• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Tesla draait uit het niets haar beste kwartaal ooit: dit is de reden

Auteur: Bas Leesberg, gepost 3 oktober 2025 om 07:50 – 15 Reacties

Is Tesla terug?

Aan het begin van iedere maand zitten we met smart te wachten op de nieuwe verkoopcijfers. Welke merken doen het goed en wie moeten we door het slijk halen? De afgelopen maanden waren we genoodzaakt om Tesla in de tweede categorie te scharen. Is die tijd nu voorbij?

Ondanks het uitblijven van een écht betaalbaar model en een goed functionerende Cybercab gingen de Tesla-verkopen door het dak in het derde kwartaal van 2025. Wat heet: Tesla draaide zowaar het beste kwartaal uit haar bestaansgeschiedenis. En dat heeft een goede, simpele reden.

Tesla-verkopen in het beste kwartaal ooit

De autofabrikant leverde wereldwijd 497.099 voertuigen af in Q3. Daarmee stegen de verkopen met maar liefst 29,4 procent ten opzichte van het tweede kwartaal van dit jaar. Kijken we naar vorig jaar, dan zien we dat de Tesla-verkopen met 7,4 procent groeiden ten opzichte van het derde kwartaal van 2024.

Dit heeft de Model Y Performance wel en de Model 3 Performance niet

Logischerwijs zijn het vooral de Model 3 en Model Y die voor de verkopen zorgen. Tesla verkocht in het beste kwartaal ooit 481.166 stuks van de twee massamodellen. De Model S, Model X en Cybertruck blijven ondermaats presteren: van 22.915 exemplaren in het derde kwartaal van 2024 naar 15.933 stuks dit jaar.

Waar komen al die Tesla-verkopen ineens vandaan?

Kun je je nog herinneren dat we hier in Nederland ineens een gigantische groei in de verkoop van bedrijfsbusjes hadden richting het einde van 2024? Zoiets heeft er zich de afgelopen maand ook afgespeeld in de Verenigde Staten, maar dan met Tesla’s.

Sinds 2008 deelt de Amerikaanse overheid subsidie uit aan mensen die een PHEV of EV kopen. De subsidie kan oplopen tot $ 7.500. Da’s een flinke slok op de EV-borrel. En toen kwam Trump. In zijn arsenaal aan beloften stond het verdwijnen van het ”EV-mandaat”. Oftewel, die voordeeltjes voor geëlektrificeerde auto’s, die gaan we terugdraaien. Zo hoeven fabrikanten geen boetes te betalen voor het niet naleven van de verbruiksvoorschriften en kwam er ook een stop op de EV-subsidie.

Amerikanen hadden tot 30 september 2025 de tijd om een elektrische of plug-in hybride auto te bestellen om nog snel gebruik te kunnen maken van de subsidieregeling. Kennelijk hebben veel Amerikanen dat gedaan waardoor de verkoop er een enorme boost kreeg.

De Tesla-verkopen in Europa en Nederland

Hoe anders was dat op ons continent. In augustus 2025 gingen de verkopen ten opzichte van een jaar eerder met 22,5 procent omlaag. De grootste dalers waren Denemarken (-42%), Frankrijk (-47%) en Zweden (-84%).

Hier in Nederland ziet het er, ondanks een goede septembermaand, ook niet rooskleurig uit voor Tesla. De Model Y werd in september dan wel het bestverkochte nieuwe model, maar het merk verkocht toch bijna de helft minder auto’s dan vorig jaar. Er kwamen 10.109 nieuwe Tesla’s naar Nederland in het derde kwartaal tegenover 19.981 in Q3 van 2024.

Oftewel: nee, het lek is zeker nog niet boven bij Tesla. De verkoopboom komt door externe factoren, maar na het wegvallen van de Amerikaanse subsidieregeling zal de verkoop als een kaartenhuis in elkaar zakken in het thuisland. Hoog tijd dus voor een nieuwe verkooptopper.

Ook interessant!

