De conceptcar zagen we reeds in 2008 en in 2009 werden we doodgegooid met spyshots, maar de nieuwe Opel Meriva is nu eindelijk onthuld. En zoals we al op de spyshots konden zien heeft Opel de ballen gehad om de FlexDoors (‘suicidedoors’) in productie te nemen. Een zeer gewaagde keuze (want de productiekosten liggen hoger).
In maart tijdens de autosalon van Geneve kunnen we voor het eerst live snuffelen aan de nieuwe Meriva en komende zomer staat de tweede generatie Meriva bij de dealer. Oorspronkelijk zou dat al halverwege 2009 het geval zijn, maar door de perikelen bij moeder GM was de introductie van de Meriva op de lange baan geschoven.
De nieuwe Meriva is een hele flexe auto, want hij heeft niet alleen FlexDoors maar nog veel meer Flexe zaken. Een opsomming:
FlexSpace-systeem: Het vergt nu nog minder inspanningen om de stoelen in hun verschillende posities te brengen of neer te klappen. Het geheel is nog intuïtiever en gebruiksvriendelijker. Flexrail bestaande uit verwisselbare opbergvakken, die op rails tussen de voorstoelen kunnen schuiven, bieden een handige en aanpasbare opbergruimte voor elke toepassing. ecoFLEX: een extra zuinige motor voor natuurliefhebbers. En tot slot een geïntegreerde FlexFix-fietsdrager
De motoren kennen we al uit de Astra en de vermogens lopen uiteen van 75 tot 140 pk.
rfw1994 zegt
leuk karretje :)
JohnA zegt
Mooie auto! Veel beter dan het vorige model! Met die Flexdoors zal het wel makkelijker instappen zijn achterin!
sta zegt
Suicide doors af fabriek op een Opel, moet toch niet gekker worden..
Harry zegt
De instapruimte achterin lijkt wel redelijk beperkt door de suicide doors. Verder zoveel uber blije mensen op de foto’s dat je er treurig van wordt.
Dimglor zegt
Belachelijk lelijk…
En bij een eerste blik op dit karretje doet hij mij denken aan zowel de laatste nieuwe Renault Scenic en ook aan de Mercedes A-klasse…
Einser zegt
Goed bezig, Opel! Mooi bakkie inderdaad.
Jammer dat er nog steeds een B-stijl in zit. Dat had helemaal mooi geweest met die suicide-doors…
HDM zegt
Die achterkant doet me denken aan die F-Zero dingen van Mercedes (die groene B-klasse achtige dingen)…
Mooi ding, vorige Meriva was een oudbollige bejaardebolide tot en met. Alleen dat rare knikje tussen voor en achter deuren hoeft niet zo (onderlijn van de zijruiten).
Ahura zegt
Frisse verschijning maar echt teveel designelementen van andere merken. Na de Astra (Leon/Mazda3 kloon) weer een weinig originele Opel. Ik vind die gigantische koplampen trouwens niks en met wieldoppen valt het vele kale plaatwerk ook teveel op ben ik bang..
Lustigson zegt
Rolls-Royce doet ’t, dus ineens moet iedereen het (weer) hebben… ;)
Laurens zegt
Oudere mensen (of die slecht ter been zijn) hebben bij het achterinstappen nu geen steun meer door die deuren. En zeker jammer dat de B-stijl er nog in zit. Dan gaat het hele effect verloren.
Sowieso zonde op een Opel. Niets ten nadelen van Opel, maar suicide doors zijn gewoon iets van een hogere klasse vind ik. Net zoals standaard ledverlichting achter op een Twingo…
Oxymoron zegt
@Laurens: Dat was mijn gedachte ook, maar Opel heeft voor ouderen een handgreep op de B-stijl gezet. Uitstappen is makkelijker, voor instappen moet je inderdaad een draai maken. Geef mij maar een gewone deur.
DaBaZZ zegt
tsja wat zal ik er van zeggen.. flex
Bart_V zegt
had niet verwacht dat het de productie zou halen.
vind het bij de RX8 wel mooier door b stijl weg te laten
enveekaa zegt
Mwoaahhh. Voor een Opel Meriva… best aardig!
