• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Occasion-battle van de dag: GT86 versus BRZ

Auteur: jaapiyo, gepost 22 april 2018 om 19:00 – 33 Reacties

GT86-BRZ
De Toyo is een jaar jonger, heeft marginaal minder gereden én is ruim vier ruggen goedkoper. Makkelijke keus dus, of is er een twist?

Uiteraard is er een twist! Immers heeft het niet zoveel zin om de BRZ en GT86 naast elkaar te zetten, daar Toyota en Subaru de auto samen ontwikkelden en geen moeite deden dat te verdoezelen. De twee sportieve Japanners zijn op details na krek eender. Onlangs ging @casperh een blokje om met een gebruikte GT86 (aankoopadvies) om eens te kijken wat er na een paar jaar over is van alle fun die de auto te bieden heeft. Spoiler alert: nu er iets van die belachelijke hoge BPM is afgeschreven, is zo’n kekke coupé best een goede keuze. Genoeg reden dus om nog maar eens Autotrack aan te vuren en een paar exemplaren nader te bekijken.

Hoek 1: Toyota GT86, 2013, zwart, automaat, 86.093 km, 23.900 Euro.
Deze GT86 is op het oog een beetje saai, met zijn zwarte lak, standaard velgen en…automaat…Maar kijk je beter naar de advertentie dan zie je dat ‘ie best wel een mooie spec heeft met veel luxe. Navi, xenon, leder/alcantara, een sportuitlaat, verwarmde voorstoelen, het zit er allemaal op. De standaardvelgen maken de kans ook een stuk groter dat er tevens de standaardbanden onder zitten, wat volgens @casperh een goed ding is. Dit rubber heeft namelijk niet zoveel grip, waardoor de atmosferische vierpitter het iets makkelijker heeft om de kont een stapje opzij te laten zetten. De auto staat bij een Toyota-dealer en volgens de advertentie zitten de boekjes erbij.

Hoek 2: Subaru BRZ, 2012, blauw, automaat, 90.500 km, 27.995 Euro.
Ja, je dacht natuurlijk dat we naast de automatische GT86 een handgeschakelde BRZ zouden zetten, maar zo simpel is het niet. Ook dit is een automaat. Tevens is deze BRZ eveneens behoorlijk luxe uitgevoerd met leder/alcantara bekleding, xenons en stoelverwarming. Net als de Toyota staat ‘ie bij een merkdealer. Het kleurtje (WRC-blauw) is alvast een stukje lekkerder dan dat van de Toyo, maar ook daar gaat het eigenlijk niet om: deze Subie is namelijk getsjoeneerd.

De auto heeft een Sprintex Supercharger Systeem en RVS uitlaat. Het vermogen is daarmee opgekrikt naar zo’n 300 pk. Het onderstel en de remmen zijn op dit hogere potentieel afgestemd. Deze BRZ heeft Bilstein schokbrekers, Eibach veren, een setje BBS pornojetsers en remmen van de WRX. Volgens de verkoper zijn alle aanpassingen aan de auto netjes gedocumenteerd. Uiterlijke aanpassingen zijn er ook, maar zo te zien is er geen onherstelbare schade aangericht op dit vlak.

Dus, standaard kopen, of extra betalen voor meer oompf? Kies Moahhhh!

Ook interessant!

  • 'Toyota GR86 wordt geen Subaru BRZ-kloon'
  • Subaru en Toyota onthullen binnenkort samen sportief model
  • Yaris
    Dit is de duurste Toyota Yaris van Marktplaats
  • Is deze offroad occasion de leukste cabrio ooit?

