• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Officieel: Morgan gaat weer driewielers maken

Auteur: sir_smokalot, gepost 3 november 2010 om 17:25 – 28 Reacties

Morgan driewieler


Morgan Motor Company (MMC) is bij het jongere publiek vooral bekend om recente projecten als de Aero8, AeroMax, en de aankomende EvaGT. Toen het bedrijf ruim 100 jaar geleden begon, maakte het echter louter en alleen driewielers. Kort geleden werd al gespeculeerd op een revival hiervan, en deze speculatie was gegrond: Morgan gaat weer driewielers in elkaar sleutelen.

In een persbericht gooit het bedrijf uit Malvern, Worcestershire, er eerst een standaard slap milieuvriendelijk verhaal tegenaan dat bolstaat met termen als ‘downsizing’, en ’the conservation of precious resources and the protection of our beautiful natural environment.’ Jaja, dat weten we nu wel, terzake graag.

De driewieler, die eenvoudigweg ‘Threeweeler’ gedoopt schijnt te worden, krijgt twee zitplaatsen. Hij heeft de beschikking over een Harley Davidson 1800 cc-motor, die gekoppeld is aan een Mazda 5-bak. Centraal in het gestroomlijnde design staat een met leer beklede vliegtuigachtige cockpit. Dit alles moet minder dan 500 kg gaan wegen, hetgeen de eigenaar een mooi compromis van zuinigheid en performance moet opleveren.

Het geschatte vermogen aan de wielen ligt op 100 pk. Dat lijkt misschien niet veel, maar vergeet niet dat het aantal krukas-pk’s hoger ligt, en dat het gewicht erg laag is. Hiermee wordt een geschatte topsnelheid van zo’n 185 km/u gehaald. 0-96 km/u gaat in 4,5 seconden. Verder zal de nieuwe Threeweeler flink naar smaak van de klant aangepast kunnen worden. Beelden ontbreken nog, maar zodra wij ze hebben, hebben jullie ze ook. We kunnen er in ieder geval van uit gaan dat ‘ie er beter uitziet, en wat strakker zal sturen dan een Reliant Robin.

Specification

The specification ensures the driver and passenger have exactly what they need whilst encapsulating the original Morgan Threewheeler’s DNA. The attractive themes apparent in the successful Sport range of traditional Morgans forms the basis of the specification of the cars. Eight Sport colours with black detailing and a choice of black or tan leather are offered.

Weight: 500kg (Est.)
Power: 100bhp (at wheel) (Est.)
Top Speed: 115mph (Est.)
0-60 : 4.5 seconds (Est.)
Engine: 1800cc ‘V twin’
Gearbox: 5 speed + reverse
Super formed aluminium body
Motorcycle homologation
Choice of 8 sport colours
Gloss black wheel arches and lamps
Gloss black wire wheels
Matt black exhausts + gloss heat shield
Nickel colored cowl
Super formed aluminium body
Gloss black roll hoops
Twin flyscreens
Black or tan leather
Leather seats, dash and side pads
Exposed tubular black chassis
Leather steering wheel + alloy centre
Black anodized dash panel
Aluminium ‘aircraft’ toggle switches
Body Colored trim panels
‘Bomb release’ style start button

Ook interessant!

  • De leukste driewieler keert terug!
  • Morgan toont eerste schetsen opvolger 3 Wheeler
  • Morgan Plus 6 rijtest: raket zonder obesitas
    Morgan Plus 6 rijtest: BMW-power zonder het gewicht
  • Morgan Plus Four LM62
    Morgan Plus Four LM62 is behoorlijk zeldzaam [update Nederlandse prijs]

Nieuwste artikelen

  • Video: en daarom bezuinig je niet op banden en remmen
  • Deze optie heb je nog niet eerder gezien op een Porsche
  • Koop een Brabus SLS AMG op Marktplaats
  • Gespot – Deze Ferrari 512 TR is om te smullen
FacebookTweetPinLinkedIn

driewieler, Lichtgewicht, Morgan

Vorig bericht: « BREKEND: Koenigsegg koopt SAAB
Volgend bericht: Video: Emerson Fittipaldi jaagt JPS-Lotus door Sao Paulo »

Lees Interacties

Reacties

  1. Hupke zegt

    3 november 2010 om 17:28

    Zalig die dingetjes zijn echt leuk, heb overlaats in een JZR mogen zitten, met een 1000cc Moto Guzzi motor, en maar 320kg (leeg gewicht).

