OH YEAH! Top Gear gaat hypercartrio testen op een circuit

Auteur: , 73 Reacties

Gentlemen, place your bets! Dit gaat een episch avontuur worden.

Hypercartrio

Zoals bekend is het geen sinecure om de drie fabrikanten van het hypercartrio zo ver te krijgen om hun fiat te geven aan een vergelijkende test die voor eens en altijd antwoord geeft op de vraag welke nou het snelste is. De Italianen doen uiteraard het moeilijkst over hun LaFerrari, McLaren leek ook niet al te happig op een dergelijke exercitie en eigenlijk alleen Porsche voorzag weinig problemen.

Hoe het ze gelukt is weten we niet, maar als we Top Gears executive producer Andy Wilman mogen geloven gaat er een speciale aflevering komen waarin de drie head-to-head gaan uitmaken wie de daddy in hypercarland is (Koenigsegg en andere merken even niet meegerekend).

Dat die test gaat plaatsvinden op een circuit is een zekerheid, welk circuit dat is helaas nog niet. De kans lijkt in elk geval klein dat het eigen baantje in Dunsfold de plaats van handeling gaat worden, waarschijnlijk wordt uitgeweken naar een circuit als Monza, Imola of Paul Ricard. Tegen beter weten in hopen we natuurlijk op de Nürburgring, maar van eerdergenoemde omlopen worden we ook blij.

De special hoeven we niet meer in het huidige seizoen (22) te verwachten en zal in plaats daarvan later dit jaar als een op zichzelf staande uitzending op de buis komen. Wat denken jullie, gaat de LaFerrari (op papier het snelst) voor goud, wordt het toch de McLaren P1 of komt de Porsche 918 Spyder (het zwaarst en het minst krachtig) verrassend uit de hoek? En welk circuit zou perfect zijn voor een dergelijke showdown?

Foto: screenshot uit de bazige ophaalvideo van Paul Bailey

Met dank aan Vincent voor de tip!



73 reacties

Rudsskog natuurlijk..
Heb er zin!!!!!!!!
Ik zet in op de Porsche. Degene die er het minst moeilijk over doet moet maar winnen ook…
Tss, zet je zo’n moderne supercar neer en dan ga je als een stel kinderen erover doen.
@mercedesclk350: Helemaal mee eens, die zou moeten winnen, maar wie er wint hangt toch echt heel veel van de omstandigheden af. Is het droog, welk circuit is het.. een van de redenen dat Ferrari en McLAren moeilijk doen is dat het Top Gear circuitje voordelen zou bieden aan de Porsche.
@dracae: inderdaad. Op een kletsnat Dunsfold rijdt de 918 een P1 of LF helemaal zoek.
@dracae: wat je zegt in je laatste zin is niet waar. De McLaren is ontwikkeld op de TG track, waardoor de P1 juist een voordeel zou moeten hebben. Des te raarder dat McLaren deze test niet zo zag zitten..
@aventadorrr: Ik denk dat juist omdat ze daar getest hebben ze weten welke auto daar het beste tot haar recht komt.
Ik denk dat de P1 ‘m net aan wint, hoewel het geen garanties biedt, was de mp4-12c ook sneller dan z’n concurrenten en is de 650s dat ook. Dat klinische van de Mclaren waarbij snelheid en weggedrag voor gaan, gaan ‘m denk ik de winst bezorgen. Misschien dat de Porsche met z’n vierwiel aandrijving en besturing kan verrassen.
Chris Harris heeft jaren geleden al een heel stuk op jalopnik geschreven over hoe een heel team bij Ferrari een nieuwe auto prept voordat deze naar de press toe gaat. Hij mocht hierdoor trouwens jaren lang officieel geen ferrari’s reviewen. http://jalopnik.com/5760248/how-ferrari-spins
De auto waar je over leest in het blaadje of op het youtube kanaal is niet de auto die je bij de dealer meekrijgt mocht je die kunnen betalen. En het gaat hierbij dan zeker niet over kleine verschillen, afijn lees het stuk zelf maar. Gezien de verschillende verhalen op het net is dit sindsdien zeker niet minder geworden. Alleen daarom al hoop ik dat er een een klant auto wordt gebruikt voor de test en ik hoop dat de porche of de mclaren wint. Die laferrari is nog eens honds lelijk ook maar goed dat is mijn mening.
@jaimeeus: en sorry maar dit was geen reply op Jaimeeus verhaal, waar ik het verder volledig mee eens ben. :)
@SDM: natuurlijk, het wereldvermaarde merk Porche……
@jaimeeus:
Nou nee. De 458 en Speciale hebben gemiddeld net iets snellere tijden gemeten over diverse circuits die ze (458/458 Speciale en 12c /650S) gemeenschappelijk hebben aangedaan. Zie o.a. Fastestlaps. Of een direct vergelijk met klantenauto’s (!)zoals hier:
http://4.static.img-dpreview.com/files/p/E~forums/55388730/6d4301afa41c4543b0e0aed2f34384e5

