerde we al dat de nieuwe EV9 een soort van Zuid-Koreaanse Volvo is geworden. En dat dit helemaal niet zo erg is. Het is een opvallende auto dat een soort van sportieve cross-over is die in het D-segment valt. Kia heeft nu officieel de auto aan het publiek gepresenteerd.

Kia EV 9 nu officieel
Wat natuurlijk gelijk opvalt is het design. Toen de auto als concept werd gepresenteerd in Los Angeles in 2019 was iedereen wel verrast: een hele nieuwe look. Het design is in grote lijnen behouden, dat is weleens anders. Ik denk dat het positief is. De auto krijgt een hele eigen look, dat we ongetwijfeld in de toekomst terug zullen zien bij andere auto’s van het merk.


Goed, terug naar de EV9. De auto is het vlaggenschip van het merk. Het is een elektrische SUV met drie volwaardige zitrijen. De designtaal heet ‘Opposites United’. Het kenmerkt de auto met elegante lijnen en hoekige vormen. Eigenlijk zijn dit tegenpolen, maar het merk zou graag een statement willen neerzetten. Kia neemt hier wel een risico, niet iedereen zal de auto (direct) mooi vinden. Maar auto’s zoals de Sportage en de EV6 vallen ook onder deze designtaal en die auto’s verkopen goed.
De voorkant valt op door de ‘Tiger Face’. En ja, als je goed kijkt lijkt het op een tijger. Wel je ogen een beetje dichtknijpen en met een beetje fantasie verschijnt de tijger. Wat het meest opvalt zijn de verticale koplampen die de auto optisch hoger maken. De auto heeft verder een knip in het zijprofiel en een achterkant die vrij strak en eenvoudig is gebleven. Het is wel een flinke bips die achterkant en als we het toch over dieren hebben: wij zien overeenkomsten met een olifantenkont. En dat is niet erg, dit zijn namelijk imposante beesten. Door de uitgeklopte wielkasten oogt de auto stoerder en lijkt het alsof het wel een paar blubberpaadjes aankan.

Binnenin
Hier is ruimte alom. Zoals eerder gezegd zijn er drie zitrijen. Ideaal voor een groot gezin als je zaterdagochtend een half voetbalteam mee moet nemen. Leuk feitje: de stoelen in de GT-line kan je draaien, zodat je elkaar kan aankijken. Sommige passagiers rijden dan dus achteruit, als je daar niet misselijk van wordt.
De EV9 staat op het Electric Global Modular Platform (E-GMP) en heeft hierdoor een lage wielbasis en een compleet vlakke vloer. Ideaal om je nieuwe Ikea kast in te vervoeren dus.

Waar de buitenkant best stoer is, is de binnenkant ingetogen en rustig. We zien een zwevend panoramische dashboard dat van het stuurwiel doorloopt naar de middenconsole. Dit met drie displays die eruit zien als één, waarvan twee 12,3 inch groot zijn. Goed gedaan Kia! Wat we ook goed vinden zijn de fysieke knoppen, die we gelukkig nog terugzien.

Wereldpremière
Kia heeft ons nu eerste beelden laten zien van de EV9. Binnenkort volgt informatie over het bereik, de pk’s, de Nm’s en kWh’s. Natuurlijk houden wij jullie hiervan op de hoogte. De auto zal zijn wereldpremière beleven op 28 maart van dit jaar.
Koreaanse merken krijgen steeds meer een eigen designtaal: mooi. 😊 Ik vind ‘m niet lelijk, maar ja… Dit design is nou niet zo effectief in de windtunnel. Als je dan toch 3 zitrijen hebt neem ik aan dat je er ook wat grotere afstanden mee gaat afleggen ipv stadsverkeer om je koters weg te brengen.
Daarvoor is de Land Rover Defender 130, met een hele fijne 6 cilinder op dino sap :) .
Gaaf design. Ergens tussen Tonka en Volvo. Strak en stoer.
Wonend in Zwitserland straft mijn overheid mij nog niet dubbel om gewoon in een benzine hok rond te rijden; benzine = belasting en daar blijft het bij. Dus ik ben niet dubbel de sjaak bij de aanschaf.
Toch kijk ik graag naar de electrische alternatieven omdat het wel iets biedt wat ik leuk vind: anno 2023 rijdt het prima als vervoersmiddel. Zo’n EV9 is een ideale family-mover. PK’s zijn leuk en nodig, maar ik hoef niet op topsnelheid door een bocht en het motorgeluid zal me ook een worst wezen.
Dus met dit ding ben ik erg blij; precies was ik zoek voor mn vrouw en als we er met zn allen op uit gaan (tenzij we richting Duitsland gaan, want dan is het toch de benzine stoker).
Dus als de XC90 vervangen moet worden, dacht ik eerst aan de EX90; maar dat ding is toch weer 30% duurder dan de XC90 was (dus een jaar extra afschrijving).
Maar hoe duur zou de topversie van deze Kia worden? Zal toch ook wel die 100k aan gaan tikken toch?
Speciaal design.. ben er nog niet helemaal uit of ik hem mooi vindt om eerlijk te zijn. Vaak zien auto’s er in het echt ook weer helemaal anders uit dus we zullen wel zien.
Voor mij ook ideaal als familie auto. Veel ruimte. Denk een redelijke grote range. Ik verwacht groter accupakket, voor minder geld dan bij de duitse concurrentie, dus relatief grotere range. Hopelijk mag ie ook wat trekken. Veel zal afhangen van prijs. Ik denk vanaf 70k tot ongeveer 85k
Nederland vindt dit toch het designtaal van Koreaanse bloemen. Dat streepje Xtra was dat zo nodig?
Nieuwe ikia kast