OM gaat trajectcontrole A2 verder uitbreiden

Auteur: , 57 Reacties

De horror!

OM gaat trajectcontrole A2 verder uitbreiden

Het is altijd weer even opletten als je over onder andere de A2 en A4 gaat rijden: de trajectcontrole! Het staat allemaal keurig netjes aangegeven en met een app als Flitsmeister kun je eigenlijk geen boete incasseren voor te hard rijden op een rijgedeelte waar trajectcontrole is. Of je moet écht met andere dingen bezig zijn of een lompe rechtervoet hebben.

Er gaan echter dingen veranderen aan de trajectcontrole. In elk geval op de A2, zo maakt het Openbaar Ministerie (OM) vandaag bekend. Vanaf aanstaande maandag 16 december 2019 om 08:30 is het zo dat de trajectcontrole -aan beide kanten- uitgebreid gaat worden. Het gedeelte op de A2 tussen knooppunt Holendrecht en Maarssen is 15,4 kilometer lang. Aan die lengte zal niets veranderen. Wel hoe de trajectcontrole je snelheid meet.

Nu meet het systeem je snelheid op basis van drie secties. Dit aantal gaat het OM uitbreiden naar vijf. Volgens het OM komt het voor dat mensen in de tussenliggende gedeelten meer snelheid maken en weer gaan remmen bij het volgende meetpunt. Met vijf meetpunten pakt men dit rijgedrag aan. Van de meetpunten geeft het systeem je een boete op basis van de hoogst geregistreerde snelheid. Het is dus niet zo dat er een gemiddelde wordt genomen, wat men soms denkt.

Automobilisten die het gehele traject op de cruise controle rijden hoeven de rijstijl niet aan te passen. Bestuurders die tussen elk punt versnellen en weer remmen bij een meetpunt moeten wel gaan opletten. Met vijf in plaats van drie meetpunten ben je sneller de sjaak met zo’n strategie.

De trajectcontrole op de A2 tussen knooppunt Holendrecht en Maarssen loopt van hectometerpaal (hm) 39,8 tot hm 55,2 (Amsterdam-Utrecht). Van Utrecht naar Amsterdam is dat van hm 54,9 tot 39,7.

Fotocredit: @larswiel via Autojunk



57 reacties

De Opel Ampera-e is duizenden euro's goedkoper geworden. Kijk hier voor meer info!
Waarom zou je versnellen en dan weer langzamer rijden. Je gemiddelde snelheid kan niet hoger zijn dan 100 of 130, dus netto kan je geen tijdswinst boeken. Dus waarom?
@grasvreter: Er zijn stukken binnen het volledige traject waar er feitelijk niet gemeten wordt, dus daar kan je 100+ rijden. Zolang je maar weer 100 rijdt wanneer het volgende ‘subtraject’ begint. Je wordt beboet op de gemiddelde snelheid van de subtrajecten, niet het volledige traject. Tussen subtrajecten zit dus vrije speelruimte.
@MrSelected: Nee, ze kijken alleen naar de hoogst gemeten snelheid.
@joost1234: je leest niet wat hij schrijft
@MrSelected: wel jammer dat dit gaat gebeuren. Rijd hier elke dag en dan kan je net even makkelijker een clubje autos inhalen die of te veel links rijden of in iedergeval ergens mee bezig zijn behalve auto rijden.
@stijnson: precies dat, zinloze maatregel
@stijnson: er zijn dus echt mensen die dat stukje van 900 meter 140 gaan rijden om vervolgens weer 100 gaan rijden in de controle. Dat is echt de grootst mogelijke onzin..
@87sandyd: Ben ik het niet mee eens. Je creeert voor jezelf gewoon net wat meer ruimte omdat iedereen met andere dingen bezig is.
@MrSelected: inderdaad, tussen de meetpalen waar de af en toerit is wordt niet gemeten.
@grasvreter: Snap dat ook niet echt. Stel limiet is 100 en je rijdt 120 in trajact A; moet je dan 80 rijden in traject B of werkt ’t anders?
@hotze: gemiddeld rij je dan langzamer dan 100. Stel afstand a en b zijn elk 15km. Als je stuk a aan 80 rijdt mag je op stuk b 133, 33rijden om gemiddeld op 100km/u uit te komen.
@hotze: ik vermoed op dit moment dat ze 3x je snelheid meten, gemiddelde per sectie en dat je dan de hoogste gemiddelde krijgt en de andere 2 niet. In de nieuwe situatie lijkt mij dat ze alle secties die je bereden hebt, daar het gemiddelde van nemen.