Die knik in die achter portier word ik niet echt wild van.
RJ zegt
Maak je het juist niet onhandiger instappen?
volgens mij moet iemand mij de handigheid van die deuren eens even uitleggen.
Misschien moet ik gewoon eens langs de showroom gaat als hij er staat dan kan ik het voordeel zelf eens uitproberen (als er al een voordeel is).
RJ zegt
Oh ja voor de rest best een geinige wagen alleen die deuk in de zijkant had voor mij weg gemogen.
BePa zegt
Dagelijks merk ik hoe moeilijk het is om je peuters met de riempjes vast te klikken in de autostoel, vooral op de parking van de supermarkt, waar de parkeervakken veel te smal zijn en je amper tussen deur en C-stijl in kan. Niet te begrijpen waarom er op typische gezinswagens (monovolumes) dan ook nauwelijks schuifdeuren worden voorzien. Deze suicide-doors zijn misschien een tussenoplossing…
ErikkNL zegt
Het is in ieder geval een verbetering op het oude model, maar de persfoto’s zijn belachelijk het lijkt wel een Amerikaanse lachtape en toch heb ik het gevoel dat deze auto weer super populair gaat worden bij mensen die 80 i.p.v. 120 of harder op de snelweg rijden!
PCCB zegt
Wederom een verbetering voor Opel, maar ik kan niet wennen aan de geknakte lijn in het achterdeur alsook aan de gigantische voorlichten.
JanJansen zegt
Zal wel niet verkopen.
De doelgroep houdt nl. van lelijke auto’s
ps is brons het nieuwe wit?
Laue zegt
voor het bejaarde/famillie segment. best leuk!
JT zegt
Een paar gekke lijnen maar eindelijk durft Opel eens iets dus kga niet negatief zijn ;)
Cantago zegt
Ziet er erg leuk uit! En die deuren, ja, dat is natuurlijk helemaal geweldig! Echt gaaf dat een simpel merk zoals Opel de ballen heeft om suicide-doors op een familiebak te zetten, 10 punten!
Huin zegt
Toch lijkt het met die B stijl alsof een tuner de scharnieren en handvatten van de deuren heeft omgedraaid. Het leuke van suicide doors is toch dat je door het ontbreken van een middenstijl makkelijker achterin kan stappen?
Dubbele misser dus, en het lijkt alsof het een Ford Ka is waar ze 50cm tussen hebben gelast. Yeck!
2001 zegt
vreselijk lelijk ding , net zoals die andere opel’s
J.W. van Stuijvenberg zegt
Zoals we van Opel gewend zijn: een lelijk smakeloos ding. Nu lijkt de auto wellicht even mooi, maar hij zal binnen 4 jaar gedateerd zijn. Hij is gewoon te 2009… Suicide doors is grappig, maar meer niet. Het is een gadjet. Iets wat niet op deze auto past. Iets wat niet meer doet dan opleuken… Gewoonweg fout ding dus. De motoren zijn om te janken 75 tot 100 pk en ze lopen en voelen schraal. kortom: Ik zou er nog niet dood in gevonden willen worden.
Lucb zegt
@J.W. van Stuijvenberg: Voordat je denkt het zo goed te kunnen afkraken, leer eerst eens lezen. En hoe kun jij nou weten hoe die motors zijn? En of de auto over 4 jaar gedateerd is, moet je niet nu maar over 4 jaar bepalen.
mrtn zegt
@Lucb: Simpel, dat is met de Astra H het geval, de Corsa wordt met gemak verslagen door designgenoot i20 en ook met de Agila/Splash moet zo hip mogelijk worden omgegaan. Verleden zegt heel wat. Overigens, ik denk dat het met de nieuwe Astra hetzelfde gaat gebeuren. De Insignia is een leuke bak, maar niet mijn smaak.
8C_Competizione zegt
Ze zullen er in 2010 vast meer Meriva’s door gaan verkopen, dus ik zeg doen als je een instap familieauto zoekt of in de doelgroep seniororen valt… En wat maakt het uit als je auto over 4 jaar gedateerd is? Ruil je hem toch in tegen een nieuwere (sl)opel… Of je koopt meteen een Toyota/VW of iets dergelijks?!