    Ik moet niet vertellen dat dat best wel fijn speelgoed is.

    Login om te reageren
  2. Poll zegt

    3 november 2010 om 17:28

    Haha wanneer kappen ze toch eens met die flauwekul.

    Login om te reageren
    • KaCh1ng zegt

      3 november 2010 om 17:43

      @Poll: echt eh , dit gt toch niet winstgevend worden…

      Login om te reageren
      • Seroo zegt

        3 november 2010 om 18:10

        @KaCh1ng: Het zijn en blijven Engelsen, laat ze dus gewoon doen waar ze zin in hebben. Dan komt er een super leuke maar slechte kwaliteit auto. Boeiend, het maakt wel geschiedenis.

        Login om te reageren
  3. midasracer zegt

    3 november 2010 om 17:43

    Oh ik word helemaal week van geluk. Driewielers zijn helemaal super. Mijn afstudeerscript ging over driewielers en het zijn vreselijk grappige dingen. Je kunt er bloedsnel mee en toch boven de 1 op 20 komen. Mijn inspiratiebron is de VW Scooter geweest:

    Ik kan niet wachten tot de eerste foto’s en filmpjes.

    Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      3 november 2010 om 18:31

      @midasracer: cool. Die kende ik nog niet.

      Wel de GX3. Natuurlijk nog iets leuker.

      VW was toch van plan om een motorenmerk op te kopen? Misschien dat ze die GX3 dan toch nog kunnen maken, ooit.

      Login om te reageren
      • midasracer zegt

        3 november 2010 om 21:05

        @Esprit_de_Flandre: In de Engels autoindustrie barst het van de 3-wielers. Een kitcar blad heeft er zelfs een speciaal boek aan gewijd. De volgende trikes zijn de besten in de UK en ken je waarschijnlijk ook niet:
        Grinnal Scorpion op basis van een BMW K100:

        Blackjack Avion, motor van de 2CV

        Blackjack Zero, Moto Guzzi of Kever blok

        Login om te reageren
        • NLBUURMAN zegt

          4 november 2010 om 10:09

          @midasracer: die blackjack zero heeft geen kever of MotoGuzzi motor, naar mijn weten bouwen die geen V-twins (correct me if I’m wrong!). terecht trouwens dat ze voor een Harleymotor gaan, hoewel de V6 uit de Honda Goldwing er ook wel bij had gepast vind ik.

          Login om te reageren
          • midasracer zegt

            4 november 2010 om 12:19

            @NLBUURMAN: Ik moet je inderdaad corrigeren. De Blackjack Zero is oorspronkelijk gebouwd voor het Keverblok. Hier een foto zoals het er dan uitziet:

            Hier de brochure: http://www.blackjackzero.com/media/ZeroBrochure.pdf. Totale bouwkosten rond de 15000 euro.
            Latere klanten wilden een Vtwin. Daarom is een adaptorplaat gemaakt waar de MotoGuzzi op kan hangen. Zo is de oorspronkelijke VW versnellingsbak gehandhaafd. Wat handig is vanwege de achteruit versnelling.
            Er zijn een aantal Morgan lookalikes gebouwd met HD blokken, o.a. de Triking.

            Login om te reageren
        • Esprit_de_Flandre zegt

          8 november 2010 om 20:45

          @midasracer: Scorpion kende ik wel al. De rest nog nooit van gehoord.

          Login om te reageren
      • midasracer zegt

        3 november 2010 om 21:09

        @Esprit_de_Flandre: VWB die GX3 ik meende me te herinneren dat de er vergevorderde plannen waren om hem te bouwen en verkopen in California (waar hij in een VW design studio is ontworpen), maar dat VW bang was voor schadeclaims ivm ongelukken en daarom de stekker uit het projekt trok.
        http://en.wikipedia.org/wiki/Volkswagen_GX3

        Login om te reageren
  4. Alpinaa zegt

    3 november 2010 om 17:48

    Jaah, leuk! Die oude morgans zijn echt gaaf!

    Login om te reageren
  5. J. zegt

    3 november 2010 om 18:04

    Ach..altijd dat gelul over winstgevend..
    Laat ze nou gewoon lekker bezig en geinige wagens bouwen.
    Ze zullen vast wel goed hebben gekeken naar hoe het er bij hun financieel voorstaat hoor. Maak je geen zorgen.

