Onderzoek: diesels maken de lucht juist ‘schoon’

Auteur: , 113 Reacties

De omgekeerde wereld?

Onderzoek: diesels maken de lucht juist 'schoon'?

De meest geplaagde brandstof op dit moment is toch wel diesel. Met onder meer toenemende milieuzones denk je wel twee keer na alvorens je een diesel koopt. In Duitsland denken ze daar heel anders over. De fabrikanten zetten juist in op deze brandstof. Audi wist zelfs te verrassen door het S-label van diesels te voorzien in vorm van de S4, S5, S6 en S7. Nein, diesel is nog echt niet dood.

Een heel nieuw geluid horen we nu naar aanleiding van een onderzoek dat Auto Motor und Sport heeft laten uitvoeren. Ze claimen dat de moderne diesel juist keischoon is en, sterker nog, de lucht in binnensteden zelfs schoner maakt. Het onderzoek is uitgevoerd door het Britse Emission Analytics. De uitstoot van Euro 6d-Temp dieselmotoren werd gemeten in het centrum van Stuttgart. Uit het onderzoek blijkt dat de motoren vervuilde lucht ‘opneemt’ en de motor vervuilende deeltjes vervolgens schoner en gefilterd uitpoept. De tests werden uitgevoerd met een Volkswagen Tiguan TDI, een BMW 740d, een Kia Optima Sportswagon CRDi en een Citroën C5 Aircross BlueHDI.

De filters in de motoren en uitlaten werken volgens het onderzoek zo goed dat ze nauwelijks fijnstof uitstoten. Dat gezegd hebbende. Zo’n roetfilter raakt een keer vol en wanneer deze zichzelf leegt zal er een verzamelde concentratie fijnstof vrijkomen. Ook stoot een dieselmotor natuurlijk nog gewoon NOx uit. Vraagtekens bij dit onderzoek zullen onder een ieder die ook maar een beetje kritisch is niet uitblijven. Een Duitse krant een onderzoek laten uitvoeren in eigen land, waar de liefde én lobby voor diesel groot is. Het WC-eend gehalte is niet uit te sluiten.



113 reacties

Misschien een beetje WC-eend in je AdBlue-tankje gieten, gaat het nog lekker fris ruiken ook achter zo’n diesel!
@gulli: LMAO! Doet me denken aan Guust Flater die al rum 40 jaar geleden het emissiieprobleem had opgelost door dit in een grote ballon op te vangen…. waarna hij na parkeren de ballon in één keer liet leeglopen. Het zal allemaal wel met wat de Duitse autoindustrie aan het uitvogelen is, maar het heeft het er zelf naar gemaakt. Op de lange termijn misschien ook wel beter zo: weg met de diesel.
@ericd: ik ben wel blij met een diesel, rijdt veel fijner.
@rufctr01: dan frituurolie? Steenkool? Turf?
@bara: Kohlen
@rufctr01:
Klopt, niks fijner dan een romig, zuinig en krachtig dieselaggregaat in je auto. Wat de hysterische groenlinkse kudde ook moge vinden. Leve de dieselmotor! Superschoon en milieuvriendelijk!
