• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Officieel: Volkswagen komt met (ultra-)budgetmerk

Auteur: sir_smokalot, gepost 21 maart 2012 om 15:28 – 80 Reacties

Er past nog een vlaggetje bij


Renault heeft Dacia, Nissan stoft Datsun weer af, Tata heeft Tata, en ook over Opel en Fiat bestaan vage geruchten. Het mag duidelijk zijn: een budgetmerk introduceren voor delen van de wereld met een kleinere beurs is heet. Next up: Volkswagen.

Hoewel VW met de Up al een aardige prijsvechter in huis heeft, gaan ze het met hun budgetmerk over een andere boeg gooien: iets minder hi-tech, en wat meer ruimte, zodat je toch nog veel auto voor je geld krijgt. In opkomende economieën wordt gemikt op een vanafprijs van 5.000 euro (ruim twee keer een Tata Nano). Hoe het merk gaat heten is nog niet duidelijk, maar suggesties zijn welkom (Prollwagen?).

VW maakt momenteel in India al een Vento en een marktspecifieke Polo, die voor ongeveer 7.000 euro weg gaat, en voor China wordt een budgetwagen van het formaat Seat Toledo gepland. Dit zijn allemaal auto’s die als VW of aanverwant merk op de markt worden gezet.

Hieronder moet het budgetmerk komen, dat aan de wensen van de lokale consument tegemoet moet komen. Als voorbeeld: in Brazilië moet je met een auto komen die vijf zitplekken heeft en robuust is. En of het ding nou 100 of 150 gram CO2 per kilometer de lucht in blaast of mooie LEDjes in zijn koplamp heeft is van ondergeschikt belang. Je moet veel auto krijgen voor je geld, en winst moet voor de fabrikant van het volume komen.

Het nieuwste VW-plannetje voor world domination werd in AMS uit de doeken gedaan door Ulrich Hackenberg, VW’s chef Ontwikkeling. In potentie is het een mooie manier om de Chinezen met hun eigen wapens te bestoken, en een graantje mee te pikken van de groeiende middenklasses in opkomende landen, die voor het eerst een auto kunnen kopen. Maar de uitwerking ervan zal nog wel wat voeten in de aarde hebben.

In hoeverre Proton betrokken is bij de plannen weten we niet, maar het kan best dat dat schip al gevaren is.

Ook interessant!

  • Volkswagen Taigo
    Officieel: Volkswagen Taigo komt je misschien bekend voor
  • Officieel: Volkswagen GTX is nieuw performance label
  • Volkswagen heeft bekendgemaakt wanneer de ID.5 komt
  • De Volkswagen e-Up komt terug!
    De Volkswagen e-Up komt terug!

Nieuwste artikelen

  • Is dit de lelijkste politieauto ter wereld?
  • Tesla eindigt onderaan in nieuw betrouwbaarheidsonderzoek
  • Nu officieel in beeld: de Koreaanse RS6-killer!
  • Hoonigan gaat ondersteboven in nieuwe Gymkhana
FacebookTweetPinLinkedIn

ulrich-hackenberg, Volkswagen

Vorig bericht: « Volkswagen verliest rechtzaak tegen Suzuki over ‘GTI’ [updated]
Volgend bericht: Video: de Nissan Deltawing kan zeker bochten nemen! »

Lees Interacties

Reacties

  1. robinio zegt

    21 maart 2012 om 15:30

    Dat is Seat toch al? (en Skoda ook, maar die auto’s vind ik wat minder pauper).

    Login om te reageren
  2. kaasboerin zegt

    21 maart 2012 om 15:34

    NOG goedkoper? Damn, dan moet ik aan invalidewagentjes gaan denken?

    Login om te reageren
    • The360box zegt

      21 maart 2012 om 17:23

      @kaasboerin: Invalidewagentjes zijn duurder dan je denkt hoor! Duurder dan een Polo..

      Login om te reageren
      • meneersander zegt

        21 maart 2012 om 18:44

        @The360box: nou idd, je hebt eeb polo BM voor de prijs van een kale brommobiel.

        Login om te reageren
  3. bozewolf zegt

    21 maart 2012 om 15:36

    Wat voor nut hebben Seat en Skoda dan nog als VAG waggies in een non-VW jasje?

    Login om te reageren
    • 911GT2 zegt

      21 maart 2012 om 15:42

      @bozewolf: Skoda is zeker geen budget merk meer. Stap eens in een Skoda zou ik zeggen… Seat vind ik wat dat betreft nog wat kariger uitgerust.

