14% bijtellingstarief verdwijnt: dit zijn de gevolgen

Auteur: , 105 Reacties

Autodealers hadden het al zwaar, maar het wordt nog zwaarder als het kabinet ervoor kiest zijn bijtellingsplannen door te drukken.

De leasemarkt per 2016

Den Haag heeft een groot probleem, zo is al een tijdje duidelijk. De overheid wilde het rijden van zuinige en schone auto’s bevorderen met allerlei gunstige regelingen, maar schoot zichzelf daarmee in de voet. Leaserijders kozen namelijk massaal voor een nieuwe auto van de zaak met 14 procent (of minder) bijtelling, waardoor er wat minder euro’s (5,2 miljard om precies te zijn) richting de schatkist rolden.

Het bijtellingssysteem gaat dan ook op de schop, zo schreef de NOS gisteren al. Inmiddels is er meer duidelijk. Het tarief van 14 procent bijtelling wordt per 1 januari 2016 geschrapt. In plaats daarvan komt één vast tarief, dat rond de 25 procent zal komen te liggen. Dat gaat grote gevolgen hebben voor de leasemarkt, zo voorspelt de Vereniging Auto van de Zaak.

De VAVDZ vertegenwoordigt ongeveer 1 miljoen leaserijders en weet dus waar het over praat. Zij vroegen hun leden bij welk bijtellingspercentage ze ervoor kiezen geen lease-auto aan te schaffen. 39 procent van de ondervraagden haakt af bij een percentage van 22 procent of hoger, 76 (!) procent hoeft geen lease-auto meer bij een tarief van 25 procent en bij een bijtelling van 30 procent kunnen we de leasemarkt meteen opdoeken, want dan is een auto van de zaak voor niemand nog interessant.

Martin Huisman, voorzitter Vereniging Auto Van De Zaak, over deze cijfers. “De hoogte van de bijtelling is cruciaal voor een berijder. Het gaat om honderden euro’s netto salaris per maand. Het afschaffen van de lage bijtellingscategorieën raakt 70% van de berijders direct in de portemonnee. Daarnaast is alle stimulering voor het rijden in een CO2-zuinige auto weg, met alle gevolgen van dien. We gaan tien jaar terug in de tijd als we niet oppassen.”



105 reacties

Dus maar tweede wagentje erbij om prive een beetje rond te kunnen knorren.
@Hubert: idd… ga je dat weer krijgen… allemaal veel te dikke leasebakken waar niemand kijkt naar de uitstoot omdat ze toch nul betalen (want strikt zakelijk gebruik) en dan veel klein spul om prive in te rijden.
@papa: De regering wil de 14% rijders dwingen tot een 7% bijteller, en dat gaat vast lukken!
@Hubert: Denk het niet.. prive een auto bezitten is nou niet bepaald goedkoop, leaserijders rijden al bijna gratis en toch altijd klagen. Bijvoorbeeld, een polo (20K) leasen a 25% (52% inkomensbelasting) 234,- euro p/m, de goedkoopste fiat panda (8K) kopen kost je 246,- euro p/m (afschrijving, verzekering, wegenbelasting, benzine, onderhoud).

