• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Officieel: hier komt Tesla’s Europese Gigafactory

Auteur: RubenPriest, gepost 13 november 2019 om 07:28 – 41 Reacties

Officieel: hier komt Tesla


De beslissing is genomen!

Het heeft even mogen duren, maar Tesla heeft eindelijk besloten waar de nieuwe Gigafactory in Europa moet komen. De eerste grote Tesla-fabriek staat in de buurt van Reno, Nevada in de Verenigde Staten. De tweede Gigafactory is te vinden in Buffalo, New York. Nummer drie is momenteel in aanbouw in Shanghai, China en in Europa moet alweer de vierde fabriek van Tesla gaan komen.

Via Twitter (hoe kan het ook anders) heeft Elon Musk wereldkundig gemaakt dat de Europese fabriek in Berlijn, Duitsland gaat komen. Een verrassende aankondiging, want aanvankelijk werd door velen gedacht dat ome Elon juist het Verenigd Koninkrijk voor ogen had. De Tesla-topman deinst er niet voor terug om vanuit het hol van de leeuw te gaan opereren, zo blijkt.

Will build batteries, powertrains & vehicles, starting with Model Y

— Elon Musk (@elonmusk) November 12, 2019

Toen Tesla enkele jaren geleden bekendmaakte de ambitie te hebben om in Europa een Gigafactory te bouwen stonden diverse landen te springen om gekozen te worden. Ook Nederland deed een tijdje mee in de race om de fabriek. De provincies Friesland, Groningen en Drenthe hadden zelfs de handen ineengeslagen en een speciale website gebouwd om Elon te verleiden.

Musk stelt dat de fabriek in Berlijn batterijen, aandrijflijnen en auto’s gaat produceren. De Model Y zal de eerste auto zijn die in Duitsland van de band zal rollen. De komst van de Tesla-fabriek moet 10.000 banen gaan opleveren. Het is de bedoeling dat de Gigafactory in Berlijn al over twee jaar operationeel is.

Met dank aan iedereen voor de tips

Ook interessant!

  • Productiestart Duitse Tesla Gigafactory uitgesteld
  • Officieel: Tesla Cybertruck is uitgesteld
    Officieel: Tesla Cybertruck is uitgesteld
  • Hier komt het tweede snellaadstation van Tesla en Fastned
  • Deze Tesla Cybertruck komt met een gratis Cyberquad

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

duitsland, Elon Musk, fabriek, Tesla

Vorig bericht: « Belangrijkste Rolls-Royce bevestigd uit productie
Volgend bericht: Defender 110 ster in nieuwste James Bond-film »

Lees Interacties

Reacties

  1. staal zegt

    13 november 2019 om 07:38

    Goed nieuws voor de mensen daar in Oost Duitsland.

    Login om te reageren
    • melkkoe zegt

      13 november 2019 om 07:55

      @staal: echt een hele fijne werkgever lijkt me inderdaad

      Login om te reageren
      • Hubert zegt

        13 november 2019 om 08:46

        @melkkoe:

        Maar wel beter dan helemaal geen werkgever.

        Login om te reageren
        • ghost zegt

          13 november 2019 om 12:15

          @Hubert: hoezo? Uitkering is toch lekker! Gewoon niks doen, toch geld!

          Login om te reageren
          • 114i210pk zegt

            13 november 2019 om 14:45

            @ghost: Op je muil, GAUW.

            Login om te reageren
      • mikje90 zegt

        13 november 2019 om 08:50

        @melkkoe: Ook Tesla heeft zich te houden aan de Europese wetgeving omtrent werknemers. Ik maak me hier niet zo’n zorgen om.

        Login om te reageren
  2. Volvo_440_turbo zegt

    13 november 2019 om 07:40

    Ik dacht dat 40% van de Berlijners werkloos zijn? Een goede zaak dus! Negatief puntje is dat ze dan minder tijd hebben om te relaxen aan hun naaktstranden om hun spreekwoordelijke batterijen op te laden :p

    Login om te reageren
    • Robert zegt

      13 november 2019 om 07:50

      @volvo_440_turbo: 40% werkloosheid? Ik wist niet dat Berlijn in Zimbabwe lag…

      Het is jammer dat deze fabriek niet naar Nederland komt, maar veel verbazingwekkender is het, dat men dus kiest voor een ‘duur’ land (als in: hoge lonen en dure secundaire arbeidsvoorwaarden) kiest, en niet voor de goedkopere en meer voor de hand liggende landen als bijvoorbeeld Polen of Slowakije.

      Login om te reageren
      • Hubert zegt

        13 november 2019 om 08:48

        @rrrobert:

        Er zullen daar veel oost Europeanen aan de slag. Lekker goedkoop en de auto komt toch uit Duitsland.
        Slimme zet.

