• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Echt waar, Tesla vervroegt productie nieuw model

Auteur: willeme, gepost 24 oktober 2019 om 16:58 – 41 Reacties

Tesla Model Y


Nu breekt de elektrische klomp.

Het is enorm makkelijk afgeven op Tesla. Ze zijn uiterst ambitieus, zeer vernieuwend en nogal eigenwijs. Ondanks het tomeloze zelfvertrouwen gaat er voldoende mis. Als het aan komt elektrische aandrijflijnen, zijn ze bijna onverslaanbaar.

Maar als het aan komt op ‘auto’s’, dan ligt het toch wat genuanceerder. Daaraan zie je dat ze nog vrij nieuwe spelers zijn. Waar je het ook aan ziet, is dat modellen nogal worden uitgesteld. De Model S kwam later dan verwacht, de Model X kwam later dan verwacht en ook het gros van de Model 3’s kwam veel later dan aanvankelijk werd aangegeven. Het is net als met je favoriete game op Playstation, je weet dat de release een jaartje wordt uitgesteld.

Tesla Model Y '20

Daarom houdt ook niemand zijn hart vast met de Model Y. De Model Y is de familievriendenijke variant variant van de Model 3, zoals de Model X zich verhoudt ten opzichte van de Model S. De Model Y is hoger, ruimer en praktischer dan de Model 3. Zo is de zitpositie hoger en heb je de beschikking over een vijfde deur. Enfin, u zult denken: dat wordt begin 2023. Driewerf neen! De Model Y komt namelijk juist eerder dan verwacht.

Tesla Model Y '20

Aanvankelijk was het de bedoeling om de productie van de Model Y te starten in de herfst van 2020. Volgens Tesla verlopen de voorbereidingen veel voorspoediger dan verwacht. Mede dankzij de Gigafactory in Shanghai heeft Tesla veel opgestoken op het gebied van stroomlijning en efficiency. De Model Y gaat in eerste instantie gebouwd worden in Californië. Op een later moment start de productie van de Model Y in China. De eerste Model Y’s moeten nu in de zomer van 2020 van de band rollen.

Overigens heeft Tesla nog voldoende te doen als het gaat om modelintroducties. Zo is er nog de nieuwe Tesla Roadster, de Tesla pickup truck en natuurlijk de Tesla Semi.

Ook interessant!

  • Tesla maakt Model 3 en Model Y nu ook kneiterduur
  • Tesla maakt Model S en Model X kneiterduur
  • Tesla Model 3 station beter dan een Model Y?
    Tesla Model 3 station beter dan een Model Y?
  • Tesla verkoopcijfers Q1 2021 zijn indrukwekkend

Nieuwste artikelen

  • Lexus LFA is terug als gelikte coupé
  • Zo stel je de goedkoopste Tesla Model 3 Standard van je dromen samen
  • Toyota GR GT is hier: V8, 650 pk, 850 Nm en een aluminium frame
  • Wat als je een supercar als schilderij gebruikt?
FacebookTweetPinLinkedIn

Elektrisch, Elon Musk, gigafactory, model-y, Tesla

Vorig bericht: « NL prijzen Audi RS6 Avant én Audi RS7 Sportback bekend!
Volgend bericht: Bevestigd: Ford komt met elektrische Mustang-SUV »

Lees Interacties

Reacties

  1. stephane8200 zegt

    24 oktober 2019 om 17:10

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
  2. allaar zegt

    24 oktober 2019 om 17:16

    Daar gaan we er veel van zien, ziet er niet verkeerd uit. Ben benieuwd of ze ook weer een stap in bouwkwaliteit gaan zetten.

    Login om te reageren
    • henkhupelschoten zegt

      24 oktober 2019 om 18:21

      @allaar: heb al veel model 3’s gezien waarvan de remlichten niet meer van werkte. Raar genoeg was dat bij de eerste model S’en ook aan de hand met het 3e remlicht..

      Login om te reageren
      • intimrasiert zegt

        25 oktober 2019 om 11:04

        @henkhupelschoten: Ik heb nog veel meer Audi´s gezien waarvan de knipperlichten niet werkten.

        Login om te reageren
        • arhanso zegt

          22 januari 2020 om 20:50

          @intimrasiert: Soms wel en soms niet, right? ;-)

          Login om te reageren
    • dees zegt

      24 oktober 2019 om 18:56

      @allaar: Neh die zal nog slechter worden zodat ze er nog sneller kunnen bouwen

      Login om te reageren
  3. mc96 zegt

    24 oktober 2019 om 17:20

    Ik vind de Model 3 tot heden de mooiste Tesla. Maar dit lijkt echt nergens naar

    Login om te reageren
    • quincy zegt

      24 oktober 2019 om 18:02

      @mc96: Toch vind ik vrijwel alle verhoudingen van de Model 3 wanneer ik hem in het echt ziet niet kloppen. Voor mij blijft de 1ste generatie Model S de mooiste. Ik heb het idee dat deze Model Y op de foto’s juist weer slechter oogt dan dat ie in het echt zal doen.

