• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Olie verversen bij deze auto is extreem omslachtig

Auteur: ikschrijfookoverautos, gepost 4 januari 2019 om 14:14 – 54 Reacties

Olie verversen bij deze auto is extreem omslachtig


Dit is gewoon waardeloos.

Het overgrote deel van de auto-eigenaren zal zelf hun auto niet repareren en onderhouden. Toch zijn er bepaalde kleine handelingen die iedereen moet kunnen om zijn auto netjes op de been te houden, zoals het bijvullen van de koelvloeistof, de lucht in de banden op het juiste niveau houden en bijvoorbeeld olie peilen of zelfs verversen. Bij de meeste auto’s is laatstgenoemde actie niet per se bijster gecompliceerd, maar dit geldt zeker niet voor de nieuwe Ford Ranger. Bij die auto is het werkelijk waar een drama.

Uit een onderhoudsgids die door The Truth About Cars is opgedoken, blijkt dat de nieuwe Ford Ranger absoluut geen simpele ui is om te pellen. Zij die van plan zijn de olie te verversen van deze kleine pick-up, komen voor een machtige taak te staan. Dit heeft grotendeels te maken met de 2,3-liter EcoBoost die we in de auto vinden. Het oliefilter van de krachtbron zit namelijk op een andere plek dan gebruikelijk en in de Ranger zorgt dit ervoor dat hij bijzonder lastig is om bij in de buurt te komen. Het is praktisch onmogelijk om de olie te verversen zonder ruimte te maken. Sterker: het is onmogelijk, tenzij je er eventjes de tijd voor neemt.

Olie verversen bij deze auto is extreem omslachtig

Uit het document is gebleken dat men, om de olie te kunnen verversen, allereerst het linker voorwiel moet verwijderen. Daarna kan er een toegangspaneel worden verwijderd, als er negen pinnen uit worden getrokken. Vervolgens kan het filter, dat aan de linkerkant van de viercilinder is geplaatst, er met gereedschap af worden gehaald. Dit is nog niet alles, want voordat het filter daadwerkelijk van de motor kan worden geschroefd, dient men eerst de stuurbekrachtigingsmodule (die daar teveel ruimte inneemt) te ontkoppelen. Deze module zit weer met vier bouten vast. Nadat dit alles is gedaan, kan men eindelijk de olie verversen.

Voor wie denkt dat dit enkel een probleem zal vormen voor roodgenekte hillbilly’s in de Verenigde Staten hebben we slecht nieuws: de auto komt ook in Europa op de markt. De enkeling die van plan was de Ranger aan te schaffen, hebben we bij deze dus extra twijfels bezorgd. Excuses.

Ook interessant!

  • Ford F-100 Eluminator
    Dit is eigenlijk een Ford Mustang Mach-E
  • Deze Ford Ranger Raptor kun je herkennen uit een film
  • Video: dit superluxe accessoire heeft jouw auto niet
  • Ford Bronco DR V8: gelimiteerde auto die jij kunt kopen
    Ford Bronco DR V8: gelimiteerde auto die jij kunt kopen

Nieuwste artikelen

  • Max Verstappen gaat echt voor Mercedes
  • Dit zijn de hoogtes van de boetes in 2026 (snelheid, telefoon, parkeren)
  • Video: Met een motor van de trap rijden
  • Hierom worden auto’s in 2026 nog duurder
FacebookTweetPinLinkedIn

Ford, olie, pickup, ranger, wtf

Vorig bericht: « Dit is de LaFerrari Revoluzion van RevoZport
Volgend bericht: De Toyota Supra is officieel onbetaalbaar »

Lees Interacties

Reacties

  1. djim zegt

    4 januari 2019 om 14:28

    De Ranger is toch een deel van de “Europese” line-up van Ford?
    In de US hebben ze de F-150 als werkpaard maar die vinden we hier in Europa wat te omvangrijk. Die wordt hier dacht ik ook niet officieel geïmporteerd.

    Wat betreft die olie-wissels: Ford dealers zullen zich alvast weten waarmee ze zich de komende jaren kunnen bezighouden.

    Login om te reageren
    • 5cilinder zegt

      4 januari 2019 om 14:36

      @djim: Deze wordt na een jaar of 7 van de markt te zijn geweest nu weer verkocht in de USA.

      Login om te reageren
    • lincoln zegt

      4 januari 2019 om 15:19

      @djim:

      Aziatisch ..
      Rijdt al 20 jaar onafgebroken rond ..
      Productie in Maleisië ofzo ..
      Blok nog steeds een Mazda/Ford dingetje ..