        Login om te reageren
        • Robert zegt

          13 november 2019 om 09:09

          @hubert: dan moeten die Oost-Europeanen nog steeds conform Duitse wet- en regelgeving worden betaald. En er wordt hier nogal eens gemopperd over de vakbonden; daar in Duitsland zijn die bonden véél groter en machtiger.

          Login om te reageren
      • Volvo_440_turbo zegt

        13 november 2019 om 10:33

        @rrrobert: ik heb mijn ANWB gids er even bijgehaald, 38,6 % leeft van overheidssteun, de gids is in 2017 gedrukt lees ik, hieronder gaf Roquez 7,8% aan. Nu, bijna 40% is wel heel erg veel inderdaad en tussen deze 2 cijfers is er wel een héél groot verschil. De vraag is nu, welke zijn de echte cijfers?

        Login om te reageren
        • Robert zegt

          13 november 2019 om 10:59

          @volvo_440_turbo: ‘overheidssteun’ kan ook betekenen dat men een staatspensioen (AOW) of een arbeidsongeschiktheidsuitkering ontvangt. Vooral die eerstgenoemde bevolkingsgroep is niet te onderschatten qua grootte.

          Login om te reageren
          • Volvo_440_turbo zegt

            13 november 2019 om 11:15

            @rrrobert: zo ver nog niet nagedacht, dank je. Bij oudere Duitsers is er trouwens veel armoede wegens pensioenproblemen, iets ivm dat als de baas niet spaart voor hen men nauwelijks pensioen heeft (of zoiets) Ik ken zo een koppel die genoodzaakt blijven werken.

            Login om te reageren
      • slickrick zegt

        13 november 2019 om 16:45

        @rrrobert: Het is helemaal niet verbazingwekkend, in Duitsland is het minimum loon circa EUR 1500 bruto per maand, in Polen lager, alleen hebben ze in Polen een schreeuwend tekort aan arbeiders. Er zijn talloze fabrieken onderbezet. Daarbij is de grond prijs in Oost Duitsland nog gunstig, goed opgeleide engineers uit de automotive te vinden, je zit tussen een grote groep automotive toeleveranciers die in Oost Europa produceren, groeiende afzet markt met de Duits EV ambities…….logische keus dus.

        Login om te reageren
    • roquez zegt

      13 november 2019 om 08:36

      @Volvo_440_turbo: werkeloosheidscijfer in Berlijn ligt momenteel op 7.8%.

      Login om te reageren
      • Volvo_440_turbo zegt

        13 november 2019 om 08:55

        @roquez: stond in een recente reisgids, ik ben er deze zomer geweest, gelukkig was de info van de naaktstranden wel up to date ;)

        Login om te reageren
        • berlinetta zegt

          13 november 2019 om 09:44

          @volvo_440_turbo: Veel braadworsten gezien zeker?

          Login om te reageren
  3. ericc zegt

    13 november 2019 om 07:45

    Goed voor de mensen maar minder goed als ze hun belastingen gaan nakijken. Als een bedrijf een nieuwe fabriek bouwt gaat dit gepaard met de nodige “biedingen” van overheden naar zulke overheden. Er zal wel veel gestrooid zijn door de Duitse overheid naar voordeel op het minder betalen van belastingen, infastruc- tuurwerken van en naar de nieuwe fabriek, minder sociale bijdrage de eerste 10 jaar,….. Duitsland zal het meest “geboden” hebben aan Elon om de fabriek daar te krijgen maar de belastingbetaler zal de “beloftes” wel moeten bijpassen.

    Login om te reageren
    • flutterby zegt

      13 november 2019 om 12:53

      @ericc: Nevada heeft Elon ook verleid met fiscale prikkels en uiteindelijk hebben ze daar een gigantisch rendement mee behaald. Dat Tesla voor Duitsland kiest in een simpele optel som, vervolgens blijft het Europese hoofdkantoor in Nederland vanwege het fiscaalbeleid hier.

      Login om te reageren
  4. ericc zegt

    13 november 2019 om 07:47

    * infastructuurwerken (afkappingsteken stond juist bij het tippen, tekst wordt breder bij uplouad?)

    Login om te reageren
  5. fanboy zegt

    13 november 2019 om 07:59

    Ok, dat worden over 2 jaar Tesla’s zonder import tax en wat verschepingskosten. Dat gaat een stuk beter concurreren als de belastingvoordelen grootendeels weg zijn.

    Login om te reageren
    • flutterby zegt

      13 november 2019 om 13:04

      @fanboy: nu maar hopen dat het voordeel doorberekend wordt aan de klant en niet aan de aandeelhouders. Tot nog toe kent Tesla maar weinig concurrentie.

      Login om te reageren
  6. P1m zegt

    13 november 2019 om 08:05

    En zo is een Tesla straks een ‘Duitse’ auto ? prijzen 10% goedkoper door belastingvoordeel. Go Elon ?

    Login om te reageren
  7. harrie zegt

    13 november 2019 om 08:08

    Slim, ben je in 1 klap priemiejum.