@kempenaer: Nee, volgens echt wetenschappelijk onderzoek dat niet door een of andere fossiele danktank gedaan is komen ze allemaal tot de conclusie dat diesel niet goed is. Dat moet ook gefabriceerd worden hé.
@martijn_vangammeren: die accu’s en electriciteit komen zeker uit de lucht vallen? Als je de gehele footprint bekijkt dan is er in vervuiling tussen EV en auto’s op fossiele brandstof nauwelijks verschil. Enige verschil is waar de uitstoot plaats vindt.
@kempenaer: juist Willempie!! Natuurlijk is het in het verleden mis gegaan. Maar laten we ons bij de feiten houden, toen maar ook nu. Diesel was in verleden heel vies, nu heel schoon. Dat zijn de feiten!
@ericd: Guust Flater, dat was toch wel briljant. Dat getob met dat brommertje en al die uitvindingen…
Onderzoek zal vast door VW gefinancierd zijn. 😘
@monsieurleloure: dus alle onderzoeken waaruit blijkt dat elektrisch rijden het schoonst is, is dan door Tesla gefinancierd?
@rhellema: Nee, da’s gewoon logisch nadenken…
@rhellema: elektrisch rijden is niet het schoonst. Alleen qua co2 uitstoot. Fijnstof uitstoot is bij elektrisch juist het hoogst en dat is juist het gehalte dat te hoog is in de lucht. Waterstof is het schoonst.
@maikel2303: Kan je dat even uitleggen?
Volgens mij is dat juist niet zo. Fijnstof komt van remmen en de uitlaat en andere bewegende delen die langs elkaar heen schuren en dus zo nanodeeltjes verliezen door voornamelijk slijting van het apparaat zelf. Met elektrisch rijden heb je dat allemaal niet want remmen gaat bijna altijd met de elektromotoren en voor de rest zijn er bijna geen fijnstof uitstotende dingen.
@b00m3rang: vergeet de slijtage van banden niet die bij elektrische auto’s met vaak veel koppel ietsjes hoger kan liggen
@flashevan: zullen we dan even heel snel vrachtwagens gaan verbieden? Bakken met koppel en 25 tot 40x hoger gewicht!
@flutterby: omgekeerd, in een vrachtwagen kun je zo 300 mensen proppen (verluchtingsgat niet vergeten), zoveel efficiënter per persoon….
@Onehp: dat valt tegen in vergelijking met het bekendste elektrische vervoer: de trein.
@flutterby: you win ;) Wel een beperkt wegennetwerk ;)
@flashevan: Dat klopt, maar als je dus normaal rijdt is dat geen groot probleem. Schakelen in een auto zorgt ook voor frictie op de wielen en slijtage van de banden. En schakelen doe je niet in een elektrische auto.
@b00m3rang: Ik vermoed dat hij bv fijnstof afkomstig van banden bedoeld. Een elektrische wagen weegt doorgaans een heel stuk meer, dus de banden krijgen ( ook door het direct koppel) heel wat meer te verduren.
@SimonMc: dankzij de versnellingsbak krijgen de wielen in een ICE soms wel meer koppel te verdragen dan een elektrische auto. Het koppel dat de motor veroorzaakt is irrelevant, het gaat erom wat de banden te verwerken krijgen.

