• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Het verhaal achter de Porsche 935 “Moby Dick”

Auteur: Author, gepost 21 april 2016 om 22:22 – 24 Reacties

Afbeelding Het verhaal achter de Porsche 935 “Moby Dick”Afbeelding Het verhaal achter de Porsche 935 “Moby Dick”Afbeelding Het verhaal achter de Porsche 935 “Moby Dick”Afbeelding Het verhaal achter de Porsche 935 “Moby Dick”Afbeelding Het verhaal achter de Porsche 935 “Moby Dick”Afbeelding Het verhaal achter de Porsche 935 “Moby Dick”Afbeelding Het verhaal achter de Porsche 935 “Moby Dick”Afbeelding Het verhaal achter de Porsche 935 “Moby Dick”


Aan een auto met zo’n inspirerende bijnaam móet wel een interessant verhaal kleven, toch? Oordeel zelf.

Wie/wat was Moby Dick?

Voor de jongere lezer een klein geschiedenislesje. Moby Dick is de titel van een boek van de hand van Herman Melville. Deze klassieker staat in het teken van een bijzonder humeurige potvis, die de ene na de andere ravage aanrichtte. Kapitein Ahab, wiens been ooit door Moby Dick werd opgevreten, is vastberaden om het beest te vangen. Ik heb het ook niet bedacht.

De Porsche 935/78 in kwestie betreft, zoals je door de schuine streep in het typenummer waarschijnlijk al vermoedde, een doorontwikkeling van de brute 935 en past dan ook absoluut in de categorie van de zo mogelijk nog gekkere 917/30, de sterkste raceauto ooit(!). Het is de allerlaatste versie die Porsche van de 935 bouwde en de auto werd speciaal ontwikkeld voor deelname aan de 24 uren van Le Mans.

Porsche 935/78

Max. 850 pk

Met een vermogen 750 pk (uit een 3.2-liter biturbo zescilinder boxer) bij een gewicht van rond de 1.030 kg, lag het prestatiepotentieel in elk geval in lijn met het vrij bizarre uiterlijk. Overigens haalde de auto het genoemde vermogen bij 1,5 bar aan turbodruk, maar met 1,7 bar was 850 pk mogelijk. Leuk om te vermelden trouwens, is dat de motor in deze 935/78 het eerste 911-blok was met vloeistofgekoelde cilinderkoppen.

In het kader van zo gunstig mogelijke aerodynamica ging Porsche compleet loco wat de koets betreft, inclusief flinke neus en gigantische staart. Snap je ook meteen waar die bijnaam vandaan komt. Overigens haalde de 935/78 doodleuk 366 km/u op Mulsanne Straight, mede dankzij die gestroomlijnde koets die was voorzien van een heerlijke Martini-livery.

Porsche 935/78

Geen groot succes op Le Mans

Helaas gooide de Moby Dick in 1978 te Le Mans geen heel hoge ogen. Motorische issues verpestten het feestje en dus eindigde de 935 in handen van Rolf Stommelen en Manfred Schurti op een 8e plaats in het algemeen klassement. Daarna zou de auto nog een paar keer worden ingezet, om vervolgens een welverdiende rustplek te krijgen in het Porsche-museum.

Trivia

Een paar losse feitjes, om morgen tijdens de VrijMiBo je collega’s compleet mee van hun sokken te blazen:

  • Latere versies van de ‘Moby Dick’ zijn door privéteams gebouwd aan de hand van originele tekeningen.
  • Op het toenmalige circuit van Silverstone was de 935/78 slechts 4(!) tellen langzamer dan de snelste Formule 1-auto tijdens de Grand Prix dat jaar. Achter het stuur van die F1-auto zat trouwens James Hunt.
  • Het turbogat van de 3.2 zescilinder was groot genoeg om een Cayenne in te parkeren.
  • Dankzij mazen in het reglement, kon de Porsche een stuk lager op de veerpoten worden gezet. Dat leverde uiteraard de nodige (extra) aerodynamische voordeeltjes op.
  • Vanwege de layout van het Circuit de la Sarthe, werd het stuur naar de rechterkant verplaatst. Dit had gunstige gevolgen voor zowel de gewichtsverdeling als voor het zicht van de coureur.

Gallery

Nuff said. Proost!

Ook interessant!

  • Porsche LMDh
    Een eerste blik op de gloednieuwe Porsche Le Mans auto
  • Porsche Taycan RWD rijtest video
    Porsche Taycan RWD rijtest video
  • Porsche verkoopt losse stoelen uit de printer
  • Nieuwe officiële onderdelen voor je oudere Porsche

Nieuwste artikelen

  • UPDATE! Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Dit moet wel de debielste optie ooit zijn in een auto
  • Van deze occasion moet je óf braken, óf je wordt er juist heel er blij van
  • De overheid juicht voor vervuilende dieselbusjes
FacebookTweetPinLinkedIn

935, Klassiekers, le-mans, Porsche, Racing

Vorig bericht: « Officieel: Volkswagen moet auto’s terugkopen in de VS
Volgend bericht: Gallery: Oekraïeners maken een W222 van je W221 S-klasse »

Lees Interacties

Reacties

  1. ghost zegt

    21 april 2016 om 22:26

    Waarom is deze rechtsgestuurd?

    Login om te reageren
    • Author zegt

      21 april 2016 om 22:28

      @ghost: Goeie! Ik voeg nog een feitje toe onder trivia :)

      Login om te reageren
    • jaccovdzaag zegt

      21 april 2016 om 22:29

      @ghost: Gokje. Privéteam.

      Login om te reageren
    • porsche928 zegt

      22 april 2016 om 00:00

      @ghost: lees je het stuk wel?