      Dit model is duidelijk ook ontworpen op een computerscherm ..

      Login om te reageren
  2. maxidyne zegt

    4 januari 2019 om 14:28

    Zeer goed over nagedacht dus! Dat word dan 300,- euro voor een klein beurtje.

    Login om te reageren
    • civicfk3 zegt

      4 januari 2019 om 15:02

      @maxidyne: olie wissel bij een bmw 4 pitter is tegenwoordig al 380,- dus 300 is een koopje!

      Login om te reageren
      • toyotavenray zegt

        4 januari 2019 om 15:13

        @civicfk3: de olie is bij bmw voornamelijk erg aan de dure kant.

        Login om te reageren
        • wimof zegt

          4 januari 2019 om 16:44

          @toyotavenray: Je moest eens weten tegen welke aankoopprijs dit gebeurd !

          Login om te reageren
      • alcantara zegt

        4 januari 2019 om 17:17

        @civicfk3: Maar dan krijg je wel rwd olie waarmee je kunt driften en dikke powerslides maken.

        Login om te reageren
        • galgootje zegt

          4 januari 2019 om 18:38

          @alcantara: ik grinnikte hier even.

          Login om te reageren
        • cloverleaf zegt

          4 januari 2019 om 18:43

          @alcantara: gemaakt van premium siliconen

          Login om te reageren
      • duderuud zegt

        5 januari 2019 om 19:57

        @civicfk3: €365 voor een M140i…

        Login om te reageren
  3. jaapiyo zegt

    4 januari 2019 om 14:35

    Exoot ook zo’n Ranger. Als je zo’n blepper wil rijden moet je dit soort dingen voor lief nemen, net als de ‘engine out’ servicebeurten van een Testa of F355. Gewoon alleen op mooie zondagen rijden en niet teveel kilometers maken, dan valt het nog te overzien.

    Login om te reageren
    • mrbooz zegt

      4 januari 2019 om 16:44

      @jaapiyo: Uit ervaring kan ik je vertellen dat de “engine out” service alleen nodig is zodra de distributieriem vervangen dient te worden. Dit is echter minder werk dan je zou denken.

      Weinig kilometers rijden helpt hier niet bij. er zijn weinig tot geen klanten die een d-riem laten vervangen omdat ze aan de kilometers zitten. Bij de meeste Ferrari’s (348, 355, 360, 612, etc.) moet de riem om de 3 jaar of een x aantal km (+-60.000). Welke zal eerder komen?

      Login om te reageren
      • jaapiyo zegt

        4 januari 2019 om 17:13

        @mrbooz: klopt, echterrrr…Ook Ferrari-eigenaren beknibbelen weleens op die gedwongen service intervallen die in het boekje staan. Harry Metcalfe benoemde het zelfs in een van de video’s over zijn Testa.

        Login om te reageren
        • alcantara zegt

          4 januari 2019 om 17:23

          @jaapiyo: Onbegrijpelijk idd dat ze beknibbelen om een beurtje van amper 20.000 euro.

          Login om te reageren
          • jaapiyo zegt

            4 januari 2019 om 17:42

            @alcantara: joah. Zijn toch net mensen blijkbaar.

            Login om te reageren
    • nautique206 zegt

      4 januari 2019 om 20:56

      @jaapiyo: de 2.3 wel, aangezien alleen de diesels in NL verkocht worden.

      Login om te reageren
  4. chimaera zegt

    4 januari 2019 om 14:40

    Ah, zoveel werk is het dus helemaal niet. Beetje omslachtig, maar voor iedereen die een beetje kan sleutelen zo gepiept.

    Login om te reageren
    • Boomer zegt

      4 januari 2019 om 14:54

      @chimaera: Iedereen die zelf olie vervangt kan het waarschijnlijk. En daar kost het alleen tijd. Maar 98% van de mensen doet het niet zelf maar tegen een werkplaatstarief van 75 euro per uur en dan wordt olie verversen wel een duur grapje.

      Login om te reageren
      • lekbak zegt

        4 januari 2019 om 17:46

        @airc: 2 minuten voor het wiel. 2 minuten voor dat stuk plastic wat in de weg zit en 3 minuten voor die module. De dealers doen het vaker en weten precies waar het allemaal zit. Zal je misschien 30 euro extra kosten, zelfde als je ruitenwisservloeistof die al vol zat bijvullen dus.

        Login om te reageren
    • johnhert zegt

      4 januari 2019 om 17:49

      @chimaera: Het is wel redelijk omslachtig, zullen dus her en der geregeld wat oliewissels over geslogen worden. Of enkel alleen nieuwe olie.