Ow en het onderbreken van aandrijving en weer continueren veroorzaakt óók slijtage aan de banden. Een ICE schakelt regelmatig en een EV nooit.
@b00m3rang: fijnstof komt ook door verbranding maar vooral van remmen en banden. Doordat elektrische wagens vooral regeneratief remmen gebruiken ze de remmen amper en komt er daarbij ook al minder fijnstof vrij, maar de banden slijten door het koppel en gewicht juist sneller.
@mashell: Misschien dan ook eens kijken hoe bandenslijtage zit met schakelen etc. Ook niet zo goed voor de bandjes.
@maikel2303: wat een onzin. Elektrisch rijden is altijd t schoonst. Tuurlijk zullen de banden iets meer slijten door hoger wagengewicht. Daar ligt een mooie opgave voor bandenfabrikanten wellicht. Maar over hoeveel extra slijtage hebben we het. Dat compenseert zowiezo t minder dfijnstof van remmen en geen fijnstof uit de uitlaat. Daarbij vind fijnstof van de banden t dichtst bij t wegdek plaats, met als gevolg bij natweer of nat wegdek plakken van fijnstof aan vocht cq water waardoor een grootdeel afvoerd via putten in de grond trekt of afvoerd in singels. Verder geen uitstoot van nox of zwavel. Conclusie is dus gewoon duidelijk.
@maotje: Mooi hoe altijd iedereen over elkaar valt om te roepen wat nou het schoonste is. Is er eigenlijk wel eens echt goed onderzocht wat nou het schoonst is (en dan bedoel ik niet die onderzoeken die achteraf toch niet helemaal bleken te kloppen)?
@berlinetta: wat wil je er aan onderzoeken? Je haalt auto’s uit je eigen leefomgeving weg die nu op diesel rijden en vervangt die door elektrische voertuigen. Met alles bovenstaande wat ik geschreven heb is dan van toepassing. Dan is toch de conclusie dat je leefomgeving schoner word? Daar hoef je geen dure onderzoeken voor uit te voeren.
@maotje: mooi, zo’n simpele redenering! Go Boris!
@911targa: je moet t ook niet moeilijker maken dat t is. Het is geen hoger wiskunde hoor.
@maotje: Eigenlijk wel, want waar wij hier in Nederland dan schonere lucht hebben, zijn er 5000, zo niet meer, veel meer, chinezen betrokken geraakt bij het mijnen van zeldzame metalen, die metalen dmv chemische processen zuiveren en verwerken, om dat accupakket te produceren welke vervolgens op gigantische containerschepen de wereld rond worden gevaren naar de VS, om daar die Tesla van jou in elkaar te schroeven, alwaar die auto vervolgens weer op een boot gezet wordt om hier naartoe te brengen. Maar wij hebben schonere lucht dus het doel is bereikt. MAND
@c4seum: heb je wel eens gekeken hoe de lucht in bejing op momenten is?
https://youtu.be/d-GoO6Y9hHA
De grootste oorzaak hiervan is de uitstoot van t wegverkeer. Niet de industrie, niet de scheepvaart en niet t vliegverkeer.
Die schepen die jij noemt die komen vrijwel niet in grote steden. En als ze er komen is dat vaak aan de rand waar minder mensen zijn dan in t centrum.
Overigens worden d meeste auto’s hier gewoon per wchip afgeleverd hoor. Dus of ze nou elekektrisch zijn of voorzien van verbrabdingsmotor is om lood om oud ijzer. De vermelding van tesla heeft daarom ook geen toegevoegde waarde.
@c4seum: En hoe wordt je benzine/diesel gemaakt? Ergens wordt dat geboorte, moet vervoert worden, dan wordt dat ergens verwerkt naar diesel en benzine waarna het ook weer vervoert wordt naar een opslag om dan per vrachtwagen naar je lokale pomp gebracht te worden. Milieu rampen met boorplatformen, schepen etc vergeten?
@martijn_vangammeren: sterker nog. De uitstoot van een verbruikte liter benzine of diesel is maar een schijntje als je alles bij elkaar op zou tellen. Boren naar olie transport via pijpleiding naar schip. Transport schip naar raffinaderij. Raffinage proces. Transport van raffinaderij naar tankstation. Laten we ook de proefboringen en het gehele voorbereidingsproces niet achterwegen laten. Eigenlijk mag je dus je uitstoot van je liter benzine if diesel met minimaal een factor 3 vermenigvuldigen. Maar dat schijnen een hoop mensen niet te willen inzien, maar wel zeuren over de productie van accu’s……
@c4seum: heb je wel eens gekeken hoe belabberd de luchtkwaliteit in grote chinese steden is? Zoek eens op air polution china in youtube, dan krijg je een indicatie.
Die smog id voor t overgrote deel veroorzaakt door het wegverkeer al daar. Tuurlijk zal industrie best iets bijdragen, maar de hoofdschuldige is wegverkeer.
Daar staan meerdere keren per week miljoenen chinezen bloot aan. Overigens geld dit in iedere miljoenenstad op de wereld. Dan zijn die 5.000 chinezen die je noemt voor de mijnen toch van ondergeschikt belang? Klinkt hard maar het is wel realiteit. En als we niks doen blijft het probleem alleen maar groter worden door toename van bevolkingsgroei.
Overigens worden vrijwel alle auto’s per schip afgeleverd hoor. Het noemen van tesla heeft echt geen meerwaarde.
@maotje: Ik wil wel even iets recht zetten in jou verhaal over Chinese steden zoals Beijing.
De enorme smog wolken worden in deze gebieden voornamelijk geproduceerd door industrie. In China zijn de grootste steden (met name Beijing) omringd door een nog even hard groeiend aantal steenkoolcentrales. Deze steenkoolcentrales hebben vaak niet eens een roetfilter, omdat de centralehouders liever een boete betalen als dat zou moeten, dan dat ze er een roetfilter op zetten. Er wordt daar dus een heleboel roet de lucht in geblazen. Roet is één van de onderdelen van fijnstof en daardoor ook de smog.