  • Tesla Model Y uitvoeringen
    Nieuwe Tesla Model Y nu al goedkoper
  • Heet! De nieuwe Tesla Model Y is hier
    Heet! De nieuwe Tesla Model Y is hier
  • Nieuwe Tesla Model Y is geen daverend succes
  • Nederlandse prijs nieuwe Tesla Model Y bekend
    Nederlandse prijs nieuwe Tesla Model Y bekend

Nieuwste artikelen

  • Hoeveel zakelijke youngtimers zijn er eigenlijk?
  • Duurste Nissan van Marktplaats kan er maar eentje zijn
  • WTF: Invalidenplek rondom auto geverfd, parkeerder krijgt toch boete
  • Autoblog-lezer bezoekt prachtige verzameling
FacebookTweetPinLinkedIn

autoverkoop, Elektrisch, Tesla, verkoop, verkoopcijfers

Vorig bericht: « Doe eens gek, koop eens een paarse BMW X5
Volgend bericht: Oh yes: legendarische sportauto krijgt tweede leven (met de juiste V8!) »

Lees Interacties

Reacties

  1. thomcarspotter zegt

    3 oktober 2025 om 08:13

    Doe maar een titel😆

    Login om te reageren
  2. cdlop01 zegt

    3 oktober 2025 om 08:14

    Vind dat er inmiddels ook veel meer alternatieven zijn voor een Tesla. Uitstekende EV’S van de Chinezen maar ook Renault, Peugeot, Vag, Mercedes, Bmw, zelfs Toyota komt met EV’S begin 26. Er is gewoon veel meer keuze die er imo ook veel beter uitzien. Tesla doet veel te weinig aan vernieuwing, dat gaat ze opbreken.

    Login om te reageren
    • Roel zegt

      3 oktober 2025 om 10:53

      In het belangrijkste segment (betaalbare SUVs) heeft Tesla juist bijzonder weinig goede concurrentie. De Chinezen worden steeds duurder en bieden twijfelachtige service opties, vooral buiten de Randstad. De Duitsers zijn een stuk duurder of lopen achter op de range. De Koreanen hebben vaak een smaakgevoelig ontwerp en onhandige software. De Fransen missen een hoop luxe opties en doen het met achterhaalde aandrijflijnen.
      Ik zou puur vanwege Musk ook niet snel voor een Tesla gaan, maar in het segment van de Model Y is er eigenlijk niks verkrijgbaar dat vergelijkbaar presteert.

      Login om te reageren
      • Richmond zegt

        3 oktober 2025 om 11:15

        Je merkt niks van Musk als je in de zit.

        Login om te reageren
  3. Design_Driven zegt

    3 oktober 2025 om 08:34

    Dat wordt gezellig dan het volgende kwartaal.

    Er mist een s in de titel….Tesla draait uit het nietS…

    Login om te reageren
    • BisheLowke zegt

      3 oktober 2025 om 08:36

      Jemig wat slecht haha

      Login om te reageren
      • Robert zegt

        3 oktober 2025 om 08:46

        Want?

        On topic: Tesla begint steeds meer last te krijgen van de wet van de remmende voorsprong, Natuurlijk zijn zij als EV bouwer in veel markten nog mede afhankelijk van subsidieregelingen om hun auto’s verkocht te krijgen, maar de onder de streep is de Model S te verouderd, de Cybertruck te onpraktisch, de Model X te duur, en worden de Model 3 en Y links en rechts voorbij gestoven door de door Musk zo beschimpte Chinezen, en zelfs door menig Europese autofabrikant.

        Login om te reageren
        • mashell zegt

          3 oktober 2025 om 09:18

          Iedereen die een Tesla wilde on de VS heeft er nu één gekocht. Dus inzakkende verkopen in het volgende kwartaal zijn uiterst waarschijnlijk, met dalende beurskoersen tot gevolg.

          Login om te reageren
  4. R82 zegt

    3 oktober 2025 om 09:35

    Ik ben er ook voor gaan kijken, voor een model Y. Het is een prima auto, alleen het is in mijn ogen toch een net niet auto. Het is een stuk beter geworden. 4 jaar geleden heb ik er ook in gereden, maar toen was de afwerking, en de gebruikte materialen echt slecht. Nu is het echt veel beter. Maar als ik dan in mijn Volvo V60 stap, dan is die toch echt qua afwerking en kwaliteit een stuk beter. De Tesla is toch meer van het niveau XC40 moet ik zeggen, een beetje het niveau van een KIA, niet slecht zeker niet, maar over het algemeen net niet, naar mijn mening.

    Ook als ik op forums lees over lak problemen, zelfs bij de laatste versies. En de adaptive die procentueel toch veel meer fouten maakt als bijvoorbeeld Volvo / VAG / BMW / Mercedes.

    Ik heb ook in de ID7 gereden en ja hij mist misschien een paar technische snufjes, heeft natuurlijk niet het prettige laadnetwerk van Tesla, net iets minder range, maar het interieur en de kwaliteit, de stoelen, zitpositie is toch echt wel van een ander niveau, en waar de ID7 eerst te hoog gepositioneerd was qua prijs, hebben ze dit nu ruimschoots goed gemaakt. Dus waar vroeger de tesla een voor de hand liggende keuze was, is dat nu niet meer zo.