York zegt
Waarom heet hij niet gewoon Opel Flex ??
blogie zegt
@ J.W stuijvenberg:
De motoren lopen tot 140pk. En verder is het gewoon klasse dat Opel een keer wel de concept ideeën doorvoert tot in het eindproduct, iets wat veel andere producenten niet kunnen zeggen. Ze komen vaak met mooie concepts, maar het eindproduct is weer saai en voorspelbaar.
(en het is gadget, niet gadjet)
Citrofiel zegt
Zoals we gewend zijn bij een Opel: In het begin oogt hij best aardig, maar de houdbaarheid van het ontwerp is twijfelachtig. Doe maar ’n C3 Picasso dan. ;)
Ahura zegt
@Citrofiel: hoezo gewend? Juist de vorige generatie Opels zagen er prima uit door hun strakke lijnen zoals de Astra en Vectra GTS
Citrofiel zegt
@Ahura: Ik heb zelf in ieder geval vaak bij Opels dat ze na een tijdje vervelen of snel verouderd ogen. En dat heb ik wel van meer mensen gehoord… Ford heeft dit nog sterker imo… Maar iedereen ervaart dat natuurlijk anders.
Mathias zegt
Heeft de knik in de achterdeur waar de ruit begint zoals de C4 Picasso 5pl.
Tombnolz zegt
Opel Vomit
mrtn zegt
Een typisch Opel vormloos ontwerp. Kijk eens naar de knik bij de achterdeuren, die hockeystickvouw (de fuck, waar slaat dat op?) en die ongelooflijke goedkope achterkant die het hele geval weer hoog en ielig maakt. Was vorig jaar misschien nog leuk geweest, met twee jaar een aftands bewezen ontwerp. Als het overigens een mix was tussen dat andere vormeloze ontwerpmerk Peugeot met hun RCZ en een Corsa was het geen flauwe grap geweest.
asdddffgg zegt
gaaf. allen voor die deuren zou ik hem kopen.
Megakix zegt
Alweer 100% beter dan het huidige zeer droeve model ! Maar ik begrijp niet waarom er op de promo-foto 2 swingende stelletjes (ex kids) staan ? Ik bedoel…als goed uitziende 2-verdiener ga je toch niet in zo’n mongolenbak rondrijden ????
Mr. Dj M. zegt
Geinig ding, maar niet bepaald een schoonheid. De grille en het zwarte deel op de kofferklep waar het Opel logo in staat dat zijn de grootste dompers. Dat stuk achter moet gewoon in de kleur van de auto en de grille moet een sportievere inhoud krijgen!
amg zegt
Waarom niet gewoon suicide doors, verzint weer zo`n stagaire zeker.
Stan zegt
Ik zou toch zo zeggen Mercedes :p
chef zegt
walgelijk… echt lelijker kan bijna niet, weer zo’n truttenschudder erbij
dopje zegt
Zoals alle opels …een puik karretje.
Andere merken zullen jaloers zijn,die durven niet,op een uitzondering na dan.
Zal een verkoopsucces woden denk ik.
bmw zegt
Wat een verschrikkelijk lelijke auto. In eerste instantie dacht ik een B-klasse van Mercedes te zien, aangevuld met inconsistente design-elementen. Echt, juk, ik zou de nieuwe Doblo nog haast mooier gaan vinden.
En die deuren, tja, geef een kind een snoepje en het is blij. De kritische autokoper wil wel meer dan een averechts openslaande deur…
Autoliefhebber zegt
Mooie auto.
Heeft van de achterkant wel wat weg van de Kia Venga.
Jordi zegt
Wat een gedrocht van de achterkant!
F458I zegt
deze deuren horen gewoon niet bij een opel!
joop538 zegt
los van het feit of het functioneel is: ik ben zelfs nog nooit bij een auto met zulke deuren in de buurt geweest, moet ik toch een ding opmerken.
wat is er in godsnaam met opel aan de hand, zijn die gasten door de bliksem getroffen oid. eerst de insignia, daarna de astra en nu deze… je kan zeggen wat je wil, maar ze zijn stuk voor stuk gewaagder dan alle voorgangers ooit zijn geweest.
what’s next? een corsa volt?
