• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Waarom de Ford GT de Ferrari F40 van nu is

Auteur: Author, gepost 21 april 2016 om 20:02 – 40 Reacties

Waarom de Ford GT is de Ferrari F40 van nu is


Nope, het gaat niet om de turbo’s. Nu even niet.

Zoals reeds aangekondigd bouwt Ford slechts 250 exemplaren van de nieuwe GT per jaar. Valt iets voor te zeggen, want met een (Nederlandse) prijs van zo’n 550.000 euro zal de supercar geen veel geziene kar worden op de parkeerplaats van de lokale Ap. Alhoewel…

Volgens The Blue Oval hebben intussen al 7.000 mensen te kennen gegeven dat ze zo’n GT wel serieus zien zitten. Beetje zuur, want als dat aantal klopt zullen de Amerikanen -op basis van de huidige productieplanning- hun supersporter maar liefst 28 jaar moeten bouwen. Nee, dat gaat niet gebeuren, maar het geeft wel aan hoe populair de Amerikaanse supercar nu al is.

Dan nog effe over de link met de Ferrari F40. Daarvan zouden aanvankelijk 400 stuks worden gebouwd, maar vanwege de gigantische vraag naar misschien wel de meest brute street legal Ferrari ooit rolden er uiteindelijk 1.311 exemplaren de fabriek in Maranello uit. En reken maar dat de meeste kopers veel meer hebben betaald voor hun F40 dan de 400.000 USD die officieel als prijs werd gecommuniceerd.

Lang verhaal kort: de kans dat de prijzen van de Ford GT eveneens over de kop zullen gaan en dat Ford de productieaantallen alsnog opschroeft, lijkt aardig reëel. Overigens krijgt de supercar een twinturbo 3.5-liter V6 EcoBoost, à 600 pk.

Ook interessant!

  • Wouter maakt autospotters blij met Ford GT
    Wouter maakt autospotters blij met Ford GT
  • Te koop. Maar niet deze
    Te koop: 2005 Ford GT met een beetje werk
  • Deze twee Ford GT's zijn wél geslaagd
  • Ford GT krijgt
    Ford GT krijgt nu de enige echte goede motor

Nieuwste artikelen

  • Europese specs Tesla Model Y L bekend, dit moet je weten
  • Welke Porsche met turbo kies jij?
  • Goedkopere Tesla Standard-modellen hebben niet het gewenste effect
  • Alfa Romeo gooit Ferrari-sausje over de Junior
FacebookTweetPinLinkedIn

autoverkoop, f40, Ferrari, Ford, ford-gt

Vorig bericht: « Wat als de Tesla Model S als station te koop was
Volgend bericht: Officieel: Volkswagen moet auto’s terugkopen in de VS »

Lees Interacties

Reacties

  1. norge zegt

    21 april 2016 om 20:05

    een handtasje met een sportwagen vergelijken…schaam je..

    Login om te reageren
    • willeme zegt

      21 april 2016 om 20:12

      @norge: @mauritsh vergelijkt de auto’s niet met elkaar, maar de (te verwachten) verkopen en prijsstijgingen. Absoluut een valide punt, mijn inziens. Niets om zich voor te schamen.

      Daarbij is de link tussen de Ford GT en Ferrari er wel degelijk. De eerste Ford GT kwam er als wraak op Ferrari omdat de overname op het laatst door Enzo Ferrari werd tegen gehouden. Cirkeltje weer rond.

      Zowel de F40 als de nieuwe Ford GT zijn geen ‘handtasjes’. Pas als jij een van beide in een keurige drift op Parabolica kunt ronden, mag je dat zeggen ;-).

      Login om te reageren
      • Author zegt

        21 april 2016 om 20:14

        @willeme: blijft zonde dat ik wel maar één plusje tegelijk kan geven…

        Login om te reageren
      • pluiske666 zegt

        21 april 2016 om 20:43

        @willeme: ben het met norge eens. De GT is mooi, maar wel de tweede “retro” uitvoering. Ik verwacht geen iconische status voor deze GT. Wel mooi, maar niet F40 bijzonder.

        Login om te reageren
        • fiestafeest zegt

          21 april 2016 om 21:00

          @pluiske666: retro?? enkel de naam is retro en een iconische status kan hij mischien krijgen op de 24/u van le mans verder vindt ik het toch wel heel tof dat ford het aan durft met een v6 ecoboost ik wil er een…..

