Volkswagen kondigt terugroepactie 3.0 TDI aan

Auteur: , 29 Reacties

In de Verenigde Staten worden de eerste SUV's van Volkswagen en Audi met een 3.0 TDI binnenkort teruggeroepen naar de garage voor een fix.

V6 TDI

Tenminste, als het aan Volkswagen ligt. Toezichthouder CARB heeft dit officieel aangekondigd. Volkswagen was al een tijdje in discussie met CARB over de te nemen maatregelen. CARB had Volkswagen een deadline gesteld om met goede plannen te komen voor het fixen van de dieselmotoren. De Volkswagen SUV’s geleverd met 3.0 TDI V6 tussen 2009 en 2015 worden bij de recall ontdaan van hun “defeat devices”, oftewel de software die de emissietesten herkent en vervolgens de uitstoot manipuleert.

Er zit nog een addertje onder het gras: de recallactie moet nog wel worden goedgekeurd. Zowel CARB als EPA moeten zich nog buigen over de plannen. En dat is niet per definitie een vanzelfsprekendheid. De plannen die Volkswagen had voor de 2.0 TDI werden namelijk afgeschoten.

Volkswagen en Audi laten weten volledig mee te werken met de Amerikaanse autoriteiten om hun 3.0 V6 TDI te laten voldoen aan de gestelde eisen. Of ze hun verloren marktaandeel gaan terugwinnen blijft de vraag.



29 reacties

It giet oan
Ach ja, dit zal ze in Amerika nog wel een jaar of 10 achtervolgen.
@dutchdriftking: tja, ze hebben ook 7 jaar lang de boel opgelicht…
@rufctr01: Wij? De enige reden waarom wij naar de uitstoot cijfers kijken is voor de bijtelling. Eigenlijk hebben wij alleen maar profijt gehad van de sjoemelsoftware want echte consequenties zijn er vooralsnog niet voor ons.
@dutchdriftking: En terecht.
@pomoek: Vraag me af of snorremans sterrenwagens ook minder gaan verkopen, nu het er op lijkt dat die ook teveel uitstoten.
@pomoek: haha laat me niet lachen hoezo terrecht, Amerika het land dat zelf weigert mee te werken aan het kyoto verdrag omdat anders de economie in gevaar komt, Amerika het land wat verantwoordelijk is voor 1/3 van de wereldwijde C02 uitstoot. Groot verbruikers van fossiele brandstoffen met hun dikke motoren etc etc etc etc
Hoezo hypocriet??
@bofkont: Helemaal mee eens. de VS is hypocriet. Net als Nederland. Bungelt onderaan als het gaat om het behalen van milieudoelen. In Europa. We staan ietsje voor de VS wereldwijd. Gewoon schandalig. Maar dat neemt niet weg dat VAG de boel heeft belazerd. En daarvoor een schop in de kl*ten heeft verdiend. Maakt even niet uit wie die schop uitdeelt.
@pomoek: Straf hebben ze absoluut verdiend.
@bofkont: Als je je kont brand moet je op de blaren zitten…En das niet boffen.
@norge Dat ben ik met je eens, maar de VS is wel heel erg willekeurig hierin.
@bofkont: vrieeeend. Ik blijf het verkondigen: ZE HEBBEN DE BOEL OPGELICHT! FRAUDE GEPLEEGD!

Jouw reactie impliceert dat een moordenaar vrij gesproken moet worden (of iig niet vervolgd moet worden) omdat de VS oorlog voert en dus ook mensen vermoorden….

Haha precies, ook dat raakt kant noch wal..