En dat ondanks iets mindere specs op papier. De LaFerrari heeft iets betere papieren dan de P1…
Zonder twijfel wint de Ferrari. Omdat Porsche niet moeilijk doet zal het dus geen korte baan met veel haakse bochten worden, daar waar de Porsche voordeel heeft.
@baasbas: Ferrari verliest sowieso, anders durfde ze de wagen wel mee te geven
@dutchdriftking: Ferrari doet maximaal moeilijk. Dus het wordt een baan die Ferrari goed uitkomt. Dus Ferrari wint.
@baasbas: dat is een heel reëele gedachte gang. Ferrari heeft nu wel daarmee inderdaad een goede troef in handen. Dat is waarschijnlijk de reden waarom ze bij McLaren wat huiverig zijn.
Ascari is een mooie track!! LaFerrari for the win!!!
@volvaudi:
Dan kies je wel het verkeerde baantje, als je wilt dat Laffe Arie wint is Paul Ricard een logischer keuze.
Het baantje van Klaas is zwaar in het voordeel van de 918.
Denk de Porsche, heb meer vertrouwen in de ontwikkeling daar dan in de andere twee. Ferrari is echt Italiaans en is meer schreeuwen. De P1 zal denk ik als tweede eindigen.
Afhankelijk van het citcuit denk ik dat de P1 het snelste is. Banen als Monza, Spa, Imola, Hockenheim, Mugello en Silverstone zal de P1 het snelste zijn. Op de korte of de meer complexere banen (Nurburgring Nordschleife, Dunsfold, Tsukuba) zal de 918 het snelst zijn.

Qua acceleratie zal de 918 op de korte stukken het snelst zijn, de P1 daarboven. Boven de 300 zal de Ferrari het meeste presteren.

Ik zou voor de 918 gaan, dan de P1 en als nummer laatst de Ferrari.
Koenigsegg One:1 is waarschijnlijk het snelst. Maar helaas genegeerd door Top Gear.
http://gfycat.com/ExhaustedFatIndianrockpython#.gif
@AutomotiveDesigner: http://gfycat.com/ExhaustedFatIndianrockpython#?format=gif
Herkansing
@AutomotiveDesigner: Geneve wordt weer smullen als vanouds voor mij kan het al niet meer stuk. De prachtige McLaren P1 GTR, de zeer fraaie AM Vulcan, LaFerrari FXX en als de Koenigsegg Regera een prachtige auto wordt is het het feest voor mij helemaal compleet.

-Het wordt eens tijd dat Koenigsgg met een ander design komt, de Agera is in de basis gewoon een facelift van de CCX en het design is gewoon verouderd naar mijn mening. Regera kan voor een een nieuwe frisse wind zorgen en belangrijker nog nieuwe klanten.

-De Pagani Huayra is qua design ook een doorontwikkeling van de Zonda in principe en ook niet heel drastisch anders. Maar het design van de Zonda staat als een huis en is om van te smullen vind ik dan (Pagani Zonda Cinque Roadster of de Zonda-R als voorbeeld). Dat heeft ook zo zijn effect op de verkopen, een v/d belangrijkste redenen waarom Pagani’s als warme broodjes gaan.
Bij Koenigsegg heb ik soms het gevoel dat meneer Christian zich teveel wil bewijzen en voortdurend in de spotlights wil staan door bijvoorbeeld de Agera (R) te meten de Veyron Er worden snelheden opgegeven die alleen theoretisch zijn, terwijl Horacio Pagani gewoon zijn werk doet en minder gekke leuzen roept en zich bewust is van het feit dat hij opereert in een andere klasse dan een P1, LaFerrari of Veyron.
Vol gescripte grapjes. Topgear is een beetje over de top gegaan met de jaren.
@luxaeterna: absoluut gescripte grapjes, maar dat is altijd zo geweest. Script Editor Richard Porter (@Sniff Patrol) maakt de meeste grappen (hij heeft al sinds jaar en dag een fantastische column in Evo Magazine, als je die geregeld leest snap je waar de humor van Top Gear vandaan komt).