      Login om te reageren
      • stfu zegt

        24 oktober 2019 om 20:31

        @quincy: areodynamica is alles. Daarom ziet een Prius en Insight zo maf uit van achter, dat hebben ze een stuk beter bij elkaar bij de Model 3. Alleen het neusje is te laag en raam te groot.

        Login om te reageren
  4. Dutchdriftking zegt

    24 oktober 2019 om 17:30

    Of hij nu vroeg of laat komt, het blijft een raar bolhoedje.

    Login om te reageren
    • arhanso zegt

      22 januari 2020 om 20:57

      @dutchdriftking: Oh, bolhoed… dat is waar ik ook dacht. Eerst dit model maar eens in het eggie zien om een mening te kunnen vormen.

      Login om te reageren
  5. lekkerlinksrijden zegt

    24 oktober 2019 om 17:36

    Dat is erg vervelend nieuws op de donderdagmiddag, het doet pijn aan mijn ogen

    Login om te reageren
  6. berlinetta zegt

    24 oktober 2019 om 17:52

    Als Calimero een auto zou zijn, dan zou hij er zo uit zien.

    Login om te reageren
  7. alassad zegt

    24 oktober 2019 om 17:58

    Als je het negatief wilt bekijken, zou je ook kunnen beredeneren dat de vraag naar de model 3 tegenvalt…

    Login om te reageren
    • arhanso zegt

      22 januari 2020 om 20:56

      @alassad: Ow, Model-Y zal waarschijnlijk vraag naar de Model-3 doen afnemen. Net zoals de 3 de vraag naar de Model S heeft flink doen krimpen…

      Login om te reageren
  8. pramm zegt

    24 oktober 2019 om 18:12

    Gelukkig overkomt het de traditionele fabrikanten nooit dat een auto uitgesteld wordt
    https://www.theverge.com/2019/4/19/18508066/audi-etron-delay-batteries-lg-chem

    https://www.businessinsider.com/some-jaguar-i-pace-suv-orders-delayed-because-of-demand-2018-7

    https://electrek.co/2017/05/05/chevy-bolt-ev-europe-ampera-e/

    En wat nog vervelender is, is dat wanneer Tesla dan eindelijk de auto daadwerkelijk van de band laat rollen, ze een veel te lage productie capaciteit hebben. Ook dat zie je bij de andere merken nooit.

    https://thedriven.io/2019/03/19/limits-delays-for-hyundai-kona-electric-car-sales-as-video-reveals-nearly-all/

    https://www.electrive.com/2019/02/21/kia-niro-ev-customers-have-to-wait/

    Pffff… Misschien had het nieuwsbericht moeten zijn: “Tesla blijkt een echte autofabrikant te zijn”.

    Login om te reageren
    • crepito zegt

      24 oktober 2019 om 19:14

      @pramm: Exact hier moest ook aan denken.

      Login om te reageren
  9. cavin zegt

    24 oktober 2019 om 18:24

    En hier niemand die van mening is dat alle Tesla’s op elkaar lijken?

    ……bijzonder

    Login om te reageren
    • wimof zegt

      24 oktober 2019 om 18:38

      @cavin: Ze zijn teveel bezig om de nieuwe Golf te bekritiseren.

      Login om te reageren
    • billymobiel zegt

      24 oktober 2019 om 19:18

      @cavin: Gelukkig is dat niet zo bij bijvoorbeeld BMW en Audi…

      Login om te reageren
    • arhanso zegt

      22 januari 2020 om 20:58

      @cavin: Met je eens…

      Login om te reageren
  10. flatsix010 zegt

    24 oktober 2019 om 18:25

    Tesla’s hoogtij dagen zitten er al op. Vooral nu de autogiganten zich serieus met elektrificatie gaan bemoeien.

    Login om te reageren
    • stephane8200 zegt

      24 oktober 2019 om 19:14

      @flatsix010: zeker. Die hebben ook allemaal hetzelfde rendement uit hun batterijen en ook hun Supercharger netwerk is helemaal in orde.

      Enige waarop deze partijen winnen zijn interieur en wellicht bouwkwaliteit. Daar staat dan ook een prijs tegenover. In ieder geval bij de Duitse aanbieders. Hyundai en Kia zijn eigenlijk sterkere kandidaten maar die zijn wellicht minder salonfähig.

      Login om te reageren
      • nautique206 zegt

        24 oktober 2019 om 20:31

        @stephane8200: velen staren zich blind op een actieradius, maar volgens mij is de snelheid van laden belangrijker. En de laad mogelijkheden van de kona en Kia zijn nog niet je van het.

        Login om te reageren
        • stephane8200 zegt

          24 oktober 2019 om 20:55

          @nautique206: beiden zijn belangrijk in mijn ogen. Als je minder vaakt hoeft te laden is de laadtijd relatief minder belangrijk alhoewel ‘langzaam’ laden dan sowieso niet ideaal is.