      Login om te reageren
      • blo3to3t zegt

        21 maart 2012 om 15:54

        @911GT2: als jij eens in een seat stapt, en dan geen club of reference uitvoering natuurlijk. met een FR of cupra is helegaar niks mis.

        Login om te reageren
        • Mixpower zegt

          21 maart 2012 om 22:02

          @blo3to3t: Pardon? Nooit in een Cupra gestapt zeker?
          Heb een Ibiza Cupra gehad maar ik zag er de gespendeerde 27k niet aan af hoor, weet niet wat jij onder luxe verstaat maar op het leder na is ook gewoon echt ALLES plastic!

          Nooit aan moeten beginnen, ben hem nu kwijt wegens bij een km stand van 2500 al nieuwe zuigerveren, injectoren, hogedruk brandstofpomp, en olieleidingen. Top Spul!

          Login om te reageren
    • sir_smokalot zegt

      21 maart 2012 om 15:51

      Simpel: die zijn voor de Eerste Wereldlanden. We praten hier wel over auto’s die a) relatief groot zijn en b) toch niet meer dan 7.000 euro kosten. Zie jij dat S&S al doen?

      Login om te reageren
      • sdk16420 zegt

        21 maart 2012 om 15:56

        @sir_smokalot: Kwestie van badge op een goedkoop karretje plakken toch?

        Login om te reageren
    • mout zegt

      21 maart 2012 om 22:21

      @bozewolf: Ik geloof dat je punt niet opgepikt wordt. Zelf heb ik de indruk dat VAG iets echt niet snapt met budgetmerken. Zowel Skoda als Seat kwamen er met die smoes bij, maar het lukt VAG niet om het budget te laten blijven. De eerste vijf jaar gaan nog wel, maar dan zien de marketing mannetjes hoeveel je verdient aan ‘zachte materialen’ en ‘personaliseren’. En blijkt een auto rebadgen wel erg makkelijk. En zo schuif je het hele merk omhoog de markt in. Maar daar had VAG al een paar merken, dus wordt het dringen.
      Gaat nu vast weer gebeuren. Komen ze met Wartburg of een andere oude naam. Eerst methode Dacia een ruime eenvoudige bak. Dan volhangen met snufjes en pakketten. En dan opvolgen door alweer een VW.

      Login om te reageren
  4. bullgod76 zegt

    21 maart 2012 om 15:37

    Daar kunnen ze dan mooi de naam Volkswagen voor gebruiken.
    Zo was namelijk ook ooit de eerste Kever bedoelt als budgetauto.

    Login om te reageren
    • norge zegt

      21 maart 2012 om 20:11

      @bullgod76: Ik denk dat ze voor de naam zusukie gaan ….

      Login om te reageren
  5. jobh zegt

    21 maart 2012 om 15:38

    volgens mij bestaat t al en heet het skoda

    Login om te reageren
  6. GT4Ever zegt

    21 maart 2012 om 15:39

    Met ons belastingstelsel kunnen we ook wel van dat soort merken gebruiken!

    Login om te reageren
  7. robbie zegt

    21 maart 2012 om 15:39

    Proton & Volkswagen liggen al met elkaar in bed:
    http://paultan.org/2012/03/05/report-volkswagen-earmarks-polo-for-proton-remodelling/
    http://paultan.org/2012/03/12/drb-hicom-boss-rubbishes-talk-on-proton-rebadging-vws/

    Login om te reageren
  8. Sciurida zegt

    21 maart 2012 om 15:41

    Ehh en Skoda dan? Zijn ze er dan eindelijk achter gekomen dat Skoda stiekem veel te goede auto’s bouwt voor de prijs die ze ervoor vragen?

    Login om te reageren
  9. jack_abarth zegt

    21 maart 2012 om 15:47

    Alfa, anyone?

    Login om te reageren
    • robbie zegt

      21 maart 2012 om 15:52

      @jack_abarth: +1

      Login om te reageren
    • Hubert zegt

      21 maart 2012 om 16:41

      @jack_abarth:
      Was al aan het kijken of iemand met Alfa kwam….

      Login om te reageren
  10. Imom zegt

    21 maart 2012 om 15:49

    Dit kan gewoon niet want Volkswagen IS een budgetmerk die gewoon uit zijn schoenen gegroeid is.

    Login om te reageren
    • The360box zegt

      21 maart 2012 om 17:27

      @Imom: Dat is het ‘em juist, de hele opzet was toendertijd een degelijke auto aan de man brengen; Kever. Daarom heb ik VW altijd pauper gevonden.

