De Lucid Air met zijn megarange was geen gebakken lucht, want er zijn nu keiharde officiële cijfers.
Het is inmiddels alweer negen jaar geleden sinds Tesla de Model S introduceerde. Dit was zonder twijfel de meest invloedrijke auto van het decennium, wat je verder ook van het merk vindt. Anno 2021 bevindt de Model S zich nog altijd in de voorhoede als het gaat om accutechnologie. Sterker nog: tot voor kort was de Tesla Model S nog steeds de EV met de grootste actieradius.
Er zijn echter meer kapers op de kust. Vanuit eigen land heeft Tesla een rivaal in de vorm van Lucid Motors. Met de Lucid Air mikt dit merk op het segment net boven de Model S. Als je daar gaat zitten moet je natuurlijk wel zorgen dat je auto een grotere range heeft.
Dat is geen gemakkelijk opgave, maar toch heeft Lucid het geflikt. De topversie van de Air – de Dream Edition – zou een range moeten hebben van 809 kilometer. Een indrukwekkend getal, maar dit was vooralsnog puur een claim van Lucid zelf.
Inmiddels is er echter ook een officiële EPA-rating, het Amerikaanse equivalent van de WLTP-cyclus. Nu weten we dus wat een onafhankelijk partij zegt over de actieradius. Wat blijkt? EPA is minder conservatief dan Lucid zelf, want zij schatten de range in op 836 km. Dat zul je uiteraard in de praktijk niet halen, maar het is wel duidelijk dat de Lucid Air een serieus indrukwekkende range heeft.
Sterker nog: de Lucid Air heeft de hoogste EPA-rating tot nu toe. Die eer viel tot dusver de Model S Long Range te beurt. Deze had een officiële EPA-rating van 405 mile (651 km). Aanzienlijk minder dan de Lucid dus.
Overigens moet je wel de 19 inch velgen bestellen om de maximale range te halen met je Lucid Air. Als je voor de 21-inch velgen gaat, valt de EPA-range ruim 60 km lager uit. Ook valt de actieradius lager uit als je meer vermogen wil. Dat kan, want naast de ‘Dream Edition Range’ met 833 pk is er namelijk ook de ‘Dream Edition Performance’. Deze heeft 1.111 pk, maar dan lever je wel in qua range. Deze versie komt 758 km ver volgens de EPA. Wat alsnog ruimschoots meer is dan de Model S Long Range.
Aan deze über-EV hangt wel een stevig prijskaartje: de Dream Edition kost $169.000, omgerekend €144.037. Nog een nadeeltje: deze variant is al volledig uitverkocht, dus geïnteresseerden moeten genoeg nemen met een mindere variant of ze komen op een wachtlijst terecht.
Charles Taycan 4S zegt
Ik pak alvast de Borrelnootjes!👍😂
Variomatic zegt
@Charles Taycan 4S: OMG 😱.. Tesla gaat eraan!!
Charles Taycan 4S zegt
@variomatic, haha! Het zal toch niet! Dat gun ik Tesla ook weer niet hoor!😉
Sempiternal zegt
@charles dr komt geen Porsche in voor dus nergens voor nodig 😉
Charles Taycan 4S zegt
@sempiternal, haha! Nu wel! Thanks Sempi!😜👍
fanboy zegt
@Charles Taycan 4S:
Dit is geen innovatie. Dit is gewoon meer van alles, grotere accu, luxer etc. Zal vast leuk zijn.
Maar het is een beetje alsof je een grotere tank in je benzine auto hebt gebouwd. En het kost ook meer.
Een Taycan doet nog wat dingen anders dan de Tesla, daar valt wat leuk te discussiëren. Dit niet. Snelladen is ook niet indrukwekkend van deze Lucid bij een groter accupakket, wat dus anders is dan bij een Taycan.
Charles Taycan 4S zegt
@fanboy, klopt! Volledig mee eens! De Taycan heeft sinds 2019 idd meer innovaties dan deze auto in 2022! Een grotere accu monteren is niet zo moeilijk, efficiëntie en rijplezier er in kunnen brengen met dit gewicht is een ander verhaal. Ben oprecht benieuwd hoe dit gaat verkopen in Europa, denk zelf beter in VS… on verra!👍😉
Johanneke zegt
Hilarisch dat de 21 inch velgen een meerprijs zullen zijn ten opzichte van de 19 inch velgen. Betaal je meer, krijg je een mindere auto. Misschien iets voor de huidige x6 en glc coupe rijders. Die betalen ook meer voor een slechtere auto dan de x5/glc
jcjc zegt
@Johanneke: hoezo mindere auto? Met een benzine gestookte auto verbruik je toch ook meer met afwijkende bandenmaten? Dat maakt de auto toch niet minder? Dat is slechts een consequentie als het oog wat anders wil dan hetgeen dat perfect is voor de actieradius.
hotze zegt
Slechter…in ieder geval veel lelijker. Wat een gedrochten.
jajeroenja zegt
Wel een verfrissing van het huidige auto-aanbod en design.
