Vrije Trainingen Australië: Mercedes snelste, Max komt mee

Auteur: , 50 Reacties

Vooralsnog geen spannende ontdekkingen?

Vrije Trainingen Australië: Mercedes snelste, Max komt mee

Op basis van de testdagen in Barcelona is het lastig inschatten waar de Formule 1-teams staan qua snelheid, toch gaven we al wat keiharde conclusies. Al kom je er natuurlijk pas echt achter tijdens de eerste kwalificatie, maar ook de vrije trainingen kunnen een indicatie geven. De eerste en tweede vrije trainingen van het seizoen zitten er inmiddels op en vertellen ons hoe de auto’s het doen.

Op basis van de trainingen lijkt er weinig anders in vergelijking met voorgaande seizoenen. De toppers Mercedes, Ferrari en Red Bull heersen nog steeds en de rest van het veld volgt. In de eerste vrije training was Lewis Hamilton het snelste met een tijd van 01:23.599, hij reed 26 ronden. Daarna volgt Ferrari met Vettel en Leclerc. Op P4 eindigde Max in de eerste vrije trainingen. Met een tijd van 01:23.792 lagen de verhoudingen heel dicht bij elkaar. Kersverse teamgenoot Gasly kon nog niet het tempo evenaren en moest het stellen met P8. Er lijkt nog steeds werk aan de winkel bij Williams. Het team bungelt onderaan met de tijden van Kubica (01:27.914) en Russell (01:28.740). De snelste nieuwkomer was Giovinazzi (Alfa Romeo) op plek 11, achter Hulkenberg.

Ook in de tweede vrije training is de dominantie van Mercedes niet te ontkennen. Wederom is Hamilton de snelste met een tijd van 01:22.600, gevolgd door Bottas. Max kan goed meegekomen en noteert de derde plek. Gasly deed P4. Ferrari deed het een stuk minder goed in FP2. Vettel kwam niet verder dan de vijfde plek en Leclerc op P9. Daniel Ricciardo (Renault) eindigde op P8 achter zijn teamgenoot Hulkenberg. Er waren meer incidenten gedurende FP2 in vergelijking met FP1. Nieuwkomer Alexander Albon moet blijkbaar nog wennen aan zijn auto. De Toro Rosso-rijder maakte in FP1 een spin en in FP2 ging de coureur meerdere keren van de baan. Het aantal rondjes, het bandengebruik en de exacte rondetijden van FP1 en FP2 check je hieronder. Dit weekend kan je trouwens gratis meekijken.

Tijdschema Grand Prix van Australië:

Zaterdag:
04:00-05:00 3e Vrije Training
07:00-08:00 Kwalificatie

Zondag:
06:10-08:10 Race

Vrije Trainingen Australië: Mercedes snelste, Max komt mee

Vrije Trainingen Australië: Mercedes snelste, Max komt mee



50 reacties

Ah, de nieuwe meme hit van 2019 is geboren!
@gertjan2012: En toen zei Vettel : “doe eens normaal man!”
Die tijden van Williams zijn echt bedroevend.. Gasly komt redelijk goed mee trouwens.
@lebeaunl: Kubica snoept binnen een paar uur 2 seconden van zijn tijd af. Als je die lijn doortrekt wint hij op zondag met rondjes onder de 1:10!
Mercedes rijdt tijdens alle testdagen achteraan en nu vooraan..

