Officieel: Ferrari F8 Tributo, opvolger van de 488 is hier

Auteur: , 92 Reacties

Het nieuwe hoofdstuk in Ferrari's V8 middenmotor-boek is aangebroken.

Gisteren deelde Ferrari een teaser op sociale media. Zonder al te veel weg te geven was al te raden wat hier stond te gebeuren. We hebben de 488 Pista gehad, de 488 Pista Spider komt eraan en dat betekent dat het tijd is voor de opvolger van de 488. Ferrari presenteert de coupé in Genève en de auto gaat F8 Tributo heten.

De F8 Tributo is een sterke evolutie op het uiterlijk van de 488, die op zijn plaats weer update was van de 458. Radicale uiterlijke wijzigingen, toen de F430 destijds werd afgelost door de 458, laat Ferrari achterwege. In eerste instantie lijkt de F8 Tributo een opgeblazen 488-variant.

Officieel: Ferrari F8 Tributo, opvolger van de 488 is hier

In tegenstelling tot de verwachting onder sommigen heeft Ferrari niet gekozen voor een compleet nieuwe aandrijflijn. De F8 Tributo is dan ook geen hybride, maar moet het doen met de geblazen 3902 cc V8 die we kennen van de 488 GTB. De turbomotor levert in de F8 Tributo 720 pk. Daarmee levert dit nieuwe model evenveel vermogen als de 488 Pista en is dit een toename van 50 pk in vergelijking met zijn voorganger. 0-100 doet de supercar in 2,9 seconden, 0-200 km/u in 7,9 seconden en de topsnelheid ligt op 340 km/u. De auto heeft een gewicht van 1.330 kg. Dat is 40 kg minder in vergelijking met de 488 GTB.

Niet alleen qua power deel de F8 Tributo genen met de 488 Pista. Ook aerodynamische poespas van de Pista is toegepast op de F8 Tributo. Dit resulteert in betere prestaties op het circuit en betere koeling voor de motor. Ferrari spreekt over een verbetering van 10 procent op het gebied van aerodynamica in vergelijking met de 488 GTB. Alleen al de S-Duct aan de voorkant zou voor 15 procent betere downforce moeten zorgen.

Met de F8 Tributo introduceert het merk een nieuwe variant op de Ferrari Dynamic Enhancer (FDE+). Door de Mannetino op het stuurwiel op standje Race te draaien helpt FDE+ je de F8 Tributo op de limiet te rijden, zonder dat je meteen een vangrail gaat kussen. Over het stuurwiel gesproken, het stuur in de F8 Tributo is kleiner in vergelijking met de 488 GTB. Volgens Ferrari ligt het stuur daardoor lekkerder in de hand.

In het interieur hebben de Italianen weinig gewijzigd. Er is een nieuwe generatie HMI (Human Machine Interface) aanwezig, beschikt de F8 Tributo over ronde ventilatieroosters en kunnen passagiers koekeloeren naar een nieuwe 7-inch touchscreen display. Zoals gezegd is de nieuwe Ferrari voor het eerst op de Autosalon van Genève live te bewonderen.



92 reacties

Wie wordt er Vakantieauto van het jaar in de FUN categorie, bekijk het HIER!
Ah, daar is hij dan! Ik vind hem geweldig. Lekker agressief ogend maar toch een mooi ontwerp. Zeker de kont met de dubbele achterlichten is een dikke vooruitgang. Magnifieke auto met schrikbarende prestatiecijfers.
@viezefreddyw: inderdaad een plaatje om te zien! Ik zag je reactie al staan bij het artikel over de R8. Ik moest even googlen, maar deze auto is zeer geslaagd!
@viezefreddyw: heerlijk idd!!
Doe mij maar de nieuwe Audi R8 V10 Decenium. Goh wat een mooi ding!
@mr27: sorry maar dan ben je toch wel beetje on de war als je een Audi boven deze Ferrari kiest, die V10 in de R8 is lekker maar meer ook niet maar goed ieder zijn ding.
Dit is wel heerlijk ding gelukkig maar de huidige Ferraries waren niet echt mijn ding op 488 na dan.
@Dickie: Lees even de comments van het R8 artikel hiervoor.
@mr27: nee lees geen berichtjes over Audi.
@Dickie: Ja anders raak je vast “on de war” ;)
@mr27: nee hoor heb het artikel wel gelezen maar snap er niks van en nu nog niet, dus dat was makkelijkste reactie.
@mr27: ik heb de comments net gelezen maar wat moet me daar opvallen? Dat iedereen de Audi boven deze Ferrari zou verkiezen?
Beetje een tegenvaller
@bmwm8gc: vind ik ook. Ziet er iets te bruut uit, hoog tuninggehalte. Niets van de klassevolle elegantie die je verwacht. Deed de Italia veel beter.
@breakingpoint: was ook m’n eerste gedachte, een 488 aangepakt door een tuner.
Fantastische machine!! Zo hoort een supercar te zijn. De concurrentie verbleekt naast deze voor mij.
Ik vind het geweldig! Vooral die F40 achtige achterruit!
Dus een 488 Pista voor de mensen die te laat waren voor de 488 Pista??
@italia007: la la lala, la la lala , la la lala la lala la
@vondick: wooooow Pista!!
@sirprize: ff wachte nog… nog ff wachte…
@roadster1976: PISTAAAA!!!
Wel een vooruitgang. Maar ik word er ook niet meer warm van, net als bij die R8 gaat een decennium lang kijken naar praktisch dezelfde auto wel een beetje vervelen.
@mundus: ja hohoho hier moet ik toch echt even ingrijpen.
Het volk hier is altijd lyrisch over de 911 en hoe de voorklep weer ietsje anders is, net zoals bij de modellen van vroegah.
En dan nu mekkeren als Ferrari eens een keertje een evolutie doet.
Ik had ook iets anders verwacht, maar dit is erg geslaagd.
De ongemakkelijke elementen van de 458 en 488 zijn netjes weggewerkt en ik vind de verbeteringen erg geslaagd.