Mijn tip: drink nog ff een bakkie bij de Shell bij Breukelen en daarna 200+ naar de volgende sectie.
Tuurlijk gaan ze dit doen. Stelletje ongekozen bestuurders.
Versnellen en dan weer remmen. Ja hoor. Zijn zeker diezelfde mensen die tussen twee drempels in even een dot gas geven om het verlies van die eerste drempel te compenseren. Die mensen moeten gewoon WEG!!
@720s: nee zie mijn reactie hieronder. Het zijn best wel stukken waar feen controle hangt.
@rutgerg: That wasn’t the point, chief!

https://www.youtube.com/watch?v=ylFgnAn2-7U
@720s: of van de mensen die op een uitvoegstrook gas bij geven en dan zien dat er een bocht aankomt (die heb je opvallend vaak aan het eind van een uitvoegstrook) en dan remmen, de kunst van vloeiend rijden beheersen die wannabee Verstappens totaal niet, het levert ze geen tijdswinst op alleen maar hogere brandstofkosten en slijtage.
@mashell: Zo lekker is dat, ff op het gas en daarna hard de bocht in, piepende banden, zwetende handjes. Zandvoort was nog nooit zo dichtbij.
@720s: Op de A2 doe ik dat altijd. Waarom niet? Vind het het heerlijk om door te rijden, en pak graag de momenten waar dat kan. Veel scheelt het niet, maar het is wel even lekker. Tussen twee drempels niet, want dat is vaak binnen een woonwijk (waar kinderen op de weg kunnen lopen).

Wel grappig dat jullie Flitsmeister er bij pakken. Juist op de A2, waar Flitsmeister aangaf dat er op dat stuk geen trajectcontrole meer was, heb ik heb een boete gekregen. Weliswaar in 2015, maar toch. Ga dus niet blindelings op Flitsmeister af.

Het is overigens opvallend hoe veel mensen er op de A2 op hun telefoon zitten sinds de invoering van de trajectcontrole. 100km per uur rijden op een 5-baans snelweg :D
@e550: dat komt omdat de gemiddelde mens 2 hersencellen gebruikt om 100 op een 5 baansweg te rijden, en er nog 3 miljard hersencellen werkeloos toekijken. Dan ga je vanzelf wat anders doen. Laat staan met die moderne rijbaan assistenten, dan gebruik je nog een hersencel minder. Dus telefoons/oneerbare activiteiten of domweg in slaap vallen liggen op de loer.
Heeft nou niemand door dat de snelheid vanaf volgend jaar in m/sec ingevoerd wordt? Dat is beter voor het snelheidsbesef. De borden “100” kunnen dan gewoon blijven staan….
@720s: Ik doe het regelmatig ook om uit een groepje auto’s weg te komen. Ik vindt dat zo verschrikkelijk kut om met ze allen dicht op elkaar ongeveer de zelfde snelheid te rijden. Overigens laat ik mij ook regelmatig terug zaken door langzamer te gaan rijden om uit zo’n groepje te komen, net wat het beste uitkomt.
@720s: ik gebruik die stukken juist om ff wat vaart te maken em daarmee niet meer met 3 mensen naast elkaar te rijden met dezelfde snelheid. En nu dus weer een rijbaan vrij is.
Inderdaad. Met een app als flitsmeister ideaal. Het stuk bij de afrit breukelen tot aan het tankstation kun je volle bak rijden. Zo ook bij de afrit vinkeveen. Daar wordt namelijk niet gemeten en kun je makkelijk even 140 rijden ook al is het maar 1 tot 2 kilometer.
@rutgerg: ik dacht dat de 3 secties gemeten worden en gemiddeld over totaal…