    Login om te reageren
  8. barendbotje zegt

    13 november 2019 om 08:32

    Deze fabriek komt dus op 10min rijden van waar ik woon. Hoop niet dat hierdoor t aandeel tesla’s in de buurt toeneemt nu ik deze net ontsnapt ben in Nederland. Echter vrees ik t ergste ?

    Login om te reageren
  9. Edge zegt

    13 november 2019 om 08:36

    Ik snap wel dat Tesla Nederland links laat liggen. Voor je het weet ligt de bouw maanden stil vanwege allerlei rechtszaken van clubjes die vinden dat er teveel PFAS vrijkomt bij de bouw of dat het leefgebied van de Konthaarkikker in het gedrang komt. Regio Berlijn is dan een prima alternatief. Redelijk centraal, goed bereikbaar, Hamburg en diens haven op redelijke afstand en personeel dat niet bekend staat als stakingsgevoelig of drugsgebruikend *kuch*VDLNedcar*kuch*. What’s not to love?

    Login om te reageren
    • dick1980 zegt

      13 november 2019 om 08:46

      @edge: precies dit.

      Login om te reageren
    • barendbotje zegt

      13 november 2019 om 09:16

      @edge: Drugsgebruik is juist in Berlijn een ding wegens de techno clubs daar, alleen wordt dit gedoogd en spreekt men daar eigenlijk niet over

      Login om te reageren
    • flutterby zegt

      13 november 2019 om 12:55

      @edge: zijn we de bouwcrisis alweer vergeten…?

      Login om te reageren
      • flutterby zegt

        13 november 2019 om 13:03

        @flutterby: daarmee bedoel ik dat het risico om de fabriek te bouwen al veel te hoog is voor een scale-up. Zeker met de cijfers van Tesla kan een vertraging of uitstel de gehele organisatie de nek kosten.

        Login om te reageren
  10. Dutchcarwizard zegt

    13 november 2019 om 08:44

    In het hol van de leeuw!

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      13 november 2019 om 11:18

      @baidu: de fabriek komt in Brandenburg niet in Bayern.

      Login om te reageren
      • Dutchcarwizard zegt

        13 november 2019 om 12:30

        @mashell: ??

        Login om te reageren
  11. karaya zegt

    13 november 2019 om 09:00

    Heel slim, kunnen ze Porsche domineren in eigen huis.

    Login om te reageren
  12. lithiumion zegt

    13 november 2019 om 09:44

    Ben benieuwd of dat ook gevolgen gaat hebben voor de assemblage-lokatie in Tilburg?

    Login om te reageren
  13. cazzo046 zegt

    13 november 2019 om 09:47

    Slim, veel goed geschoolde arbeiders met ervaring in de automobielindustrie in Duitsland.
    En VAG en consorten zijn net allemaal bezig met ontslagronden.

    Login om te reageren
  14. mcshine zegt

    13 november 2019 om 10:11

    Heel slim, de M3 heeft ook al Das Goldene Lenkrad gewonnen in het jaar dat zowel een nieuwe 3-serie als een nieuwe A4 werd gepresenteerd. Je kunt van Tesla vinden wat je wilt, ze schudden wel de (Duitse) concurrentie wakker.

    Login om te reageren
  15. Dutchdriftking zegt

    13 november 2019 om 11:36

    Mogen ze die fabriek wel bouwen? Wellicht dat stikstof regels de boel dwarsbomen…. O nee, in Duitsland doen ze niet zo idioot.

    Login om te reageren
  16. subzero079 zegt

    13 november 2019 om 12:47

    Slimme keus, jammer voor NL. Duitsland is de grootste automarkt van Europa en Duitsers zijn gevoelig voor een produkt uit eigen land. Als je wil concurreren met de Duitse premiums op de grootste makt, helpt het erg als je fabriek in dat land staat.
    Daarnaast is het natuurlijk ook typisch Tesla om het lef te tonen om zich in het hol van de leeuw te vestigen.

    Login om te reageren
    • flutterby zegt

      13 november 2019 om 13:06

      @subzero079: daarnaast is Duitsland de trekker van de EU en wil Tesla natuurlijk zo snel mogelijk versoepelde regelgeving voor autonoom rijden.

      Login om te reageren
  17. nietcreatief zegt

    13 november 2019 om 17:21

    Dat is wel zonde, NL had hier wel ff meer op mogen inzetten. De ideale plek had toch wel stijf midden op het Tata terrein geweest. Hoefden ze enkel op wat van de braakliggende stukken grond een fabriek uit de grond te stampen, alle andere faciliteiten (150/50kv net, stikstof, zuurstof, argon, noem er nog een paar, diepzee haven, spoornetwerk, koelwaters, mogelijkheid tot grondstoffen transport transportbanden verbinding vanuit de diepzee haven en een leverancier die wereldwijd bekend staat om electrical steel) daarnaast had Tata de imagoboost wel kunnen gebruiken.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North