Het overgrote deel van de auto-eigenaren zal zelf hun auto niet repareren en onderhouden. Toch zijn er bepaalde kleine handelingen die iedereen moet kunnen om zijn auto netjes op de been te houden, zoals het bijvullen van de koelvloeistof, de lucht in de banden op het juiste niveau houden en bijvoorbeeld olie peilen of zelfs verversen. Bij de meeste auto’s is laatstgenoemde actie niet per se bijster gecompliceerd, maar dit geldt zeker niet voor de nieuwe Ford Ranger. Bij die auto is het werkelijk waar een drama.
Uit een onderhoudsgids die door The Truth About Cars is opgedoken, blijkt dat de nieuwe Ford Ranger absoluut geen simpele ui is om te pellen. Zij die van plan zijn de olie te verversen van deze kleine pick-up, komen voor een machtige taak te staan. Dit heeft grotendeels te maken met de 2,3-liter EcoBoost die we in de auto vinden. Het oliefilter van de krachtbron zit namelijk op een andere plek dan gebruikelijk en in de Ranger zorgt dit ervoor dat hij bijzonder lastig is om bij in de buurt te komen. Het is praktisch onmogelijk om de olie te verversen zonder ruimte te maken. Sterker: het is onmogelijk, tenzij je er eventjes de tijd voor neemt.
Uit het document is gebleken dat men, om de olie te kunnen verversen, allereerst het linker voorwiel moet verwijderen. Daarna kan er een toegangspaneel worden verwijderd, als er negen pinnen uit worden getrokken. Vervolgens kan het filter, dat aan de linkerkant van de viercilinder is geplaatst, er met gereedschap af worden gehaald. Dit is nog niet alles, want voordat het filter daadwerkelijk van de motor kan worden geschroefd, dient men eerst de stuurbekrachtigingsmodule (die daar teveel ruimte inneemt) te ontkoppelen. Deze module zit weer met vier bouten vast. Nadat dit alles is gedaan, kan men eindelijk de olie verversen.
Voor wie denkt dat dit enkel een probleem zal vormen voor roodgenekte hillbilly’s in de Verenigde Staten hebben we slecht nieuws: de auto komt ook in Europa op de markt. De enkeling die van plan was de Ranger aan te schaffen, hebben we bij deze dus extra twijfels bezorgd. Excuses.
54 reacties
In de US hebben ze de F-150 als werkpaard maar die vinden we hier in Europa wat te omvangrijk. Die wordt hier dacht ik ook niet officieel geïmporteerd.
Wat betreft die olie-wissels: Ford dealers zullen zich alvast weten waarmee ze zich de komende jaren kunnen bezighouden.
Aziatisch ..
Rijdt al 20 jaar onafgebroken rond ..
Productie in Maleisië ofzo ..
Blok nog steeds een Mazda/Ford dingetje ..
Dit model is duidelijk ook ontworpen op een computerscherm ..
Weinig kilometers rijden helpt hier niet bij. er zijn weinig tot geen klanten die een d-riem laten vervangen omdat ze aan de kilometers zitten. Bij de meeste Ferrari’s (348, 355, 360, 612, etc.) moet de riem om de 3 jaar of een x aantal km (+-60.000). Welke zal eerder komen?
Een A klasse van de eerste en tweede generatie daarentegen….
Bij mn 205 (ZF 4hp14) is het helemaal peanuts. Al is dat niet te vergelijken met een moderne auto.
Ik hoop exemplarisch, maar hij heeft maanden in een leenauto gereden.
1. Laat olie af
2. Stap met 1 voet in de motorruimte en 1 erbuiten
3. Maak een selfie
4. Draai met 2 handen het filter los
5. Schroef met 1 hand, nonchalant, het nieuwe filter erop
6. Lach de voorbijlopende buurman toe
7. Vul bij en klaar!
Boks! M10 brother! Zelfde verhaal bij mijn e12 520/4, met dubbele Strombergs (Binnenkort brandstofinspuiting van een e30 318i).
“Jeroen, niet doen!!! Whahahahaha….Jeroooeeeennnn!!!!! Whahahahaha…. Je vergeet de olieplug vast te draaien!…Jeroeeeennnnnn!!!!……
Ik zou de carterplug er weer in draaien, op enig moment. Dat wel.
Niemand in Nederland die een nieuwe auto of bedrijfsauto koopt vervangt zelf de olie. Die wagen gaat naar de garage of dealer. En die heeft zo iets snel gedaan. De chef werkplaats krijgt een training hoe dat moet, en die vertelt het de andere monteurs, ze buigen een ringsleuteltje om om ergens sneller bij te kunnen en vervolgens doen ze het in minder tijd dan voorgeschreven.
Dat het dus ‘moeilijk’ zou zijn is compleet irrelevant voor de klant.
En voor de mensen die wel zelf onderhoud doen, een hoop daarvan vinden onderhoud lastig en vervelend omdat je niet overal van onder of boven bij kunt. Maar de realiteit is al decennia dat je vanuit de wielkasten bij bepaalde onderdelen moet komen, of dat bumpers er af moeten. Een moderne bumper heb je trouwens in 15 minuten gedemonteerd, als je weet waar de clipjes zitten.
https://www.thetruthaboutcars.com/2019/01/we-got-it-wrong-about-the-ford-rangers-oil-change-procedure/