I did nazi that coming!
@ghost: Reactie van Binotto: Pizza Calzone! Die vliegen nog sneller dan mijn Nimbus 2000!
Enige lichtpuntje is dat merc alleen een snelle ronde deed en weer naar binnenkwam, terwijl Max zijn snell ronde aan het begin van een langere run was.
@aarsgewei: maar max had last van verkeer hoe zat dat met merc?
Williams blijft toch wel de grootste grap van de Formule 1 sinds jaren. Weer stijf onderaan. Kimi Raikkonen gaat goud waard zijn voor Alfa Romeo. Dat team gaat een team worden die gaat strijden om de vierde plek in het constructeurskampioenschap. De middenmoot gaat het spannendst worden van alles denk ik.
@viezefreddyw: Ik snap niet waarom Williams nog stug blijft doorgaan. Alleen maar geld verbranden en je doet volgens mij niemand er een plezier mee door mee te blijven doen. Trek de stekker er toch gewoon uit.
@berlinetta: met hun race-historie gaan ze dacht écht niet doen. De dood of de gladiolen.
@sirprize: Ja daar heb je wat aan, die racehistorie. Maar misschien moeten ze inderdaad maar gewoon doorgaan totdat het geld op is. Veel dieper kunnen ze toch niet meer zinken.
@berlinetta: Die zullen niet snel opgeven. Wel is het zo dat sinds Frank Williams zich er niet meer mee bemoeit dat het gewoon kudt gaat. Die dochter van hem lukt het gewoon niet zo… Ze zouden de gehele directie op de schop moeten gooien.
@viezefreddyw: Ik begrijp gewoon niet hoe iemand met plezier voor dat team kan werken. Het hele team is een grote afgang. Dan ging ik nog liever in een lagere klasse werken voor een team dat wel af en toe succes weet te behalen. Dat maakt het in mijn ogen ook leuk.
@berlinetta: als het langzaamste team dat elke keer zou doen heb je na een paar jaar geen teams meer over.
@viezefreddyw: ik heb wel een beetje te doen met ze. Zit nu zelf die serie op Netflix te kijken, en daar komt ook wel naar voren dat die dochter van Frank Williams ook wel eens twijfelt aan zichzelf. Best wel sneu. Met zo’n rijke historie wil je eigenlijk niet af gaan natuurlijk.
@ghost: Daar is het nu al te laat voor. Ze zijn al hard genoeg afgegaan.
@berlinetta: kan altijd erger,
@ghost: Haar eerlijkheid siert haar enerzijds, maar iemand met (openlijke) twijfels aan zichzelf is niet de juiste persoon om een team aan de bodem er weer bovenop te krijgen. Ik vind haar sympathiek, maar ik heb er geen vertrouwen in, hopelijk geeft ze het stokje snel over aan een ander. Het is tenslotte een legendarisch team die ik graag in de f1 zou willen blijven zien, maar dan niet op deze droevige manier..
@kapitein: ben het met je eens hoor, dat zou ik ook graag zien! Echter ben ik wel van mening dat goede leiders ook kunnen inzien als zij twijfelen aan zichzelf in plaats van stug doorvaren op een ramkoers waarvan je zelf allang wist dat het niet goed ging..maar wat je zegt, misschien dan iemand anders het laten doen, zelf een stapje terug doen, maar overall wel betrokken blijven bij alles, en dan hopelijk met goed resultaat.
Same old story.
Nog nieuws over die: “no power” uitspraak van Gasly? Hoop toch dat de Honda betrouwbaar blijft….
@antoonniels: hij trapte op de rem ipv gaspedaal.
@antoonniels: ja, hij had zijn Danoontje vergeten op te eten bij het ontbijt…
@antoonniels: Was volgens Honda een klein probleem dat direct is opgelost.
@antoonniels: blzek een kleine software probleem dat volgens honda gemakkelijk te verhelpen is, en zal verder voor geen problemen zorgen.
Als F1 liefhebber van het eerste uur, vanaf eind ’70 al, vind ik het sinds enkele jaren weer echt leuk om te volgen. Hulde voor Max!
Gooooo Max!!
@racemees1: amai wat een toegevoegde waarde heeft deze reactie.
@acizane80: nee jouw reactie trekt de bezoekers in grote getale ..
Ik vrees nu al dat het een heel saai seizoen gaat worden met Hamilton die met twee vingers in zijn neus zijn zesde titel haalt
@sanderb: Hamilton heeft al sowieso een voordeel t.o.v. Vettel: hij heeft Bottas die hem moet helpen, Vettel moet het alleen doen. De druk op Vettel is dus nog groter dan vorig jaar en we weten allemaal Sebje daar niet mee om kan gaan.
waar is Renault met hun verbeterde motor?
@markoh: Ergens rond plek 10 geloof ik…
@markoh: precies waar ze horen te zitten, plek 8-10
Het ooit zo grote Williams nu onderaan de hitlijsten. Dat blijft toch ergens erg verdrietig voelen.