Heb dus geen probleem met 1 tarief, als de overheid wilt stimuleren moeten ze dat gewoon op BPM niveau doen, dan heeft de prive bezitter er tenminste ook voordeel bij. (lagere BPM = lagere aanschafwaarde en dus ook minder bijtelling ;) )
@drime: Dan ga je ervan uit dat er een nieuwe auto komt. Maar pak nu eens een tweedehandsje van een paar jaar oud, blijf daar eens wat langer in rijden dan de standaard leasetermijn van 4 jaar, en het hoofdstukje ‘afschrijving’ laat ineens heel wat andere maandbedragen zien.
@potver7: daarom moeten ze ook bijtelling gaan heffen op privé-auto’s. Belachelijk dat die geen bijtelling betalen terwijl ze hem wél privé gebruiken!!!
@parker: is dit een grap die ik niet snap? Of meen je dit nou echt serieus?..
@1audi1: ik denk dat je hem wel snapt maar gewoon niet zo grappig vind. Wat verder niet vreemd is.
@potver7: ja en kosten ook ;)
@drime: vergeet even de leasekosten van een polo incl brandstof (gok zo’n 750 EU pm) die je anders gewoon bij je salaris krijgt niet. Wanneer snapt men nou eens dat de bijtelling niet het complete plaatje is!
@drime: Hoe kan je met deze reactie zoveel plusjes gescoord hebben? Want hij is onjuist. In jouw berekening neem je alleen bijtelling mee. Ja dat is lekker vergelijken, maar dat slaat als een tang op een varken. Voor een leaseauto wordt veel meer dan dat betaald, en delen worden nog dubbel belast ook. Je vergeet bijvoorbeeld de leaseprijs, om maar wat te noemen. En dat zijn centen die de leaserijder niet als salaris krijgt. Maar dat telt dus wél mee. Sterker nog, als je een leaseauto gaat rijden moet je goed nadenken over wat je kiest, anders ben je duurder uit dan kopen. Ik ben voordeliger uit, maar dat komt alléén omdat ik een schraapdiesel uit de 14% rijd én mijn baas zo lief is om mij een dieselpas te geven waarmee ik dus ook mijn privékilometers mag maken.
@baasbas: Dan is je baas toch niet zo heel lief voor je. In mijn omgeving betaald vrijwel iedereen alleen de bijtelling, een enkeling moet een enigenbijdrage betalen maar dat is niet meer dan 100euro per maand.
@drime: ? Nee, je betaalt niet alleen je bijtelling. Ja, dat is wel het bedrag wat je ziet ,
@drime: (poging 2)

? Nee, je betaalt niet alleen bijtelling. Ja, dat is het bedrag wat je ziet, dus daarom lijkt dat het enige wat je betaalt. Maar je baas geef geld aan jouw mobiliteit uit wat hij jou dus niet als salaris uit kan keren. De auto is gewoon een arbeidsvoorwaarde. Geen auto, dan meer loon. Die inkomsten loop je mis en moet dus zeker meegeteld worden
@Hubert: En als alle leaserijders een klein autotje kopen voor erbij dan wordt de tweedehands automarkt gestimuleerd en stopt die eindeloze export misschien ook eens.
Goed bezig! Hieruit blijkt dat de overheid al die tijd op geld geilde en niet de bevolking stimuleren om milieuvriendelijk te rijden.
@drugsrunner: Hoezo toont het fiscaal belonen van zuinig rijden aan dat de overheid geld wil?
@jelmer:

Als zuinigheid de hoofdzaak was dan hadden ze het nu niet zo snel teruggedraaid toch?
Gaat gewoon weer om de centjes.
@jelmer: Nou, men wordt helemaal niet fiscaal beloond. Mensen die in de laagste categorie zitten, worden ineens naar de hoogste categorie verplaatst. Het maakt kortom niks meer uit hoe zuinig jouw voertuig is, hetzelfde betalen als alle anderen zal je moeten.