      Login om te reageren
  5. GWBoes zegt

    4 januari 2019 om 14:51

    Buiten de stuurbekrachtiging is dit weinig anders dan mijn FCA-GM 2.0 diesel. Daar komt bij dat het bijna onmogelijk is om zonder te smeren het filter te vervangen waardoor je vervolgens ook nog aan het schoonmaken mag gaan.

    Login om te reageren
  6. raoufff zegt

    4 januari 2019 om 15:06

    Gewoon ff de Power Rangers bellen en alles komt goed!

    Login om te reageren
  7. techniekmeneer zegt

    4 januari 2019 om 15:10

    Achja, tegenwoordig is het bij heel veel auto’s drama. Bij de gemiddelde Fransoos/Italiaan is het op de krik bijna niet meer te doen.

    Login om te reageren
    • rufctr01 zegt

      4 januari 2019 om 15:54

      @techniekmeneer: bij de gemiddelde Duitser en Japanner ook niet….

      Login om te reageren
      • 123bat zegt

        4 januari 2019 om 17:04

        @rufctr01: over het algemeen vind ik VW en de meeste Mercedessen met achterwiel aandrijving best oké om aan te werken. Is allemaal met enige logica in elkaar gezet.

        Een A klasse van de eerste en tweede generatie daarentegen….

        Login om te reageren
      • techniekmeneer zegt

        4 januari 2019 om 17:04

        @rufctr01: BMW en Mercedes uitgezonderd, verder is Duits en Japans over het algemeen te doen met de ogen dicht.

        Login om te reageren
    • 123bat zegt

      4 januari 2019 om 17:01

      @techniekmeneer: heb eens de CVT uit een jonge Nissan micra moeten uit- en inbouwen. Dat was pas een rotklus. Ging bij een Peugeot (DP0 / AL4 bak) veel gemakkelijker.

      Bij mn 205 (ZF 4hp14) is het helemaal peanuts. Al is dat niet te vergelijken met een moderne auto.

      Login om te reageren
      • techniekmeneer zegt

        4 januari 2019 om 17:06

        @123bat: De Micra die op basis van een Clio gebouwd is? Anyway, CVT bak uitbouwen is wel wat anders dan olie verversen natuurlijk.

        Login om te reageren
  8. Dutchdriftking zegt

    4 januari 2019 om 15:15

    Tja, dan toch maar naar de garage. Het klinkt nog steeds niet bijster ingewikkeld overigens.

    Login om te reageren
  9. Jantje_555 zegt

    4 januari 2019 om 15:19

    een twijfel weggenomen bedoel je om een échte pickup te kopen zoals de F-150

    Login om te reageren
  10. rob5nismo zegt

    4 januari 2019 om 15:29

    Lijkt wel op de kappotte lamp van een Renault megane vervangen

    Login om te reageren
    • rufctr01 zegt

      4 januari 2019 om 15:54

      @rob5nismo: of van een Opel Corsa, daar moet je de complete bumper verwijderen…

      Login om te reageren
    • mashell zegt

      4 januari 2019 om 18:14

      @rob5nismo: Golf IV was ook zo’n topper.

      Login om te reageren
  11. realhustler zegt

    4 januari 2019 om 15:59

    Moet zeggen die platen onder de motor maken het niet makkelijker. Best lastig op straat.

    Login om te reageren
  12. realhustler zegt

    4 januari 2019 om 16:00

    Ken iemand die kocht bedrijfsmatig een mooie Ford Ranger, om zijn trailers te trekken. Auto beviel goed, maar al snel ging de motor stuk. Garantie, maar duurde erg lang, onderdelen moesten uit Zuid Afrika komen, en toen alles weer gemonteerd was, en de monteur even een test ronde deed, lag de olie er binnen 100 meter weer uit.
    Ik hoop exemplarisch, maar hij heeft maanden in een leenauto gereden.

    Login om te reageren
  13. robert110 zegt

    4 januari 2019 om 16:14

    Toch heb ik liever dat het ietsje meer moeite kost het oliefilter te vervangen dat dan bij de eerste beste uitstekende steen mijn oliefilter een ram krijgt.

    Login om te reageren
  14. neleev zegt

    4 januari 2019 om 16:35

    De M10B18 uit mijn ‘86 316 (met dubbele Webers DCOE40) laat zijn filter als volgt vervangen:

    1. Laat olie af
    2. Stap met 1 voet in de motorruimte en 1 erbuiten
    3. Maak een selfie
    4. Draai met 2 handen het filter los
    5. Schroef met 1 hand, nonchalant, het nieuwe filter erop
    6. Lach de voorbijlopende buurman toe
    7. Vul bij en klaar!

