• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

BMW E30 rijden zonder oubollige techniek? Dat kan!

Auteur: Loek, gepost 14 maart 2019 om 23:04 – 46 Reacties

Afbeelding BMW E30 rijden zonder oubollige techniek? Dat kan!Afbeelding BMW E30 rijden zonder oubollige techniek? Dat kan!Afbeelding BMW E30 rijden zonder oubollige techniek? Dat kan!Afbeelding BMW E30 rijden zonder oubollige techniek? Dat kan!Afbeelding BMW E30 rijden zonder oubollige techniek? Dat kan!Afbeelding BMW E30 rijden zonder oubollige techniek? Dat kan!Afbeelding BMW E30 rijden zonder oubollige techniek? Dat kan!Afbeelding BMW E30 rijden zonder oubollige techniek? Dat kan!

BMW E30 Redux
Is dit dan perfectie?

De BMW M3 van de E30-generatie is met recht een klassieker. De E21 was een degelijke middenklasser, maar bij de E30 in de jaren ’80 werd duidelijk dat een snelle versie in de smaak viel. Zoals altijd lijkt het moeilijk te begrijpen waarom deze auto zo snel is: de hoekige vormen schreeuwen niet echt ‘aerodynamica’, de motor is ‘slechts’ een viercilinder (2,3 liter groot) die ‘slechts’ 235 pk produceert. Maar zet het even in tijdsperspectief. Een 235 pk-motor is nu één van de grotere units in de reguliere 3 Serie zonder M-goodies. 30 jaar geleden was dat een hele prestatie.

Verder valt de karakteristieke styling en de eenvoud van de auto in de smaak. Zowel qua uitrusting als performance had je alles wat je wilde en niks meer. Lekker veel pk uit een hoogtoerig atmosferisch blok wat je via de achterwielen en een handbak helemaal zelf op de weg mag zetten. Combineer dat met de inmiddels tijdloze styling en je hebt een topauto met een grote liefhebbersgroep. Een goed exemplaar voor een prikkie is voor de E30 al lang niet meer weggelegd.

Toch zijn verschillende mensen van mening dat het recept van de E30 verbeterd kan worden. Obscuur een 2JZ voorin leggen slaan we even over, dat kan. Vilner legt een zescilinder van zijn jongere broertje E36 voorin om een smakelijke restomod neer te zetten. En nu meldt een nieuwe ‘E30-perfectionist’ zich: Redux.

Zijkant

Redux pakt de E30 bij de kladden, maar probeert zich min of meer tot het originele recept te houden. De originele S14-motor wordt gebruikt, maar die wordt opgeboord tot 2,5 liter. Bovendien wordt de hele motor herzien met gloednieuwe onderdelen die van Redux zelf of motorsport-partners komen. Gloednieuwe lichtgewicht wielen en brede Michelin-banden, remmen van AP Racing: onderhuids is de E30 lang niet de oude meer.

Interieur

Ook het interieur krijgt nieuwe onderdelen mee, maar blijft bescheiden en simpel. Een klein smetje op dit gave project is de digitale teller: eigenlijk hoort daar gewoon het originele tellerblok te zitten. De nieuwe lederen sportzetels komen van Recaro, om wat kleur te geven aan het interieur zijn ze rood. Je moet genoegen nemen met een rolkooi: deze M3 is een dikke circuitbak.

Redux staat tevens open voor verzoekjes als het gaat om bekleding, maar ook over de engineering mag je wensen stellen. Dan komen we gelijk bij het, vermoedelijk, grootste nadeel van de Redux E30: de prijs. Die is niet bekend, maar met een limitering van 30 en de genoemde bijzondere onderdelen in deze handgebouwde auto, verwacht minstens een bedrag met vijf nullen. Kijk maar naar Singer, al moet er dan wel bij gezegd worden dat dit project, net als Singer Porsches, enorm vet is om te zien.

Motor

Ook interessant!

  • Video: BMW M3 Touring op de 'Ring
  • Video - Johnny Cecotto over 'zijn' BMW M3 (E30)
  • Er wordt nu al gesproken over een BMW M3 CS
  • Voor weinig een BMW M3 E30 occasion kopen: het kan!