Ik denk dat onderstaand stukje tekst ook wel een beetje mijn uitspraak bevestigd:” Het bijtellingssysteem gaat dan ook op de schop: er komt één vast tarief, ongeacht de auto die je rijdt. En nee, de overheid schrapt natuurlijk niet de hoogste, maar de laagste categorieën. Het tarief zal per 1 januari 2016 rond de 25 procent komen te liggen en dat zal grote gevolgen hebben, zo voorspelt de Vereniging Auto van de Zaak.”
@drugsrunner: alleen voor nieuwe auto’s, de bestaande bijtellingspercentages liggen bij wet vast. Dus: vorig jaar een 14% bijteller geleast = 5 jaar 14% bijtelling, dus tot 2018.
Er was nog geen stimulering voor zuinige auto’s, louter voor 3 cilindertjes met 80pk die 40.000km per jaar maken. Maar die rijden op de snelweg écht niet zuinig… Mijn vader rijdt met zijn V70 5 cilinder uit 2006 zuiniger dan 90% van de leaserijders. Die subsidie voor huurauto’s heeft lang genoeg geduurd, tijd om t stelsel op de schop te gooien!
@peewee05: is het je ontgaan dat half Nederland in een Megane Estate rijdt? Die dingen hebben (net als mijn 14% Volvo) gewoon een normale 4 cilinder diesel. Dat rijdt gewoon prettig.
@mashell: Noem je dat serieus prettig? Die Volvo V40 ok, ook de D2 wel, maar die Megane 1.5 dci neem je echt niet omdat die zo lekker rijdt hoor…
@griffendahl: ik vind de Mega 1.5 Dci een fijne auto. En als je toch alleen maar voor comfort gaat dan rij je een Citroen C6, fijner bestaat niet.
@rufctr01: Ik heb ruim een half jaar een gloednieuwe Mégane 1.5 dci gehad (tijdelijke auto), ik (en mijn rug) zijn nog nooit zo blij geweest als de dag die auto plaats maakte voor een andere.
@griffendahl: heb zelf als voorloper een 5deurs en een station Megane gehad met een 1.5dcim(in 2007). By far de slechtste auto’s waar ik in heb gereden … sorry. De 5 deurs megane heeft het maar liefst 1800km volgehouden, daarna kapot en ingewisseld voor een C4
@griffendahl: ik wel. Erg fijne auto en sneller dan nodig… Dubbel zo fijn als die klote 25% Golf v variant van 3 jaar terug..
@w0o0dy: kwa snelheid is het voor Nederland wel voldoende, maar voor de rest is het gewoon een kut auto (ja ik heb er verplicht ook een). BJ 2013, nu 45K gelopen, interieur rammelt, heb al 3x de beugel van het slot aan de bestuurderskant moeten vastdraaien, hij stuurt nog indirecter dan een ouwe Amerikaan (kan het stuur 2cm op en neer bewegen op de snelweg zonder dat de auto van richting veranderd), climatecontrol werkt nauwelijks (altijd te warm of te koud), regensensor wist niet als de vooruit zeiknat is, maar owee als het een beetje miezert datn vliegt de ruitenwisser op en neer… En dan heb ik het nog niet over de autoradio, de stoelen, automatische verlichting, en het verbruik gehad….
Heb hiervoor tijdelijk een Focus station diesel 14% gehad, en die auto was op alle punten beter… Wat een fijne auto, als ik hem kon inruilen dan deed ik dat gisteren nog…
Nooit meer een Renault voor mij, al moet ik €200/maand meer dokken voor een andere auto, dan zal het nog de andere auto worden ipv de Renault… brrr…
@derx: je verhaal klinkt totaal niet als Mijn auto…sterker nog: check even je kentekenbewijs en controleer even of daar Renault Megane staat…
Als ik 3 cm heen en weer stuur bij 100km per uur op de snelweg dan kan ik slagroom maken.. Rammels alleen van spullen die ik er zelf in laat slingeren. climate control geen klachten bij 37 graden tot -17, stoelen zijn OK maar niet top, radio/TomTom heeft soms een eigenaardigheid en reset wel eens maar minder vaak dan dat ik mijn PC opnieuw moet opstarten en het verbruik is 1 op 19,5 over 83391km in 25 maanden. (Mijn auto is van aug 2012, 14% diesel in Bose uitvoering met 17inch velgen en 205 mm breed rubber …. Niet perfect maar mijlen beter dan de Golf V en ik vond de Megane fijner dan in Focus…
