Eerder vergeleek Elon Musk LIDAR nog met ‘100 heel dure blinde darmen’. Oftewel, het kost een hoop geld, maar je hebt er niks aan. Zat hij er dan toch naast en gaat Tesla overstag?
Even het geheugen opfrissen. Wat is LIDAR ook alweer? Komt ie. Lidar staat voor LIght Detection And Ranging of Laser Imaging Detection And Ranging) en wordt onder meer gebruikt bij autonoom rijden. Of althans, daar wordt op dit moment hard onderzoek naar gedaan. Onder anderen door Volvo.
Het systeem lijkt wel wat op radar, maar in plaats van radiogolven gebruikt het laser om de afstand tussen objecten te bepalen. Voordeel daarvan is dat je veel kleinere oppervlakten kunt detecteren. En dus kan het systeem beter zien wat er zich voor -of naast en achter- je afspeelt.
Luminar
Dit techbedrijf uit Silicon Valley is druk bezig met het ontwikkelen van het LIDAR-systeem voor toepassingen in de automotive industrie. Het eerder genoemde Volvo is al met het bedrijf in zee en nu blijkbaar ook het Tesla van Elon Musk.
Er is namelijk een Model Y gespot met een LIDAR systeem op het dak. En belangrijk, deze Model Y heeft hetzelfde kenteken als een eerder prototype van de CyberTruck en andere prototypes, dus de auto is van het bedrijf van Musk.
Maar Elon Musk zag toch niks in LIDAR?
Klopt. Hij zei op een presentatie in 2019 dat dat systeem te duur en overbodig zou zijn. Tesla gebruikt voor hun autopilot namelijk camera’s en volgens Elon Musk was dat genoeg. Hij vergeleek LIDAR zelfs met het hebben van 100 heel dure blinde darmen. Oftewel, het kost bakken met geld, maar je hebt er helemaal niks aan.
Maar waarom rijdt er dan nu toch een Tesla met LIDAR op het dak?
Daarover kunnen we alleen gissen. Er zijn wel wat geruchten. In elk geval weten we bijna zeker dat Elon Musk LIDAR niet op zijn Tesla’s gaat gebruiken. Daarmee zou hij namelijk toegeven dat de camerasystemen die geleverd zijn op die duizenden Tesla’s niet voldoende zijn.
En dat betekent dus dat de huidige Tesla’s nooit helemaal autonoom zouden kunnen rijden. Zie dat maar eens recht te praten aan alle kopers die er duizenden euro’s voor hebben neergeteld. Dat gaat zelfs Musk niet lukken.
Er is wel sprake van een samenwerking tussen Luminar en Tesla en de meest voor de hand liggende optie is dat Tesla het systeem gebruikt om zijn eigen reeds bestaande Autopilot te valideren. Al zal Musk dat wel nooit officieel toegeven.
Overigens gebruikt Elon Musk LIDAR wel
Alleen niet op Tesla’s. Zijn SpaceX-raketten zijn wel voorzien van het systeem. Maar goed, al is er een Tesla met raketaandrijving die net zo snel gaat als een raket, die gebruikt voorlopig nog geen LIDAR.
Wordt ongetwijfeld vervolgd.
madhatter zegt
LIDAR is juist wat ik mis op mijn Tesla. Mijn stofzuigrobot maakt gebruik van LIDAR en kan in het donker onder het bed nog steeds prima navigeren, maar de Tesla zeurt regelmatig dat de camera’s geblindeerd zijn door de zon of de regen en dat autopilot niet werkt.
Ik heb de uitgebreide autopilot op de Model 3, maar ben inmiddels niet zo heel tevreden meer en gebruik alleen nog de adaptive cruise control. Daar kan ik tenminste wel op rekenen.
Had graag de beloofde grote update voor autopilot gehad, die er 100% zeker in 2020 zou komen willen, maar waar we nooit meer iets over gehoord hebben.
Tenzij de bijtelling weer een keer extreem voordeel biedt is het voorlopig mijn laatste Tesla en ga ik voor een M550D privé of iets dergelijks als de lease afloopt.
Pascal zegt
Ik herken je verhaal helaas, bij normaal weer niks aan de hand, maar daarbuiten is het allemaal nog veel te gevoelig. Ik kijk uit naar de nieuwe Beta 9.0, maar die komt hier pas in het najaar geloof ik, Het zal toch heus niet voor niks zijn dat Musk denkt uiteindelijk geen Lidar nodig te hebben.
dwfc zegt
Hmmm … voor diegene die het niet weten, Lidar staat reeds op de nieuwe S-klasse …
Auch in Sachen Assistenzsystemen kann man einiges von der neuen S-Klasse (BR223) erwarten. Es wird hier den Autobahnpiloten nach SAE Level 3 geben. Audi hat erst kürzlich bekannt gegeben, dass sie vorerst aufgeben. Kunden konnten bereits seit 2017 den Laser (LIDAR) ordern. Die Software wurde aber nie vom KBA zertifiziert. Ob Mercedes dies zur Serieneinführung im November 2020 schafft bleibt abzuwarten. Das nachfolgende Bild zeigt jedoch, dass der Lidar, Radar sowie eine Kamera hardwareseitig verbaut sind. Der Laser (LIDAR) unterstützt den bisher von der Distronic Plus bekannten Radar.
rumour zegt
@madhatter: Valt niet mee om tegen deze wereld problemen aan te lopen.
