• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Volkswagens Pikes Peak-racer is sneller dan een F1 auto

Auteur: willeme, gepost 22 april 2018 om 19:58 – 18 Reacties

Volkswagen I.D. R Pikes Peak


Dit is dus een bloedsnel carbon monster…

Volkswagen. Auto voor het volk. Bereikbaar en betaalbaar, zou je kunnen samenvatten. Nu heeft het merk er nogal een handje van om modellen op de markt te brengen die niet echt voldoen aan dat vooroordeel. Denk aan auto’s als de Phaeton W12 en Touareg V10 TDI, megalomane bevestigingen van een aan overschatting grenzende ambitie. Onlangs heeft Volkswagen wederom een auto aangekondigd die niet helemaal voldoet aan het prototype ‘Volkswagen’, de I.D. R Pikes Peak. We hadden al over de auto geschreven naar aanleiding van een paar schetsen, maar nu is de auto officieel onthuld.

Volkswagen I.D. R Pikes Peak

Zoals de naam doet vermoeden is de I.D. R Pikes Peak het topmodel van de Volkswagen I.D.-familie. Zie het een als de i-lijn van BMW, maar dan geheel elektrisch en minder exotisch qua materiaalgebruik. Althans, dat geldt voor de straatauto’s, deze racer is The Real Deal. De I.D. R Pikes Peak is een pure racewagen met een elektromotor, die goed is voor maar liefst 680 pk en 650 Nm aan koppel. Dat zijn an sich al indrukwekkende cijfers, maar dat worden het helemaal als je het gewicht in ogenschouw neemt: 1.100 kg. Mede daardoor sprint de I.D. R Pikes Peak in 2,25 seconden naar de 100 km/u. Volgens Volkswagen sneller dan een Formule 1 auto.

Volkswagen I.D. R Pikes Peak

Nu wil het vaker voorkomen dat een merk met een supercar of raceauto concept komt en het daar vervolgens bij laat. De I.D. R Pikes Peak heeft daadwerkelijk een doel, namelijk meedoen aan de Pikes Peak Hill Climb in Colorado. Niet alleen meedoen, maar ook daadwerkelijk het record verbeteren. Voor de goede orde, het record van elektrische auto’s staat op dit moment op 8:57.1. Voor de goede context, het absolute record staat op naam van Sebastian Loeb (8:13.9).

Voordat de I.D. R Pikes Peak in actie komt in Amerika, worden vandaag de eerste proefrondjes gedraagt op Alès in Frankrijk. Dat moet wel, want op Pikes Peak kan immers niet getest worden. Achter het stuur moet de coureur Romain Dumas (als de Amerikanen zijn achternaam maar goed uitspreken) het verschil gaan maken. Dumas kan bogen op een indrukwekkend palmares: zo won hij al drie keer de Pikes Peak heuvelklim en twee maal de 24 uur van Le Mans. Op 24 juni 2018 moet het gaan gebeuren.

Ook interessant!

  • Video: Volkswagen ID Buzz voor het eerst rijdend gespot
    Video: Volkswagen ID Buzz voor het eerst rijdend gespot
  • Volkswagen start met testen autonome ID.BUZZ
  • Volkswagen heeft bekendgemaakt wanneer de ID.5 komt
  • Volkswagen ID.3 vs. Golf I: tijdreizen met auto's

Nieuwste artikelen

  • Goed nieuws: EV’s zijn net zo dodelijk als benzineauto’s – hybrides zijn veel gevaarlijker
  • Lolbroek rijdt expres te hard langs politie en vraagt agenten om geinige flitsfoto
  • Volkswagen heeft goed nieuws voor de Polo met verbrandingsmotor!
  • Premium sedans verkopen voor geen meter in Europa, op deze EV na
FacebookTweetPinLinkedIn

Elektrisch, id, ID-R, pikes-peak, Racing, romain-dumas, Volkswagen

Vorig bericht: « Occasion-battle van de dag: GT86 versus BRZ
Volgend bericht: Honda’s nieuwe Hot Hatch is erg smakelijk »

Lees Interacties

Reacties

  1. n0zem zegt

    22 april 2018 om 20:12

    Indrukwekkend ding. Mits het heel blijft zal dit zeker kans maken! Ik zie alleen nog niet precies in wat dit voor het merk volkswagen betekent.

