• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Officieel: Tesla Model S niet meer de EV met de grootste range

Auteur: machielvdd, gepost 17 september 2021 om 17:14 – 47 Reacties

De Lucid Air met zijn megarange was geen gebakken lucht, want er zijn nu keiharde officiële cijfers.

Het is inmiddels alweer negen jaar geleden sinds Tesla de Model S introduceerde. Dit was zonder twijfel de meest invloedrijke auto van het decennium, wat je verder ook van het merk vindt. Anno 2021 bevindt de Model S zich nog altijd in de voorhoede als het gaat om accutechnologie. Sterker nog: tot voor kort was de Tesla Model S nog steeds de EV met de grootste actieradius.

Er zijn echter meer kapers op de kust. Vanuit eigen land heeft Tesla een rivaal in de vorm van Lucid Motors. Met de Lucid Air mikt dit merk op het segment net boven de Model S. Als je daar gaat zitten moet je natuurlijk wel zorgen dat je auto een grotere range heeft.

Dat is geen gemakkelijk opgave, maar toch heeft Lucid het geflikt. De topversie van de Air – de Dream Edition – zou een range moeten hebben van 809 kilometer. Een indrukwekkend getal, maar dit was vooralsnog puur een claim van Lucid zelf.

Inmiddels is er echter ook een officiële EPA-rating, het Amerikaanse equivalent van de WLTP-cyclus. Nu weten we dus wat een onafhankelijk partij zegt over de actieradius. Wat blijkt? EPA is minder conservatief dan Lucid zelf, want zij schatten de range in op 836 km. Dat zul je uiteraard in de praktijk niet halen, maar het is wel duidelijk dat de Lucid Air een serieus indrukwekkende range heeft.

  • Lucid Air
  • Lucid Air instapper

Sterker nog: de Lucid Air heeft de hoogste EPA-rating tot nu toe. Die eer viel tot dusver de Model S Long Range te beurt. Deze had een officiële EPA-rating van 405 mile (651 km). Aanzienlijk minder dan de Lucid dus.

Overigens moet je wel de 19 inch velgen bestellen om de maximale range te halen met je Lucid Air. Als je voor de 21-inch velgen gaat, valt de EPA-range ruim 60 km lager uit. Ook valt de actieradius lager uit als je meer vermogen wil. Dat kan, want naast de ‘Dream Edition Range’ met 833 pk is er namelijk ook de ‘Dream Edition Performance’. Deze heeft 1.111 pk, maar dan lever je wel in qua range. Deze versie komt 758 km ver volgens de EPA. Wat alsnog ruimschoots meer is dan de Model S Long Range.

Aan deze über-EV hangt wel een stevig prijskaartje: de Dream Edition kost $169.000, omgerekend €144.037. Nog een nadeeltje: deze variant is al volledig uitverkocht, dus geïnteresseerden moeten genoeg nemen met een mindere variant of ze komen op een wachtlijst terecht.

Ook interessant!

  • Tesla Model 3 blijft aan kop: nu 600+ km range
  • Tesla maakt Model 3 en Model Y nu ook kneiterduur
  • Tesla maakt Model S en Model X kneiterduur
  • Tesla Model 3 station beter dan een Model Y?
    Tesla Model 3 station beter dan een Model Y?

Nieuwste artikelen

  • Ja, echt: je kan nu een 1.250 pk sterke V8 af fabriek krijgen
  • Audi schrapt einddatum plofmotor en flirt met R8-opvolger!
  • Gespot – Een gifkikker op anabolen
  • Deze Honda kei-car kan ook naar Nederland komen
FacebookTweetPinLinkedIn

air, Elektrisch, lucid-motors, model-s, Tesla, Video

Vorig bericht: « Robert Doornbos wordt directeur van Porsche Rotterdam
Volgend bericht: Zijn de heupen van deze Porsche 992 te veel van het goede? »

Lees Interacties

Reacties

  1. Charles Taycan 4S zegt

    17 september 2021 om 17:20

    Ik pak alvast de Borrelnootjes!👍😂

    Login om te reageren
    • Variomatic zegt

      17 september 2021 om 18:05

      @Charles Taycan 4S: OMG 😱.. Tesla gaat eraan!!