          Login om te reageren
          • pluiske666 zegt

            21 april 2016 om 21:23

            @fiestafeest: niet retro? Knijp eens met je ogen? Dan zie jij het ook ;-)

            Login om te reageren
            • willeme zegt

              21 april 2016 om 21:50

              @pluiske666: écht retro kan ik de tweede generatie Ford GT niet noemen. De eerste Ford GT was inderdaad een retro kopie van het origineel. Geen probleem: want het is eem schitterende auto.

              Met name de achterkant is enorm anders dan welke auto dan ook. Alleen het vooraanzicht vertoont wat overeenkomsten, maar niet voldoende om het een retrodesign te noemen, mijn inziens. De F40 is een iconische auto, de GT moet zich niet bewijzen. Maar de heren van Ford kennende, zullen ze er wel iets heel erg speciaals van gemaakt hebben!

              Login om te reageren
    • gitaarknul zegt

      21 april 2016 om 22:01

      @norge: “handtasje” is een nogal lullige benaming voor een F40…

      Login om te reageren
    • noreplacementfordisplacement zegt

      21 april 2016 om 22:10

      @norge: Houdt jij de ferarri maar, terwijl ik rondjes om je heen drift in mijn ford GT.

      Login om te reageren
      • wachtmaartotmijnvtecinkicktyo zegt

        21 april 2016 om 22:41

        @noreplacementfordisplacement: je doet je profielnaam niet echt eer aan

        Login om te reageren
        • suzikubelona zegt

          22 april 2016 om 18:19

          @wachtmaartotmijnvtecinkicktyo: noreplecementFORDisplacement niet goed genoeg?

          Login om te reageren
  2. viezefreddyw zegt

    21 april 2016 om 20:05

    Maar de Fors GT zal nooit zo’n icoon worden als de F40 nu is en zal blijven. Ik kies de F40!

    Login om te reageren
  3. wildewesten zegt

    21 april 2016 om 20:06

    Ford probeert toch juist kopers te vinden die de auto niet direct door willen verkopen?

    Login om te reageren
  4. kingdante zegt

    21 april 2016 om 20:06

    Snap wel dat er 7000 gegadigden zijn. 28 jaar zou wat zijn, haha

    Login om te reageren
  5. subaru555 zegt

    21 april 2016 om 20:07

    Tsja, lijkt op elkaar omdat er meer vraag dan aanbod is, beetje simpel toch? Dacht dat er een betoog zou komen met vernieuwend gebruik turbo’s/kleine cilinderinhoud van beide auto’s

    Login om te reageren
  6. rikkon zegt

    21 april 2016 om 20:08

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
  7. Donstil zegt

    21 april 2016 om 20:10

    Behalve de vraag staat er eigenlijk helemaal niets in de tekst waarom de Ford GT de F40 van nu is.

    Login om te reageren
    • sportevo zegt

      22 april 2016 om 12:49

      @Donstil: goed lezen. De F40 was een limited edition van 400 stuks maar door de grote vraag heeft Ferrari er uiteindelijk ruim 1300 gebouwd.Waarschijnlijk gaat dit bij de GT nu ook gebeuren. Vandaar de link..

      Login om te reageren
  8. lincoln zegt

    21 april 2016 om 20:10

    De Ford GT is wat Ferrari nu had moeten zijn ..

    Login om te reageren
    • svdv zegt

      22 april 2016 om 07:50

      @lincoln: alleen dan met ongeblazen V8 uit de 458 speciale!

      Login om te reageren
  9. cadrez zegt

    21 april 2016 om 20:11

    Oftewel. Waarom de Ferrari F40 de Ford GT van vroeger was.

    Login om te reageren
  10. redbee5 zegt

    21 april 2016 om 20:14

    Ben benieuwd hoe dat gaat in de kroeg. Wat rij jij? “Een ford” ah oke.”Maar durf te wedden dat hij sneller is dan jou BMW” Kan je leuke weddenschappen mee sluiten.

    Login om te reageren
    • E550 zegt

      21 april 2016 om 23:55

      @redbee5: dan jouw BMW 114, 316 of 520d? Dat is immers 90% van het Nederlandse BMW wagenpark.

      Login om te reageren
  11. rufctr01 zegt

    21 april 2016 om 20:15

    Ik zie deze nog niet dezelfde status krijgen. Dit is net zoiets als een R8 met een 911 vergelijken.

    Login om te reageren
  12. MaartenD zegt

    21 april 2016 om 20:16

    Een Ford GT in een adem noemen met een icoon als een F40…..niveau gaat hier duidelijk flink omlaag

    Login om te reageren
    • willeme zegt

      21 april 2016 om 20:28

      @maarten020: Ken je klassiekers: http://www.gt40spf.com/gt40-history.aspx

      De 2004 Ford GT heeft ook een aardige indruk achtergelaten:

      http://www.evo.co.uk/ford/fusion/13406/a-z-supercars-ford-gt

      Dus het heeft er alle schijn van dat ook deze Ford GT weer een bijzonder pareljte gaat worden!