Je kan (straks: kon) wel lekker doorrijden na het tanken bij 1 van de Shells tot aan start van de volgende sector 😇
@onnes: nou ik rij tussen de secties altijd lekker door en ben nog nooit bekeurd…. flitsmeister meet je gemiddelde ook per sectie.
@rutgerg: wellicht heb je in de secties voldoende marge om de uitschieters te middelen:

“Het traject bestaat uit drie secties per richting. In elke sectie wordt de gemiddelde snelheid bepaald. Er wordt ook gemiddeld over 1 + 2, 2 + 3 en over 1 + 2 + 3, dus de snelheid op de stukjes tussen de secties telt ook mee. Het OM heeft gezegd dat overtreders die in twee of drie secties te hard rijden één keer bekeurd worden, voor de hoogste snelheid.
Dus als je de trajectcontrole vergeet en in de eerste sectie beseft dat je te hard reed, kun je met dezelfde snelheid doorrijden, terug naar de limietsnelheid heeft geen zin.”
@onnes: er zijn 2 stukken tussen de 3 secties waar geen meetpunten zijn. Die stukken zijn overigens niet langer dan 500m
@onne begin punt trajectcontrole zijn er strepen op de weg en einde sectie ook, het gaat dus om de stukken daar tussen
@rutgerg: lekker stoer ook. ff 2km lang 140 rijden, wauw. Je schiet er ook erg veel mee op, wekt alleen maar irritatie op. Toppertje
Alles om meer geld binnen te harken. De A2 is zo lang en saai dat je bij continue 100 eerder het gevaar loopt in slaap te vallen dan dat je door een wilde bestuurder aangereden wordt
@rike: Wen er maar vast aan. Vanaf 16 maart 2020 valt heel NL in slaap op de snelweg.
@venividivici: ik betwijfel het, rond 16 maart zal de hoeveelheid downloads van Flitsmeister omhoog schieten denk ik. Handhaven kan de politie niet.
@rike: Zijn er werkelijk nog zoveel lompe konijnen in NL die dan pas Flitsmeister downloaden denk je?!
@venividivici: Ik kan nu nog van Meppel naar Leeuwarden overdag gewoon 140-op-de-teller doorboenderen. Flitsmeister niet vereist. Gewoon legaal.

Dus ja.
@frank2b: Pas maar op, want onopvallende KLPD geeft Flitsmeister niet door…
@venividivici: wat rijden ze tegenwoordig. Volvo’s station?
@e550: Lijkt me eerder dat ze VAG rijden, Volvo’s zijn duurder en past niet binnen de bezuinigingen
Dat is jammer, ik gebruik de stukken zonder controle om even gas bij te geven om naar een vrij ‘gat’ in het verkeer te rijden als iedereen op 1 meter van elkaar zit en afwisselend 101, 102, 103, 104 rijdt op de teller. Levensgevaarlijk die trajectcontrole doordat er nauwelijks onderling snelheidsverschil zit en iedereen bijna bij elkaar op schoot kruipt. Er hoeft maar iets te gebeuren en er knallen er direct een aantal op elkaar. Iets dat ik dus ook regelmatig zie gebeuren.
@Pordon: daar doe ik het inderdaad ook altijd voor. Ik probeer me altijd even ‘vrij’ te rijden, want je bent op dat stuk al vrij snel klemgereden door mede-automobilisten zonder cruise control…
@Pordon: Precies, doe ik ook vaak. En als dat niet kan ga ik langzamer rijden om op een vrij stuk te komen, dat werkt alleen minder effectief als even versnellen.
dan boek ik wel met 190 km uur door breukelen
Dus als je veilig met 110 km/h invoegt en daarna je snelheid weer keurig laat afzakken krijg je hier straks een boete voor? Als ik die krijg ga ik hem sowieso aanvechten…..
@dutchdriftking: en dat ga je dan sowieso verliezen. Want veilig invoegen op een weg met een snelheidslimiet van 100 doe je volgens de wet nou net niet met 110.
Het is overigens ook mijn strategie, nooit achter een voertuig invoegen maar voor een voertuig (wordt je veel beter gezien, heb je controle over je eigen plek op de weg) maar bij een trajectcontrole is dat dus financieel gezien linke soep.
Het zijn nu 3 trajecten, met 2 tussenstukken ertussen waar niet gecontroleerd wordt. Die 2 stukken zullen dan ook wel gemeten worden waardoor je één aaneengeschakeld stuk hebt met controle. Hoef je ook geen extra camera’s te plaatsen.