    Login om te reageren
    • 2wheeler zegt

      22 april 2018 om 20:20

      @n0zem: prestigeproject om hun elektrische lijn wat meer cachet en sex te geven. Denk ik.

      Login om te reageren
      • willeme zegt

        22 april 2018 om 20:22

        @2wheeler: Precies dat ;-)

        Login om te reageren
    • bitd zegt

      22 april 2018 om 20:40

      @n0zem: imo: om aan te geven dat ze klaar zijn voor een elektrische revolutie mocht die actueel worden.

      Login om te reageren
  2. moveyourmind zegt

    22 april 2018 om 20:27

    Doen ze wel slim.

    Dit is gewoon een eersteklas imagebuilder op meerdere fronten. Ze laten zien dat ze serieus met electrische aandrijving bezig zijn en wat ze daarmee kunnen. En het nieuwe label komt gelijk goed onder de aandacht.

    Login om te reageren
  3. nofxke zegt

    22 april 2018 om 20:31

    Weinig koppel voor een elektrische motor van 600+ pk…

    Login om te reageren
    • shadowbroker zegt

      22 april 2018 om 23:09

      @nofxke: Anders heb je toch alleen maar wielspin

      Login om te reageren
  4. rijnounsdoor zegt

    22 april 2018 om 20:35

    Mooi apparaat! Als ze hier een stationversie van maken, ben ik verkocht!

    Login om te reageren
    • vroaaar zegt

      22 april 2018 om 22:07

      @rijnounsdoor: haha, maar er zit toch al een bagagerek achterop?

      Login om te reageren
  5. aarsgewei zegt

    22 april 2018 om 20:38

    Op welke manier sneller dan een f1 auto? Minder vermogen, heel stuk zwaarder en de aero zal vast ook niet beter zijn. Sneller stuk wellicht?

    Login om te reageren
    • vtechlover zegt

      22 april 2018 om 20:57

      @aarsgewei: staat in de tekst..

      Login om te reageren
      • fmgarcia zegt

        22 april 2018 om 21:04

        @vtechlover: @aarsgewei. is ook onzin. Misschien wel tot 150km/u ofzo en een flink pak downforce ook! De Pikes peak zal sneller zijn dan een F1, maar in een Canta ben je sneller door een stad. Je kan altijd van alles gaan vergelijken, maar Porsche heeft juist een punt gemaakt laatst op Spa. Die Coronel bij zo’n ziggo programma gaf daar zo’n domme uitleg, maar ze laten juist eens zien wat restricties doen met prestaties. Deze VW heeft die beperking niet. Kortom, zonder regels zal een f1 ook sneller de Pikes peak op rollen denk ik.

        Login om te reageren
    • JanJansen zegt

      22 april 2018 om 21:07

      @aarsgewei: waarom zou de aero minder goed zijn dan een F1? Ze worden door dezelfde mensen ontworpen, maar dan zonder alle beperkende regels die in de F1 gelden.
      Hier een interview met Sebastián Lamour, hoofd aërodynamica van Sauber, over het ontwerp van de Pikes Peak Enviate Hypercar:
      https://youtu.be/BGEnmAefUFI

      Login om te reageren
    • torsen zegt

      23 april 2018 om 00:00

      @aarsgewei: Op alle manieren. Veel meer downforce. Keiveel meer power.
      0 – 100 in 0.9 seconde de helft van het gewicht van een F1.
      Staat allemaal in het artikel

      Login om te reageren
      • JanJansen zegt

        23 april 2018 om 06:59

        @torsen: deze is toch duidelijk het dubbele gewicht van een F1

        Login om te reageren
        • torsen zegt

          23 april 2018 om 10:26

          @janjansen: Goed gelezen! Als @aarsgewei dat nou ook nog even doet.

          Login om te reageren
  6. rob5nismo zegt

    22 april 2018 om 20:59

    Idd een vervelende achternaam over de grote plas hahaha

    Login om te reageren
  7. thierryvth zegt

    23 april 2018 om 13:02

    Dat is niet zo ingewikkeld meer, Toyota WEC pole op Francochamps was dit jaar sneller dan de pole van Hamilton in 2017

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North