      Login om te reageren
  11. babbaloerie zegt

    21 maart 2012 om 15:53

    Volkswagen is toch al het budgetmerk van Audi? :P

    Login om te reageren
  12. motoragent zegt

    21 maart 2012 om 15:56

    Waar zijn ze daar in Wolfsburg mee bezig? Ze willen Alfa Romeo omdat ze een merk met passie willen (Seat is daarvoor een ideaal merk, maar dat is tegenwoordig niets anders dan een VAG-bolide met ander logo), een 911-concurrent uit eigen keuken (Bentley), en een budgetmerk (Skoda, maar die zitten tegewoordig, net als Seat, in hetzelfde vaarwater als VW).

    Skoda en Seat zijn precies de merken waar ze mee kunnen doen wat ze willen, waarom maken ze die auto’s dan zo dat deze op exact hetzelfde niveau als VW’s zitten?

    Login om te reageren
  13. glashelder zegt

    21 maart 2012 om 15:56

    Inderdaad: gewoon SEAT als budgetmerk positioneren.

    Is alleen Skoda nog een vlees/vis probleem.

    Login om te reageren
  14. Barnato zegt

    21 maart 2012 om 15:57

    DKW?

    Login om te reageren
  15. MACH3 zegt

    21 maart 2012 om 16:16

    @ Barnato Ik wou net hetzelfde zeggen DKW Vroeger had je AUTO UNION daar komen de 4 ringen ook vandaan met het budgetmerk DKW, iets hoger in de markt AUDI, Middenklasse WANDERER en Superdeluxe HORCH.

    Login om te reageren
  16. dennisr zegt

    21 maart 2012 om 16:20

    Waarom moet dat onder een andere merknaam? voelen ze zich te goed om goedkopere voertuigen te maken? zou het juist wel kunnen waarderen als VW hun aanbod uitbreidt, voor iedereen wat..

    Login om te reageren
  17. TSI-tje zegt

    21 maart 2012 om 16:29

    Heerlijk die foto van de vlaggen met alle merken die ‘echt binnen de groep’ zitten (ik mis de Porsche vlag nog)
    En dan zijn er nog mensen die zeuren dat veel autonieuws ‘VAG-nieuws’ is. Zie hier uw antwoord !
    OT: Denk dat we hier weinig gaan merken van de Budget-auto van VAG. Die zullen ze waarschijnlijk vooral op de Oosterse markten gaan afzetten. Maar het is logisch dat dit soort ‘prijsvechtermerken’ de aandacht hebben. Ook bij VAG. Zie de groei van verkopen van Skoda over 2011.

    Login om te reageren
    • sir_smokalot zegt

      21 maart 2012 om 16:37

      Porsche is voor 49,9% eigendom, en mag er dus nog niet bij :)

      Login om te reageren
      • 911GT2 zegt

        21 maart 2012 om 16:40

        @sir_smokalot: 1

        Login om te reageren
      • TSI-tje zegt

        22 maart 2012 om 07:31

        @sir_smokalot: Daarom ook.. ‘echt bij de groep’.. ;)

        Login om te reageren
  18. Benjamin1 zegt

    21 maart 2012 om 16:33

    Rare gedachte van VW……….

    Login om te reageren
  19. the-budel-guy zegt

    21 maart 2012 om 16:37

    nog goedkoper dan een VW krijg je er dan geld bij als je het koopt?

    Login om te reageren
    • jack_abarth zegt

      21 maart 2012 om 16:43

      @the-budel-guy:

      Jij hebt je schijnbaar nog nooit verdiept in de aanschafprijs van een VW…

      Login om te reageren
      • the-budel-guy zegt

        21 maart 2012 om 16:55

        @jack_abarth: sterke nog al onze vertegenwoordigers rijden met een passat 2.0 TDI uit 2011.

        dus over die prijs weet ik genoeg.

        Login om te reageren
        • jack_abarth zegt

          21 maart 2012 om 17:02

          @the-budel-guy:

          Dat je de prijs weet wil nog niet zeggen dat je je erin verdiept hebt, anders had je wel geweten dat die aan de hoge kant ligt t.o.v. de concurrentie.

          Login om te reageren
    • priusredbenzine zegt

      21 maart 2012 om 17:30

      @the-budel-guy: Wou ik ook zeggen, je rijdt voor gek in zo’n hok.. mooi kan het toch niet worden. Ach, met geld toe zou ik het nog niet doen.

      Login om te reageren
      • TSI-tje zegt

        22 maart 2012 om 07:35

        @priusredbenzine: Duidelijk nog nooit een Passat gehad.
        Miscchien, als je later groot ben, krijg je eens een keer verstand. Ga nu maar je scooter starten en hop, naar school.