@w0o0dy: check maar op de rdw site: 1-srh-53. Een 2013 Megane Estate 1.5dci 110pk. Met 16″ lichtmetaal 205 (dit is even uit mn hoofd).
Mijn climate control gaat ook tot die temperaturen, maar als ik hem op 20 zet (zowel links als rechts), dan zit ik evengoed continu aan de roosters te draaien omdat het soms steenkoud is, en de andere keer bloedheet. Ook dat je de roosters in het midden nauwelijks naar boven kunt richten vind ik nogal een designflaw. Mn TomTom doet het vrij redelijk (is ook niet van Renault :) ), en mn verbruik is ong. 1:18.5 (veel 130kmh snelweg). Maar de Focus die ik had zou op papier meer verbruiken, maar in de praktijk reed ik daar ong. 1:20 mee. M’n autoradio reboot ongeveer 1-2x per dag (het is de radio, TomTom blijft gewoon doorwerken). WTF… een autoradio die reboot… Dat heb ik zelfs nog niet gezien bij de meest goedkope kraam. Als ik onder een brug doorrij gaan mn lampen aan, maar als het begint te schemeren dan blijven ze gewoon uit. Ook een grote ergernis is de plaatsing van de hoogteregeling van de gordels. De meest lage stand is voor mij nog te hoog (ben 1.85), en de riem snijdt me in m’n nek. Antwoord van de Renault garage: “tsja, kunnen we niks aan doen. Je kunt zo’n gordelhoes gebruiken”. Ik ben flabbergasted weggelopen. Zie me al rondrijden met die mega nep gordelhoezen met MOMO ofzo erop… brrrrr….. Heb er nu maar klitteband omheen gedaan zodat ie lager zit, maar weer iets waar totaal niet over nagedacht is.
Dat is mijn idee van die hele auto. Allemaal leuke features, maar als puntje bij paaltje komt is het het allemaal net niet, en werkt het allemaal maar half.
@mashell: Tuurlijk rijden die nieuwe auto’s aardig. Veel vrienden om mij heen hebben hun eerste leasebak. Maar zij rijden met Polo in vergelijking met mijn E46 station uit 2005 echt niet significant zuiniger. En laten we de grote auto’s als de V60 Hybrid en de Outlander maar even buiten beschouwing. Ik snap iedereen wel die de mogelijkheid heeft, had het zelf ook gedaan maar het is verwerpelijk dat de overheid de boel zo subsidieert.
@mashell: ach die Volvo, met 18″ pijpje links rechts, maar in 12 sec. naar de 100…
Dan gaat iedereen weer in een wat oudere auto rijden, dus meer belastend voor het milieu. Ze weten daar ook niet wat ze willen…
Laten we gewoon de regels elke twee jaar veranderen, economie en milieu totaal niet op elkaar afstemmen, geen enkele vaste lijn aanhouden en in plaats van naar Europa toe groeien met onze afwijkende tarieven ons steeds uit de markt prijzen. Bravo! Hulde! Hoera!
@stijnn:
Ze moeten het gewoon in 1 keer goed doen, gewoon alles 20% bijtelling.
Dan kan je zelf kiezen wat je wilt binnen je gegeven budget en de PvdA heeft weer genoeg geld om dictatoriale regimes in Afrika te steunen….
@stijnn:
Eens! De smorende werking van het huidige beleid resulteert in scheve verhoudingen. Enerzijds oneerlijke subsidie voor falende 14% hokken zoals die slurpende leugen van een Outlander en anderzijds het onbetaalbaar maken van een nieuwe(re) auto voor de rest… Alle belastingen laten vervallen en stimulering door beloning voor zuinige opties!
Als ze dat dan ook ff op zijn Frank Underwoods doen… Inzetten op 25% en dan straks een concessie op 20% ofzo ;) Iedereen blij…
Zegt meneer WC eend…

