Olie verversen bij deze auto is extreem omslachtig

Auteur: , 54 Reacties

Dit is gewoon waardeloos.

Olie verversen bij deze auto is extreem omslachtig

Het overgrote deel van de auto-eigenaren zal zelf hun auto niet repareren en onderhouden. Toch zijn er bepaalde kleine handelingen die iedereen moet kunnen om zijn auto netjes op de been te houden, zoals het bijvullen van de koelvloeistof, de lucht in de banden op het juiste niveau houden en bijvoorbeeld olie peilen of zelfs verversen. Bij de meeste auto’s is laatstgenoemde actie niet per se bijster gecompliceerd, maar dit geldt zeker niet voor de nieuwe Ford Ranger. Bij die auto is het werkelijk waar een drama.

Uit een onderhoudsgids die door The Truth About Cars is opgedoken, blijkt dat de nieuwe Ford Ranger absoluut geen simpele ui is om te pellen. Zij die van plan zijn de olie te verversen van deze kleine pick-up, komen voor een machtige taak te staan. Dit heeft grotendeels te maken met de 2,3-liter EcoBoost die we in de auto vinden. Het oliefilter van de krachtbron zit namelijk op een andere plek dan gebruikelijk en in de Ranger zorgt dit ervoor dat hij bijzonder lastig is om bij in de buurt te komen. Het is praktisch onmogelijk om de olie te verversen zonder ruimte te maken. Sterker: het is onmogelijk, tenzij je er eventjes de tijd voor neemt.

Olie verversen bij deze auto is extreem omslachtig

Uit het document is gebleken dat men, om de olie te kunnen verversen, allereerst het linker voorwiel moet verwijderen. Daarna kan er een toegangspaneel worden verwijderd, als er negen pinnen uit worden getrokken. Vervolgens kan het filter, dat aan de linkerkant van de viercilinder is geplaatst, er met gereedschap af worden gehaald. Dit is nog niet alles, want voordat het filter daadwerkelijk van de motor kan worden geschroefd, dient men eerst de stuurbekrachtigingsmodule (die daar teveel ruimte inneemt) te ontkoppelen. Deze module zit weer met vier bouten vast. Nadat dit alles is gedaan, kan men eindelijk de olie verversen.

Voor wie denkt dat dit enkel een probleem zal vormen voor roodgenekte hillbilly’s in de Verenigde Staten hebben we slecht nieuws: de auto komt ook in Europa op de markt. De enkeling die van plan was de Ranger aan te schaffen, hebben we bij deze dus extra twijfels bezorgd. Excuses.



54 reacties

De Ranger is toch een deel van de “Europese” line-up van Ford?
In de US hebben ze de F-150 als werkpaard maar die vinden we hier in Europa wat te omvangrijk. Die wordt hier dacht ik ook niet officieel geïmporteerd.

Wat betreft die olie-wissels: Ford dealers zullen zich alvast weten waarmee ze zich de komende jaren kunnen bezighouden.
@djim: Deze wordt na een jaar of 7 van de markt te zijn geweest nu weer verkocht in de USA.
@djim:

Aziatisch ..
Rijdt al 20 jaar onafgebroken rond ..
Productie in Maleisië ofzo ..
Blok nog steeds een Mazda/Ford dingetje ..

Dit model is duidelijk ook ontworpen op een computerscherm ..
Zeer goed over nagedacht dus! Dat word dan 300,- euro voor een klein beurtje.
@maxidyne: olie wissel bij een bmw 4 pitter is tegenwoordig al 380,- dus 300 is een koopje!
@civicfk3: de olie is bij bmw voornamelijk erg aan de dure kant.
@toyotavenray: Je moest eens weten tegen welke aankoopprijs dit gebeurd !
@civicfk3: Maar dan krijg je wel rwd olie waarmee je kunt driften en dikke powerslides maken.
@alcantara: ik grinnikte hier even.
@alcantara: gemaakt van premium siliconen
@civicfk3: €365 voor een M140i…
Exoot ook zo’n Ranger. Als je zo’n blepper wil rijden moet je dit soort dingen voor lief nemen, net als de ‘engine out’ servicebeurten van een Testa of F355. Gewoon alleen op mooie zondagen rijden en niet teveel kilometers maken, dan valt het nog te overzien.
@jaapiyo: Uit ervaring kan ik je vertellen dat de “engine out” service alleen nodig is zodra de distributieriem vervangen dient te worden. Dit is echter minder werk dan je zou denken.