        Login om te reageren
        • priusredbenzine zegt

          22 maart 2012 om 15:18

          @TSI-tje: Oei, vw-fan boos gemaakt? Ik heb inderdaad geen vw gehad en zal ik hopelijk ook niet krijgen (met name de Pheaton is een hok, duur en lomp). Ik rij dagelijks Maserati, dus ik weet denk ik wat meer van échte auto’s. Daarnaast staat er nog een grote collectie van andere auto merken in mijn loods waar jij denk ik alleen maar van kunt dromen. Punt gemaakt.

          Login om te reageren
          • kaasboerin zegt

            22 maart 2012 om 15:25

            @priusredbenzine: Pics or it didn’t happen.. Uh, bedoel je deze? Vette bak dude.. http://www.autojunk.nl/fotos/maserati-quattroporte-358/71503/1

            Login om te reageren
            • priusredbenzine zegt

              22 maart 2012 om 17:17

              @kaasboerin: @TSI-tje: Mooi schaalmodel hè? Lucky me..

              Login om te reageren
              • TSI-tje zegt

                23 maart 2012 om 07:15

                @priusredbenzine: Je taalgebruik verraad je leeftijd. End of story.

              • priusredbenzine zegt

                23 maart 2012 om 19:30

                @TSI-tje: Hoe oud ben ik dan? (Wil je zo graag een foto hebben? Dan ga ik die regelen.)

          • TSI-tje zegt

            22 maart 2012 om 16:35

            @priusredbenzine: Zie de comment van ‘Kaasboerin’.
            Sluit ik me bij aan.

            Login om te reageren
            • priusredbenzine zegt

              24 maart 2012 om 20:06

              @TSI-tje: @kaasboerin: ik zet ze nu op autojunk.

              Login om te reageren
  20. mrbones zegt

    21 maart 2012 om 16:44

    Het het toch niet voor niks VOLKSwagen

    Login om te reageren
    • priusredbenzine zegt

      22 maart 2012 om 15:18

      @mrbones: +1

      Login om te reageren
  21. rogierrs zegt

    21 maart 2012 om 16:53

    of ze noemen het armevolkswagen

    Login om te reageren
  22. Esprit_de_Flandre zegt

    21 maart 2012 om 17:00

    Zozo, hebben ze toch een manier gevonden om Bugatti omzet te laten genereren…

    Login om te reageren
  23. RickB zegt

    21 maart 2012 om 17:03

    Ik zeg: FAW Jetta uit china en de City Jetta uit Canada exporteren, frisse snuit enkel met een wat oudere jas!

    Login om te reageren
  24. The360box zegt

    21 maart 2012 om 17:24

    Snap dit niet helemaal, het moet allemaal wat minder Hi tech worden. Dat zijn toch al die VW hokken toch al? Daar hoef je echt geen budgetmerk voor te lanceren…

    Login om te reageren
  25. bobb zegt

    21 maart 2012 om 17:38

    Het woord budget brengt al zo’n beetje de hele Nederlandse bevolking in beweging. Zou het hier ook goed doen zo’n merk en je kunt tegen de buren blijven zeggen dat het toch eigenlijk een “Volkswagen” is.

    Login om te reageren
  26. ytrewq zegt

    21 maart 2012 om 18:14

    Ik zou het prachtig vinden als er ooit een merk komt met een budget-sportwagen: plaatwerk van plastic/ polyester maken, stoelen met kunstleer, geen luxe, geen stuurbekrachtiging (omdat er dan geen luxe is en overal plastic), brommer motor (midden of achterin voor een goede balans) stoelen niet/handmatig verstelbaar, goedkoop of door de koper in elkaar laten zetten en misschien 4 persoons en als optie legaal maken voor 16 jarige. Dat kan volgens mij best goed verkopen toch?

    Login om te reageren
    • eklasse zegt

      21 maart 2012 om 19:17

      @ytrewq:

      Login om te reageren
  27. ytrewq zegt

    21 maart 2012 om 18:15

    @ytrewq
    en achterwielaandrijving

    Login om te reageren
  28. Joost1990_2 zegt

    21 maart 2012 om 19:20

    “Tata heeft Tata”, LIKE!

    Login om te reageren
  29. somebody zegt

    21 maart 2012 om 19:37

    VW IS al een proletenmerk…. gewoon kwestie van prijslijsten aanpassen en hoppakee, de oorspronkelijke gedachtengang van de wagen voor “das Volk” is weer terug!