Gofundme jongens! Kunnen we een filmpje maken voor op autoblog
@piedlourd: Het verschil is dat de Porsche in de basis gewoon een heel mooie auto is en goed oud wordt, dat vind ik maar bij weinig Ferraris het geval.
@mundus: De lijst van Ferrari’s die mooi oud worden is schier oneindig.

Dat is ook te merken aan de prijzen die ervoor betaald worden.
@mundus: een 911 is van voren niet mooi, het is net een soepkip
Gaaf die 812 lampen erin… ben benieuwd naar het geluid! slechter klinken dan een 488 kan haast niet voor een Ferrari immers…
Waarom nog een 488 Pizza kopen als je deze kunt kopen. Dit ziet er veel beter uit.
@joosstra: betere investering waarschijnlijk
@joosstra: waarom niet gewoon beiden kopen? :p
Evolutie, sinds de 458 alweer 9 jaar weinig design verandering, begint op de 911 te lijken qua progressie. Wel een mooi apparaat weer.
Eindelijk weer een mooie Ferrari!
Bizar dat de voormalige “instap-Ferrari” inmiddels 720pk heeft! De Ferrari Enzo had 660pk en dat was destijds net zo indrukwekkend als een Bugatti Chiron nu is… De Ferrari F40 was ooit mijn postercar en had 478pk. Daarmee vergeleken is die 720pk bijna niet te bevatten voor een relatief betaalbare Ferrari.
@1000bochten: instap-Ferrari heet de Portofino en levert 600 pk.
@RubenPriest: hij zegt ook voormalige ;) ik zie niet veel verschil, maar ik vind het wel een lekkere evolutie, zeker die achterkant!
@mrb: Klopt. Tot aan de F430 was de V8 middenmotor auto de “instapper”. Rond de introductie van diens opvolger 458 Italia werd ook de lager gepositioneerde California geïntroduceerd. Die is inmiddels vervangen door de Portofino en de 458 wordt nu opgevolgd door de F8. Dus ik bedoel inderdaad de “voormalige instapper” ;-)
Mooiste stukje is toch wel – – > Geen hybride! Om even in socialmedia termen te blijven; I like!
Moet er nog iemand van zijn of haar 488 af? Daar kan je je echt niet meer in vertonen natuurlijk.
Meeeh… vindt de 720s of Huracan beter om te zien… vooral van binnen nogal een simpel design.
@rikv99: serieus een 720s hahaha
@porscheboy: Ik vond de 458 en 488 prima aan te zien, maar een derde facelift met nog meer frutsels… ow ow ow… is dit een voorteken dat ze net als bij Fiat en Alfa nu ook bij Ferrari eindeloos met hun modellen moeten gaan doen?