Met deze informatie wil ik ook vertellen dat ~40%(PM10) en zelfs meer dan 50%(PM2,5) van de fijnstof in de Nederlandse lucht wordt veroorzaakt door het buitenland, het komt simpelweg overwaaien. (Volgens het RIVM).

Mijn mening: Met het rijden van een elektrische auto, zelfs één die rijd op “groene stroom” terwijl er gewoon oud papier bij de kolen wordt gegooid en dan groene stroom wordt genoemd, zorgt niet voor een schonere lucht zolang er vuile lucht uit het buitenland komt overwaaien, denk ik.
@maotje: Want vervuilende deeltjes keren om zodra ze jouw leefomgeving in waaien? Dan kom ik ook wonen waar jij woont.
@berlinetta: wat gebeurd er wanneer je vervuillde lucht vermeng met schonere lucht? Laat ik t begrijpelijker vragen. Wat gebeurd wanneer je heet water mengt met koud water? Neemt de temp dan toe of juist af? Het zelfde gebeurd met lucht.
@maotje: als wij blijven kijken naar rijden zelf dan jou verhaal kan kloppen maar als we buiten het circle “rijden” gaan kijken dan klopt jou verhaal niet meer. Hoe dan ook, niks is schoon genoeg. Als we schoon willen houden dan moet iedereen gaan lopen maar zelf dit is niet helemaal schoon…
@seba: wat bedoel je met buiten t circkle rijden?
@maotje: Je moet uiteraard niet alleen kijken naar lokale uitstoot, maar naar alles erom heen. Hoe belastend is het voor het milieu om de auto en de onderdelen te produceren, om de brandstof/stroom te produceren en op de juiste plek te krijgen en om de auto weer te recyclen? Als je dat hele totaalplaatje weet, dan pas weet je ook of een auto schoner is.
@berlinetta: wat is milieu? Leg nou eens uit wat milieu inhoud.
@maotje: heb je dat in je rode boekje gelezen?
@nautique206: logisch nadenken is dat. Ipv klakkeloos alles maar aannemen en geloven wat er in de media geschreven word. Probeer het eens. Dr zal een wereld voor je open gaan.
@maikel2303: psst waterstof wordt eerst omgezet naar elektriciteit en is rijdt dus ook elektrisch. Meestal ook met een accu om fatsoenlijke prestaties te kunnen leveren.
@flutterby: je kan het ook injecteren en verbranden. Daar is je doodnormale driepitter gewoon geschikt voor. Dan hebben wij liefhebbers ons geluid, en de hippies hun schonere lucht
@c4seum: yup, ook slechte ideeën bestaan.
@rhellema: JA! En indirect ws door Trump 🤣🤣🤣
@rhellema: elk weldenkend mens weet dat
Het is maar net wie het onderzoek uitvoert en welke uitslag gewenst is. Zowel milieulobby als de pro diesel doen onderzoek en degene die het verhaal het beste kan verkopen is koning.

Mijn persoonlijke mening: diesel(uitstoot) is niet gezond voor je, maar zeker niet zo slecht als de overheid/milieuclubs je willen laten geloven. Sleutel voor schonere lucht ligt nu eerst bij het verbieden van stookolie. Dat is laaghangend fruit.
@mercs: inderdaad. Er moeten regels komen op luchtvaart en scheepvaart brandstof. Vooral stookolie is zeer verontreinigend met alle zwavel en alle andere onzuivere stoffen erin.
@b00m3rang: altijd makkelijk als andere zich aanpassen.
@flutterby: dat denken de scheepvaart en luchtvaart nu exact van ons.
@c4seum: nee hoor, die denken enkel aan geld. Daarnaast vraagt luchtvaart en scheepvaart om een internationale oplossing.
@flutterby: internationaal hahahaha
@mercs: ga een
Halfuur met je mond om de uitlaat van een diesel hangen. Dan praten we over een jaar verder. Diesel is gewoon de vuilste brandstof voor wegverkeer. Wil je stappen ondernemen om het wegverkeer schoner te krijgen mbt uitstoot, moet je vuilste deelnemers als eerste aanpakken. Daar valt de grootste winst te behalen.
@maotje: Want een half uur met je mond om de uitlaat van een lpg auto hangen kikker je lekker van op natuurlijk ;)
@maotje: dat is niet waar een moderne diesel stoot veel minder schadelijke stoffen uit dan een doorsnee benzine motor, dus hang liever met mijn mond om uitlaat diesel.
Ook qua subjectieve reuk verblijf ik liever een uur in een kamer met mijn 9 jaar oude 3L 6cyl diesel dan met onze 2 jaar oude 1L 3cyl benzine auto met lopende motor
@mercs: oké, hoe was jij dan van plan elektriciteit op te wekken?
Diesel is gewoon ook een hoogwaardige brandstof. Blijf lekker doordieselen tot het bittere eind.
@ethylestra: het eind zal inderdaad bitter zijn, op financieel vlak dan toch
@ethylestra: dat wil zeggen, nog een jaar of 4?
Een Hybride-diesel motor van bijv. de DS5 doet 1 op 30. Is 1 liter diesel verbranden smeriger dan 3 liter benzine?
@arhanso: Hangt van je definitie van smerig af. Van CO2 ga je niet dood. Fijnstof en stikstofoxiden hebben daarentegen een veel directere impact op je gezondheid.