Nieuwste artikelen

  • Video: Automobilist doet Dukes of Hazzard op rotonde
  • Jonge automobilisten zijn een stel angsthazen op de weg
  • Lotus Eletre PHEV krijgt een teleurstellende motor
  • Je betaalt wegenbelasting, maar waarvoor eigenlijk
FacebookTweetPinLinkedIn

autotrack, blauw, brz, Coupe, gt86, occasion, Subaru, Toyota, tuning, Vergelijkingen, zwart

Vorig bericht: « Safety First: Formule 1 versus Formule E versus IndyCar
Volgend bericht: Volkswagens Pikes Peak-racer is sneller dan een F1 auto »

Lees Interacties

Reacties

  1. harryb zegt

    22 april 2018 om 19:03

    Meer oompf graag :)

    Login om te reageren
  2. metalmike zegt

    22 april 2018 om 19:12

    Een handgeschakelde versnellingsbak graag

    Login om te reageren
    • stephane8200 zegt

      22 april 2018 om 22:45

      @metalmike: inderdaad. Een hele tijd geleden ben ik uitgenodigd om voor de 24u of een VLN race van de Nürburgring in een ‘corso’ mee te rijden over de Ring. Dat is een soort karavaan met sponsors vooraf net zoals bij de Tour de France. Ze hebben mij toen een GT86 met automaat mee gegeven. Wat een rukbak is dat zeg, allemachtig.

      Login om te reageren
      • E550 zegt

        23 april 2018 om 07:30

        @stephane8200: langzame automaat?

        Login om te reageren
        • stephane8200 zegt

          23 april 2018 om 07:56

          @e550: ja, met koppelomvormer ook nog als ik me niet vergis dus geen dual clutch-achtig ding zoals tegenwoordig meer gebruikt wordt. Past niet bij dit type auto, vind ik.

          Login om te reageren
  3. Robert zegt

    22 april 2018 om 19:12

    De BRZ. Zonder twijfel.

    Login om te reageren
  4. bischero zegt

    22 april 2018 om 19:20

    De Soeb, qua looks en spec handsdown, maar dit soort auto’s moet een handbak hebben imho.

    Maar wat ziet dat interieur er ‘90s uit. De uur/minuut knopjes en display komen rechtstreeks uit de Mazda 323 uit 91? Het knoertharde plastic? Ik snap dat het in deze auto hier helemaal niet om te doen is, maar het mag toch wel een béétje van dit millennium zijn toch?

    Login om te reageren
    • Pallas zegt

      22 april 2018 om 19:43

      @bischero: Op de foto voelt het dashboard niet slecht aan…

      Login om te reageren
      • bischero zegt

        22 april 2018 om 20:07

        @pallas: ik moest lachen ?

        Login om te reageren
  5. MaartenD zegt

    22 april 2018 om 19:24

    De subaru

    Login om te reageren
  6. jensonb zegt

    22 april 2018 om 19:35

    mooie jappeklapper eronder en bent weer de tokkie van de straat. foute bakken

    Login om te reageren
    • shogun zegt

      23 april 2018 om 09:35

      @jensonb: van t weekend weer lekker bezig geweest in de voortuin? #allesvoordeburen

      Login om te reageren
      • jensonb zegt

        23 april 2018 om 11:23

        @shogun: hi nee, groentetuintje moest ff want het was tijd om de piepers erin te doen

        Login om te reageren
  7. aalt zegt

    22 april 2018 om 19:36

    Blijven mooie wagens on te zien, jammer dat het interieur al wat ‘oudbollig’ overkomt.

    Login om te reageren
  8. Rudy zegt

    22 april 2018 om 19:44

    Handbak is een must bij deze auto, een automaat verprutst alles bij een dergelijke relatief langzame auto. De automaat is toch al geen topper in deze auto.

    Login om te reageren
  9. moveyourmind zegt

    22 april 2018 om 19:47

    Kan van beide niet echt enthousiast worden. Ik kan de vinger niet helemaal op de zere plek leggen, maar ze missen gewoon iets…

    Iets wat een een Honda CRX van de tweede generatie, de Mazda RX-8 en de Nissan 350/370Z bijvoorbeeld wel hebben… Ik denk dat swag nog het beste woord is voor dat ‘iets’…

    Login om te reageren
    • jaapiyo zegt

      22 april 2018 om 19:58

      @moveyourmind: ja…Ik denk het ook.

