
Het zou zomaar kunnen dat je deze nog niet kende: dit is een Ferrari 550 Maranello WSR.
Zolang de Purosangue er nog niet is, kunnen we zeggen dat iedere auto die Ferrari gebouwd heeft een sportwagen is. Maar de ene sportwagen is de andere niet. Het spectrum van Ferrari loopt van raceauto’s voor de straat tot GT’s. Aan de GT-kant van het spectrum vinden we de 550 Maranello.
Een GT is gebouwd om ook over langere afstanden snel te kunnen rijden. Om dat te onderstrepen zette Ferrari in 1998 een aantal records neer. Met een 550 Maranello klokten ze over 100 mile een gemiddelde snelheid van 306,1 km/u en over 100 km een gemiddelde snelheid van 304 km/u. Beide goed voor een record. Om het af te maken reed Ferrari ook gemiddeld 296,1 km/u over de periode van een uur. Daarmee hadden ze nóg een record te pakken.



Wat doe je als je records verbreekt? Dan breng je natuurlijk een special edition uit. Voordat Bugatti een Veyron Super Sport World Record Edition had, was er al de Ferrari 550 Maranello WSR. De laatste letters staan daarbij voor ‘World Speed Records’. Inderdaad, meervoud. Aangezien er maar 33 stuks gebouwd zijn, is deze versie extreem zeldzaam.
Aan de buitenkant kun je een WSR niet zo één twee drie herkennen. De aanpassingen zijn namelijk vooral binnenin te vinden. Deze uitvoering is bijvoorbeeld voorzien van een rolkooi, kuipstoelen met vierpuntsgordels en een met alcantara bekleed stuur.
Alle Ferrari 550 WSR’s zijn ook uitgerust met het Fiorano Handling Package. Dit betekent dat de auto is voorzien van een stugger onderstel, directere besturing, betere remmen en een verstevigde stabilisatorstang. Deze Ferrari 550 Maranello is een GT, maar wel een hele sportief ingestelde GT.






Daar is ook de kleur op afgestemd. 550 Maranello’s zijn vaak ingetogen uitgevoerd, maar dit exemplaar is uitgevoerd in Giallo Modena. Van de 33 WSR’s zijn er maar twee in deze kleur geleverd. Geel zie je überhaupt niet vaak op een 550, dus dat maakt deze auto nog eens extra speciaal.
Je voelt ‘m al aankomen: daar is de prijs ook naar. Deze Ferrari 550 Maranello WSR wordt op Marktplaats aangeboden voor €225.000. Dat is ongeveer het dubbele van wat een reguliere 550 met een vergelijkbare kilometerstand kost. Dat lijkt wat optimistisch, maar je weet het nooit met zeldzame Ferrari’s.
Wat een schitterende kleur op deze auto.
Ooit op Francorchamps tijdens een rijkeluisonderonsje een dergelijk exemplaar ronde na ronde zien racen op het circuit, en het ding kon goed mee met de meer racewagenachtige Ferrari’s hoor!
Telkens vroeg ik me af hoe ie het deed zonder de remmen te oververhitten… want deze auto weegt toch wel wat?
nee dankje. bovendien staat deze kleur hem totaal niet
Als ik deze bedrijfsnaam zie, denk aan de Escort Mk1 RS 1600 BDA die ze te koop hadden. Natuurlijk, het is een volstrekt kromme vergelijking maar die zou ik veel liever hebben. Hou je ook nog een prak geld op zak.
Niet specifiek deze maar een normale 550 vind ik behoorlijk ondergewaardeerd qua prijs. Een 575 nog meer. Zijn nog steeds gave modellen die voor Ferrari verhoudingen voor een prikje aan te schaffen zijn. De opvolger 599 moet al iets meer kosten maar diens opvolger de F12 blijft maar ondanks dat ie ook al op leeftijd begint te raken maar peperduur.
Gaaf!! Prijs valt me ergens nog mee? 33 stuks wereldwijd, twee in die kleur..
Dus er wordt een speciale versie uitgebracht om een bijzondere prestatie te eren, waar hetgeen wat de auto hiervoor zo goed maakte in negatieve zin wordt aangepast.
Ik snap het concept van verzamelen en de waarde van zulke versies. Maar om te rijden lijkt het me de mindere auto.
Super spec zo in dat geel! alleen om hem nou meteen meer dan het dubbele te prijzen dan de andere…. dan koop ik wel een rode en laat die wrappen naar geel ofzo…