Nieuwste artikelen

  • Goed nieuws: EV’s zijn net zo dodelijk als benzineauto’s – hybrides zijn veel gevaarlijker
  • Lolbroek rijdt expres te hard langs politie en vraagt agenten om geinige flitsfoto
  • Volkswagen heeft goed nieuws voor de Polo met verbrandingsmotor!
  • Premium sedans verkopen voor geen meter in Europa, op deze EV na
FacebookTweetPinLinkedIn

3-serie, BMW, e30, M3, restomod, zwart

Vorig bericht: « ‘Verzamelaar’ moet zijn 150-delige autocollectie inleveren
Volgend bericht: Officieel: Tesla Model Y, inclusief Nederlandse prijzen »

Lees Interacties

Reacties

  1. desjonnies zegt

    14 maart 2019 om 23:19

    Kweenie
    Volgens de wereld waarin ik leef één van de meest fijne BMW’s ooit.
    Vooral de 325 ETA met de ‘langzame’ lange slag 6-in lijn was smeuïger dan Calvé pindakaas bij 40 graden ! Enige was dat bij al die drie series je zijramen altijd beslagen waren bij regen en vochtig weer.
    Maar een fijne onverprutste 6 cilinder van deze modelreeks: altijd!

    Login om te reageren
    • ghost zegt

      15 maart 2019 om 08:39

      @desjonnies: 1 troost: de wereld waarin wij leven heeft het nog maar al te vaak mis. Anti-vaxxers, flat-earthers, hipsters, guinoa-vreters…ik vertrouw die niet.

      Login om te reageren
      • hallokroket zegt

        15 maart 2019 om 12:08

        @ghost:
        Guinoa-vreters? Dat qen iq niet !

        Login om te reageren
    • babybenz zegt

      15 maart 2019 om 13:29

      @desjonnies: Volledig met je eens. Ik heb zelf zo’n 325e en rij er dagelijks mee. Geweldige auto. Volgens sommigen traag en lachen ze je uit want “maar” 122 pk op 2.7 liter dat heeft de gemiddelde leasebak ook. Maar wat een souplesse door dat koppel, echt een totaal andere rijbeleving. Als ze erin gereden hebben veranderen ze vaak van mening want 0-100 in minder dan 10sec blijft goed. En kan hij toch nog heel goed meekomen met het verkeer.

      Login om te reageren
  2. markos78 zegt

    14 maart 2019 om 23:22

    Een originele M3 verbouwen valt bij mij gewoon in de categorie vernaggelen. Hoe netjes dan ook.

    Login om te reageren
  3. reactief zegt

    14 maart 2019 om 23:24

    Heb weinig met de E30 M3. Dus een opgeleukte doet me ook niet veel.

    Zijn deze stoelen echt rood? Want dan moet ik nodig naar de oogarts denk ik… Mijn inziens is het pindakaas bruin ;)

    Login om te reageren
    • skinnybmw zegt

      15 maart 2019 om 07:43

      @reactief: Waarom heb je precies ‘weinig met de E30 M3’? En waar heb je wel wat mee? Gewoon even benieuwd.

      Login om te reageren
      • reactief zegt

        15 maart 2019 om 08:50

        @skinnybmw: Ik vind een normale E30 eigenlijk wel mooi en clean. En dan een beetje luxe aangekleed met een mooie 6-cilinder lijkt me best leuk. Al wordt het dan ondertussen ook fors duur.
        De M3 look verpest voor mij de cleane lijnen met die spoiler en bumpers. Het rijdt vast een stuk beter, maar doe dan maar een echte sportwagen in plaats van een reguliere auto sportief maken.

        Waar ik wel wat mee heb… Tja.. teveel om op te noemen eigenlijk!

        Login om te reageren
        • skinnybmw zegt

          15 maart 2019 om 15:44

          @reactief: Ah, dat verklaart, dank je! Ikzelf hou juist wel van het sportief en snel maken van ‘standaard’-sedans. Maar ben het met je eens dat deze dan niet te schreeuwerig moeten worden. Het moet er niet te dik bovenop liggen, en ja dat is bij een E30 M3 wel zo inderdaad.

          Login om te reageren
          • sanderm3 zegt

            15 maart 2019 om 17:20

            @skinnybmw: een e34 m5 was bv altijd wel behoorlijk clean. Geen uitbouwde toestanden en dikke bumpers/spoilers. Met een setje bescheiden wielen voor de gemiddelde mens niet eens te onderscheiden met bv een gewone e34 5xxi

            Login om te reageren
            • skinnybmw zegt

              15 maart 2019 om 17:22

              @sanderm3: En toevallig heb ik die in bezit gehad, een 3.6. Sebringgrau Metallic…viel totaal niet op…

              Login om te reageren
            • theblazerunner zegt

              15 maart 2019 om 19:04

              @sanderm3: Zelfde geldt voor een (originele) E36 M3

              Login om te reageren
        • daniel1975 zegt

          18 maart 2019 om 13:37

          @reactief: serieus? Ik vind een gewone E30 echt een lelijke saaie en overhypte doos. Terwijl de M3 met zijn schuinere achterruit en met de juiste BBS wielen echt heel tof is! Wel belachelijk duur inmiddels…

          Login om te reageren
  4. jeroenwz zegt

    14 maart 2019 om 23:35

    Echt? De eerste M3 is – naar mijn mening – de beste, meest originele en puurste ooit. En die wordt dan hier vern3ukt? Zonde, zonde, zonde, eeuwig zonde.