Die uitstoot is echt niet recht evenredig aan het verbruik.
@karhengst: hangt van de concentratie af. Zoals bij bijna alle stoffen. 5% CO2 concentratie in een ruimte wordt als gevaarlijk gezien.
@pomoek: die concentratie ga je in t dagelijksleben in de openbare ruimte niet krijgen door uitstoot van wegverkeer. Dus hij heeft wel degelijk gelijk.
@maotje: dat iets niet dagelijks voorkomt maakt het niet niet waar.
@arhanso: plugin hybride? Dan ook stroom meetellen. Los daarvan heb ik bij hybride diesels mn twijfels, omdat de motor regelmatig uit staat, en de filtering alleen goed werkt(e) bij hete motor
@sjonniedeluxe: Nee, geen ‘plugin’ hoor.
Hoewel ik best wel een fan ben van Plugin Hybride. Stel dat het systeem kan aantonen dat je 1 op 60 of beter doet met je Plugin Hybride dan zouden imho de zelfde voordelen moeten gelden als electrische auto’s
@arhanso: Die stoot dan nog altijd rook en andere nare dingen uit terwijl een ev dat lokaal niet doet. Ja de stroom wordt ergens opgewekt en dat wordt ook altijd meegenomen. Dus nee ook een hybride is niet hetzelfde als een elektrische auto.
@arhanso: Dieselgate is begonnen met de vraag “als VW zulke schone diesel kan maken waarom zien we dit in de praktijk in Europa niet terug?”. Diesel is alleen schoon op papier.
De laatste dual injectie SCR is erg goed en NOx uitstoot op de laatste modellen is bijna nul. Overigens worden de partikeldeeltjes verbrand bij de regeneratie, dat leidt dus niet tot fijnstof, dat zou de hele oefening nutteloos maken…
Diesels zijn schoon…
@onehp: zoiets wilde ik ook zeggen. Lijkt me nogal een belangrijke toevoeging, welke, naar mijn mening niet/fout in het artikel staat.
@onehp: helaas ontstaat bij die verbranding weer CO2.
@pomoek: dat is niet helaas, dat is altijd zo dat hetgene dat geen vervuiling is in de uitlaatgassen, uiteindelijk gereduceerd wordt tot CO2 en H2O. Koolstof erin, koolstof eruit (maar in welke vorm?).
Als de brandstof van een duurzame bron komt, dat kan die CO2 afgerekend worden…
@onehp: Dat gebeurd enkel als de motor heet genoeg is. Daarnaast moet je dan zorgen dat alle filters en adblue etc goed zijn anders helpt dat ook niks. En we weten dat er al flink gesjoemeld is met uitstoot cijfers door diesel makers.

