Echt waar, Tesla vervroegt productie nieuw model

Auteur: , 37 Reacties

Nu breekt de elektrische klomp.

Tesla Model Y '20

Het is enorm makkelijk afgeven op Tesla. Ze zijn uiterst ambitieus, zeer vernieuwend en nogal eigenwijs. Ondanks het tomeloze zelfvertrouwen gaat er voldoende mis. Als het aan komt elektrische aandrijflijnen, zijn ze bijna onverslaanbaar.

Maar als het aan komt op ‘auto’s’, dan ligt het toch wat genuanceerder. Daaraan zie je dat ze nog vrij nieuwe spelers zijn. Waar je het ook aan ziet, is dat modellen nogal worden uitgesteld. De Model S kwam later dan verwacht, de Model X kwam later dan verwacht en ook het gros van de Model 3’s kwam veel later dan aanvankelijk werd aangegeven. Het is net als met je favoriete game op Playstation, je weet dat de release een jaartje wordt uitgesteld.

Tesla Model Y '20

Daarom houdt ook niemand zijn hart vast met de Model Y. De Model Y is de familievriendenijke variant variant van de Model 3, zoals de Model X zich verhoudt ten opzichte van de Model S. De Model Y is hoger, ruimer en praktischer dan de Model 3. Zo is de zitpositie hoger en heb je de beschikking over een vijfde deur. Enfin, u zult denken: dat wordt begin 2023. Driewerf neen! De Model Y komt namelijk juist eerder dan verwacht.

Tesla Model Y '20

Aanvankelijk was het de bedoeling om de productie van de Model Y te starten in de herfst van 2020. Volgens Tesla verlopen de voorbereidingen veel voorspoediger dan verwacht. Mede dankzij de Gigafactory in Shanghai heeft Tesla veel opgestoken op het gebied van stroomlijning en efficiency. De Model Y gaat in eerste instantie gebouwd worden in Californië. Op een later moment start de productie van de Model Y in China. De eerste Model Y’s moeten nu in de zomer van 2020 van de band rollen.

Overigens heeft Tesla nog voldoende te doen als het gaat om modelintroducties. Zo is er nog de nieuwe Tesla Roadster, de Tesla pickup truck en natuurlijk de Tesla Semi.



37 reacties

-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Daar gaan we er veel van zien, ziet er niet verkeerd uit. Ben benieuwd of ze ook weer een stap in bouwkwaliteit gaan zetten.
@allaar: heb al veel model 3’s gezien waarvan de remlichten niet meer van werkte. Raar genoeg was dat bij de eerste model S’en ook aan de hand met het 3e remlicht..
@henkhupelschoten: Ik heb nog veel meer Audi´s gezien waarvan de knipperlichten niet werkten.
@allaar: Neh die zal nog slechter worden zodat ze er nog sneller kunnen bouwen
Ik vind de Model 3 tot heden de mooiste Tesla. Maar dit lijkt echt nergens naar
@mc96: Toch vind ik vrijwel alle verhoudingen van de Model 3 wanneer ik hem in het echt ziet niet kloppen. Voor mij blijft de 1ste generatie Model S de mooiste. Ik heb het idee dat deze Model Y op de foto’s juist weer slechter oogt dan dat ie in het echt zal doen.
@quincy: areodynamica is alles. Daarom ziet een Prius en Insight zo maf uit van achter, dat hebben ze een stuk beter bij elkaar bij de Model 3. Alleen het neusje is te laag en raam te groot.
Of hij nu vroeg of laat komt, het blijft een raar bolhoedje.
Dat is erg vervelend nieuws op de donderdagmiddag, het doet pijn aan mijn ogen
Als Calimero een auto zou zijn, dan zou hij er zo uit zien.
Als je het negatief wilt bekijken, zou je ook kunnen beredeneren dat de vraag naar de model 3 tegenvalt…
Gelukkig overkomt het de traditionele fabrikanten nooit dat een auto uitgesteld wordt
https://www.theverge.com/2019/4/19/18508066/audi-etron-delay-batteries-lg-chem

https://www.businessinsider.com/some-jaguar-i-pace-suv-orders-delayed-because-of-demand-2018-7

https://electrek.co/2017/05/05/chevy-bolt-ev-europe-ampera-e/

En wat nog vervelender is, is dat wanneer Tesla dan eindelijk de auto daadwerkelijk van de band laat rollen, ze een veel te lage productie capaciteit hebben. Ook dat zie je bij de andere merken nooit.

https://thedriven.io/2019/03/19/limits-delays-for-hyundai-kona-electric-car-sales-as-video-reveals-nearly-all/

https://www.electrive.com/2019/02/21/kia-niro-ev-customers-have-to-wait/

Pffff… Misschien had het nieuwsbericht moeten zijn: “Tesla blijkt een echte autofabrikant te zijn”.
@pramm: Exact hier moest ook aan denken.
En hier niemand die van mening is dat alle Tesla’s op elkaar lijken?