De 720S vind ik echt vele malen mooier. Maar goed, smaken verschillen
@reactief: de tijd zal het leren. De 458 duurde ook een tijdje voordat ik die kon waarderen (tevens hetzelfde voor de 488) persoonlijk favoriet de 430 scuderia
@porscheboy: 430 Scuderia is zeker mooi, al zou ik dan liever de F430 Spider willen.
Wederom, ik zou er andere velgen op doen. En om eens een cliche erbij te pakken: het design is een beetje te veel van het goede. Die vier achterlichten vind ik erg gaaf, maar die ronde vormen en die luchtgaten er omheen vind ik matig. De voorkant is enorm vet maar die luchtgaten boven de koplampen zijn jammer! Zou ik liever zonder zien, dat zou eens een bijzonder design zijn voor Ferrari. Maar goed, de hoop dat een Ferrari ooit zo mooi zou worden als de 458, is in deze wereld van overal goed gekoelde onderdelen niet meer te verwachten.
@720s: agree, de achterzijde is erop vooruit gegaan; het rare ‘gat’ aan de achter-zijkant ziet er nog steeds niet. Indrukwekkende prestaties!
Zo mooi als de 458 zal het nooit meer worden ben ik bang
@rickross: mee eens, die was qua ontwerp echt een hele mooie Ferrari. (Voor mij persoonlijk ook de tot nu toe laatste straat Ferrari die ik mooi vindt
@arnoldh: Overall was dat ook één van de beste Ferrari lichtingen ooit. 458, F12, FF en op de valreep een LaFerrari. 👌🏻
@gertjano: Ja, de 488 en 812 vond ik een beetje tegenvallen ten opzichte van hun voorgangers, maar de huidige lineup vind ik wel verder wel heel geslaagd met de Portofino, GTC4Lusso en nu deze!
@mvdd: Het is ook meer de designtaal die ik daarna te rond ben gaan vinden. Geldt eigelijk voor de hele lichting. Vanaf de intro van de Portofino werd het alweer een stukje beter en de F8 zet die lijn gelukkig door 👍🏻
@mvdd: inderdaad. Waar de F12 en 458 nog ontwerpen van Pininfarina zijn, zijn de 488 en 812 door Ferrari’s eigen designteam ontworpen. Misschien dat dat er ook mee te maken heeft.
@gertjano: de F12, FF en zeker de Laferrari vindt ik juist lelijk… Enzo, 612 scaglietti en de 599GTO zijn meer mijn smaak.
@arnoldh: voor mij is de laatste mooie Ferrari de 456 geweest. Daarna werd het minder met de F50 als absoluut dieptepunt. Ze krabbelen langzaam weer wat terug maar die facelift op facelift geeft aan dat ze het ook niet meer weten.
@rickross: mee eens! Volgens mij is de daklijn van dit model haast identiek aan de 458. Ik zie de 458 er nog steeds heel erg in terug. Het lijkt wel een grove facelift
@jamesbond007: precies, alleen vond ik hem voor de “facelift” toch echt een stuk mooier
@rickross: dit model vind ik dan wel fraaier dan de 488. Ik heb nooit kunnen wennen aan die voorkant. Bumper + koplampen.