      Login om te reageren
    • kilum zegt

      22 april 2018 om 23:19

      @moveyourmind: ze missen beide een handbak

      Login om te reageren
  10. E34M5Touring zegt

    22 april 2018 om 20:07

    90k gelopen en dan nog 4k duurder. Dan ging ik toch liever met die GT86 aan de slag. De eerste 4k heb je al verdiend. Kun je al aardig wat mods voor halen. En die motor is ook nog een stuk frisser.

    Login om te reageren
    • shadowbroker zegt

      22 april 2018 om 20:13

      @E34M5Touring: 4k verdiend? Niemand die jou 4k geeft hoor

      Login om te reageren
      • 991gt3rs zegt

        22 april 2018 om 21:11

        @shadowbroker: op netflix

        Login om te reageren
    • desjonnies zegt

      22 april 2018 om 20:48

      @e34m5touring:
      Je kunt ook zes mille minder voor die Subaru bieden, het ergste wat je kan overkomen is dat ze je slaan !

      Login om te reageren
      • E34M5Touring zegt

        22 april 2018 om 21:52

        @desjonnies: Ja maar dan zit je nog met een flink verschil in km’s. Vind de Soeb er wel leuk uitzien enz. Maar het prijsverschil icm met de km stand maakt ie niet goed met enkel die upgrades. Dan toch liever die originele en het prijsverschil besteden aan upgrades.

        Login om te reageren
  11. Loek zegt

    22 april 2018 om 21:28

    Geen van beide. Een 86 of BRZ kopen betekent dat je concessies maakt op bruikbaarheid voor een rasechte sportwagen. Luxe opties en een automaat erin hangen neigt naar een GT ervan willen maken. Als je voor een GT shopt zijn er veel betere opties.

    Login om te reageren
  12. towi1989 zegt

    22 april 2018 om 21:30

    Voor mij is dit het altijd nét niet geweest, zeker voor het geld wat je er in NL voor neer moet leggen. Voor een 2e handsje zou ik een beetje doorsparen en n leuke 335i coupe kopen.

    Login om te reageren
    • tge1 zegt

      22 april 2018 om 22:32

      @towi1989: Ik denk dat je de charme van deze auto niet begrijpt. Ik kies deze auto zelf boven de genoemde BMW.

      Login om te reageren
  13. tttijn zegt

    23 april 2018 om 09:12

    Hey die Sub is van een bekende van me geweest, kenteken kwam me al erg bekend voor. Prachtauto:)

    Login om te reageren
  14. Onehp zegt

    23 april 2018 om 09:23

    Mijn GT86 na 4,5 jaar weggedaan. Reed met 7k aan mods (nog steeds atmo) enorm lekker, en was zelfs dan een erg goedkope auto als je vergelijkt wat ‘rijplezier’ elders mag kosten. Wel manueel uiteraard…

    Login om te reageren
  15. geluk91 zegt

    23 april 2018 om 09:36

    @jaapiyo @casperh
    Leuke stuk over de auto’s!
    Als jullie willen testrijden in de zwarte Toyota GT86, van harte welkom! Zet hem graag voor jullie klaar!

    Login om te reageren
  16. fanboy zegt

    23 april 2018 om 10:39

    Dit zijn momenteel een van de puurste rijdersauto’s die te koop zijn, ik snap echt niet waarom je deze met automaat koopt. Al helemaal niet als het geen “sportieve” automaat is. Totaal onbegrijpelijk.

    Login om te reageren
    • peug206 zegt

      24 april 2018 om 12:48

      @fanboy: omdat alleen ouderen van dagen tegenwoordig nog geld over hebben voor nieuwe auto’s. En die geven voorkeur aan een automaat.

      Login om te reageren
  17. cossiekiller zegt

    23 april 2018 om 10:55

    Geen van beide heeft een rukpukkel. Volgende…

    Login om te reageren
  18. ikleesookoverautos zegt

    23 april 2018 om 18:36

    Allebei automaat, next…!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North