Care of de VS wel of geen hypocrieten zijn, VAG heeft fraude gepleegd en zal hiervoor boeten.
@desalen: absoluut waar, maar toch blijft het een hypocriet zaakje . En idd de VS heeft ook genoeg bloed aan haar handen, onder het mom democratie brengen en het stiekem toch om de olie gaat 😉
Waarom zou het verwijderen van de software als oplossing goedgekeurd worden? Het engie wat dan wordt opgelost, is dat er niet meer gesjoemeld wordt. De uitstoot van die krengen blijft nog steeds veel te hoog.
via iPhone app
@berlinetta: over welke uitstoot heb je het nou? Die van tijdens de testcyclus of in het echt?
@smoothoperator: Ja want die van in het echt blijft hetzelfde (hoog). De software moet aangepast worden zodat de daadwerkelijke uitstoot lager uitvalt. Maar dan is de vraag wat voor gevolg zal dat hebben voor de performance van die auto’s.
@tofas: als ze nou eens de software van de test behouden en de software voor op de weg verwijderen. Klinkt het dan niet een stuk logischer?
@lekbak: Ja maar dan los je toch eigenlijk niets op. De software voor de test is zodanig ingesteld dat het met de omstandigheden die voorkomen bij zo een test een positief resultaat weergeeft dus dat wil zeggen dat er slechts op 2 van de 4 banden, temperatuur, minimale weerstand etc etc. Dus in praktijk haast onmogelijk. Dus de software zal in praktijk geen nut hebben. En al zou je de software wel zo instellen dat de uitstoot even laag is als bij de test dan ben je toch alsnog aan het sjoemelen? Of mis ik iets?. De hele motor moet zoals de 3lt diesel worden aangepast/vervangen.
@tofas: jij mist iets ja. Moet ik nou echt nog vermelden dat ze die dingen eruit schrijven in dat geval? Het leek me zo logisch dat ik het niet eens vermeld heb, blijkbaar heb ik me vergist in het denkvermogen van sommige anderen hier op autoblog.

Hier komt het hoor:
De sjoemelsoftware bestaat uit een stukje herkenning en een stukje schone motor software. Als de auto de test herkent wordt de motor opeens schoon. Dat stukje van die schone motor kan je natuurlijk ook onder alle omstandigheden toepassen. Dus bij elke temperatuur en terwijl alle wielen draaien etc. Dan is de herkenning opeens niet eens meer nodig, wat de motor heeft maar 1 software immers.
Waarom worden de auto’s dan niet permanent op de test modus gezet? Dat lijkt me de enige legale en eerlijke oplossing…
@norge: het lijkt me dat ze dat ook doen. Het stukje test herkenning eruit schrijven en dan alleen nog de schone software die voorheen alleen in de test gedraaid werd behouden. Desnoods met een paar kleine verbeteringen…
@lekbak: Is de oplossing zo simpel? En was het voorheen technisch nog niet mogelijk om dit zo te verwezenlijken? Ik heb er nog mijn twijfels bij.
@berlinetta: technisch is er een hele hoop mogelijk. Het zal alleen niet rendabel zijn.

Of de oplossing werkelijk zo simpel is weet ik natuurlijk ook niet zeker. Maar als de auto in de test zo schoon is, dan lijkt mij dat de auto dat op de weg ook is met die software. Tenminste, de auto zal dan niet meer afwijken van de test dan alle andere auto’s.
Zie Nu.nl;
http://www.nu.nl/economie/4208374/volkswagen-roept-sjoemeldiesels-in-vs-terug.html
Motoren vervangen, zal een leuke cent gaan kosten.
@vorsprungdurchbetrug: volledige motoren vervangen heeft echt helemaal geen zin volgens mij. Dan gooien ze een nieuwe motor er in die voor 90% hetzelfde is. Ipv de hele motor vervangen kan je dan beter de software met eventueel wat goodies van het inspuit traject vervangen.
@lekbak:
Nieuwe verbeterde motoren die wel aan de eisen voldoen natuurlijk.
Anders is het natuurlijk zinloos.

Wel leuk voor de eigenaar, gratis nieuwe blok in je bak, zou ik ook wel willen.
Degelijk artikel! Imho stukken beter dan de pessimistsche, neerbuigende artikelen die ik hier de laatste tijd vaak voorbij zie komen.
De dag die ik wist dat zou komen is eindelijk hier!
als je wordt teruggeroepen wel even olie peilen voordat je vertrekt

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).