    Login om te reageren
    • C6_R zegt

      3 november 2010 om 19:28

      @J.: Inderdaad, als winstgevendheid mij meer had geboeid dan aparte/leuke auto’s dan had ik wel rondgehangen op accountantforum.nl

      OT: Ben benieuwd, vind Morgan’s altijd wel leuk vakmanschap om te aanschouwen, een lekker eigenwijze fabrikant!

      Login om te reageren
  6. Jochempie zegt

    3 november 2010 om 19:23

    Ik wil er wel een!

    Login om te reageren
  7. Yantje zegt

    3 november 2010 om 19:54

    Behoorlijk bizarre machines!

    Login om te reageren
  8. tt zegt

    3 november 2010 om 20:55

    nergens info over verwachte verkoop prijs?
    spreken we hier over een porsche of een vw golf prijs?

    Login om te reageren
  9. Sprite zegt

    3 november 2010 om 21:25

    Supervet, die oude driewielers zijn echt koning
    http://www.youtube.com/watch?v=2NA40gaIeVg

    Login om te reageren
  10. Pallas zegt

    3 november 2010 om 21:56

    En de Reliant natuurlijk!

    Login om te reageren
    • Hupke zegt

      4 november 2010 om 10:49

      @Pallas:

      Da’s geen 3 wieler, het heeft gewoon 3 wielen en is onnuttig.

      Die anderen hebben best wel goede wegligging (al hebben ze wel wat body-roll problemen dus is een sliphoekje niet uit den boze).

      Login om te reageren
  11. Barryyy zegt

    4 november 2010 om 11:15

    Echt vet, hoop dat ze met die specs nog wat mensen versteld laten staan. ALS deze driewieler uit gaat komen, vind ik dat Wouter er ff in moet knallen.
    Ben afgelopen Maart bij Morgan in de fabriek geweest.
    Je weet niet wat je mee maakt. Ben toen ook bij Land Rover, Jaguar en Donington Park geweest. Maar Morgan was toch echt het meest inspirerend. Mensen die zeggen dat dit niet winstgevend is moeten maar is kijken hoeveel liefhebbers deze driewieler gaan kopen. (uiteraard is het geen auto voor The Every Man)

    Login om te reageren
    • Barryyy zegt

      4 november 2010 om 11:16

      @Barryyy:
      PS: Ze maken auto’s meer op aanvraag als op lopende band werk, dus is het sowieso winstgevend als ze maar genoeg aanvragen krijgen.

      Login om te reageren
  12. duckje zegt

    4 november 2010 om 11:39

    cool

    Login om te reageren
  13. Motorsport Media zegt

    4 november 2010 om 14:18

    Ik hoop dat de prijs niet al te hoog gaat liggen, deze aansmeren aan me vader zodat hij zijn Morgan Collectie weer kan uitbreiden :D

    In tegenstelling tot de Reliant kan je wél hard door de bocht en val je dus NIET om:
    http://www.the-morganworld.com/images/snippets11.jpg

    Login om te reageren
  14. veedub zegt

    5 november 2010 om 19:35

    Dat is niet mis!
    Hopelijk doen ze zo verder!
    Kzou er wel 1 in m’n garage willen!
    Of in m’n living..

    Login om te reageren
  15. boygeorge zegt

    6 november 2010 om 04:50

    kruk..as..pk..dat is een tijd geleden dat ik daar over gelezen heb.. het kunnen omrekenen van de paarden krachten per wiel..berekenen welk gewicht de pk`s gaan voortbewegen..daarna ga je testen hoe hard dat kan..je hebt minimale mogelijkheden om te meten hoe hard je gaat..je doet een leren helm op..gaaaaaaaaaaaaaaaan..en op een bepaald moment gaat het mis.
    100 jaar geschiedenis van Morgan.
    Dat zijn helden.
    Daar kan ik nooit tegen op.
    Een diepe buiging van mij, voor Morgan`s.

    s

    Login om te reageren
  16. Hans van der Hoeven zegt

    6 november 2010 om 18:12

    Het cynisme van de redactie over het milieu kan wat mij betreft in dit geval geschrapt worden. Ik vind het groot nieuws voor iedereen die van echt, avontuurlijk autorijden houdt en niet het willoze verlengstuk wil zijn van een berg elektronika. Dus Morgan alle succes gewenst met dit voornemen!!!!!!

    Login om te reageren
  17. st zegt

    7 november 2010 om 08:08

    Doe mij maar zo’n 3wieler met een 1 of 2 cilinder diesel motortje erin.

    1 op 50 en hard zat voor het nederlandse verkeer.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North