    Login om te reageren
    • undifined1 zegt

      4 januari 2019 om 17:36

      @neleev:
      Boks! M10 brother! Zelfde verhaal bij mijn e12 520/4, met dubbele Strombergs (Binnenkort brandstofinspuiting van een e30 318i).

      Login om te reageren
      • neleev zegt

        5 januari 2019 om 04:31

        @undifined1: Altijd fijn om te horen dat er nog meer mensen zijn met het oldskool blok. Een M52b25 erin lepelen is goedkoper dan de carbs en zorgt voor veel betere prestaties, maar toch

        Login om te reageren
    • Benny_Weisz zegt

      4 januari 2019 om 17:40

      @neleev:
      “Jeroen, niet doen!!! Whahahahaha….Jeroooeeeennnn!!!!! Whahahahaha…. Je vergeet de olieplug vast te draaien!…Jeroeeeennnnnn!!!!……

      Login om te reageren
      • neleev zegt

        5 januari 2019 om 04:33

        @bennyweisz: aaaaaah… Daarom gaat er altijd zoveel in!

        Login om te reageren
    • lekbak zegt

      4 januari 2019 om 18:46

      @neleev: Wat een moeite. Bij mijn Mercedes kan de motorkap recht omhoog waardoor je gewoon op straat kan blijven staan!

      Login om te reageren
      • bertorelli zegt

        5 januari 2019 om 00:47

        @lekbak: W126?

        Login om te reageren
    • vaakbenjetebang zegt

      4 januari 2019 om 22:39

      @neleev:

      Ik zou de carterplug er weer in draaien, op enig moment. Dat wel.

      Login om te reageren
  15. nautique206 zegt

    4 januari 2019 om 16:36

    Hier verkopen ze alleen diesels, dus lijkt me niet zo’n probleem aangezien dit een Ecoboost betreft

    Login om te reageren
  16. jesse3120 zegt

    4 januari 2019 om 17:15

    Ik heb een volkswagen, die verversen zichzelf, bijvullen is vervolgens niet zoveel werk.

    Login om te reageren
  17. b2014209 zegt

    4 januari 2019 om 17:16

    Boeie.. daar hebben ze toch flat-rate tarieven voor bedacht bij de dealer.

    Login om te reageren
  18. transaxleman zegt

    4 januari 2019 om 18:56

    Dit vindt ik echt weer zo’n dom argument.

    Niemand in Nederland die een nieuwe auto of bedrijfsauto koopt vervangt zelf de olie. Die wagen gaat naar de garage of dealer. En die heeft zo iets snel gedaan. De chef werkplaats krijgt een training hoe dat moet, en die vertelt het de andere monteurs, ze buigen een ringsleuteltje om om ergens sneller bij te kunnen en vervolgens doen ze het in minder tijd dan voorgeschreven.

    Dat het dus ‘moeilijk’ zou zijn is compleet irrelevant voor de klant.

    En voor de mensen die wel zelf onderhoud doen, een hoop daarvan vinden onderhoud lastig en vervelend omdat je niet overal van onder of boven bij kunt. Maar de realiteit is al decennia dat je vanuit de wielkasten bij bepaalde onderdelen moet komen, of dat bumpers er af moeten. Een moderne bumper heb je trouwens in 15 minuten gedemonteerd, als je weet waar de clipjes zitten.

    Login om te reageren
  19. jeppie zegt

    5 januari 2019 om 13:05

    Lang leve de handleiding

    Login om te reageren
    • drdre1 zegt

      5 januari 2019 om 23:17

      @jeppie: die heb ik uit nieuwsgierigheid even opgezocht, maar de procedure waarover de site rept wordt daarin niet beschreven. Olie bijvullen zou in een vloek en ’n zucht gedaan zijn.

      Login om te reageren
      • drdre1 zegt

        5 januari 2019 om 23:17

        @drdre1:.. Maar verversen is mss een ander verhaal ja… ?

        Login om te reageren
      • jeppie zegt

        7 januari 2019 om 12:29

        @drdre1: mooi dat je dit helemaal hebt uitgezocht. Had er zelf geen zin in hahahh

        Login om te reageren
  20. Esprit_de_Flandre zegt

    13 januari 2019 om 19:32

    @ikschrijfookoverautos: Tijd voor een rechtzetting.

    https://www.thetruthaboutcars.com/2019/01/we-got-it-wrong-about-the-ford-rangers-oil-change-procedure/

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North