      Login om te reageren
    • fernie zegt

      22 april 2016 om 07:17

      @ghost: le mans gaat rechtsom dus gewicht rechts houden heeft zo zijn voordelen. Overigens is het merendeel van de circuits rechtsom…

      Login om te reageren
  2. guusboum zegt

    21 april 2016 om 22:26

    Een gruwelijk apparaat! Ben benieuwd of(wanneer?) een tuner bedenkt om een moderne versie hiervan te maken. Ietsje zwaarder, maar met meer vermogen? 9ff? RUF? RWB desnoods?

    Login om te reageren
    • italia007 zegt

      21 april 2016 om 22:43

      @guusboum:
      Dit jaar rijdt er in de VLN eentje met in ieder geval een hierop geïnspireerde bodykit. Volgens mij op basis van de 997, dat is ook echt een beest om te zien

      Login om te reageren
      • italia007 zegt

        21 april 2016 om 22:46

        @italia007:
        Hierbij een foto:
        https://m.facebook.com/tvsfotografie/photos/a.936886526410484.1073741966.484088201690321/936888869743583/?type=3&source=43

        Login om te reageren
        • guusboum zegt

          22 april 2016 om 06:43

          @italia007: wauw, gaaf! Van Kremer las ik, benieuwd naar de specs met ‘normale’ gt3 cups.

          Login om te reageren
  3. Tonnie zegt

    21 april 2016 om 22:27

    Moet je die koplampen zien! Denk dat ie daar vooral zijn bijnaam vandaan heeft. Ding kijkt meer opzij dan naar voren.

    Login om te reageren
  4. Shenkie zegt

    21 april 2016 om 22:31

    Heerlijk apparaat! En best moeilijk te rijden in NFS Porsche..

    Login om te reageren
    • toyotafortuner zegt

      21 april 2016 om 22:40

      @Shenkie: NFS Porsche is ook het eerste waar ik aan dacht toen ik dit las. Kon nooit overweg met de 935 in het spel. Echt niet te temmen.

      OT: mooi verhaal. Een bizar apparaat

      Login om te reageren
    • Arnoud zegt

      21 april 2016 om 22:45

      @Shenkie:
      Wat mis ik dat spel! Perfect compromis tussen een echte arcade game en een career game.

      Login om te reageren
  5. Dutchdriftking zegt

    21 april 2016 om 22:37

    Tja, dik blijft hij wel hoor.

    Login om te reageren
  6. danmar zegt

    21 april 2016 om 22:38

    Ik had er vroeger een matchbox van, een babyblauwe. Het ziet er eigenlijk ook wel een beetje als een grote speelgoedauto uit, als een soort karikatuur van een auto. Maar wat een machine.

    Login om te reageren
    • danmar zegt

      21 april 2016 om 22:40

      @danmar: deze dus al kan ik me de stickers niet meer herinneren:
      http://www.planetdiecast.com/hwdphotos/originals/2320/801/1979_935_Matchbox.jpg

      Login om te reageren
  7. desjonnies zegt

    21 april 2016 om 23:08

    Eigenlijk een foute doorontwikkeling van de 935, daarom is dit ook de laatste van dit concept geweest.
    Maar wel de meest gore, vieze, vette doorontwikkeling.
    Soort van Kim Holland in het kwadraat doorontwikkeling !

    Maar gelijk treedt de tegenstrijdigheid op dat Duitsers nooit fouten maken!
    Nie !
    Wir schaffen das !

    Login om te reageren
  8. Barnato zegt

    21 april 2016 om 23:15

    Het verhaal van de 935/78 Moby Dick begint natuurlijk bij 935/76 en dhr Singer en de FIA groep 5 kampioenschap.

    Geweldige interpretatie van de regels door de dhr Singer. De platte neus en louvre wielkasten waren zelf te veel voor Porsche en hadden zelf een andere neus gemaakt dat als het afgekeurd werd ze nog een kans hadden om door keuring te komen.

    1976 gevecht met de legendarische BMW csl. Le mans in hun klasse gewonnen en 4 plaats algemeen.

    Omdat in 78 de regels waren aangepast om bmw en andere constructeurs tegemoet te komen mocht de zijkant open voor de uitlaat. Hier heeft Singer weer gebruik van gemaakt om de auto (nu dus de 935/78) aan de achterkant langer en lager te maken.
    In 1979 gewoon gewonnen door Kremer Porsche zoals al gezegd.
    Zoals Derek Bell zei ze gingen nooit stuk en na de race geen drop olie ergens te vinden in de motorruimte. En als de race begon en je zat in dit ding wist je dat je een goeie kans had op de overwinning.

    Login om te reageren
  9. porsche928 zegt

    22 april 2016 om 00:02

    Geweldige bak, maar welke beun heeft dat frame in elkaar gelast? Zulke naden kan echt niet.

    Login om te reageren
    • davelepeef zegt

      22 april 2016 om 08:29

      @porsche928: gelast alu anno 1978; ze waren vast allang blij dat het kon…

      Login om te reageren
  10. rocky zegt

    22 april 2016 om 07:10

    Daar krijg ik nog altijd een stij… Ehm… Een natte droom van!

    Login om te reageren
  11. mrrallycross zegt

    22 april 2016 om 07:41

    Wat een geweldige machine!

    Login om te reageren
  12. bofkont zegt

    22 april 2016 om 11:12

    Ontzettend gave wagen, in 2014 nog naast gestaan Stuttgart Porsche Museum.
    http://i108.photobucket.com/albums/n29/bofkont_2006/porsche%202014/SAM_0419_zps8c25a603.jpg

    Login om te reageren
  13. bofkont zegt

    22 april 2016 om 11:13

    Deze is van het zelfde soort.

    http://i108.photobucket.com/albums/n29/bofkont_2006/porsche%202014/SAM_0481_zpsb170f127.jpg

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North