Prima dat zuiniger auto’s lagere bijtelling krijgen, alleen erg storend dat die testcyclus voor geen ruk klopt.
Als die zou kloppen valt waarschijnlijk al 3/4 in een duurdere categorie en krijg je meer inkomsten.
@reactief: die testcyclus klopt gewoon! Dat die testcyclus niet gemiddelde het Nederlandse praktijk gebruik (stukkie stad, stukkie snelweg met 140, stukkie file, stukkie stad) weerspiegelt is een heel andere zaak.
@mashell:
Dat heeft niets met de Nederlandse praktijk te maken, sterker, in die Heimat ga je die waardes al helemaal nooit halen.
Die waarden worden gemeten onder lab. omstandigheden met een rijgedrag waar mijn opa van 80 zich nog voor zou schamen….
@jrk68: niet de Nederlandse praktijk en dus ook niet de Duitse. Wel de gemiddelde Europese praktijk. Gek genoeg rijdt mijn auto hier in Beieren net zo zuinig als in Twente, beide ver van NEDC maar beide rond de 5l/100km.
@mashell: tuurlijk klopt de test.
Daarom rijdt een Porsche 918 1 op 33… Sure…
Sinterklaas bestaat ook. En zwarte Piet volgend jaar ook nog…
@reactief: in de omstandigheden zoals beschreven in de NEDC cyclus haalt de 918 echt die 1 op 33. Herhaalbaar. Simpelweg omdat deze (net als andere hybrides) de test begint met een volle accu en dus de onzuinige motor niet eens veel gebruikt. Ja fabrikanten sjoemelen wel bij die test, lab op hoogte uitzoeken, kaler dan kaler basis model. Radio en Airco uit. Maar omdat iedereen dat doet is het wel eerlijk.
De fabrieken van Skoda, Volvo en Mitsubishi kunnen volgend jaar dus 24/7 draaien om al die bijtellingswonders nog op tijd geleverd te krijgen, want dat gaat me toch een run worden als de regeling in een keer stopgezet wordt.
Ik heb m’n Adrie bewust niet op de zaak gezet. Voor mij kan het uit zo dus die hele bijtelling perikelen, succes ermee!
Veranderingen zijn waarschijnlijk met dezelfde haagse calculator berekend als de accijnsverhogingen. Totaal wereldvreemd die Rutte en zijn rariteiten Kabinet.
koop ik me gelijk een oud barrel ipv een hedendaagse leasert
Ik ga morgen kletsen over een BMW i3 (waar ik eind van dit jaar mijn BMW 520d op ga inruilen). Van het bedrag dat ik aan bijtelling bespaar, kan ik privé iets veel leukers aanschaffen.
@erce: Ik zou het bij kletsen houden!
@toniominestrone: Heb je al eens in die i3 gereden?
@erce: heb je die i3 al eens bekeken?
@draadloos:
Ja, leuk ding. Zeker leuker dan dat grijze leaseblik waar dit land van vergeven is.
Het is dat ik de ruimte niet nodig heb, anders zou er zeker eentje komen naast het speelgoed.
@erce: rijdt geweldig! Ik moet nog tot juni volgend jaar met mijn 330d, daarna komt zeker de i3. Bijtelling of niet, anders koop ik hem wel, rijd ik privé en doe ik kilometervergoeding . Ook best.
@erce: hallo zeg, ik heb nog wel een beetje eigenwaarde, wat is dat ding ontzettend lelijk, de verhoudingen zijn totaal zoek, al zal hij (of zij) best goed rijden, er zijn mooiere alternatieven.
@erce: goed keus. Persoonlijk vind ik de i3 wel wat hebben. Wil je er dan nog een leuke bmw 1 of 3 er bij doen?
Ieder nadeel heeft zijn voordeel, zo komen wij mooi af van al die afzichtelijke Meganes, outlanders en octavia’s af, wordt het toch nog mooi op de weg!
Hoopt op dertig..
@norge: want?
@erce: misschien bedoelt hij zijn leeftijd.
@norge: jij bent dit “verschrikkelijke” land toch allang ontvlucht? Dus hoezo hoop je op 30?
Nou slecht nieuws voor de bazen in NL. Mensen de weg op sturen naar klanten wordt een heel stuk duurder.
@w0o0dy: hoezo? Baas betaald de bijtelling niet, dat doet de werknemer. Gevolg is dat de werknemer niet prive rijdt, dus je calculatie hieronder is nvt
@draadloos: baas moet loon + sociale lasten verhogen ter compensatie OF de kilometers betalen als ik met een privé auto rij… Dus die rekensom gaat wel degelijk op. Of we gaan gewoon niet en hij regelt dat de klant naar mij komt (good luck!)
0,19 per kilometer x 360km = 68 euro voor een bezoekje aan een klant… Gaat lekker opschieten.
@w0o0dy: jij denkt dat een leaseauto minder dan €0,19 per km kost?
@phevtreb: nee die kost ongeveer 0,27 euro/km
0,19 is het maximale belastingvrij te vergoeden bedrag per km voor zakelijke ritten…
Maar de 7% regeling blijft?
Ik ga altijd voor de 25%, maar ja wie ben ik.
Apart al die verontwaardiging hierboven. Ik was in de veronderstelling dat die schone auto’s geleased worden door mensen die een bijdrage willen leveren aan een schoner milieu.
Goed nieuws voor de tweedehands automarkt!
@Pumpstick: die is op het moment prima de nieuwe gaan juist nog niet zo hard….
Goed voor de werkgelegenheid ook die kostprijs verhogende maatregelen. Concurrerentiepositie verpesten met nog meer kosten voor arbeid. Wie zijn die sukkels in den Haag? Basis cursus economie zou best nuttig zijn…
Goed nieuws dus voor de tweedehands automarkt!
Hier zal best een staartje aan zitten voor de houderschapsbelasting ben ik bang.
Wat een goed nieuws: eerst komt er nog een laatste run op 14 en 20% auto’s (goed voor de economie) en daarna worden er weer echte auto’s verkocht (ook goed voor de economie). Autokeuze gaat weer gemaakt worden op rijeigenschappen en uiterlijk ipv enkel op bijtelling.