    Login om te reageren
  5. keesdehond zegt

    14 maart 2019 om 23:39

    aan de foto’s te zien is het niet bij opboren gebleven maar ligt er ook een turbo in. dat zal wel gevolgen hebben voor het karakter van de auto. ultieme e30 m3? om die reden: nee.

    Login om te reageren
    • torsen zegt

      15 maart 2019 om 00:07

      @rvounik: deze wel. Maar je kunt m ook zonder bestellen.

      Login om te reageren
  6. saxoke zegt

    14 maart 2019 om 23:47

    Welk vermogen heeft ie nu na al die aanpassingen?

    Login om te reageren
  7. karaya zegt

    14 maart 2019 om 23:50

    E30 is voor mij de mooiste drie-. Liefst een zwarte vierdeurs 325 met koplampwissers.

    Origineel, geen restomod.

    Login om te reageren
  8. Haatto zegt

    15 maart 2019 om 00:03

    Ik wil nou niet mierenneuken, maar was her al niet de uitgeboorde 2.5 ( Sport Evolution) die 235pk had ? De ‘gewone’ S14 was denk ik 200 en 215.

    Login om te reageren
    • e38ossie zegt

      15 maart 2019 om 07:50

      @haatto: klopt

      Login om te reageren
    • e38ossie zegt

      15 maart 2019 om 07:51

      @haatto: zelfs 195 pk met katalysator

      Login om te reageren
  9. torsen zegt

    15 maart 2019 om 00:08

    @saxoke: 390 pk

    Login om te reageren
  10. niex zegt

    15 maart 2019 om 00:27

    Een V6 erin proppen is gewoon idioot, hem opboren en een beetje aanpassen zie ik meer zitten. Hoe dichter bij het origineel hoe beter.

    Login om te reageren
    • sanderz28 zegt

      15 maart 2019 om 07:33

      @niex: welke v6? Er word alleen maar gesproken over een e36 m3 motor(lijnmotor) en een 2jz(ook lijnmotor).

      Login om te reageren
    • hallokroket zegt

      15 maart 2019 om 08:34

      @niex:
      Goeiemorgen!

      Login om te reageren
  11. SimonMc zegt

    15 maart 2019 om 01:11

    Bleh, turbo…

    Login om te reageren
  12. gokartmozart zegt

    15 maart 2019 om 01:57

    Heel mooi maar waarom een digitale teller en een pookknop van een Golf???
    Dat verpest het net

    Login om te reageren
  13. rikv99 zegt

    15 maart 2019 om 07:00

    Heel vet dit! Ik heb weleens begrepen dat de 4.4 V8 van BMW ook een heel fijn motortje is voor in de E30… en de coyote V8 van ford blijkt ook zeer goed te passen in een e30… :p blijven dromen, misschien ooit…

    Login om te reageren
    • skinnybmw zegt

      15 maart 2019 om 07:45

      @rikv99: zelfs een V10 en V12 passen in een E30?

      Login om te reageren
      • lekbak zegt

        15 maart 2019 om 10:00

        @skinnybmw: en met al die zware motoren verneuk je die auto helemaal. Gewicht is de grootste vijand, zelfs als de auto daarmee sneller is. Snelheid is maar een getalletje. Beleving en plezier is wat je wilt.

        Login om te reageren
        • skinnybmw zegt

          15 maart 2019 om 17:19

          @lekbak: Ik denk dat ik wel ‘beleving’ en ‘plezier’ heb met een V10 in mijn E30 M3…ondanks het hogere gewicht.

          Login om te reageren
    • krauwbak zegt

      16 maart 2019 om 00:03

      @rikv99: LLF had laatst een super mooie touring met dit blok. Waard om ff te youtuben.

      Login om te reageren
  14. tbimmerman zegt

    15 maart 2019 om 07:02

    Ik wil mijn e30 316 wel inruilen

    Login om te reageren
  15. tazmania zegt

    15 maart 2019 om 07:19

    De inleiding is nogal matig geschreven; eerst heeft 720s het over de E30, maar eigenlijk heeft hij het over één van de M3 varianten met 235pk. Alleen wordt dat niet genoemd. Het leest zo niet lekker weg.