Mooi ding, ben benieuwd of we hem in NL gaan tegenkomen met zo’n prijskaartje, als ie leverbaar wordt.
autogeak zegt
@jajeroenja: nope want niemand die een eclectische auto wilt kopen. Kijk maar naar de verkopen van Tesla model S en X nadat de subsidies en bijtelling voordelen verdwenen. Elektrische auto’s zijn alleen maar voor de zakelijke markt
Daremaster Co zegt
Totdat je verplicht wordt je dinosaurusverbrander te verkopen of als je nergens meer mag komen met dat stikding. Trouwens, over een jaar of 5 zijn BEV’s een stuk goedkoper dan auto’s met verbrandingsmotor.
Toch vreemd dat zoveel mensen dat niet zien of begrijpen..
tmon zegt
Opzich niet vreemd dat €60k meerprijs ruimte geeft voor meer accu en dus range?
Daar lijk ik dus fout te zitten
Model s long range heeft 100kWh pakket, lucid 113kWh. Dan lijkt de extra range wel een prestatie inderdaad!
jpoers zegt
Daarmee is het in mijn optiek nog indrukwekkend. Zeg dat je met 13kw, 100km gemiddeld rijd. (Wat ik vrij optimistisch bind) Dan zit ik tov de model s op 750km. Dan is er nog een gat van ongeveer 70 km. Of te wel is de lucid air goed in het omgaan van de kilowatts
Paul58 zegt
@jpoers: 23kw verschil dus dat is best fors! Desondanks een hele nette prestatie van Lucid
P1m zegt
Model S Long Range (2021) heft blijkbaar een 90 kWh accu. Is dus kleiner dan de “Raven” 2020, die accu was wel 100 kWh.
flutterby zegt
@tmon: die 60k meerprijs geeft ook wel ruimte in duurde materialen en daardoor efficiëntere aandrijflijn hoor.
Paul58 zegt
@tmon: 90kwh voor de Model S long range
mt03 zegt
Oei wat nu😱
hotze zegt
Gaat niet lang duren, reactie van Musk.
mt03 zegt
Mooie bak hoor. Misschien over een jaartje of 3 🤔
flutterby zegt
@mt03: wie weet hebben ze hem tegen die tijd in productie..
camber24 zegt
@flutterby: zo negatief over Lucid? Waarom? Er zijn bij mijn weten geen signalen waarom ze niet op schema zouden liggen. Vanwaar je terugkerende cynisme over Lucid?
flutterby zegt
@camber24: omdat er tot heden niemand met hun auto gereden heeft op één journalist na. Ze houden het allemaal erg geheim terwijl ze vorige of deze maand wilde beginnen met leveren.
Daarnaast gaan ze zonder een cent omzet te maken de beurs op voor hetzelfde als Tesla in 2018 waard was. Enorm veel mensen gaan hier held op verliezen.
camber24 zegt
@flutterby: ik kan nog steeds je negativiteit niet volgen. Je komt over als Tesla fan, als er eentje koning in de loze beloftes en de vertragingen is, dan is het Tesla wel. Lucid ligt op schema, zaken gaan de goede kant op. Fanbase in Amerika groeit ook enorm, en de eerste reviews zijn idd lovend. Zie het probleem niet. Dat ze enorm gewaardeerd worden op de beurs; de techniek is veelbelovend. Hun aandrijflijn zou idd veel efficiënter en lichter zijn dan Tesla. Een heleboel oud Tesla medewerkers zit bij Lucid. Snap het potentieel wel wat erin gezien wordt.
flutterby zegt
@camber24: eerste reviews? Volgens mij is er maar één waarbij de “onafhankelijke” journalist door de CEO en PR team gevolgd werd. Als ze hun belofte inlossen om deze maand nog te leveren verander ik misschien van gedachte maar voor nu is het een luchtkasteel die enkel Tesla na praat (eigen accu’s produceren, fabriek in Europa), net zoals Trevor Milton graag deed.