Daaaag 7% bushokjes met accu die het maar 30km doet!!!

Mijn dag is weer goed!
Bizar die getallen. Ik lease mn RS met veel plezier, zelfs als ik elke maand ruime €450 aan ome Piet moet betalen. Voor 25k is de bijtelling te verwaarlozen. Denk niet dat die figuren hebben uitgerekent wat een eigen auto kost…
Mensen die een auto voor het werk nodig hebben zullen er toch wel een krijgen. Maar dan zullen ze wellicht iets goedkopers gaan rijden. Mochten ze er voor kiezen om niet prive te rijden met de leasebak zullen ze er een autotje bij kopen.

Dit onderzoek is vast alleen ingevuld door de schrapers die op die site van vereniging auto van de zaak komen die voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten.

Voor wat ik aan (25%) bijtelling rijd kan ik prive geen vergelijkbare auto rijden.
@RudyV:
Eindelijk eens iemand die weet waar hij over praat.
Voor de gemiddelde bijtelling kan je privé nog geen Up! rijden.
Die maken het sommetje met de afschrijving, onderhoud, brandstof en verzekering niet om nog maar te zwijgen over de rente die ze mislopen op hun spaargeld dan wel de rente die betaald moet worden om dat hok te financieren.
@RudyV: is maar hoe je het bekijkt. Ik heb 12 jaar leaseauto’s gereden en ben nu overgestapt naar eigen auto met nette km. vergoeding. Mijn werkgever is goedkoper uit én ik ook, tevens rijd ik een betere auto. (de auto die ik nu privé rijd had weliswaar kunnen leasen in mijn budget maar had een dermate hoge bijtelling dat het niet haalbaar was).
@RudyV: Dat komt omdat je alleen naar het bijtellingsbedrag kijkt. Feitelijk gezien wordt er meer betaald voor die auto, de leaseprijs bijvoorbeeld. Indirect is dat loon wat je niet in geld krijgt. Dat bedrag zou je er bij moeten rekenen en dan kan het waarschijnlijk wel. Maar dan hangt het ook samen met je privégebruik. Bijtelling geldt alleen voor 500+km. Dus 501. Of 50001. Met een benzinepas en een werkgever die niet maalt om privékilometers bepaalt dat feitelijk je omslagpunt.
Terug naar de middeleeuwen dus, kotsmisselijk wordt ik van dat kortzichtige kabinet.
@sdm: in de middeleeuwen had je een bijtelling van 0,0%. Ik meen dat ergens rond 1990 voor het eerst een bijtelling werd ingevoerd. Dat was toen ook bijna reden voor opstand.
Ik zou zonder nadenken graag 25% bijtellen als iemand anders mij mijn auto ter beschikking zou stellen (en als al die klagende leaserijders eens goed zouden nadenken, zouden ze hetzelfde besluiten). Dus: als je de bijtelling te hoog vindt, ga je toch gewoon tegen kilometervergoeding met een privé auto rijden?! (Wedden dat je duurder uit bent?).
WHAHAHAHAHAHAHA zitten al die centenneukers straks in een auto die ze alleen uit financieel oogpunt hebben gekozen tegen een maximaal tarief.
Daar blijft natuurlijk bij dat zelfs met een bijtelling van 25% een leaseauto goedkoper is dan een eigen auto, mits je brandstof volledig wordt vergoed.
@roppp: Nee.
Zo’n geintje gaat niet met terugwerkende kracht in, maar met ingang van een nieuw leasecontract, of anders toch op zijn vroegst 4 jaar na aanvang van het leasecontract.
@mout: Dat ligt er maar helemaal aan hoe de nieuwe tarieven worden ingevoerd. Ze kunnen best zeggen dat het nieuwe tarief per 1 januari 2016 geldt voor alle leasewagens. Eerdere tariefswijzigingen werden ook op die basis doorgevoerd.
@potver7: dat is pertinent onjuist. Tot nu toe zijn alle individuele bijtellingstermijnen (dus: voor model x vanaf aanschaf 5 jaar bijtelling y) nagekomen en bij wet vastgelegd. Als je daar aan toornt krijg je giga rechtszaken die je als staat altijd verliest.
@roppp: jammer voor je, maar het geldt alleen voor nieuw te leveren auto’s na 1 januari 2016.
De onbetrouwbare overheid is één van de belangrijkste redenen dat we maar moeizaam uit de crisis komen. Constante wijzigingen in wet- en regelgeving zorgen voor onrust en wantrouwen terwijl we een duidelijke koers nodig hebben. Er moet geld verdient worden en de hardwerkende burger moet ontlast worden. De overheid zou het mes in eigen vlees moeten zetten…
@tinustussengas237: Precies, dat beetje geld wat je na een maand hard werken over houd ga je nu dus aan de kant zetten. Want wie weet waar die apen volgend jaar weer mee komen. Ondertussen geeft geen hond meer wat uit en sodemietert alles als een kaartenhuis in elkaar.
@SDM: klopt. In Nederland moet de grote klap nog komen. Als er niks drastisch veranderen behoren wij over 15 jaar gewoon tot de periferie.
NOS:> De bijtelling is een percentage van de waarde van de lease-auto, dat wordt opgeteld bij het salaris waar belasting over wordt betaald. Op deze manier betalen automobilisten voor het voordeel dat ze genieten door privégebruik van de auto.

