Occasion-battle van de dag: GT86 versus BRZ

Auteur: , 33 Reacties

De Toyo is een jaar jonger, heeft marginaal minder gereden én is ruim vier ruggen goedkoper. Makkelijke keus dus, of is er een twist?

Uiteraard is er een twist! Immers heeft het niet zoveel zin om de BRZ en GT86 naast elkaar te zetten, daar Toyota en Subaru de auto samen ontwikkelden en geen moeite deden dat te verdoezelen. De twee sportieve Japanners zijn op details na krek eender. Onlangs ging @casperh een blokje om met een gebruikte GT86 (aankoopadvies) om eens te kijken wat er na een paar jaar over is van alle fun die de auto te bieden heeft. Spoiler alert: nu er iets van die belachelijke hoge BPM is afgeschreven, is zo’n kekke coupé best een goede keuze. Genoeg reden dus om nog maar eens Autotrack aan te vuren en een paar exemplaren nader te bekijken.

Hoek 1: Toyota GT86, 2013, zwart, automaat, 86.093 km, 23.900 Euro.
Deze GT86 is op het oog een beetje saai, met zijn zwarte lak, standaard velgen en…automaat…Maar kijk je beter naar de advertentie dan zie je dat ‘ie best wel een mooie spec heeft met veel luxe. Navi, xenon, leder/alcantara, een sportuitlaat, verwarmde voorstoelen, het zit er allemaal op. De standaardvelgen maken de kans ook een stuk groter dat er tevens de standaardbanden onder zitten, wat volgens @casperh een goed ding is. Dit rubber heeft namelijk niet zoveel grip, waardoor de atmosferische vierpitter het iets makkelijker heeft om de kont een stapje opzij te laten zetten. De auto staat bij een Toyota-dealer en volgens de advertentie zitten de boekjes erbij.

Hoek 2: Subaru BRZ, 2012, blauw, automaat, 90.500 km, 27.995 Euro.
Ja, je dacht natuurlijk dat we naast de automatische GT86 een handgeschakelde BRZ zouden zetten, maar zo simpel is het niet. Ook dit is een automaat. Tevens is deze BRZ eveneens behoorlijk luxe uitgevoerd met leder/alcantara bekleding, xenons en stoelverwarming. Net als de Toyota staat ‘ie bij een merkdealer. Het kleurtje (WRC-blauw) is alvast een stukje lekkerder dan dat van de Toyo, maar ook daar gaat het eigenlijk niet om: deze Subie is namelijk getsjoeneerd.

De auto heeft een Sprintex Supercharger Systeem en RVS uitlaat. Het vermogen is daarmee opgekrikt naar zo’n 300 pk. Het onderstel en de remmen zijn op dit hogere potentieel afgestemd. Deze BRZ heeft Bilstein schokbrekers, Eibach veren, een setje BBS pornojetsers en remmen van de WRX. Volgens de verkoper zijn alle aanpassingen aan de auto netjes gedocumenteerd. Uiterlijke aanpassingen zijn er ook, maar zo te zien is er geen onherstelbare schade aangericht op dit vlak.

Dus, standaard kopen, of extra betalen voor meer oompf? Kies Moahhhh!



33 reacties

Meer oompf graag :)
Een handgeschakelde versnellingsbak graag
@metalmike: inderdaad. Een hele tijd geleden ben ik uitgenodigd om voor de 24u of een VLN race van de Nürburgring in een ‘corso’ mee te rijden over de Ring. Dat is een soort karavaan met sponsors vooraf net zoals bij de Tour de France. Ze hebben mij toen een GT86 met automaat mee gegeven. Wat een rukbak is dat zeg, allemachtig.
@stephane8200: langzame automaat?
@e550: ja, met koppelomvormer ook nog als ik me niet vergis dus geen dual clutch-achtig ding zoals tegenwoordig meer gebruikt wordt. Past niet bij dit type auto, vind ik.
De BRZ. Zonder twijfel.
De Soeb, qua looks en spec handsdown, maar dit soort auto’s moet een handbak hebben imho.