Ahura zegt
@joop538: wat is er gewaagd aan de Astra? Dat is een kloon van de Leon en Mazda3
@Citrofiel: de Astra GTC zie ik nog steeds graag. De 5d en station zie je gewoon teveel
BananaFlip zegt
Best een grappig wagentje, jammer dat er geen 1.6 Turbo met 180 peekee’s in ligt.
sven2 zegt
ik heb nog geen kinderen, maar ik denk dat ouders het wel makkelijk vinden als hun kleine spruit achter op de bank moet worden vastgeklikt, de deur staat niet in de weg bij het vastklikken enzo, dus kan je makkelijker bij je spruit dus kunnen ze de deuren mischien ook Flex-Child noemen :P
robert-123 zegt
Waarom in godsnaam moet alles bij Opel zo een goedkope naam krijgen? FlexDoors! OMG! Kan je die buigen? “Suicide” klinkt toch veel stoerder?
Robert zegt
Leuk ding, hij heeft wel wat. Moet nog wel even wennen aan die knik, maar dat komt omdat het anders is dan wat ik gewend ben. Erg gedurfd om met zo’n model op de proppen te komen. Chapeau Opel!
Jippie zegt
Misschien een rare vraag maar is dat nou handiger suicide doors?
citro-feel zegt
ohh, GEWELDIG!
ze hebben op een lelijke wagen iets belachelijks gezet :roll:
Thijsj zegt
Veel beter dan de vorige modellen ;)
carpicture555 zegt
als opel zo doorgaat staan ze vast weer boven vw en ford in de nederlandse verkooplijsten!
vanaf 2008 maken ze echt gewoon goede auto’s; de insignia en new astra zijn ook gewoon topproducten!
toyotaprius zegt
Maar is dit nu dan DE Opel, die de fabriek in Belgie moet gaan redden?
KaCh1ng zegt
best wel leuk eigenlijk :P
epo zegt
Die suicide doors bieden toch enkel een ruimere instap achter indien de B-stijl er niet tussen zit? Mis een beetje waarom dit zo opgelost is, eerlijk gezegd…
tvrspeedsix zegt
handig voor het NED elftal,……………………….
kunnen ze penalty’s oefenen :P
fastshiter zegt
@ epo: eens, het nut is compleet weg! Alleen zullen de Opelrijders het wel cool vinden…
clubbtraxx zegt
Met B-stijl zijn die flutdoors volkomen zinloos geworden en nu dus behalve zinloos alleen nog maar gevaarlijk, ipv ‘handig’ maar maar wel gevaarlijk…
Eventjes wachten tot de eerste peuter geplet word tussen de deur en de auto bij een aanrijding en zo gaan er vanzelf weer af.
ssssmokey zegt
@clubbtraxx: als je je peuter aan de juiste kant uit de auto haalt moet de wagen die je peuter wilt pletten op het voetpad rijden, hoop dat je geen kinderen hebt (had)
bartinspace zegt
Ik heb even snel het knikje eruit gehaald.
Ziet er ineens een stuk beter uit vind ik…
:D
jens zegt
We zullen zien hoeveel bal ze nog zullen hebben als de verkoopcijfers tegenvallen.
Dat begrijp je toch niet, Opel zit in een zware coma en wil hier even de held uithangen met even hogere productiekosten te tolereren.
En eerlijk, ik koop dat gedrocht niet in 100000 jaar.
Huurder zegt
Ik heb deze Opel gehuurd voor een paar dagen.
Mijn conclusie over de deuren is: Heel vervelend bij tegelijk instappen.
Je moet wachten tot de ander klaar is en zijn deur dicht heeft of open voor de ander in kan stappen. Je zit elkaar dus behoorlijk in de weg als je tegelijk in stapt.
Een versie zonder de “Suicide doors” is voor mensen zonder kinderzitje dus een stuk praktischer.
P.s ik ziet in video’s nergens 4 mensen tegelijk in stappen, is dat toeval?