Kijk maar eens naar een paar oide afleveringen: al die grappen zijn vaak al bedacht. Maar door de chemie tussen die drie blijft het leuk.

En wat dacht je van alle races “Jeremy in a supercar” en Richard en James met het OV: ja, vaak weet Jeremy in de supercar (Aston DB9, Ferrari 612, SLR, GT500) te winnen. Maar ligt niet echt aan de auto: met de Range Rover en/of Discovery camerawagens kon hij ook prima rijden.

Maar laten we blij zijn dat het programma nog steeds bestaat. Ik kijk het met veel plezier. En het allerbeste: vrouwlief en de familie kijkt graag mee. Probeer dat maar eens met MotorTrend, Fifth Gear of Chris Harris on Cars: dat zijn ze na 10 seconden al helemaal zat.
Het interesseert mij niet wie de test wint, dat er überhaupt een test komt maakt ons allemaal winners!
@yipikaye: daar ben ik het helemaal mee eens ik kan ze toch niet kopen en die paar tiende op een circuit merk ik toch niet maar die drie samen zien rijden tegen elkaar is gwn smullen ongeacht wie er wint
Ik denk dat de Fewwawi gewoon wint. Ik ben benieuwd of de Porker met zijn slimme 4WD de natuurwetten kan breken en in de buurt kan komen.

Als baan stel ik voor het voormalige grand prix circuit in het pitoreske Lierop hier een paar kilometer verderop. Als die crossbrommers er overheen komen moet dat met deze auto’s toch ook kunnen.
TopGear is niet bepaald vrij van chauvinisme, dus ‘British engineering’ zal wel moeten winnen. McLaren dus.
@donvincenzo: Bekijk de Topgear Magazine van vorige maand zou ik zeggen, deze 3 worden tegenover elkaar gezet en uitgebreid getest. Lees zelf wie er wint.
benieuwd of we nu een naamswijziging gaan krijgen naar jennifer clarkson!
Porsche is sowieso de baas! Het enige merk wat niet moeilijk doet.

Beter zijn het klantauto’s trouwens, want Mclaren en Ferrari vertrouw ik niet met hun testwagens, en in hoeverre die vergelijkbaar zijn met de verkochte wagens.
@reactief: McLaren deed ook niet moeilijk. Ferrari zoals altijd. McLaren wilde dat er alleen klantenautos gebruikt zouden worden. Wat ik niet meer dan terecht vind. Want McLaren weet dat ze Ferrari niet kunnen vertrouwen.
Maakt mij eigenlijk niet uit welke van de 3 sneller, er is er maar een die er met kop en schouder uisteekt (voor mij ) en dat is de McLaren P1.
De P1 is snel zat en belangrijker bloedmooi.
Trouwens; het duurde lang voor Ferrari z’n fiat gaf? Goed gevonden.
Fuck yeah! Ik zet mijn geld op de LaFerrari als winnaar, daarna de P1 en last but not least de 918.
1. P1
2. LaFerrari
3. 918.

Wel afhankelijk van het circuit uiteraard.
Ik hoop dat porsche wint vanwege de houding…

Die andere 2 boeit me niet zoveel, stel kleine kinderen daar..
@87sandyd:
Ik hoop eigenlijk dat Mclaren wint, al is het maar om die arrogantie van die andere 2 te doen verstommen..
@tupperware: in dit geval kan je porsche niet beschuldigen van arrogantie. Ik vind eigenlijk porsche nooit echt arrogant. De mensen die erin rijden is echter een ander verhaal…
@87sandyd: Hij doelt op Richard en James.
Ferrari levert de wagen pas op het allerlaatste moment om zo nog even de weersomstandigheden af te wachten en een speciaal setje banden te monteren..
@sbas: Hier kan je zien hoe belangrijk het setje banden is op de McLaren:

https://www.youtube.com/watch?v=IiyyO7vrdiI
Ja shit, of de een sneller is dan de andere is volledig afhankelijk van het circuit. Ik zou ze graag op dunsfold zien, dat circuit is echt niet simpel voor auto en bestuurder, daarbij is het trio dan ook te vergelijken met de andere wagens ‘on the board’.
Porsche is sws t snelste
Eerst maakte het me vrij weinig uit. Maar naar aanleiding van die aflevering met het gezeur van mclaren en ferrari hoop ik dat de porshe t snelst is en dat de mclaren en ferrari exact dezelfde tijd hebben.