Die prutsers bij de NOS snappen niet hoe het zit. Ik heb geen lease auto, het is mijn eigen auto, staat op mijn particuliere naam en toch betaal ik bijtelling, over de consumentenprijs inclusief bpm en btw die ik beide niet hoef te betalen. Zo krom is het inmiddels.

Bovendien rekenen die ambtenaren in Den Haag alsof ze bij stichting Brein werken ofzo. Niet iedere gedownloade MP3 is verloren inkomsten. Je kunt je geld maar 1 keer uitgeven, en in Nederland met een beetje pech van elke euro die je verdient maar 30 cent. Dan ga je kijken wat je prioriteiten zijn. Betalen voor geryclde muziek van de jaren 80 met een drumroffel eroverheen a la ‘oemphf’ is dan geen prioriteit.

Hetzelfde geldt voor auto’s… Omdat je leasebudget hebt, of omdat je het geld ervoor hebt of omdat de situatie er om vraagt (je moet ineens werken in een gebied zonder openbaar vervoer of zodanig dat je pas met de middaglunch kunt beginnen) koop je een 14% bijtelling auto. Niet dat die mensen ineens een andere auto gekocht hadden. Ja, als ze hun budget erin passend konden krijgen.

Dit gestuntel heeft ervoor gezorgd dat er 3 bedrijven heel blij zijn. Mitsubishi (outlander pehv), Toyota (prius, prius-plugin) en Volkswagen (lupo 3L en al die 14% meuk) (&Audi&Seat&Skoda&&). Die hebben samen met Renault, Peugeot en Slopel de markt in Nederland in handen. Hierdoor zijn goede auto’s en de diversiteit behoorlijk onderuit geschoffeld. Merken als Subaru, Alfa Romeo, Jeep, Nissan, Suzuki en Mazda zijn vrijwel verdwenen. Honda kan het nog effe volhouden dankzij de nep-prius, Nissan probeert het met de Leaf maar dat is geen levensvatbare bodem hier in Nederland, simpel gezegd, als je een auto nodig hebt, dan heb je die nodig voor meer dan 100km per dag.. ruim 40.000 euro belasting op een WRX STi, 15.000 euro belasting op een RX-8 (met een fok 1.3 blokje!) Zonder deze absurde struikroverij praktijken was het verschil nog erger geweest.
@schuimbekje3: Tsja, als je het verschil tussen de boekhouding van je eigen bedrijf en dat van je privé-huishouden niet snapt, dan wordt dit inderdaad lastig uitleggen. Ik zou zeggen, huur eens een goede boekhouder in.

Het is niet je eigen auto, die auto is blijkbaar van je bedrijf (anders had je wél die BTW moeten betalen), en als je die auto privé gebruikt zul je dus bijtelling moeten betalen.
@schuimbekje3: bij een eenmanszaak of maatschap wordt de auto inderdaad op de persoon tenaamgesteld.
Ow ow wat een heerlijk jaloers volkje zijn wij ook. Wij zien maar al te graag dat meneer A geen dure leasebak van veroorloven omdat er een bijtellingscategorie wordt geschrapt. Jaloers of niet niet, feit blijft dat de overheid wederom een tekort verhaald op de automobilist, en daar een mooi verhaal om verzint. (Ik rij trouwens geen zakelijke auto)
@michaelb: Het is maar net hoe je het bekijkt. Die lagere bijtellingstarieven zijn er heus niet omdat de overheid zo’n medelijden had met leaserijders – ze zijn er primair om milieudoelen te halen die de overheid in internationaal verband had afgesproken. Blijkbaar zijn die doelen nu behaald, of hebben ze (financieel) minder prioriteit, en dus worden de lagere tarieven afgeschaft.
@potver7: klopt helemaal, enkel wordt er vergeten dat het vroegere tarief standaard 14% was en dat deze dus structureel omhoog gaat omwille de behoefte van de overheid. In plaats van correcte bezuinig wordt en blijf er steeds meer te worden verhaalt op de burger. Dit had net zo goed een andere bezuinigings maatregel kunnen zijn.
@potver7:
En dat rechtvaardigt het zwabberende overheidsbeleid?? Daadkrachtig in het aanpakken van begrotingstekorten, door deze volledig op het bord van de werkende burger te schuiven. Ineffectief als het aankomt op zorg, criminaliteit of diepgaande maatschappelijke problemen.
Ik hoor steeds dat mensen een lease auto rijden, omdat ze deze voor hun werk nodig hebben en voor een zuinige kiezen vanwege de toekomst van hun kinderen en kleinkinderen. Maar wanneer ze meer belasting moeten betalen (en nog steeds goedkoper uit zijn, dan wanneer ze de auto zelf kopen), hoeven ze hem niet meer. Ik snap er helemaal niets meer van.