De 458 blijft de mooiste Ferrari voor mij van de afgelopen 10 jaar. Als ik er 1 zie, denk ik nog steeds: oh een moderne Ferrari. Prachtig tijdloos ontwerp
@jamesbond007: helemaal mee eens
@rickross: Echt waar? Ik vind de 458 juist de minst fraaie (m.u.v. de Speciale), vooral na de schoonheid van een F430. Ik weet niet, ik kan maar niet wennen aan de 3 uitlaten en de voorbumper is een groot zwarte ovaal.. De 488 vond ik al een hele verbetering. Ultieme in dit rijtje blijft voor mij toch wel de 360CS.
@roberto: de 360 CS als ultieme snap ik, maar de 430 mooier dan een 458; serieus?
@shenkie: ja, ik vind dat toen ze bij het schetsen van de 458 maar 1 opdracht hebben gekregen, zo’n agressief mogelijke front, en dat moet je aan de Speciale overlaten. De standaard 458 had van mij iets meer ingetogen mogen zijn.. zoals ik al zei, de voorbumper staat mij op één of andere manier niet aan. Ach ja, smaken verschillen ;-)
@roberto: haha smaken verschillen zo is dat, ik vind de 458 juist vrij clean.
@roberto: perfect is de 458 niet, maar de mooiste wel vind ik
Hij is gaaf, maar Ferrari is de inspiratie een beetje kwijt
Dan zegt men wat over audi…
Prachtige machine geworden! Eindelijk wat vernieuwing.
Lekker! De 2 uitlaten hadden er 4 mogen zijn
Weinig veranderd, wel een heel mooie wagen. De achterlichten vind ik gaaf, maar eigenlijk niet bij de auto passen. Bij de 488 was het design rustiger en in mijn ogen daarom iets mooier. Zelfde geldt voor de F12 TOV de 812, de meer ingetogen achterkant van de F12 (voor zo ver dat kan bij een Ferrari) bevalt mij net iets beter.
Wow! Erg fraai. Tof dat de dubbele achterlichten weer terugkomen!
De afgelopen jaren heeft Ferrari telkens gewisseld tussen een volledig nieuw model en een opvolger die sterk leunt op zijn voorganger. Denk de 348, met de daarop gebaseerde F355, de 360 Modena met de daarop gebaseeerde F430 en de 458 met de daarop gebaseerde 488. De overduidelijk op de 488 gebaseerde F8 is in dat opzicht toch wel een behoorlijke trendbreuk van Ferrari. Ik ben benieuwd hoe lang Ferrari deze in de prijslijsten gaat houden, want in de basis is het 458/488/F8-platform natuurlijk wel al een jaar of 10 oud.
@edge: ja klopt!
Maar voor de 348 had je de 308 / 308 quattrovalvole / 328 serie.
Is ook in drieën gegaan.
Het lijkt erop dat Ferrari toegeeft aan waar de concurrentie mee is begonnen (Porsche vooral).
Elke jaar updates..
Wel moordend voor de kleinere merken.. want daar gaat nogal wat geld in zitten.
Net dat kleine beetje ‘dikker’ en precies daardoor in mijn ogen mooier dan een 458 / 488.
Ziet er goed uit! Vooral de achterkant en voorkant zijn er op vooruit gegaan! Zijkant word ik nog steeds niet blij van veel te onrustig en geen mooi geheel
Gaaf ding! Alleen de achterkant is een beetje wennen, maar dat kan ook de afbeelding zijn.
In de zomer van 2009 was ik vanaf de camping aan het Gardameer Autoblog aan het F5’en toen plotseling het artikel over de 458 verscheen. Wat een bloedmooie beauty, na die enigszins lompe F430 was daar opeens weer een natuurlijke schoonheid. We zijn nu bijna 10 jaar verder en de schoonheid van de 458 is nog steeds leidend, als je naar de opvolgers kijkt. Wat een zooitje, die 488 en die F8..
@jochempie: Het grootste kritiekpunt op het design van de 488 en ook nu weer de F8 vind ik toch die hap die ze uit de zijkant hebben genomen. Alsof ze de 458 moesten aanpassen zodat er een turboblok in gelepeld kon worden en dachten “Shit, hoe doen we dat nou weer”. Ik hoop daarom dat de opvolger van de F8 ook gewoon weer vanaf een blank vel papier ontworpen wordt, zodat ze daar vanaf het begin rekening mee kunnen te houden.
En nu we het toch daarover hebben, ik vind dat McLaren dat echt enorm fraai oplost met de 720S. Vanuit de meeste hoeken zie je niet eens dat die luchtgaten er zitten.
Ik las triturbo
Ik ben fan, de F430 vind ik fantastisch, de opvolgers zijn qua design iets minder mijn ding maar deze vind ik dan weer erg lekker! Mooi ook hoe ze bij Ferrari die ronde achterlichten traditie blijvende houden.
Ziet er stukken beter uit dan de 488, maar hij haalt het niet bij de 458.
Ha! Die stomme italianen hebben biturbo fout gespeld.
Ze hebben bij Ferrari nu eindelijk wel een keer nagedacht over een plek voor een normale kentekenplaat aan de voorkant.
Dikke auto wel verder. Ben erg benieuwd of ze er dit keer wel een beetje (een mooi) geluid uit weten te krijgen.

Voor mij toch liever een 458. Vind ik persoonlijk de mooiste.
Alhoewel, het loopt wel erg schuin af als je het middelste deel van de voorbumper vanaf de zijkant bekijkt.
Gefacelifte 458 gefacelift , dus dit blijft gewoon een 458
@autospotterkerkrade: alleen dan minder mooi 😁.
Vette retro velgen ook
Gave bak!
Oww kunnen we voorlopig weer tegen die lelijke side intakes aankijken. Jammer, want de achterzijde is er wel op vooruitgegaan.
Deze wil ik. Iemand interesse in een goeie nier? Heb ook nog wel een testikel over. Daarmee moet ik toch al een eind komen, lijkt me…
Het design vind ik bij een Ferrari minder belangrijk dan het hart en aangezien het hart in mijn ogen niet overtuigd past deze prima in het rijtje van de Ferrari’s die van mij ook niks doen. De 488, portofino, Cali T, Lusso T. Had dan voor een hybrideaandrijving gekozen en geen Turbo’s. Bij volledige belasting vaak nog onzuiniger en het belangrijkste natuurlijk, het ontbreken van die mooie soundtrack.
De J50 facelift?
Heeft de Tributo niet dezelfde motor als de Pista ipv de GTB? (Het blok uit de Challenge) Ben benieuwd naar FDE+, Race in de 488 werkte al geweldig
Zo hé!!!! Deze is wel “spot-on” zeg… 😍 Echt weer een Ferrari zoals ik hem graag zie.
Ik las F8 Triturbo
“De auto heeft een gewicht van 1.330 kg. Dat is 40 kg minder in vergelijking met de 488 GTB.”

Ferrari gewichten… Als een magazine de 488 GTB weegt is die 1570kg getankt. Met 75kg bestuurder (definitie zoals alle gewone autos) 1645kg…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).