Ik vind het prima. Nu haal ik vaak linksplakkerts in tijdens trajectcontrole, en halen ze mij weer in op de tussenstukken. Zit ik er weer achter. Zucht.
OM —> Ongelukkige Mongooltjes
Wat een maf volk is het toch. Verschrikkelijk. Dat ze maar eens tijd investeren in andere zaken.
Gewoon die cruise control vastzetten op 104 km/u en rustig doorrijden. Geen stress.

Ik heb die 35 km woon-werkverkeer van mij eens een paar dagen gereden met deze snelheid, i.p.v. de maximaal toegestane snelheid; dit kost me ’s ochtends ca. anderhalve minuut extra op een totale reistijd van 25 minuten. En zóveel relaxter op het werk.
@RRRobert: je kunt de cruise zelfs op 106 (via Flitsmeister GPS) zetten, haal je weer wat tijd in en nog geen boete.
@hippopotamus: verschilt een beetje per merk en model, hè. Bij m’n vorige auto kon ik ook de cc op 106 zetten zonder te hard te rijden ‘op de navigatie’; bij m’n huidige auto is de tellerafwijking een stukje kleiner.
@RRRobert: 106 op de GPS, niet op de tellert ✌️
@hippopotamus: is de limiet idd, 3% meetcorrectie en <4km/u te hard na die correctie.
Op je teller is dit ca 110-115km/uur
Op je GPS dus 106.

Meeste mensen in trajectcontrole rijden naar mijn observatie ca 90-95km/u
Weet iemand een partij die echt maar dan ook écht voor de automobilist opkomt? Of moet er een nieuwe partij opgericht worden aangezien de boel is gepolariseerd(50plus, partij voor dieren,etc) Want de maat is echt vol gezien de voorgestelde wijzigingen.
Nu gaat iedereen dus nog méér als een angsthaas <97 kmh rijden. Stel die meting ook ff zo in dat dat links blijven rijden en/of/wantcausaalverband klooien op de telefoon ook al wat gepeperde post oplevert.

Ik zou op persoonlijke noot wensen dat mijn adaptieve cruisecontrol ook een standje “Nederland” had (dus eigenlijk: doe maar bumperkleven dan, sorry) want op de laagste stand is het lastig ‘treintje-rijden’ op die A2. Met het kortste interval ramt iedereen m er nog ff tussen, zonder richting aangeven, maar wél de iPhone als een soort sandwich verorberen om m daarna als een föhn tegen je oor te houden. Je moet dat soort mensen dus zelfs nog uitleggen dat anno 2020 je tegelijkertijd kunt bellen én luisteren tegelijk met een mobiele telefoon! De innovatie kent geen grenzen.

Goed. Nog maar even verder Autobloggen op lease-aanbiedingen voor elektrische stomme wagens en glimmende Ferarri’s van voetballers….
@jeroenm83: Dank voor deze post. Briljant!
Manmanman wat een geëmmer hier van allemaal sneue figuren zeg. Tussen de sectoren gas geven, serieus?! Dus al die schijtirritantie figuren die ik zo regelmatig tegenkom op dit traject zitten allemaal hier?? Onvoorstelbaar. En dat voor 2 seconde tijdwinst, want man, wat kom ik die figuren vaak tegen terwijl ik rustig op de cc over de A2 rol… kansloos gewoon.
@superfred: hoe zijn die figuren voor jou schijtirritant als jij relaxed rechts op de cc rijdt. Die gasten die tussentijds even gas geven doen dit meestal op de linkerbaan en zijn jou daarmee dus ook totaal niet tot last dus wat klaag je? Als rustig is rij ik ook relaxed het hele stuk op de cruise maar als ik door drukte een soort van wordt klemgereden gebruik ik die stukken om er even tussenuit te komen. Dat gaat soms door gas bij te geven en soms door gas te lossen.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).