Wel fijn voor Max, hoewel het natuurlijk nog weinig zegt, en het geeft een basis van vertrouwen.
@bischero: Och. Jammer is zeker, maar zo langzamerhand is duidelijk dat ze het toch cent aan zichzelf toe danken hebben. Team blijft hangen in het verleiden.
McLaren zit er ook weer lekker bij trouwens… :-/
Als Lewis morgen de pole position pakt blijf ik zondag lekker in mijn bedje liggen
@vwaudiporsche: Zou ik ook kappen met alle sport kijken als ik jou was.
Morgen gewoon plek 5 voor Max
1 lew 2 bot
3 vet
4 lec
Nu horen we Horner niet meer dat ze bij red bull Mercedes al voorbij waren. Vond dit nogal naïef van hem…
@chrisvis: dat manneke moet de sponsors ook blij maken. Dergelijke uitspraken geloof ik enkel eens ik resultaat zie. We weten pas waar iedereen staat over enkele races. Wat voor mij een grote vraagteken was de volgende vraag. Gaat redbull met de honda pu mee kunnen op hun niveau van vorig jaar of gaan ze verder afzakken. Op het momebt lijkt het alsof ze er zelfs beter voor staan. Renault zat te zeggen dat ze grote sprongen gingen maken, dat redbull met hobda minder ging presteren, dat de ontwikkeling van een motor veel tijd en inspanning kost. Maar alles wijst er op dat honda hun huiswerk goed hebben gedaan. Nu maar hopen voor max dat die honda pu ook echt betrouwbaar blijkt en over de nodige vermogen beschikt. Als het blijft verder gaan zoals nu denk ik dat Ricciardo spijt gaat hebben over zijn vertrek naar Renault.
Waarom wordt Kimi niet genoemd in artikel? Prachtige prestatie en zegt veel over zijn rij kwaliteiten
@pan: Vind ik nu ook. Gewoon 2x best of the rest. Zoals het hoort. Had ook niet anders van hem verwacht, als Kimi-fan.
@skinnybmw: iedereen is fan van Kimi mag ik hopen.
Deze tijden geven wel een indruk, maar liggen volgens mij nog ver boven de kwalificatie tijden. Hierbij de tijden van de kwalificatie in 2018:
1 HAM 1:21.164
2 RAI 1:21.828
3 VET 1:21.838
4 VER 1:21.879
5 RIC 1:22.152
6 MAG 1:23.187
7 GRO 1:23.339
8 HUL 1:23.532
9 SAI 1:23.577
10 BOT
11 ALO 1:23.692
12 VAN 1:23.853
13 PER 1:24.005
14 STR 1:24.230
15 OCO 1:24.786
16 HAR 1:24.532
17 ERI 1:24.556
18 LEC 1:24.636
19 SIR 1:24.922
20 GAS 1:25.295
Ter volledigheid, hierbij ook nog de tijden van de 2e vrije training in 2018:
1 HAM 1:23.931
2 VER 1:24.058
3 BOT 1:24.159
4 RAI 1:24.214
5 VET 1:24.451
6 GRO 1:24.648
7 RIC 1:24.721
8 ALO 1:25.200
9 MAG 1:25.246
10 VAN 1:25.285
11 SAI 1:25.390
12 PER 1:25.413
13 HUL 1:25.463
14 STR 1:25.543
15 OCO 1:25.888
16 HAR 1:25.925
17 GAS 1:25.945
18 SIR 1:25.974
19 ERI 1:26.814
20 LEC 1:26.815
Het wordt dus nog erg spannend wat de party modus in de verschillende auto’s tijdens de kwalificatie voor verandering gaat brengen in de volgorde! :-)
Nou als je het verschil ziet van de onboard beelden tussen bijv bottas en max dan gaat bottas dat geen hele race volhouden
Max 1 beweging en strak door de bocht
Bottas moet hard werken om er door heen te komen

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).