Bij een elektrische auto hoef je geen extra filter in de uitlaat te doen of een goedje toevoegen.
@martijn_vangammeren: dat mensen auto’s verkeerd inkopen of gebruiken is ook geen nieuws. Dat gaat ook met elektrische auto’s gebeuren, zodra het mainstream wordt zullen we nog het een en ander meemaken vermoed ik…
Ja een elektrische auto is lokaal proper, maar als je denkt de wereld te redden door rond te rijden met 1500-2500kg auto met pakweg 2000-8000 batterijen voor die korte afstanden waar een diesel niet goed regenereert, dan kan je (veeeeeel) beter (elektrisch) fietsen…
De fijnstof wordt minder, maar NOx en CO2 niet!
@arta: CO2 deed diesel altijd al minder slecht dan benzine.
@arta: de laatste diesels zijn echt enorm veel beter wat betreft NOx, dat is omdat ze nu allemaal SCR gebruiken in plaats van soms enkel EGR, en bovendien zijn de SCR systemen van de beste soort ipv de meest ‘kosteneffectieve’.
Af en toe het filter uitwassen en weer gaan met die banaan.
Gefinancierd onderzoek door autofabrikanten. Maar onderzoeken over klimaat zijn ook gefinancierd, en moeten een bepaalde uitkomst hebben, anders stopt de subsidie.
@dutchdriftking: zo werkt het zeker niet. Als een onderzoeker kan aantonen dat het klimaat helemaal niet veranderd is hij of zij binnen. Simpel een kwestie van vraag en aanbod.
@pomoek: Is helaas niet zo. Ga maar eens goed zoeken. Onderzoekers welke onafhankelijk zijn hebben heel andere uitkomsten dan de pulp welke in de media komt.
@dutchdriftking: ik hoor graag waar die onafhankelijke onderzoeken staan.te vinden zijn.
@dutchdriftking: Die onderzoeken zijn er niet. Waar blijven de onderzoeken die zeggen dat zwaartekracht, ook nog altijd maar een consensus, niet waar is of anders? Klimaatverandering door ons is geen discussie meer over, de wetenschap is nu bezig over de deurknopjes aan de kastjes en andere kleine dingen. De rest praten ze niet meer over of ze moeten al echt banden hebben met olie of de gebroeders Koch.
@dutchdriftking: Dit is een filmpje van 10 jaar oud over een man die volgens mij bouwfysica doceerde (lichtkunde) aan de TUE. Zeker geen klimaatwetenschapper, en zeker geen wetenschappelijk bewijs.
Een propaganda onderzoek en een genuanceerd Autblog artikel erover, mijn complimenten.
Mensen die geen scheikunde diploma hebben kop houden

Kip zonder kop
Wat een flauwekul Diesel is slechter dan Benzine heel veel fijn uitstoot met of zonder filter.
@cappie: onderbouwde feiten en cijfers graag… tot dan blaat je een eind weg.
@cappie: hoe kom je daarbij? Juist moderne direct ingespoten benzine motoren hebben een fijnstof probleem. Daarom krijgen die nu ook verplicht de filters die de diesels al jaren hebben, met filter komt er amper nog fijnstof uit de uitlaat. Maar voor de fijnstof van de banden en remmen (goed voor pakweg 50% van de fijnstof) maakt dat natuurlijk niet uit.
@mashell: Heb je wel eens die bestel busjes gezien van de bezorg diensten hele rook pluimen.
@cappie: Tja, oude busjes, op diesel die vooral veel korte stukjes in de stad rijden, vaak starten en stoppen, bestuurd worden door laag opgeleide bestuurders met weinig technisch benul (waar dienen die versnellingen 2..5 eigenijk voor?) en die ook altijd een chronische haast hebben. Dat is voor de techniek de slechts denkbare combinatie. Binnen een paar jaar zullen al die busjes electrisch zijn, dat past veel beter bij het gebruiksprofiel, die zijn robuster en hebben lagere gebruikskosten.
@mashell: Die kunnen niet snel genoeg elektrisch worden. Hier heeft de post kortgeleden nog benzine auto’s aangeschaft in plaats van elektrische.. je snapt het niet.
Vroegerrr was er toch een soortgelijk onderzoek met een 911? Nu herinner ik mij dat van top gear dus zou het ook onzin kunnen zijn.
Ow wat enig, doe mij ook zo’n uitlaat! ;)
Nou, het artikel was wel iets genuanceerder dan wat de meeste media ervan hebben onthouden: onder heel specifieke omstandigheden (extreme pieken in de fijnstofconcentratie) is de fijnstofconcentratie in de uitlaatgassen van sommige Euro 6d Temp-dieselmotoren heel kortstondig lager dan die in de omgevingslucht van Stuttgart, een zwaar vervuilde industriestad in een valei waar de vervuiling moeilijk weggeraakt.