      Login om te reageren
      • Charles Taycan 4S zegt

        17 september 2021 om 18:10

        @variomatic, haha! Het zal toch niet! Dat gun ik Tesla ook weer niet hoor!😉

        Login om te reageren
    • Sempiternal zegt

      17 september 2021 om 18:07

      @charles dr komt geen Porsche in voor dus nergens voor nodig 😉

      Login om te reageren
      • Charles Taycan 4S zegt

        17 september 2021 om 18:11

        @sempiternal, haha! Nu wel! Thanks Sempi!😜👍

        Login om te reageren
    • fanboy zegt

      17 september 2021 om 20:34

      @Charles Taycan 4S:
      Dit is geen innovatie. Dit is gewoon meer van alles, grotere accu, luxer etc. Zal vast leuk zijn.
      Maar het is een beetje alsof je een grotere tank in je benzine auto hebt gebouwd. En het kost ook meer.
      Een Taycan doet nog wat dingen anders dan de Tesla, daar valt wat leuk te discussiëren. Dit niet. Snelladen is ook niet indrukwekkend van deze Lucid bij een groter accupakket, wat dus anders is dan bij een Taycan.

      Login om te reageren
      • Charles Taycan 4S zegt

        18 september 2021 om 09:23

        @fanboy, klopt! Volledig mee eens! De Taycan heeft sinds 2019 idd meer innovaties dan deze auto in 2022! Een grotere accu monteren is niet zo moeilijk, efficiëntie en rijplezier er in kunnen brengen met dit gewicht is een ander verhaal. Ben oprecht benieuwd hoe dit gaat verkopen in Europa, denk zelf beter in VS… on verra!👍😉

        Login om te reageren
  2. Johanneke zegt

    17 september 2021 om 17:40

    Hilarisch dat de 21 inch velgen een meerprijs zullen zijn ten opzichte van de 19 inch velgen. Betaal je meer, krijg je een mindere auto. Misschien iets voor de huidige x6 en glc coupe rijders. Die betalen ook meer voor een slechtere auto dan de x5/glc

    Login om te reageren
    • jcjc zegt

      17 september 2021 om 17:53

      @Johanneke: hoezo mindere auto? Met een benzine gestookte auto verbruik je toch ook meer met afwijkende bandenmaten? Dat maakt de auto toch niet minder? Dat is slechts een consequentie als het oog wat anders wil dan hetgeen dat perfect is voor de actieradius.

      Login om te reageren
    • hotze zegt

      18 september 2021 om 08:51

      Slechter…in ieder geval veel lelijker. Wat een gedrochten.

      Login om te reageren
  3. jajeroenja zegt

    17 september 2021 om 17:49

    Wel een verfrissing van het huidige auto-aanbod en design.

    Mooi ding, ben benieuwd of we hem in NL gaan tegenkomen met zo’n prijskaartje, als ie leverbaar wordt.

    Login om te reageren
    • autogeak zegt

      18 september 2021 om 22:45

      @jajeroenja: nope want niemand die een eclectische auto wilt kopen. Kijk maar naar de verkopen van Tesla model S en X nadat de subsidies en bijtelling voordelen verdwenen. Elektrische auto’s zijn alleen maar voor de zakelijke markt

      Login om te reageren
      • Daremaster Co zegt

        20 september 2021 om 04:47

        Totdat je verplicht wordt je dinosaurusverbrander te verkopen of als je nergens meer mag komen met dat stikding. Trouwens, over een jaar of 5 zijn BEV’s een stuk goedkoper dan auto’s met verbrandingsmotor.
        Toch vreemd dat zoveel mensen dat niet zien of begrijpen..

        Login om te reageren
  4. tmon zegt

    17 september 2021 om 17:52

    Opzich niet vreemd dat €60k meerprijs ruimte geeft voor meer accu en dus range?

    Daar lijk ik dus fout te zitten
    Model s long range heeft 100kWh pakket, lucid 113kWh. Dan lijkt de extra range wel een prestatie inderdaad!

    Login om te reageren
    • jpoers zegt

      17 september 2021 om 18:22

      Daarmee is het in mijn optiek nog indrukwekkend. Zeg dat je met 13kw, 100km gemiddeld rijd. (Wat ik vrij optimistisch bind) Dan zit ik tov de model s op 750km. Dan is er nog een gat van ongeveer 70 km. Of te wel is de lucid air goed in het omgaan van de kilowatts

      Login om te reageren
      • Paul58 zegt

        18 september 2021 om 13:28

        @jpoers: 23kw verschil dus dat is best fors! Desondanks een hele nette prestatie van Lucid

        Login om te reageren
    • P1m zegt

      17 september 2021 om 18:31

      Model S Long Range (2021) heft blijkbaar een 90 kWh accu. Is dus kleiner dan de “Raven” 2020, die accu was wel 100 kWh.