……bijzonder
@cavin: Ze zijn teveel bezig om de nieuwe Golf te bekritiseren.
@cavin: Gelukkig is dat niet zo bij bijvoorbeeld BMW en Audi…
Tesla’s hoogtij dagen zitten er al op. Vooral nu de autogiganten zich serieus met elektrificatie gaan bemoeien.
@flatsix010: zeker. Die hebben ook allemaal hetzelfde rendement uit hun batterijen en ook hun Supercharger netwerk is helemaal in orde.

Enige waarop deze partijen winnen zijn interieur en wellicht bouwkwaliteit. Daar staat dan ook een prijs tegenover. In ieder geval bij de Duitse aanbieders. Hyundai en Kia zijn eigenlijk sterkere kandidaten maar die zijn wellicht minder salonfähig.
@stephane8200: velen staren zich blind op een actieradius, maar volgens mij is de snelheid van laden belangrijker. En de laad mogelijkheden van de kona en Kia zijn nog niet je van het.
@nautique206: beiden zijn belangrijk in mijn ogen. Als je minder vaakt hoeft te laden is de laadtijd relatief minder belangrijk alhoewel ‘langzaam’ laden dan sowieso niet ideaal is.

Laadsnelheid van de Kona is inderdaad voor verbetering vatbaar. Ik denk dat als ze de productiecapaciteit op orde hadden ze er ongetwijfeld veel meer hadden verkocht. Tesla is daar goed mee weg gekomen in Nederland.
@stephane8200: En service.
Hoog tijd voor wat frisse nieuwe designs bij Tesla, de huidige designtaal begint rap te vervelen.
@clubbtraxx: Of juist tijdloos, zie Model S.
@stfu: model S is verre van tijdloos en nu gewoon een oude auto.
@stfu: Eens voor de model S, die auto klopt en is goed in verhouding. Vind ik ook nog steeds mooi. Alle Tesla’s daarna… Niet.
Ik denk elke keer dat iemand zijn nieuwe Puma dichtgeplamuurd heeft.
Allemaal leuk en aardig, maar het gaat tijd worden dat ze binnen nu en 2 jaar de gehele model line up significant wijzigen. Het is allemaal gebaseerd op de S, een model dat reeds 10 jaar oud is. de een net iets hoger de ander net iets kleiner.
@cpp1: de Model 3 is compleet anders dan de S. Bij de X heeft Elon Musk spijt dat die gebaseerd was op de S.

De Model Y zou ook een eigen platform krijgen, maar toch gekozen om gewoon de 3 te verhogen en 70%(!) van de onderdelen te gebruiken. De Y tot de 3 is zoals de Golf Variant tot de Golf.

Pas dit jaar is de motor uit de 3 ook in de S en X geplaatst en is ook de basis van de Y, Semi en waarschijnlijk ook de Pickup (gezien die <$50k moet gaan kosten). De Roadster is wel weer compleet nieuw, maar deelt waarschijnlijk veel met de Plaid powertrain die nu op Nurburgring getest wordt.
@cpp1: Gelukkig hebben we dat probleem bij Volkswagen niet. Of Jeep. Of BMW. Of Mercedes. Of Saab. Of… of… of …
@frank2b: ik ken niet alle merken, maar bij het Volkswagen concern staat bijna alles op het EQB platform hoor.
@quincy: Ook ik ben van mening dat de Model 3 een design dingetje heeft. Wanneer je er recht voor staat vindt ik de verhoudingen niet echt mooi. Te smal of het raam groot. Ik kan er niet helemaal de vinger op leggen. Ik zou liever voor een 2e hands S gaan dan voor een nieuwe 3. De X en de Y zijn helemaal niet aan mij besteed… Daar ben ik te jong voor… ;-)
Fijn dat ze stoppen met chrome. Hoeven we niet massaal de tesla’s te laten wrappen.

Jammer voor alle wrap bedrijven die de “chrome delete” aanbieden.
Kunnen ze niet beter eerst gaan werken aan een nieuwe Model S, dat ding begint ook een beetje oud te lijken. Technisch niets mis mee, maar een nieuwe verpakking wordt wel hoog tijd!
@stationcar: doe maar een model 5.
Een station met de ruimte van de S, de aandrijflijn van de 3 en een prijs ergens tussen 3 en S.
Wordt in Europa een hit.
Huur wat Italianen in voor het design!
Op de foto’s vind ik hem precies wel meevallen. Alleen jammer van die lelijke 🏒 klinken.

Maar dikwijls vallen op foto mooie auto’s in het echt dik tegen, dus ik maak me niet teveel illusies over dit Model 🥚

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).