    Login om te reageren
  30. rufctr01 zegt

    21 maart 2012 om 19:41

    Kan het nog minder luxe? Je mag bij VW/Audi al blij zijn dat je auto met een stuurwiel en ramen wordt afgeleverd! Bijna alles is een optie bij VAG…

    Login om te reageren
    • LambertFransz zegt

      21 maart 2012 om 20:06

      @rufctr01: Simpel: geen opties.

      Login om te reageren
    • MAB zegt

      21 maart 2012 om 20:43

      @rufctr01: het is opzich niet zo erg dat alles een optie is, maar het feit dat de opties zooo duur zijn is niet normaal.

      Login om te reageren
  31. ytrewq zegt

    21 maart 2012 om 19:47

    @eklasse
    Bedank voor de foto, ik wist nog niet dat zulke auto’s al in productie waren.

    Login om te reageren
  32. norge zegt

    21 maart 2012 om 20:14

    Een boodschappen auto voor naar de Aldi ….

    Login om te reageren
    • priusredbenzine zegt

      22 maart 2012 om 15:19

      @norge: L=u?

      Login om te reageren
      • norge zegt

        22 maart 2012 om 20:05

        @priusredbenzine: Nee u is l :)

        Login om te reageren
  33. potjak zegt

    21 maart 2012 om 20:26

    Ik zeg de merkrechten van Trabant opkopen en gaan

    Login om te reageren
  34. baasbas zegt

    21 maart 2012 om 20:39

    Nog niemand heeft Untermenschwagen geclaimd?

    Login om te reageren
    • draragon zegt

      21 maart 2012 om 20:44

      @baasbas: ROFL!

      Login om te reageren
    • norge zegt

      21 maart 2012 om 20:46

      @baasbas: Kunnen ze hem dan met een zegelspaarboekje bij elkaar sparen?

      Login om te reageren
  35. 911GT2 zegt

    21 maart 2012 om 21:16

    Tjonge wat een VAG haat hier zeg… allemaal net te duur voor de jongentjes hier…
    VW noemen ze een budget merk… wat een autokenners hebben we hier toch op dit blog.

    Login om te reageren
    • 406_v6 zegt

      21 maart 2012 om 22:18

      @911GT2: Oh…. jij bent een kenner? Of gewoon zo’n ei die standaard teveel betaald voor zijn stuk blik? Of heb je nog wat KDF spaarboekjes van Opa liggen?

      Login om te reageren
      • TSI-tje zegt

        22 maart 2012 om 07:40

        @406_v6: Nee, een auto die in elkaar geschroefd is door geharde alcoholisten, dat wekt vertrouwen. Succes !
        Ga je een écht vergelijk maken zijn de onderlinge financiële verschillen heel ‘zo groot’ niet in het zelfde segment.

        Login om te reageren
  36. speedie zegt

    21 maart 2012 om 21:37

    Inderdaad, succes roept jaloezie op.

    Login om te reageren
  37. the-budel-guy zegt

    21 maart 2012 om 23:27

    Noem het tokkiewagen

    Login om te reageren
  38. speedie zegt

    21 maart 2012 om 23:52

    Hop VW, laat ze een poepje ruiken.
    NB: nog 1 maand wachten en mijn nieuwe Passat 2.0 TDI met alles erop komt eraan:)

    Login om te reageren
  39. creativetechnologie zegt

    22 maart 2012 om 02:36

    Dacia ownd al. too late too little

    Login om te reageren
    • TSI-tje zegt

      22 maart 2012 om 07:37

      @creativetechnologie: Ja, dat is inderdaad nét na Skoda gebeurd. Zie verkoop cijfers over 2011. End of story.

      Login om te reageren
  40. fapfap zegt

    22 maart 2012 om 09:17

    Een mooie naam zou Volkswagen zijn.. Of misschien Volksauto :D

    Login om te reageren
  41. bullgod76 zegt

    22 maart 2012 om 12:41

    Ik ben blij om te horen dat het bij VW eindelijk doorgedrongen is wat ik al lang wist.
    Volkswagen is al jaren lang geen wagen van het volk meer, zoals ze vroeger wel begonnen zijn.

    Skoda tot budgetmerk omvormen, past totaal niet bij de geschiedenis van het merk. Van vroeger uit was Skoda namelijk een merk dat luxe statige limosines leverde aan vele staatslieden.

    Login om te reageren
  42. JaxDryke zegt

    22 maart 2012 om 16:09

    – Trollwagen
    – Snolwagen
    – Oldsko(o)lwagen
    – LOLwagen
    – Evolve-wagen
    – Dohwagen
    – Volkswaffen ;)

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North