Als de partikelfilter gaat regenereren, is de auto weer 30 keer zo vuil als de omgevingslucht. Als de uitlaatgassen te warm worden, werkt de partikelfilter niet meer en schakelt hij zichzelf uit. Als er geen vervuilingspiek is in de stad, is de auto gewoon meer vervuilend. En vooral: de uitstoot van motoren bevat meer dan enkel fijnstof, NOx en CO2. Er zijn nog zaken zoals VOS (vluchtige organische stoffen), ozon, aromatische koolwaterstoffen en een hele waslijst aan andere zaken die vooral slecht zijn voor de gezondheid van mensen.
Ad blue systeem werkt alleen met temperaturen tussen 10 tot 30 graden Celsius. Dus als men de gemiddelde buiten temperatuur neemt werk het maar minder dan helft van het jaar in Duitsland. Dus dit is diesel gate nr. 2 !. Rechtzaak tegen VW is al aan de gang in rechtbank van duseldorf.
@frank_vanleeuwen: fake news. De gemiddelde temperatuur in Duitsland is net als bij ons overdag vijf maanden per jaar onder de 10, de rest er boven. Ook is het maar zelden boven de 30. En ik heb wel eens gelezen dat de SCR vanaf een paar graden boven 0 kan werken. Het nare is dat het kan werken als de motor is opgewarmd en dus de koude start altijd een vieze is.
Al eens afgevraagd hoe men al die baterijcellen uit de auto’s gaat verwerken? Zo groen is Electrisch ook weer niet hoor, en zonnepanelen, nog erger
@jeroen_sysmans:
Klopt, de sloop van die accu’s gaat zwaar vervuilend zijn. Dan wordt er geblaat over recyclage en stationaire opslag, maar dat is grotendeels flauwekul en speculatie.
@kempenaer: Nee, Renault en Tesla bieden dat aan. De batterijen gaan een jaartje of 20-30 mee volgens de laatste onderzoeken. Je benzine dat ergens werd gemaakt, vervoert etc brand je op tot vele stinkende stofjes.
Motorolie?
Dat werd 10 jaar geleden al eens beweerd. En toen moest Dieselgate nog komen.

En ja, het zou kunnen dat in een zeer vervuilde stad de lucht die erin gaat vuiler is dan die die eruit komt. Maar dan nog is die laatste vuil. Vervuilde lucht verdwijnt vanzelf als je de bron wegneemt, en sneller dan je denkt. Er is dus geen enkele reden om die door een dieselmotor te jagen om ze zogezegd te “kuisen”.

Begin bij het begin: haal oude diesels weg, maak het OV elektrisch, leg betere fiets- en wandelinfrastructuur aan, plaats meer deelauto’s, bij voorkeur elektrisch en verbied houtkachels. Scheelt al een hele hoop…
Ford heeft dit volgens mij ook een keer onderzocht
Gewoon alle subsidies en voordelen voor elektrische wagens afschaffen en na een paar jaar de uitstoot terug opmeten. Want dan rijdtbiederezn toch terug diesel en benzine… dan weet je direct hoeveel de uitstoot stijgt of misschien daalt… dat is toch niet moeilijk
Want dan rijdt iedereen terug diesel en benzine…
Niks rijdt lekkerder dan een dik dieselaggregaat in je auto. Zuinig, schoon, krachtig, romig en koppelrijk. De massahysterie van groenlinkse dwaallichten heeft ook in Den Haag bij andere politieke partijen toegeslagen. Dieptriest.
@kempenaer: Een elektrische auto heeft direct koppel, rijd daarmee dus heel vloeiend omdat je ook niet hoeft te schakelen. Zuinig? Omgerekend is een ev zuiniger. Krachtig? Zie eerste want een elektro motor is krachtiger.
En schoon? Niet bepaald, enkel in de meest beste omstandigheden is het iets beter dan benzine anders is hij gewoon vervuilend waar een elektrische auto dat lokaal al niet is.
Rubenpriest, volgens mij snap je niet echt hoe een roetfilter werkt en wat het resultaat van regeneratie is, dat is dus niet een hoop fijnstof, dat zou nogal onnozel zijn.
Het mooi om te lezen dat de meningen zijn verdeeld. Wat is nou schoner?
Wat is nou echt vies? Dat is de vraag die eigenlijk gesteld moet worden. Nou..wat dan?
CRUISESCHEPEN :-p

‘Cruiseschepen stoten tien keer meer schadelijke stoffen uit dan alle auto’s in Europa’
Commerciële cruiseschepen behoren tot de grootste vervuilers van deze planeet. Het Amerikaanse bedrijf Carnival spant de kroon. Alleen deze cruisemaatschappij stootte in 2017 al bijna tien keer meer zwaveloxiden uit rond de kust van Europa dan alle 260 miljoen Europese auto’s samen. Zie artikel AD

https://www.ad.nl/auto/cruiseschepen-stoten-tien-keer-meer-schadelijke-stoffen-uit-dan-alle-auto-s-in-europa~ac9ac03b/?referrer=https://www.google.com/

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).