      Login om te reageren
    • flutterby zegt

      17 september 2021 om 18:39

      @tmon: die 60k meerprijs geeft ook wel ruimte in duurde materialen en daardoor efficiëntere aandrijflijn hoor.

      Login om te reageren
    • Paul58 zegt

      18 september 2021 om 12:22

      @tmon: 90kwh voor de Model S long range

      Login om te reageren
  5. mt03 zegt

    17 september 2021 om 19:02

    Oei wat nu😱

    Login om te reageren
    • hotze zegt

      18 september 2021 om 08:53

      Gaat niet lang duren, reactie van Musk.

      Login om te reageren
  6. mt03 zegt

    17 september 2021 om 19:09

    Mooie bak hoor. Misschien over een jaartje of 3 🤔

    Login om te reageren
    • flutterby zegt

      17 september 2021 om 19:12

      @mt03: wie weet hebben ze hem tegen die tijd in productie..

      Login om te reageren
      • camber24 zegt

        17 september 2021 om 21:53

        @flutterby: zo negatief over Lucid? Waarom? Er zijn bij mijn weten geen signalen waarom ze niet op schema zouden liggen. Vanwaar je terugkerende cynisme over Lucid?

        Login om te reageren
        • flutterby zegt

          18 september 2021 om 07:44

          @camber24: omdat er tot heden niemand met hun auto gereden heeft op één journalist na. Ze houden het allemaal erg geheim terwijl ze vorige of deze maand wilde beginnen met leveren.

          Daarnaast gaan ze zonder een cent omzet te maken de beurs op voor hetzelfde als Tesla in 2018 waard was. Enorm veel mensen gaan hier held op verliezen.

          Login om te reageren
          • camber24 zegt

            18 september 2021 om 12:22

            @flutterby: ik kan nog steeds je negativiteit niet volgen. Je komt over als Tesla fan, als er eentje koning in de loze beloftes en de vertragingen is, dan is het Tesla wel. Lucid ligt op schema, zaken gaan de goede kant op. Fanbase in Amerika groeit ook enorm, en de eerste reviews zijn idd lovend. Zie het probleem niet. Dat ze enorm gewaardeerd worden op de beurs; de techniek is veelbelovend. Hun aandrijflijn zou idd veel efficiënter en lichter zijn dan Tesla. Een heleboel oud Tesla medewerkers zit bij Lucid. Snap het potentieel wel wat erin gezien wordt.

            Login om te reageren
            • flutterby zegt

              18 september 2021 om 18:50

              @camber24: eerste reviews? Volgens mij is er maar één waarbij de “onafhankelijke” journalist door de CEO en PR team gevolgd werd. Als ze hun belofte inlossen om deze maand nog te leveren verander ik misschien van gedachte maar voor nu is het een luchtkasteel die enkel Tesla na praat (eigen accu’s produceren, fabriek in Europa), net zoals Trevor Milton graag deed.

              Tesla heeft trouwens de meeste voorspelling waaronder 500.000 EVs in 2020 wel waargemaakt. Alleen de tijdslijn van autonomie is onbetrouwbaar, maar probeer jij maar eens te voorspellen hoe lang iets duurt wat nog niemand is gelukt. Dat is per definitie met een korrel zout.

              Login om te reageren
  7. ruighe777 zegt

    17 september 2021 om 19:18

    Meer batterijen = vaak meer range

    Maar laten we dan eens naar de Lightyear one kijken —> 60kWh batterij met 710 range 🤓. Dat is de oplossing: #efficiency

    Login om te reageren
    • flutterby zegt

      17 september 2021 om 19:35

      @ruighe777: geruchten zijn dat er 113 kWh batterij in zit wat hem wel degelijk erg efficiënt maakt, echter zou ik niets van wat ze claimen geloven gezien hun performance en range specificaties in het eerste geval hetzelfde mode betroffen.

      Login om te reageren
    • hotze zegt

      18 september 2021 om 08:55

      Op naar de ‘perpetuem mobile’ 😄

      Login om te reageren
  8. vondick zegt

    17 september 2021 om 19:27

    EQS 770km

    Login om te reageren
  9. aJackie zegt

    17 september 2021 om 19:31

    Vele malen fraaier dan een EQS!!

    Login om te reageren
  10. Redrum zegt

    17 september 2021 om 19:42

    Goed gedaan, is dan ook het werk van een Ex-Tesla man……nu, als ze eenmaal aan het uitrollen zijn ….. boem 4680….