      Login om te reageren
    • C6_R zegt

      21 april 2016 om 23:15

      @maarten020: De Ford GT heeft de iconische 24 uren van Le Mans gewonnen. Vier keer! Achter elkaar… Wat heeft dat handtasje van Ferrari gepresteerd?

      Login om te reageren
      • karaya zegt

        21 april 2016 om 23:54

        @C6_R:

        Ferrari won zeven keer.

        En dat Ford won van Ferrari lijkt me niet zo vreemd, veel groter budget en bovenal een veel grotere motor.

        Login om te reageren
        • lekbak zegt

          22 april 2016 om 08:30

          @karaya: die grotere motor had Ferrari ook kunnen (moeten, als ze hadden willen winnen) bouwen… En je hebt het nu over het merk Ferrari versus het model de gt40. Dan vind ik de prestatie van de ford toch knapper!

          Login om te reageren
      • MaartenD zegt

        22 april 2016 om 10:38

        @C6_R: Zo ken ik er ook nog wel een paar, je hebt het nu over de originele GT40 en niet die marketingprojectjes Ford GT en deze Ford GT die volgden.. De ’04 Ford GT heeft alleen het kampioenschap tankstation bezoek gewonnen… ;-)

        Login om te reageren
  13. murica zegt

    21 april 2016 om 20:19

    Denk dat ik toch de Ford kies boven de Ferrari. Jullie zullen me raar vinden maar smaken verschillen :) Btw, de F40 is wel een prachtige auto.

    Login om te reageren
    • viezefreddyw zegt

      21 april 2016 om 20:22

      @murica: Het zal iets met je naam te maken hebben..

      Login om te reageren
      • murica zegt

        21 april 2016 om 20:41

        @viezefreddyw: Uh, nee niet dit keer. Ik vind ’t gewoon een mooiere auto.

        Login om te reageren
        • murica zegt

          21 april 2016 om 21:10

          @murica: Ja, mooiere. Ik weet niet hoe ik anders moet zeggen.

          Login om te reageren
  14. koeckenbacker zegt

    21 april 2016 om 20:48

    Die achterkant van die ford… :(
    gemiste kans in mijn ogen.

    Maar aan de andere kant. De F40 is heiligdom, dat wist iedereen toen. Die ford ziet eruit als iedere andere sportwagen eruit kan zien. Dat kan men van DE Ferrari van toen nu nog steeds niet zeggen.

    Login om te reageren
  15. bietje zegt

    21 april 2016 om 21:14

    Een facelift van een moderne interpretatie van de GT40 klassieker zal nooit de iconische, one-of-a-kind klasse van de F40 maar kunnen evenaren. Niet dat ik de GT geen knappe auto vindt, maar ik vind dat je eerder de originele GT40 en F40 qua status in hetzelfde vakje kunt plaatsen.

    Login om te reageren
  16. Dutchdriftking zegt

    21 april 2016 om 21:21

    Ik vind beiden geniaal gaaf. Ook een overeenkomst toch?

    Login om te reageren
    • willeme zegt

      21 april 2016 om 22:08

      @dutchdriftking: Jammer dat ik maar één plusje kan geven.

      Het zijn beide waanzinnige showcases van technologisch kunnen. De F40 was in zijn tijd formidabel en heeft nog steeds een enorme iconische status. De nieuwe Ford GT kun je daar niet mee vergelijken. Eigenlijk is de Ford een veel knappere prestatie, als je kijkt naar de eisen waaraan een moderne auto tegenwoordig moet voldoen.

      Je hebt gelijk @dutchdriftking: beide auto’s zijn enorm geniaal gaaf!

      Login om te reageren
  17. theyoungsaablover zegt

    21 april 2016 om 21:52

    Toch liever de gt, ik vind nogsteeds dat alleen een volvo vierkant mag zijn

    Login om te reageren
  18. shicomm zegt

    23 april 2016 om 12:24

    De ferrari is een terecht icoon , de ford wil dat dolgraag (weer) zijn maar faalt jammerlijk imho omdat de V8 is verwijderd…

    De reboot van de GT ziet er wederom schitterend uit maar waarom moet dat ding nu een ‘groener’ imago krijgen ?
    Nodig is het niet aangezien ford over de hele range van het merk meer dan genoeg modellen heeft die de gemiddelde uitstoot omlaag brengen…

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North