Of robotje, in het donker, onder je bed kan zuigen? Tsja. Als klap op de vuurpijl lease Tesla… die zeurt? dat kunnen we niet hebben. Zou dit keer ingrijpen. Pak mattenklopper “foei foei foei, deugniet” Tesla. Laat zien wie de baas is. Succes.
flutterby zegt
@madhatter: Europa ligt erg ver achter met ontwikkelen van Autopilot. De nieuwe update is niet meer op basis van losse beelden maar het totaal plaatje, inclusief tijd.
Hier is zoveel vertrouwen in dat inmiddels de radar van ACC op nieuwe modellen ook gaat verdwijnen. Verwachting is dat ze nu softwarematig uitgeschakeld zijn.
mashell zegt
Camera gebaseerde ACC hebben we ook in Europa al jaren. Of Europa achter loopt is een kwestie van perceptie. We hebben hier geen grote schare betalende klanten als beta testers rondrijden (dat mag in Europa ook helemaal niet) waardoor Tesla meer aandacht genereert. Omdat de Europese industrie wel altijd van plan was lidar in te zetten verwacht ik dat zij eerder een 100% autonome auto zullen lanceren, die laatste paar noodzakelijke procent zijn met de goedkope Tesla camera oplossing niet haalbaar.
flutterby zegt
@mashell: de meeste oplossing met LiDar zijn afhankelijk van HD maps. Zonder die kaarten die op de mm precies zijn geen autonomie. Succes met wegwerkzaamheden of een vrachtwagen die aan het laden/lossen is.
Persoonlijk heb ik ook geen lidar nodig om auto te rijden dus dat het zonder kan is al bewezen. Voor vliegen hebben we ook van de natuur afgekeken. Waar opeens laserstralen voor nodig zijn is mij onduidelijk.
dwfc zegt
Ik treed je bij. Zelf verplaats ik me in een 745 e en de adaptive cruise control is ook meer dan voldoende voor me.
Op een recht stuk lukt het nog wel doch de autopilot is nog “verre van” hoe het moet zijn.
Ik twijfel zelfs of het ooit haalbaar is.
In drukke centrumsteden in de ochtendspits … no way !
geen1234 zegt
Maar als je kunt kiezen tussen een m550d of model3, waarom kies je dan voor de model3? Is toch juist leuk rijden die m550d, waarom überhaupt autopilot? En die m550d ziet er stukken beter uit van binnen.
ps. wel een beetje naïef als je verwacht dat er ooit een autopilot komt. Ik zie niet eens het nut van een autopilot als je nog steeds moet opletten.
madhatter zegt
@geen1234: ik had hiervoor een AMG en liep helemaal leeg op brandstofkosten. Ook in een AMG iedere dag zijn ritten in de spits saai na een tijdje, alleen blijf je om de dag tanken.
De Tesla was nieuw en all-in per maand goedkoper dan alleen al de brandstof van de Mercedes, dus was gewoon een mooie kostenbesparing en leuk om iets nieuws te proberen. Voor de dagelijkse file ritten leek de autopilot mij een hele fijne oplossing en maakt dat ook deels waar.
arta zegt
@madhatter:
Ik ben heel benieuwd hoe de overstap terug naar brandstof bevalt.
Die Model 3 is zeker niet alles en een BMW 5 is een veel mooiere auto, maar terug naar een verbrandingsmotor lijkt me wel weer vervelend voor dagelijks gebruik.
moveyourmind zegt
100 dure blinde darmen. Alsof een blinde darm duur kan zijn?
Hoewel, je kan natuurlijk iemand uitdagen om voor 17.000 Euro zijn blinde darm te laten zien en de weddenschap onverhoopt verliezen…
vingers zegt
In amerika is het vast heel duur om je blindedarm te laten verwijderen.
haio zegt
@moveyourmind: LIDAR zijn net zo nutteloos als blinde darmen. Volgens Musk dan.
mx5wijf zegt
Er zijn meerdere vertalingen mogelijk van ‘appendix’. Blinde darm is er één, maar aanhangsel is hier wellicht logischer…
dees zegt
Mocht het uiteindelijk zo zijn dat bij de Tesla’s Lidar nodig blijkt te zijn om de auto’s dusdanig zelfrijdend te krijgen zoals beloofd is door Musk zou het dan kunnen zijn dat ze bij alle reeds verkochte autos achteraf Lidar geinstaleerd moet worden?
Of heeft hij nooit beloofd dat alle reeds verkochte autos in de toekomst zelfrijdend zullen zijn?
flutterby zegt
@dees: dat is zeker wel de belofte, maar daar is echt geen Lidar voor nodig. Er staan genoeg beelden online van de beta en dat werkt serieus goed (maar nog niet 99,9999%).
dwfc zegt
Ken je Musk nu nog niet …. ooit kom je erachter.
Pascal zegt
Als Lidar nodig is dan waren ze daar inmiddels wel achter lijkt me. Tesla beweegt inmiddels zelfs weg van de reeds ingebouwde radar door camera-only te gaan. Zegt ook vrij weinig dat er een Tesla rondrijdt met een Lidar testopstelling, kan vanalles zijn zoals bijv het trainen van autopilot dmv vergelijken van camerabeelden met Lidar input.
okdoei zegt
@dees: zelf rijdend zijn de auto’s al, zelf navigerend is een ander verhaal.
shalomleon zegt
Huh, mush zou het niet op een Tesla monteren en vervolgens kijken we letterlijk naar Lidar op een Tesla…. So confusing
p993 zegt
Dat je met cams weinig kunt beginnen in mist en duisternis dat snapt een kind…had ie niet ook gewone radar aan boord?
arta zegt
Wat Tesla wel zelf aangeeft is dat ze zullen stoppen met de radar en volledig gaan werken met camera’s. Benieuwd hoe dat gaat bevallen.