Maar wat ziet dat interieur er ‘90s uit. De uur/minuut knopjes en display komen rechtstreeks uit de Mazda 323 uit 91? Het knoertharde plastic? Ik snap dat het in deze auto hier helemaal niet om te doen is, maar het mag toch wel een béétje van dit millennium zijn toch?
@bischero: Op de foto voelt het dashboard niet slecht aan…
@pallas: ik moest lachen 😉
De subaru
mooie jappeklapper eronder en bent weer de tokkie van de straat. foute bakken
@jensonb: van t weekend weer lekker bezig geweest in de voortuin? #allesvoordeburen
@shogun: hi nee, groentetuintje moest ff want het was tijd om de piepers erin te doen
Blijven mooie wagens on te zien, jammer dat het interieur al wat ‘oudbollig’ overkomt.
Handbak is een must bij deze auto, een automaat verprutst alles bij een dergelijke relatief langzame auto. De automaat is toch al geen topper in deze auto.
Kan van beide niet echt enthousiast worden. Ik kan de vinger niet helemaal op de zere plek leggen, maar ze missen gewoon iets…

Iets wat een een Honda CRX van de tweede generatie, de Mazda RX-8 en de Nissan 350/370Z bijvoorbeeld wel hebben… Ik denk dat swag nog het beste woord is voor dat ‘iets’…
@moveyourmind: ja…Ik denk het ook.
@moveyourmind: ze missen beide een handbak
90k gelopen en dan nog 4k duurder. Dan ging ik toch liever met die GT86 aan de slag. De eerste 4k heb je al verdiend. Kun je al aardig wat mods voor halen. En die motor is ook nog een stuk frisser.
@E34M5Touring: 4k verdiend? Niemand die jou 4k geeft hoor
@shadowbroker: op netflix
@e34m5touring:
Je kunt ook zes mille minder voor die Subaru bieden, het ergste wat je kan overkomen is dat ze je slaan !
@desjonnies: Ja maar dan zit je nog met een flink verschil in km’s. Vind de Soeb er wel leuk uitzien enz. Maar het prijsverschil icm met de km stand maakt ie niet goed met enkel die upgrades. Dan toch liever die originele en het prijsverschil besteden aan upgrades.
Geen van beide. Een 86 of BRZ kopen betekent dat je concessies maakt op bruikbaarheid voor een rasechte sportwagen. Luxe opties en een automaat erin hangen neigt naar een GT ervan willen maken. Als je voor een GT shopt zijn er veel betere opties.
Voor mij is dit het altijd nét niet geweest, zeker voor het geld wat je er in NL voor neer moet leggen. Voor een 2e handsje zou ik een beetje doorsparen en n leuke 335i coupe kopen.
@towi1989: Ik denk dat je de charme van deze auto niet begrijpt. Ik kies deze auto zelf boven de genoemde BMW.
Hey die Sub is van een bekende van me geweest, kenteken kwam me al erg bekend voor. Prachtauto:)
Mijn GT86 na 4,5 jaar weggedaan. Reed met 7k aan mods (nog steeds atmo) enorm lekker, en was zelfs dan een erg goedkope auto als je vergelijkt wat ‘rijplezier’ elders mag kosten. Wel manueel uiteraard…
@jaapiyo @casperh
Leuke stuk over de auto’s!
Als jullie willen testrijden in de zwarte Toyota GT86, van harte welkom! Zet hem graag voor jullie klaar!
Dit zijn momenteel een van de puurste rijdersauto’s die te koop zijn, ik snap echt niet waarom je deze met automaat koopt. Al helemaal niet als het geen “sportieve” automaat is. Totaal onbegrijpelijk.
@fanboy: omdat alleen ouderen van dagen tegenwoordig nog geld over hebben voor nieuwe auto’s. En die geven voorkeur aan een automaat.
Geen van beide heeft een rukpukkel. Volgende…
Allebei automaat, next…!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).