Tesla heeft trouwens de meeste voorspelling waaronder 500.000 EVs in 2020 wel waargemaakt. Alleen de tijdslijn van autonomie is onbetrouwbaar, maar probeer jij maar eens te voorspellen hoe lang iets duurt wat nog niemand is gelukt. Dat is per definitie met een korrel zout.
ruighe777 zegt
Meer batterijen = vaak meer range
Maar laten we dan eens naar de Lightyear one kijken —> 60kWh batterij met 710 range 🤓. Dat is de oplossing: #efficiency
flutterby zegt
@ruighe777: geruchten zijn dat er 113 kWh batterij in zit wat hem wel degelijk erg efficiënt maakt, echter zou ik niets van wat ze claimen geloven gezien hun performance en range specificaties in het eerste geval hetzelfde mode betroffen.
hotze zegt
Op naar de ‘perpetuem mobile’ 😄
vondick zegt
EQS 770km
aJackie zegt
Vele malen fraaier dan een EQS!!
Redrum zegt
Goed gedaan, is dan ook het werk van een Ex-Tesla man……nu, als ze eenmaal aan het uitrollen zijn ….. boem 4680….
Rick-dos zegt
Ziet er velen malen beter uit dan een Tesla. Enige wat ik wat minder vind is het stuur. Had liever een driespaaks gezien. Maar goed, het ziet er velen malen beter uit dan het interieur van een Tesla. Ik zou, en misschien zal, die auto echt wel overwegen.
frank2b zegt
Dat is dan ook niet zo’n uitdaging …
mt03 zegt
Titel had kunnen zijn: Lucid Air officieel grootste range. Artikel gaat over Lucid, in de titel staat Tesla. Lucid is in dit artikel nog net geen bijzaak. Dat heeft Tesla dan wel goed gedaan. Tesla wordt bijna vaker genoemd dan Lucid. Grappig wel van de auteur
mustang750supersnake zegt
héle mooie wagen!
maar belachelijk die bedragen……
E34M5Touring zegt
Motortrend heeft een real life actieradius test gedaan en haalden 513 Miles (820km). Dat is inclusief canyon run enz. Jonny Lieberman heeft die test gedaan. Was erg enthousiast over de auto.
PunicaOase zegt
Top, maar blijft een gedrocht.
camber24 zegt
Voor de investeerders in Lucid:
https://beursblog.nl/beurs-nieuws/lucid-in-de-lift-dit-is-er-aan-de-hand/
iphonistvongates zegt
Ik mis de lijst van de impact op het bereik wanneer bijv. de airco op volle toeren werkt.
1. Entertainmentsysteem actief betekent -/- x-miles/km minder bereik
2. Dagrij- en/of nachtrijverlichting actief betekent -/- x-miles/km minder bereik
3. Navigatiesysteem actief betekent…enz.
4. Stoelventilatie- en/of stoelverwarmingsysteem actief betekent…enz. (Wanneer deze opties aanwezig zijn).
5. Oplaadfunctie voor smartphones of tablets actief betekent…enz.
flutterby zegt
@iphonistvongates: dat is allemaal nihil. Zelfs op mijn eGolf merk ik nauwelijks of al die zaken aan staan of niet. Tuurlijk kan je er zo nog wat meer uit persen maar snelheid 5-10 km/u verlagen is altijd véél effectiever.
frank2b zegt
Wát een schoonheid. Eindelijk een mooie EV uit de States!
Paul58 zegt
@frank2b: smaken verschillen blijkbaar. Dit is net zo’n gedrocht als een Model 3, Model X, Model Y, Kona, e-nero, EQS (vast een paar vergeten want qua design kunnen weinig elektrische auto’s mij bekoren). Veel buiten proportie of drukke lijnen in het ontwerp. De enige twee mooie elektrische auto’s vind ik eigenlijk de Model S (vanaf 2016) en de Porsche Taycan. Koets van de Model S vind ik misschien wel de mooiste echter is het interieur van een Taycan zoveel strakker en kwalitatiever.
thjvanvlerken zegt
Als dit de droom editie is maak ik me zorgen over de nightmare edition.. grappen even aan de kant. Wel mooi om te zien, zal wel 200k euro kosten in Europa.
admiajfe zegt
Positionering is duidelijk boven Tesla als een Luxe product.
T ziet er wel veel beter uit dan Tesla (mening) de range halen ze naar eigen zeggen uit een betere powerunit die efficienter is en door een lagere luchtweerstand (0,21) dan de concurrentie… wij van wc eend
Als je de investors slides doorneemt zie je hoe duidelijk ze naar de markt kijken en waar de early adopters zitten. Juist die met veel geld en zich willen onderscheiden.
Eduardo Cuvelier zegt
Lucid Air Dream Edition Range Record Reformer – Score :
– Nat King Cole : ‘Orange Colored Sky’
– https://www.youtube.com/watch?v=c3e-3kvhSTU