• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

‘Stellantis brengt legendarische V8 terug tot leven’

Auteur: RubenPriest, gepost 25 maart 2025 om 08:43 – 7 Reacties

'Stellantis brengt legendarische V8 terug tot leven'

De wereld was nog niet klaar om afscheid te nemen van de Hemi V8.

Van het ene uiterste naar het andere. Terwijl de elektrische Maserati’s voor geen meter verkopen, grijpt Stellantis naar de verboden pil: het terugbrengen van een slurpende V8. Jazeker. Volgens Mopar Insiders is Stellantis van plan om de 5.7-, 6.4- en supercharged 6.2-liter Hemi V8 weer in productie te nemen. Goed idee!

Stellantis grijpt in, V8 terug op het menu?

De ronkende V8 loopt straks weer van de band in de Dundee Engine fabriek in Detroit. Het is een interessante beslissing. Even leek het erop dat Stellantis een ‘Europese’ aanpak zou hebben met Dodge. Eerst de V8 uitfaseren, overstappen op zescilinders en uiteindelijk volledig elektrisch. Nou, daar komen ze nu op terug.

Volgens insiders zou de schuld liggen bij voormalig Stellantis-baas Carlos Tavares. Nu hij het veld heeft geruimd staat de deur weer open voor oude glorie. De beslissing past ook bij de huidige Amerikaanse regering. Trump moet niets hebben van strengere emissieregels en ook zijn de subsidies voor EV’s teruggeschroefd.

Autofabrikanten krijgen meer vrijheid, een mooi moment om de V8 weer terug te brengen. Want Amerikanen zijn nog helemaal niet klaar met de achtpitter. De productie van de 5.7-liter grote Hemi V8 zou in augustus hervat worden, aldus de geruchten.

Opmerkelijk is het wel. De auto-industrie komt massaal terug op eerdere plannen om alles maar elektrisch te maken. Niet zo gek, want de markt laat duidelijk zien hier (nog) niet klaar voor te zijn. Het zou daarom een prima beslissing zijn om de V8 weer aan te bieden voor Dodge.

De nieuwste modellen van Dodge, zoals de 1500 en de Charger, hebben momenteel geen achtcilinder in het gamma. En sinds de aankondiging van een elektrische Charger heeft het merk veel geplaag moeten verduren op sociale media. Want ja, een elektrische musclecar is net zo vreemd als het klinkt.

Mochten de geruchten kloppen dan betekent het dat Amerikanen straks hun exemplaren met de 3.0L Hurricane motor kunnen inruilen op een Hemi V8. Zoals het heurt.

Ook interessant!

  • DS SM Tribute
    DS brengt de legendarische SM terug
  • Niemand wil de laatste Dodge Challenger of Charger met een V8
  • Dodge Viper komt na vijftien jaar in de lucht weer terug op aarde
  • Elektrische Charger Daytona heeft toch een dikke V8 sound!
    Elektrische Charger Daytona heeft toch een dikke V8 sound!

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Heerlijke Lancia Delta restomod in goed gezelschap
  • Waarom Lando Norris geen straf kreeg bij het inhalen van Tsunoda
  • LANDO NORRIS IS DE F1 WERELDKAMPIOEN VAN 2025
  • De enige Bugatti EB110 op Nederlands kenteken is gespot!
FacebookTweetPinLinkedIn

Dodge, Stellantis, V8

Vorig bericht: « Tesla-verkoop halveert in Europa
Volgend bericht: Binnenkijken in Noordwijkse villa vol speelgoed »

Lees Interacties

Reacties

  1. ericc zegt

    25 maart 2025 om 09:07

    De V6 van de MC20 kunnen ze toch in veel sportieve modellen gebruiken!!!

    Login om te reageren
  2. GJZ zegt

    25 maart 2025 om 09:28

    De Busso V6 ook weer in productie, Neptunno V6 voorzien van een normale downpipes, Lancia maakt de Kimera producten toegankelijk voor iedereen en Stellantis is gered.
    Zo moeilijk is het dus niet😉

    Login om te reageren
  3. petroldrinker zegt

    25 maart 2025 om 09:35

    En terecht dat ze die terugbrengen, je moet aanbieden wat de klant wilt, en niet wat jij wilt dat de klant zou moeten kopen…

    Login om te reageren
  4. Jantje_555 zegt

    25 maart 2025 om 10:46

    het is goed dat de fabrikanten opnieuw luisteren naar wat de klant wil en niet de overheden. Al ligt dat in de EU wel anders. Hier gaat men in het kleine EU binnen 10 jaar naar enkel nog nieuwe EV’s terwijl het in de rest van de wereld nog V8 en andere zijn.

    Login om te reageren
  5. Dutchdriftking zegt

    25 maart 2025 om 15:26

    Het heeft vast niets te maken met het Trump beleid….

    Login om te reageren
  6. O plaat zegt

    25 maart 2025 om 16:54

    Too little, too late. Ik denkt niet dat voldoende is om ram/chrysler/dodge te redden. Of ze moeten hun nieuwe charger schrappen en vervangen door een wagen zonder EV troep.

    Login om te reageren
  7. marh zegt

    26 maart 2025 om 17:38

    De CEO die verantwoordelijk was voor het fiasco van het verwijderen van de lekkere V8 is er dan ook uitgemieterd, wat een sukkel.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North