Het verhaal achter de Porsche 935 “Moby Dick”

Auteur: , 24 Reacties

Aan een auto met zo'n inspirerende bijnaam móet wel een interessant verhaal kleven, toch? Oordeel zelf.

Wie/wat was Moby Dick?

Voor de jongere lezer een klein geschiedenislesje. Moby Dick is de titel van een boek van de hand van Herman Melville. Deze klassieker staat in het teken van een bijzonder humeurige potvis, die de ene na de andere ravage aanrichtte. Kapitein Ahab, wiens been ooit door Moby Dick werd opgevreten, is vastberaden om het beest te vangen. Ik heb het ook niet bedacht.

De Porsche 935/78 in kwestie betreft, zoals je door de schuine streep in het typenummer waarschijnlijk al vermoedde, een doorontwikkeling van de brute 935 en past dan ook absoluut in de categorie van de zo mogelijk nog gekkere 917/30, de sterkste raceauto ooit(!). Het is de allerlaatste versie die Porsche van de 935 bouwde en de auto werd speciaal ontwikkeld voor deelname aan de 24 uren van Le Mans.

Porsche 935/78

Max. 850 pk

Met een vermogen 750 pk (uit een 3.2-liter biturbo zescilinder boxer) bij een gewicht van rond de 1.030 kg, lag het prestatiepotentieel in elk geval in lijn met het vrij bizarre uiterlijk. Overigens haalde de auto het genoemde vermogen bij 1,5 bar aan turbodruk, maar met 1,7 bar was 850 pk mogelijk. Leuk om te vermelden trouwens, is dat de motor in deze 935/78 het eerste 911-blok was met vloeistofgekoelde cilinderkoppen.

In het kader van zo gunstig mogelijke aerodynamica ging Porsche compleet loco wat de koets betreft, inclusief flinke neus en gigantische staart. Snap je ook meteen waar die bijnaam vandaan komt. Overigens haalde de 935/78 doodleuk 366 km/u op Mulsanne Straight, mede dankzij die gestroomlijnde koets die was voorzien van een heerlijke Martini-livery.

Porsche 935/78

Geen groot succes op Le Mans

Helaas gooide de Moby Dick in 1978 te Le Mans geen heel hoge ogen. Motorische issues verpestten het feestje en dus eindigde de 935 in handen van Rolf Stommelen en Manfred Schurti op een 8e plaats in het algemeen klassement. Daarna zou de auto nog een paar keer worden ingezet, om vervolgens een welverdiende rustplek te krijgen in het Porsche-museum.

Trivia

Een paar losse feitjes, om morgen tijdens de VrijMiBo je collega’s compleet mee van hun sokken te blazen:

  • Latere versies van de ‘Moby Dick’ zijn door privéteams gebouwd aan de hand van originele tekeningen.
  • Op het toenmalige circuit van Silverstone was de 935/78 slechts 4(!) tellen langzamer dan de snelste Formule 1-auto tijdens de Grand Prix dat jaar. Achter het stuur van die F1-auto zat trouwens James Hunt.
  • Het turbogat van de 3.2 zescilinder was groot genoeg om een Cayenne in te parkeren.
  • Dankzij mazen in het reglement, kon de Porsche een stuk lager op de veerpoten worden gezet. Dat leverde uiteraard de nodige (extra) aerodynamische voordeeltjes op.
  • Vanwege de layout van het Circuit de la Sarthe, werd het stuur naar de rechterkant verplaatst. Dit had gunstige gevolgen voor zowel de gewichtsverdeling als voor het zicht van de coureur.

Gallery

Nuff said. Proost!



24 reacties

Waarom is deze rechtsgestuurd?
@ghost: Goeie! Ik voeg nog een feitje toe onder trivia :)
@ghost: Gokje. Privéteam.
@ghost: lees je het stuk wel?
@ghost: le mans gaat rechtsom dus gewicht rechts houden heeft zo zijn voordelen. Overigens is het merendeel van de circuits rechtsom…
Een gruwelijk apparaat! Ben benieuwd of(wanneer?) een tuner bedenkt om een moderne versie hiervan te maken. Ietsje zwaarder, maar met meer vermogen? 9ff? RUF? RWB desnoods?
@guusboum:
Dit jaar rijdt er in de VLN eentje met in ieder geval een hierop geïnspireerde bodykit. Volgens mij op basis van de 997, dat is ook echt een beest om te zien
@italia007:
Hierbij een foto:
https://m.facebook.com/tvsfotografie/photos/a.936886526410484.1073741966.484088201690321/936888869743583/?type=3&source=43
@italia007: wauw, gaaf! Van Kremer las ik, benieuwd naar de specs met ‘normale’ gt3 cups.
Moet je die koplampen zien! Denk dat ie daar vooral zijn bijnaam vandaan heeft. Ding kijkt meer opzij dan naar voren.
Heerlijk apparaat! En best moeilijk te rijden in NFS Porsche..
@Shenkie: NFS Porsche is ook het eerste waar ik aan dacht toen ik dit las. Kon nooit overweg met de 935 in het spel. Echt niet te temmen.

OT: mooi verhaal. Een bizar apparaat
@Shenkie:
Wat mis ik dat spel! Perfect compromis tussen een echte arcade game en een career game.
Tja, dik blijft hij wel hoor.
Ik had er vroeger een matchbox van, een babyblauwe. Het ziet er eigenlijk ook wel een beetje als een grote speelgoedauto uit, als een soort karikatuur van een auto. Maar wat een machine.
@danmar: deze dus al kan ik me de stickers niet meer herinneren:
http://www.planetdiecast.com/hwdphotos/originals/2320/801/1979_935_Matchbox.jpg
Eigenlijk een foute doorontwikkeling van de 935, daarom is dit ook de laatste van dit concept geweest.
Maar wel de meest gore, vieze, vette doorontwikkeling.
Soort van Kim Holland in het kwadraat doorontwikkeling !

Maar gelijk treedt de tegenstrijdigheid op dat Duitsers nooit fouten maken!
Nie !
Wir schaffen das !
Het verhaal van de 935/78 Moby Dick begint natuurlijk bij 935/76 en dhr Singer en de FIA groep 5 kampioenschap.

Geweldige interpretatie van de regels door de dhr Singer. De platte neus en louvre wielkasten waren zelf te veel voor Porsche en hadden zelf een andere neus gemaakt dat als het afgekeurd werd ze nog een kans hadden om door keuring te komen.

1976 gevecht met de legendarische BMW csl. Le mans in hun klasse gewonnen en 4 plaats algemeen.

Omdat in 78 de regels waren aangepast om bmw en andere constructeurs tegemoet te komen mocht de zijkant open voor de uitlaat. Hier heeft Singer weer gebruik van gemaakt om de auto (nu dus de 935/78) aan de achterkant langer en lager te maken.
In 1979 gewoon gewonnen door Kremer Porsche zoals al gezegd.
Zoals Derek Bell zei ze gingen nooit stuk en na de race geen drop olie ergens te vinden in de motorruimte. En als de race begon en je zat in dit ding wist je dat je een goeie kans had op de overwinning.
Geweldige bak, maar welke beun heeft dat frame in elkaar gelast? Zulke naden kan echt niet.
@porsche928: gelast alu anno 1978; ze waren vast allang blij dat het kon…
Daar krijg ik nog altijd een stij… Ehm… Een natte droom van!
Wat een geweldige machine!
Ontzettend gave wagen, in 2014 nog naast gestaan Stuttgart Porsche Museum.
http://i108.photobucket.com/albums/n29/bofkont_2006/porsche%202014/SAM_0419_zps8c25a603.jpg

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).