    Login om te reageren
    • sanderz28 zegt

      15 maart 2019 om 07:34

      @tazmania: die uitvoering zal niet gebruikt worden want die zijn nogal zeldzaam. Dus ze pakken een gewone m3 en boren die op naar 2,5l

      Login om te reageren
  16. ghost zegt

    15 maart 2019 om 08:07

    Wel wat voor jou dit @brim

    Login om te reageren
  17. harleytijn zegt

    15 maart 2019 om 08:55

    WoW ? doe er maar een voor mij! Mijn eerst auto was een zwarte e30. Geen M3 maar een 316i ….. maar was er heel blij mee. E30 M3 was en is een van mijn ultieme stoomauto’s. Was helemaal weg van de M3 Checotto (schrijf je dat zo…?), maar vind deze restomod ook heel gaaf. Alleen die Golf GTI pookknop, dat kan echt niet….?

    Login om te reageren
    • harleytijn zegt

      15 maart 2019 om 09:00

      @harleytijn: stoomauto = droomauto altijd lachen die autocorrectie

      Login om te reageren
    • fromtheg zegt

      15 maart 2019 om 09:40

      @harleytijn: Cecotto ;)
      Johnny Cecotto heeft een carrière in de motor- en autosport gehad.

      Login om te reageren
  18. mperformance zegt

    15 maart 2019 om 09:21

    Die digitale teller was een wens van de klant, evenals de rolkooi. Probeer een beetje onderzoek te doen voordat je lukraak artikelen gaat uploaden;)

    Login om te reageren
  19. shogun zegt

    15 maart 2019 om 10:20

    @720s: voor t gemak vertel je even niks over de turbo? toch wel een substantiele wijziging op zo’n auto.

    Login om te reageren
    • hallokroket zegt

      15 maart 2019 om 12:11

      @shogun:
      Technische details vindt hij niet zo boeiend…

      Login om te reageren
  20. Volvo_440_turbo zegt

    15 maart 2019 om 12:18

    Een vriend van me heeft er twee gehad (ik dacht zelfs 3 stuks), eentje in uitmuntende staat, perto gereden op ijs ondanks dat ik hem waarschuwde dat het ging ijzelen na de regen. De laatste was rot en heeft ie dan verkocht omdat ie geld nodig had om te studeren. Ik heb in de eerste enkele keren mogen meerijden. Ik spreek over 20 jaar geleden en ik kan je verzekeren dat dit een unieke ervaring was, powersliden was easy met die auto! De power was geweldig voor die tijd, nu wat minder wetende dat mijn Skoda zeker even snel is… Het sportieve geluid vond ik ook wel de moeite. Hij gebruikte shampoo om hem te wassen die beter rook dan mijn shampoo. Na dat de laatste was verkocht bleven de prijzen stijgen.Wellicht heeft ie er nu spijt van dat hij hem verkocht heeft. Steve, zit je toevallig hier op autoblog? Dat waren nog eens tijden! Om even on topic te reageren, als je er ooit mee hebt gereden of mee meegereden, dan weet je dat je met je pollekes van die auto moet afblijven en hem moet houden. Nu, zijn eerste was wel door een gerenommeerde BMW tuner gechiptuned. Da’s nog acceptabel vind ik. Een tijdje geleden reed de zoon van mijn gebuur hier in Halle rond met een EVO 3, ook wel een zwaar indrukwekkende auto! Oh ja, wat ik me nog kan herinneren uit die tijd is de kwalitatief goede afwerking in de kofferruimte bijvoorbeeld, ongezien voor die tijd!

    Login om te reageren
  21. maotje zegt

    15 maart 2019 om 14:06

    Een bedrag met 5 nullen en dan een andere kleur onder de motorkap hebben…..

    Login om te reageren
  22. koffiekopje zegt

    15 maart 2019 om 18:44

    390 pk maakt een M3 niet beter. Als ik te weinig vermogen had zou ik er denk ik een mechanische compressor op leggen, dan blijft het karakter tenminste enigszins gehandhaafd.

    De eerste New Mini Cooper S was precies om die reden ook de beste.

    Login om te reageren
  23. pablo007 zegt

    13 augustus 2019 om 01:16

    Dit auto is al verziekt !!! Geen waarde meer .. naar de sloop brengen Penders Altijd Raak Vlaardingen

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North