Ja, Toyota kondigt nu echt aan dat hun handbak voor EV modellen eraan zit te komen.
Het is voor autofanaten het meest gehoorde argument tegen EV: dankzij het missen van geluid en gevoel zijn de auto’s te saai en komt de emotie van een ICE-auto niet terug in een EV. Op zich is dat waar, geluid en het horen van versnellingen, naast het voelen van die versnellingen middels een handbak, draagt bij aan het gevoel.
Alternatieven
Het probleem is, de echt fossiele autofanaten van de wereld vinden de alternatieven ook niks. Geluid ‘simuleren’ dankzij de speakers van de auto is al een controversieel item sinds BMW dat introduceerde zo’n 15 jaar geleden, nota bene in een auto met benzinemotor. En een elektromotor heeft nou eenmaal geen versnellingsbak nodig, dus een handbak is simpelweg niet mogelijk. Of wel? Toyota is bloedserieus over hun handbak voor EV’s.
Handbak voor EV
Dat is geen nieuw concept. Toyota debuteerde al een sportwagen concept met handbak een paar jaar geleden. Sindsdien heeft het merk patenten ervoor aangevraagd en kwam de technologie terug in een elektrische versie van de Corolla Levin AE86. Nu is er een werkend prototype EV met handbak op basis van de Lexus RZ en Autocar doet er verslag van.
Simulatie
Nee, het lukt Toyota niet om een versnellingsbak aan een e-motor te koppelen. De handbak werkt dan ook eigenlijk als een soort simulatie. Elke versnelling heeft een eigen koppelcurve, net als een ‘echte’ handbak. Je verdeelt de totale krachtcurve van de e-motor dus over zes versnellingen. Ook krijg je een koppelingspedaal en wordt precies berekend waar de motor zou moeten afslaan indien jij te snel ontkoppelt. En kun je het koppelingspedaal gebruiken om te ‘kruipen’.
Andere auto’s
Een beetje een gimmick dus, maar als we even een knuppel in een hoenderhok mogen gooien: dat is een handbak sowieso wel een beetje in de moderne tijd. Het gimmick-gehalte wordt nog verder verhoogd door Toyota’s doel om meerdere auto’s te kunnen simuleren. Toyota kan dus de e-motor zo aanpassen dat het schakelgevoel past bij elke overbrenging van elke auto. Het prototype kan aanvoelen als de bak van een Toyota Passo, Tundra of Lexus LFA. Drie compleet verschillende auto’s en het rij- en schakelgedrag, alsook de snelheid verandert de RZ compleet van gevoel. Geef toe, schakelen zoals een LFA en dan ook nog de noot van de Yamaha V10 door je speakers geblazen krijgen, in een elektrische crossover, dat moet toch sensationeler zijn dan een normale EV. Toyota heeft een plan om meer dan 1.000 auto’s te kunnen simuleren qua verzetten.
Echt in productie
Oké, de techniek is dus bekend, er is een prototype, maar blijft het daarbij? Zeker niet. Toyota plant om in 2026 een elektrische auto met deze technologie op de markt te brengen. Met de aankondiging van de FT-Se, een soort elektrische MR2, zou het Toyota kunnen lukken om een elektrische sportauto met het gevoel van een handbak te creëren. Geeft dit hoop voor de liefhebbers?
Boeman zegt
Je kunt in ieder geval rijles blijven krijgen in een handgeschakelde auto. Mijn zoon is bang dat hij straks alleen nog maar een automaten rijbewijs kan halen, als alle rijscholen alleen nog maar met EV’s lessen. Dan zou hij nooit in mijn oude bak kunnen rijden. Dus dit is wel een oplossing.
rijnounsdoor zegt
Binnenkort rijlessen geven op de thuissetup met Fanatec stuurtje en Heusinkveld pedalen. Bijzondere ontwikkeling zullen we maar zeggen…
barchettadriver zegt
In plaats van aandacht, geld en tijd aan deze onzin te besteden, doen ze er beter aan om gewoon goede en meer EV’s aan te bieden.
Waarom zou ik nog geld uit willen geven aan een handbak in een EV als schakelen steeds meer als archaïsch reliek uit het verleden beschouwd wordt?
Richmond zegt
Wat boeit het hoe het beschouwt wordt. Je koopt wat jij wil op basis van wat er beschikbaar is. Toyota denkt dat er een markt is. Als jij jezelf als doelgroep van die markt beschouw dan kun je straks een Toyota kopen
potver7 zegt
Fabrikanten klagen steen en been dat auto’s te duur worden als gevolg van wettelijke eisen, rentestanden en allerlei andere zaken.
Maar als ik dan zie dat dut is waar ze hun geld aan uitgeven, dan hebben ze dus feitelijk een hele grote schop onder hun hol verdiend.
Johanneke zegt
Ding is, ookal wordt het 1 op 1 eh, is het niet te onderscheiden van een ice met handbak, je zult altijd denken, wtf doe ik.
Richmond zegt
Denk dat dat meevalt.
martijnev zegt
Handig voor senioren: geen koppelingsplaten die snel slijten!