En jeremy clarckson voortaan jennifer heet
Een Duits/ Engels/ Italiaanse strijd kan maar op 1 plek beslecht worden, BELGIË! Ik denk dat Spa-Francorchamps een zeer geschikt circuit hiervoor is.
Op Autocar zie je de test tussen de P1 en de Porsche…Porsche is het snelst tot ca. 200 km/h, want 4wd. Daarna is de Porsche kansloos tegen de P1. Op een circuit zal de Porsche dus winnaar worden, gevolgd door de agiele P1 en de Ferrari als laatste eruit komen. De Ferrari is overigens maar matigjes sneller dan de normale Veyron op de kilometersprint…verwacht dus het minst van de Ferrari.
@Megakix:
Als de sprint zo relevant zou zijn voor een rondje circuit…. (hint: bochten en remmen belangrijker).
Overigens, op de gemeten sprint heeft de LaFerrari vooralsnog de benchmark gezet bij deze drie auto’s met 9.6s voor de kwartmijl @ 251km/u vs 9.8 @ 243km/u voor de P1. Dat is als zo’n 3 wagenlengtes verschil bij de streep. De 918 deed het in 10 seconden rond @ 232km/u.
Wat valt er te winnen dan?

Ik begrijp dit nooit zo goed, de snelste, de beste, de zuinigste, de meeste bagage ruimte, welke kan de grootste aanhanger trekken, met welke heb je het snelst verkering met een blondine ?

Mensen die één van deze drie kopen zullen jou één ding laten zien, ongeacht merk, kleur of type : Zij hebben meer dan jij en willen dat weten ook !

Ooit zat ik in de wereld van de Superjachten en de figuren die ze bezitten, voor een bedrijf dat Superjachten verhuurd.
Er was een Griekse Kapitein die alles al had meegemaakt en de zeven wereld zeeën had bevaren, je maakte die man niets wijs.
Hij was Kapitein op zo’n Superjacht voor het makkelijke leventje en de poen, meer niet.

En hij wist me een waarheid te vertellen over de rijken en hun speeltjes : De enige reden dat ze zoiets kopen als een Superjacht of zo’n auto is de foto in hun portefeuille die ze anderen kunnen laten zien op recepties en feestjes.

Oh, you have a Ferrari F 40, well what a coincidence, I just got my LaFerrari delivered last week, here’s a picture of me and my son in Maranello”……..

Weinig tot zeer weinig van dit soort voertuigen wordt gebruikt als dagelijks vervoersmiddel, simpelweg omdat er niet mee te leven valt.

Wat dat aangaat mag je meer respect hebben voor bijvoorbeeld General Motors, die een bruikbare Zafira weet neer te zetten voor een alleszinds schappelijke prijs.
@desjonnies: How are things at het maagdenhuis?
@lekkaah:
Na zijn bezoek was er geen maagd meer te vinden….
Zouden ze de drie fabrikanten (lees: Ferrari en McLaren, want Porsche deed niet moeilijk) zover hebben gekregen of heeft die Arabier waar ze het in de uitzending over hadden toestemming gegeven?
Het maakt niet uit wie er als eerste eindigt; de Porsche is in mijn ogen al de winnaar. Shame on you, McLaren en Ferrari.
Sneu gedrag van vooral Ferrari. Maar ach, wij klootjesvolk die niet verder komen dan een televisieprogramma om dit prachtige geweld te ervaren zijn toch geen doelgroep. Dus waarom zou Ferrari de moeite nemen? Het maakt mij geen reet uit wie er wint, maar mijn sympathie gaat uit naar de Duitsers.

En oh ja: doe maar op Zandvoort. Of de ring A10.
Tja op de TG test track is de Porsche in het voordeel. Het zal sneller bij de eerste bocht zijn dan Ferrari of Mclaren, de Porsche zal wel langzamer zijn in de bochten maar maakt dit weer goed door zijn acceleratie uit de bochten. Verder zullen de Mclaren en Ferrari tijd verliezen in de Hammerhead, die ze goed moeten maken op weg naar de ene laatste bocht, waar ze veel hogere snelheden bereiken en later kunnen remmen. Dan heeft de porsche nog steeds voordeel van zn 4wd. Dit is mijn verwachting als alle drie de hypercars op het circuit verschijnen
Some say Porsche will win, other say porsche will humilate Ferrari and Mclaren. All we know he’s called the stig
Ik denk dat de baankeuze veel invloed zal hebben in de uitkomst
De meest eerlijke test track ?