Weinig kilometers rijden helpt hier niet bij. er zijn weinig tot geen klanten die een d-riem laten vervangen omdat ze aan de kilometers zitten. Bij de meeste Ferrari’s (348, 355, 360, 612, etc.) moet de riem om de 3 jaar of een x aantal km (+-60.000). Welke zal eerder komen?
@mrbooz: klopt, echterrrr…Ook Ferrari-eigenaren beknibbelen weleens op die gedwongen service intervallen die in het boekje staan. Harry Metcalfe benoemde het zelfs in een van de video’s over zijn Testa.
@jaapiyo: Onbegrijpelijk idd dat ze beknibbelen om een beurtje van amper 20.000 euro.
@alcantara: joah. Zijn toch net mensen blijkbaar.
@jaapiyo: de 2.3 wel, aangezien alleen de diesels in NL verkocht worden.
Ah, zoveel werk is het dus helemaal niet. Beetje omslachtig, maar voor iedereen die een beetje kan sleutelen zo gepiept.
@chimaera: Iedereen die zelf olie vervangt kan het waarschijnlijk. En daar kost het alleen tijd. Maar 98% van de mensen doet het niet zelf maar tegen een werkplaatstarief van 75 euro per uur en dan wordt olie verversen wel een duur grapje.
@airc: 2 minuten voor het wiel. 2 minuten voor dat stuk plastic wat in de weg zit en 3 minuten voor die module. De dealers doen het vaker en weten precies waar het allemaal zit. Zal je misschien 30 euro extra kosten, zelfde als je ruitenwisservloeistof die al vol zat bijvullen dus.
@chimaera: Het is wel redelijk omslachtig, zullen dus her en der geregeld wat oliewissels over geslogen worden. Of enkel alleen nieuwe olie.
Buiten de stuurbekrachtiging is dit weinig anders dan mijn FCA-GM 2.0 diesel. Daar komt bij dat het bijna onmogelijk is om zonder te smeren het filter te vervangen waardoor je vervolgens ook nog aan het schoonmaken mag gaan.
Gewoon ff de Power Rangers bellen en alles komt goed!
Achja, tegenwoordig is het bij heel veel auto’s drama. Bij de gemiddelde Fransoos/Italiaan is het op de krik bijna niet meer te doen.
@techniekmeneer: bij de gemiddelde Duitser en Japanner ook niet….
@rufctr01: over het algemeen vind ik VW en de meeste Mercedessen met achterwiel aandrijving best oké om aan te werken. Is allemaal met enige logica in elkaar gezet.

Een A klasse van de eerste en tweede generatie daarentegen….
@rufctr01: BMW en Mercedes uitgezonderd, verder is Duits en Japans over het algemeen te doen met de ogen dicht.
@techniekmeneer: heb eens de CVT uit een jonge Nissan micra moeten uit- en inbouwen. Dat was pas een rotklus. Ging bij een Peugeot (DP0 / AL4 bak) veel gemakkelijker.