    Login om te reageren
  11. Rick-dos zegt

    17 september 2021 om 19:45

    Ziet er velen malen beter uit dan een Tesla. Enige wat ik wat minder vind is het stuur. Had liever een driespaaks gezien. Maar goed, het ziet er velen malen beter uit dan het interieur van een Tesla. Ik zou, en misschien zal, die auto echt wel overwegen.

    Login om te reageren
    • frank2b zegt

      17 september 2021 om 22:12

      Dat is dan ook niet zo’n uitdaging …

      Login om te reageren
  12. mt03 zegt

    17 september 2021 om 19:58

    Titel had kunnen zijn: Lucid Air officieel grootste range. Artikel gaat over Lucid, in de titel staat Tesla. Lucid is in dit artikel nog net geen bijzaak. Dat heeft Tesla dan wel goed gedaan. Tesla wordt bijna vaker genoemd dan Lucid. Grappig wel van de auteur

    Login om te reageren
  13. mustang750supersnake zegt

    17 september 2021 om 20:02

    héle mooie wagen!
    maar belachelijk die bedragen……

    Login om te reageren
  14. E34M5Touring zegt

    17 september 2021 om 20:03

    Motortrend heeft een real life actieradius test gedaan en haalden 513 Miles (820km). Dat is inclusief canyon run enz. Jonny Lieberman heeft die test gedaan. Was erg enthousiast over de auto.

    Login om te reageren
  15. PunicaOase zegt

    17 september 2021 om 20:42

    Top, maar blijft een gedrocht.

    Login om te reageren
  16. camber24 zegt

    17 september 2021 om 21:56

    Voor de investeerders in Lucid:

    https://beursblog.nl/beurs-nieuws/lucid-in-de-lift-dit-is-er-aan-de-hand/

    Login om te reageren
  17. iphonistvongates zegt

    17 september 2021 om 21:58

    Ik mis de lijst van de impact op het bereik wanneer bijv. de airco op volle toeren werkt.

    1. Entertainmentsysteem actief betekent -/- x-miles/km minder bereik

    2. Dagrij- en/of nachtrijverlichting actief betekent -/- x-miles/km minder bereik

    3. Navigatiesysteem actief betekent…enz.

    4. Stoelventilatie- en/of stoelverwarmingsysteem actief betekent…enz. (Wanneer deze opties aanwezig zijn).

    5. Oplaadfunctie voor smartphones of tablets actief betekent…enz.

    Login om te reageren
    • flutterby zegt

      18 september 2021 om 18:53

      @iphonistvongates: dat is allemaal nihil. Zelfs op mijn eGolf merk ik nauwelijks of al die zaken aan staan of niet. Tuurlijk kan je er zo nog wat meer uit persen maar snelheid 5-10 km/u verlagen is altijd véél effectiever.

      Login om te reageren
  18. frank2b zegt

    17 september 2021 om 22:18

    Wát een schoonheid. Eindelijk een mooie EV uit de States!

    Login om te reageren
    • Paul58 zegt

      19 september 2021 om 12:56

      @frank2b: smaken verschillen blijkbaar. Dit is net zo’n gedrocht als een Model 3, Model X, Model Y, Kona, e-nero, EQS (vast een paar vergeten want qua design kunnen weinig elektrische auto’s mij bekoren). Veel buiten proportie of drukke lijnen in het ontwerp. De enige twee mooie elektrische auto’s vind ik eigenlijk de Model S (vanaf 2016) en de Porsche Taycan. Koets van de Model S vind ik misschien wel de mooiste echter is het interieur van een Taycan zoveel strakker en kwalitatiever.

      Login om te reageren
  19. thjvanvlerken zegt

    17 september 2021 om 22:47

    Als dit de droom editie is maak ik me zorgen over de nightmare edition.. grappen even aan de kant. Wel mooi om te zien, zal wel 200k euro kosten in Europa.

    Login om te reageren
  20. admiajfe zegt

    18 september 2021 om 09:45

    Positionering is duidelijk boven Tesla als een Luxe product.
    T ziet er wel veel beter uit dan Tesla (mening) de range halen ze naar eigen zeggen uit een betere powerunit die efficienter is en door een lagere luchtweerstand (0,21) dan de concurrentie… wij van wc eend

    Als je de investors slides doorneemt zie je hoe duidelijk ze naar de markt kijken en waar de early adopters zitten. Juist die met veel geld en zich willen onderscheiden.

    Login om te reageren
  21. Eduardo Cuvelier zegt

    17 juni 2024 om 14:45

    Lucid Air Dream Edition Range Record Reformer – Score :
    – Nat King Cole : ‘Orange Colored Sky’
    – https://www.youtube.com/watch?v=c3e-3kvhSTU

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North