    Login om te reageren
    • ty5550 zegt

      3 oktober 2025 om 09:45

      Je bent te kritisch voor je ID7. De wltp wijkt best wel af bij Tesla. De ID7 doet het in realiteit beter qua werkelijk haalbare range dan de id7, en laadt ook sneller (10-80%) dan de Y juniper.
      https://ev-database.org/side-by-side?i=3104,3120,3260&h=1fb9c33fa1dc779dcba0e32b8c0a22cfeb65b670f4675b07504183406bc51e38

      Login om te reageren
      • R82 zegt

        3 oktober 2025 om 10:47

        Bedankt voor de link. Dat klopt inderdaad, echter ga ik voor de Non S, dus die heeft een iets kleinere accu, maar dan nog zie ik inderdaad dat ze zich bijna niets ontlopen.

        https://ev-database.org/side-by-side?i=3120,3256&h=a277ca82a7f0517098b217fca15aac88ad44f55da8d86ee8e2d1ccf74dc5e4ba

        Login om te reageren
  5. Joris24 zegt

    3 oktober 2025 om 09:52

    Ik gooi de knuppel even in het hoenderhok, maar hoe je het ook wendt of keert, sommige mensen voorspellen elk kwartaal weer meer malaise bij tesla en feit blijft dat ze zowel op de beurs als in de grotemensenwereld blijven bestaan. En dat niet alleen, ook enorm waardevol gevonden blijven worden – het aandeel staat praktisch op een all-time high. Kun je vanalles van vinden, maar de markt vindt het bedrijf toch enorm veel waard vinden.

    Tesla heeft net even genoeg trucjes om te blijven presteren (niet per se waar ze zelf altijd invloed op hebben). Of dat nou de handel in uitstootrechten, een net verstrijkende subsidiedeadline ergens ter wereld of een nieuw model is. Ze schroeven de productie in duitsland ook weer op en ik denk dat ze net als de chinezen de markt gewoon willen overspoelen met lage-margewagens. Wet van de grote getallen, waar andere fabrikanten juist concentreren op hogere-margewagens.

    Je ziet toch dat tesla-rijders relatief trouw blijven aan hun merk, dat blijkt ook uit diverse onderzoeken. En nee, je anekdotisch bewijs is daar statistisch gezien niet relevant in. Het zal mij benieuwen waar ze staan over een jaar maar tot nu toe blijven ze toch staande in deze competitieve en veranderende markt.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      3 oktober 2025 om 12:19

      Rationeel gezien zou een merk waarvan het publieke gezicht ook het gezicht van onethisch handelen en open extreem rechtse sympathieën is, waarvan de zelfrijdende auto’s brokken piloten zijn, waarvan de product portfolio ofwel belabberde kwaliteit is, ofwel verouderd en altijd spuuglelijk is, wat geen winst makers in de optie lijsten heeft, inderdaad helemaal niets waard moeten zijn. Dus waar zit dan de waarde van Tesla? Duidelijk niet in de auto’s. Toen de beurskoers explodeerde heeft Tesla brilliant geïnvesteerd in het snellader netwerk. Ze hebben het grootste best werkende meest concurrerende snellader netwerk. Daar zit de echte waarde van het merk. Hoe meer elektrisch rijden de norm wordt, hoe meer Tesla waard wordt. Zelfs als ze ophouden met auto’s of autonoom rijden. Zij zijn de nieuwe Shell.

      Login om te reageren
      • Appie64 zegt

        3 oktober 2025 om 13:56

        Nou, waarde van Tesla zit zeker oook wel in de Auto’s en productielijnen, dan wel niet in de nieuwe productie techniek ‘Unboxed Manufacturing Process’ die stilletjes geïmplementeerd wordt, https://youtu.be/NjedGF65DYo?si=4G0x418gvx4WtVpa

        Zijn de concurentie (en vooral de duitse) dadelijjk mijlenver vooruit…..

        Login om te reageren
  6. pushnoi zegt

    4 oktober 2025 om 11:50

    Wishful thinking qua Tesla bashing. Als ik me niet vergis was 1 van de doelstellingen van Musk dat hij wilde zorgen dat de geijkte bedrijven zich op EVs ging richten. Dat is volgens mij behoorlijk gelukt. Ondertussen doen ze het nog steeds goed, leggen ze de lat nog steeds het hoogst voor anderen. Geven bedrijven als Xiaomi toe dat ze volledig geïnspireerd zijn door de techniek van de nieuwe Y en zijn ze qua efficiëntie nog steeds gewoon het beste.

    Geheugen van mensen is nogal selectief heb ik het idee.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North