De Peripherique rond Parijs

De M25 rond Londen.

Of de Berliner ring, ook een leuke, maar dan weten we al wie er gaat winnen !

Dr F. !
@desjonnies:
Nu je toch over Berlijn begint, misschien is Avus een leuk idee…?
Ik durf het niet te zeggen. Ik vind ze alledrie erg mooi!
De P1 is absoluut m’n favoriet. Het design, het geluid, de techniek.. prachtig!! De andere twee zijn ook geweldig natuurlijk.
Wel heel erg jammer dat Topgear dit nou wel weer kan regelen.. Waarschijnlijk als enige. Geef de drie wagens aan Chris Harris en laat hem een vergelijkende test doen op een mooi circuit.. DAT IS PAS GENIETEN!! Topgear is echt niets vergeleken met zijn videos. Mooie beelden maar altijd weer maar een echte test is het nooit.
Jammer dat koenigsegg niet meedoet met hun nieuwe model.
Zandvoort… Leuke baan, niet te kort niet te lange rechte stukken en zowel snelle als langzame bochten. En onbekend dus nauwelijks van te voren je auto op aan te passen
Een gele kaart voor Ferrari en McLaren!

Hun getwijfel, geweiger en voorwaarden laten zien dat ze niet het vertrouwen in hun eigen product hebben dat Porsche wel heeft!

Kijk eens naar al de auto’s die al geweest zijn bij Top Gear, dat circuit is ook niet bepaald gemaakt voor zwaardere , meer vermogende auto’s maar vele waren er wel.
Zal ik maar eens even een voorspelling doen: De test zal bestaan uit meerdere onderdelen en op een of andere magische manier is de P1 even ‘goed’ als een van de anderen, waardoor Jeremy toch géén Jennifer wordt.
Heel erg vet, hoop niet dat ze er te veel problemen mee gaan krijgen met McLaren en ferrari. Ik hoop dat de p1 wint!
zandvoort zou een mooie zijn, volgens mij is tg trouwens wel zo’n beetje overal geweest, dan wel voor een special, dan wel op een circuit de nieuwe huppeldepup te testen, behalve in nederland. het tg circuit zou zoiezo niet eerlijk zijn aangezien de mclaren daar zo’n beetje is gebouwt. en nog een reactie op mensen die het hebben over die arabier, er zijn er best een hoop die ze allemaal hebben want tja, je bent daar een arm stukkie karton als je niet minstens 30 exoten in je garage heb… ik hoop dat de porche wint, mclaren 2e en mister kibbel a la ferrari… mclaren deed alleen maar lastig omdat ferrari een speciale versie (lees: waarschijnlijk) wil sturen. oja, en ik hoop dat eerst de mannen een ronde zetten en dan pas de stig. of dat koeningsegg leuk doet en hun speeltje ook ineens het circuit op rijd… (dat laatste was compleet tegen beter weten in) in ieder geval, dat wordt veel kijk plezier (hoop ik)
Zou toch wat zijn als de Porsche sneller is dan de McLaren. Jennifer, Jennifer, Jennifer!
Ik zeg brands hatch, veel recht en veel bocht, banden zullen een grote rol spelen maar ook zeker de afstelling van de auto’s
@amgc63: +! voor Brands Hatch, prachtige track. Na Laguna Seca mijn favoriet. Laat ze daar maar eens overheen jakkeren, wie er wint maakt me dan niet meer uit.
Lees Topgear magazine voor de uitslag, alle 3 zijn ze de beste ligt eraan in welke omstandigheden je ze test en waar natuurlijk.
-In slechtweer heeft de Porsche 918 het meeste voordeel.
-De 918 heeft de mooiste interieur en is het mooiste afgewerkt en is het meest bescheiden, een echte pure Porsche.
-De McLaren P1 is de meest futuristische van het stel en is denk ik ook de snelste.
-Afhankelijk van de kleur is de P1 een schoonheid.
-Heerlijke atmosferische v12 in de LaFerrari en de auto met de meeste Formule 1 beleving alleen dan voor de straat.
-Prachtige kleine sportstuur in de LaFerrari.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).