Officieel: Lamborghini Aventador SVJ met 770 pk

Auteur: , 28 Reacties

Het nieuwe speeltje voor de rijken is hier.

Na het eeuwige plagen heeft Lamborghini in Californië eindelijk het doek getrokken van de langverwachte Aventador SVJ, het ultieme uitzwaai-model van het in 2011 gepresenteerde V12-monster.

We beginnen maar meteen met die twaalfcilinder. In de Aventador SVJ levert het blok 770 pk en 720 Nm koppel. De Lambo knalt in 2,8 seconden naar de honderd en in 8,6 seconden van 0 naar 200 km/u. De topsnelheid ligt boven de 350 km/u. Trap bij 100 km/u op de rem en binnen 30 meter sta je stil. Dankzij het veelvuldig gebruik van carbon weegt de SVJ slechts 1.525 kg.

Qua uiterlijk is de SVJ vooral een extremere Aventador SV. Meer vouwen en gaten, een soort Performante achterkant en een nieuwe achterspoiler. Ook deze Lamborghini komt met actieve aerodynamica, genaamd Aerodinamica Lamborghini Attiva (ALA). De Italianen introduceerden deze techniek op de Huracán Performante en nu is ALA ook gebruikt voor de Aventador SVJ. Niet zonder resultaat: op dit moment heeft de SVJ het record op de Nürburgring in handen. Ze noemen het zelf ALA 2.0.

Lamborghini gaat 900 stuks maken van deze coupé. Over een Roadster is geen woord gevallen, maar we leven in 2018. Exclusiviteit nemen we bij dit soort merken met een korreltje zout, dus kijk er zeker niet gek van op als Lambo toch nog met een Roadster komt op een later moment. Op Pebble Beach staat een gelimiteerde versie, genaamd Aventador SVJ 63. Die 63 is een verwijzing naar 1963, het jaar van de oprichting van Lamborghini. Van deze komen -jawel- 63 stuks. Yo dawg, we heard you like limited editions...

De eerste exemplaren worden begin 2019 geleverd aan klanten. De nieuwe Lamborghini Aventador SVJ is er vanaf 349.000 euro exclusief alle belastingen.



28 reacties

Niet de knapste special ooit van Lambo. Maar gezien Lambo’s verleden komen er nog 20 limited/special editions dus wie weet…
Ziet er nu toch echt een aventador met ordinaire bodykit uit zoals we ze al jaren kennen van Oakley, DMC, Nero etc. Wat kan Mansory hier nu nog aan toevoegen?
Dan toch veel meer fan van de spoilerloze “elegante” versies.
Wat blijft de Murcielago dan toch een mooi ding hè?
@viezefreddyw: stukken mooier dan dit idiJota ding
@viezefreddyw: inderdaad. Datzelfde heb ik ook met de Countach; het oorspronkelijke model (LP 500 / LP 400) straalde ondanks z’n voor die tijd zeker extreme vormgeving toch een soort van gratie uit. Vanaf midden jaren zeventig werden er echter steeds meer en dikkere skirts, spatbordverbreders en spoilers opgeschroefd, wat het uiterlijk van dit model m.i. steeds verder omlaag haalde.
@viezefreddyw: Die auto blinkt echt uit in eenvoud. Vind hem ook schitterend. Alleen dat interieur. Lijkt wel alsof ze het interieur 10 jaar eerder hadden ontworpen.
Wat een agressief dik apparaat!
Wauw, prachtig!
Ik heb het geluk gehad om met de “gewone” te mogen rijden. ON-GE-LO-FELIJK! Zeker niet voor dagelijks gebruik (te hard voor mij) maar ontzettend knap voor “er bij”. Helaas kan ik enkel een schaalmodel betalen:D
Mooie spijkermatjes….dat maakt het nog specialer.
Vlak na de release van de Aventador deed er zo’n filmpje de ronde waarin er 2 Aventadors door Rome reden en ik dacht “wow wat een prachtige wagen!” Ik moet zeggen dat ik dat gevoel helemaal kwijt ben als ik nu een Aventador zie, en dit wordt mede veroorzaakt door die Fast&Furious special editions die ze om de paar maand uitbrengen. Een Murcielago blijf ik trouwens na al die jaren nog altijd een fantastische wagen vinden.
770 pk, ’t is wat veel. Teveel eigenlijk. Om en nabij de 500 pk is wel genoeg.
Motorkap doet me denken aan een model uit GTA V. Breng eens iets nieuw uit Lamborghini! Naast de huidige 3 modellen kan er best een 4′ model bij op basis van de Panamera/A8. Of een instap Lambo alla McLaren 570S.
De aventador is in normale trim nog het mooiste, dit is weer veel te druk. Maar godzijdank zou dit dan de laatste uitvoering moeten zijn en op naar een veel mooiere opvolger. Hopelijk weer met wat meer murcielago dna
Ik vind hem eigenlijk wel gaaf. Ik heb niet heel veel met Lamborghini’s, maar dit is wel hoe een Lambo mag zijn: lekker dik en over the top. En na alle gedrochten zoals die Egoista en Centanario vind ik niet nog goed gelukt voor Lambo-begrippen.

Maar zou ik het ooit kopen als ik het geld had? Nee. Een GT van Ferrari of Aston vind ik dan veel fraaier.
Die witte SVJ 63 heeft een iets te hoog aftermarket gehalte, maar die groene ziet er best wel tof uit!

Overigens: Ben ik de enige die de velgen belachelijk groot vind ogen? De velgmaat zal uiteraard wel onderbouwd worden door de Lamborghini engineers, maar optisch lijken ze mij een inch of twee te groot.
@edge: Dat van die velgen was me eigenlijk niet opgevallen, maar het zijn zeker geen kleine jongens. Echter, er zitten ook joekels van remschijven achter. Heel veel kleiner lijkt niet te passen.
Is nep zonnetjes toevoegen op pers platen nog steeds een ding?
Heeft wat weg van de Veneno aan de achterkant, dat vond ik helaas ook echt geen mooie auto net zoals de SV variant van de aventador(“TE” schreeuwerig en niet op een goede manier).

Blijf de originele Aventador en spider wel prachtig vinden.
Behalve de twee sleuven op de neus vind ik het wel een toffe bak. Al wordt het nu wel tijd dat er een nieuw model/opvolger komt.
Tja, de Murcielago SV was zoveel mooier! Een Huracan Performante overigens ook vele malen liever dan dit apparaat. In 2019 een nieuw top model voor Lamborghini?
@dutchdriftking: ja helemaal mee eens. Ik vind alleen de originele Aventador mooi. De S SV en de SVJ vind ik allemaal minder mooi.
@nico111: De Aventador viel me al tegen bij introductie, en dat is er helaas niet beter op geworden.
Das best wel een boel vermogen zonder blaasinstrumenten
Zo hoort een lambo te zijn. Over the top.
Inclusief Italiaans snorretje
Een Huracan Performante achterkant en natuurlijk ALA.
Die sleuven in de neus zijn niet mooi imo.
Geef mij maar een gewone SV.
Het eerste model Murciélago was toch het mooiste.
De normale aventador deed het ook al in 8,6 seconden, iets klopt hier niet..

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).