Obelix zei het al: “rare jongens, die leaserijders”.
@topless: bijna iedereen leeft naar zijn levensstandaard. Verdien je meer, geef je over het algemeen meer uit. Als je een lease auto gecalculeerd hebt op bijv. 250 euro netto per maand en deze wordt 390 euro, kan je verkeerd uitkomen. Het is dus eigenlijk best logisch.
@michaelb: Nou lekker weg doen dan he…betaal je 500 euro per mand minimaal en rijd je een tweedehands astra ;)
@peterpan72: niks mis mee :)
Eindelijk! 100% bijtelling doen! oh nee maar 25% veel te weinig. Eigenlijk kunnen ze beter de hele lease regeling afschaffen en ook de belachelijke BPM/BTW/Accijnzen. Dan zijn we weer waar we thuis horen denk ik en biedt de mogelijkheid weer eens een normale auto aan te schaffen i.p.v. zo’n nep lease auto. (uitzonderingen daargelaten).
Ik lees alle reacties hier, maar wat ik me afvraag of u allen weet hoe laag de bijtelling in Duitsland en België is?

België kent pas medio sinds 2011 een bijtelling, deze is ook in schalen verdeeld, maar de duurste schaal kost je maximaal +/- 2700 euro per jaar. Daar rij je een Cayenne Turbo voor of een Audi A4.
Dat kost een ondernemer in NL je ongeveer 10.000 EURO netto per jaar, dus 2200 bruto per maand als ondernemer zijnde. De belastingdienst bepaald dus wat je kunt rijden.. Dus rij je die auto 4 jaar heb je 40.000 EURO aan bijtelling betaald over een auto.

Met name voor een ondernemer is het heel krom als je de zakelijke auto zelf betaald uit je bedrijf, je vervolgens privé nog een keer mag betalen voor de auto netto, en dat bedrag nog eens bruto aan je zelf moet uitkeren. Dat betekend dat je de auto uiteindelijk 2 keer betaald hebt. Dus de auto is in Nederland in dat opzicht fiscaal en financieel gezien 2x duurder dan in onze buurlanden.

In Duitsland betaal je rond de 4500 euro max per jaar aan bijtelling, geen wegenbelasting, lagere verzekeringen en lagere brandstoffen.

Waarom is het in de andere landen zo extreem veel goedkoper?
Omdat onze overheid bizar groot en duur is geworden, er op een absurde manier met geld gesmeten word en elk jaar budgetten bij gemeentes verhoogd worden met allemaal onzinnige projecten. Hoe vaak word er niet een snelweg opnieuw geasfalteerd waar je je afvraagt of dat wel nodig was, een extra strook had meer nut gehad.

Het NL volk is simpelweg in staat van de overheid en niet andersom, en we accepteren het allemaal.

Las ergens een stukje dat de overheid overweegt 0,74 cent per liter bovenop benzine te gooien in 2016. Of dat echt al definitief is is me niet geheel duidelijk.

Ook hier leuke info over hoe je teveel betaald voor een auto tov van Duitsland en de US.
http://www.autorover.nl
Ik lease helemaal niks meer. Koop me een mooie 90’s Bentley voor 30k die eigenhandig 10 bomen per dag kapt. Succes me tegen te houden lieve overheid!
@autoblaag: please do!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).