Bij mn 205 (ZF 4hp14) is het helemaal peanuts. Al is dat niet te vergelijken met een moderne auto.
@123bat: De Micra die op basis van een Clio gebouwd is? Anyway, CVT bak uitbouwen is wel wat anders dan olie verversen natuurlijk.
Tja, dan toch maar naar de garage. Het klinkt nog steeds niet bijster ingewikkeld overigens.
een twijfel weggenomen bedoel je om een échte pickup te kopen zoals de F-150
Lijkt wel op de kappotte lamp van een Renault megane vervangen
@rob5nismo: of van een Opel Corsa, daar moet je de complete bumper verwijderen…
@rob5nismo: Golf IV was ook zo’n topper.
Moet zeggen die platen onder de motor maken het niet makkelijker. Best lastig op straat.
Ken iemand die kocht bedrijfsmatig een mooie Ford Ranger, om zijn trailers te trekken. Auto beviel goed, maar al snel ging de motor stuk. Garantie, maar duurde erg lang, onderdelen moesten uit Zuid Afrika komen, en toen alles weer gemonteerd was, en de monteur even een test ronde deed, lag de olie er binnen 100 meter weer uit.
Ik hoop exemplarisch, maar hij heeft maanden in een leenauto gereden.
Toch heb ik liever dat het ietsje meer moeite kost het oliefilter te vervangen dat dan bij de eerste beste uitstekende steen mijn oliefilter een ram krijgt.
De M10B18 uit mijn ‘86 316 (met dubbele Webers DCOE40) laat zijn filter als volgt vervangen:

1. Laat olie af
2. Stap met 1 voet in de motorruimte en 1 erbuiten
3. Maak een selfie
4. Draai met 2 handen het filter los
5. Schroef met 1 hand, nonchalant, het nieuwe filter erop
6. Lach de voorbijlopende buurman toe
7. Vul bij en klaar!
@neleev:
Boks! M10 brother! Zelfde verhaal bij mijn e12 520/4, met dubbele Strombergs (Binnenkort brandstofinspuiting van een e30 318i).
@undifined1: Altijd fijn om te horen dat er nog meer mensen zijn met het oldskool blok. Een M52b25 erin lepelen is goedkoper dan de carbs en zorgt voor veel betere prestaties, maar toch
@neleev:
“Jeroen, niet doen!!! Whahahahaha….Jeroooeeeennnn!!!!! Whahahahaha…. Je vergeet de olieplug vast te draaien!…Jeroeeeennnnnn!!!!……
@bennyweisz: aaaaaah… Daarom gaat er altijd zoveel in!
@neleev: Wat een moeite. Bij mijn Mercedes kan de motorkap recht omhoog waardoor je gewoon op straat kan blijven staan!
@lekbak: W126?
@neleev:

Ik zou de carterplug er weer in draaien, op enig moment. Dat wel.
Hier verkopen ze alleen diesels, dus lijkt me niet zo’n probleem aangezien dit een Ecoboost betreft
Ik heb een volkswagen, die verversen zichzelf, bijvullen is vervolgens niet zoveel werk.
Boeie.. daar hebben ze toch flat-rate tarieven voor bedacht bij de dealer.
Dit vindt ik echt weer zo’n dom argument.

Niemand in Nederland die een nieuwe auto of bedrijfsauto koopt vervangt zelf de olie. Die wagen gaat naar de garage of dealer. En die heeft zo iets snel gedaan. De chef werkplaats krijgt een training hoe dat moet, en die vertelt het de andere monteurs, ze buigen een ringsleuteltje om om ergens sneller bij te kunnen en vervolgens doen ze het in minder tijd dan voorgeschreven.

Dat het dus ‘moeilijk’ zou zijn is compleet irrelevant voor de klant.

En voor de mensen die wel zelf onderhoud doen, een hoop daarvan vinden onderhoud lastig en vervelend omdat je niet overal van onder of boven bij kunt. Maar de realiteit is al decennia dat je vanuit de wielkasten bij bepaalde onderdelen moet komen, of dat bumpers er af moeten. Een moderne bumper heb je trouwens in 15 minuten gedemonteerd, als je weet waar de clipjes zitten.
Lang leve de handleiding
@jeppie: die heb ik uit nieuwsgierigheid even opgezocht, maar de procedure waarover de site rept wordt daarin niet beschreven. Olie bijvullen zou in een vloek en ’n zucht gedaan zijn.
@drdre1:.. Maar verversen is mss een ander verhaal ja… 🤔
@drdre1: mooi dat je dit helemaal hebt uitgezocht. Had er zelf geen zin in hahahh

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).