          Laadsnelheid van de Kona is inderdaad voor verbetering vatbaar. Ik denk dat als ze de productiecapaciteit op orde hadden ze er ongetwijfeld veel meer hadden verkocht. Tesla is daar goed mee weg gekomen in Nederland.

          Login om te reageren
      • frank2b zegt

        24 oktober 2019 om 21:01

        @stephane8200: En service.

        Login om te reageren
  11. clubbtraxx zegt

    24 oktober 2019 om 18:49

    Hoog tijd voor wat frisse nieuwe designs bij Tesla, de huidige designtaal begint rap te vervelen.

    Login om te reageren
    • stfu zegt

      24 oktober 2019 om 20:32

      @clubbtraxx: Of juist tijdloos, zie Model S.

      Login om te reageren
      • rhellema zegt

        24 oktober 2019 om 21:42

        @stfu: model S is verre van tijdloos en nu gewoon een oude auto.

        Login om te reageren
      • clubbtraxx zegt

        24 oktober 2019 om 22:16

        @stfu: Eens voor de model S, die auto klopt en is goed in verhouding. Vind ik ook nog steeds mooi. Alle Tesla’s daarna… Niet.

        Login om te reageren
  12. bernoulli zegt

    24 oktober 2019 om 19:04

    Ik denk elke keer dat iemand zijn nieuwe Puma dichtgeplamuurd heeft.

    Login om te reageren
  13. cpp1 zegt

    24 oktober 2019 om 19:14

    Allemaal leuk en aardig, maar het gaat tijd worden dat ze binnen nu en 2 jaar de gehele model line up significant wijzigen. Het is allemaal gebaseerd op de S, een model dat reeds 10 jaar oud is. de een net iets hoger de ander net iets kleiner.

    Login om te reageren
    • flutterby zegt

      24 oktober 2019 om 20:18

      @cpp1: de Model 3 is compleet anders dan de S. Bij de X heeft Elon Musk spijt dat die gebaseerd was op de S.

      De Model Y zou ook een eigen platform krijgen, maar toch gekozen om gewoon de 3 te verhogen en 70%(!) van de onderdelen te gebruiken. De Y tot de 3 is zoals de Golf Variant tot de Golf.

      Pas dit jaar is de motor uit de 3 ook in de S en X geplaatst en is ook de basis van de Y, Semi en waarschijnlijk ook de Pickup (gezien die <$50k moet gaan kosten). De Roadster is wel weer compleet nieuw, maar deelt waarschijnlijk veel met de Plaid powertrain die nu op Nurburgring getest wordt.

      Login om te reageren
    • frank2b zegt

      24 oktober 2019 om 21:03

      @cpp1: Gelukkig hebben we dat probleem bij Volkswagen niet. Of Jeep. Of BMW. Of Mercedes. Of Saab. Of… of… of …

      Login om te reageren
      • flutterby zegt

        25 oktober 2019 om 07:06

        @frank2b: ik ken niet alle merken, maar bij het Volkswagen concern staat bijna alles op het EQB platform hoor.

        Login om te reageren
  14. arhanso zegt

    24 oktober 2019 om 20:53

    @quincy: Ook ik ben van mening dat de Model 3 een design dingetje heeft. Wanneer je er recht voor staat vindt ik de verhoudingen niet echt mooi. Te smal of het raam groot. Ik kan er niet helemaal de vinger op leggen. Ik zou liever voor een 2e hands S gaan dan voor een nieuwe 3. De X en de Y zijn helemaal niet aan mij besteed… Daar ben ik te jong voor… ;-)

    Login om te reageren
  15. j05b zegt

    24 oktober 2019 om 22:02

    Fijn dat ze stoppen met chrome. Hoeven we niet massaal de tesla’s te laten wrappen.

    Jammer voor alle wrap bedrijven die de “chrome delete” aanbieden.

    Login om te reageren
  16. stationcar zegt

    24 oktober 2019 om 22:13

    Kunnen ze niet beter eerst gaan werken aan een nieuwe Model S, dat ding begint ook een beetje oud te lijken. Technisch niets mis mee, maar een nieuwe verpakking wordt wel hoog tijd!

    Login om te reageren
    • tjorque zegt

      25 oktober 2019 om 08:01

      @stationcar: doe maar een model 5.
      Een station met de ruimte van de S, de aandrijflijn van de 3 en een prijs ergens tussen 3 en S.
      Wordt in Europa een hit.

      Login om te reageren
  17. airditude zegt

    25 oktober 2019 om 01:24

    Huur wat Italianen in voor het design!

    Login om te reageren
  18. tjorque zegt

    25 oktober 2019 om 07:58

    Op de foto’s vind ik hem precies wel meevallen. Alleen jammer van die lelijke ? klinken.

    Maar dikwijls vallen op foto mooie auto’s in het echt dik tegen, dus ik maak me niet teveel illusies over dit Model ?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North