
Veelgehoorde kritiek op hybride auto’s is dat ze zo beangstigend stil zijn en dat dit gevaarlijk is voor voetgangers en fietsers in het verkeer. Combineer dat met het gegeven dat hybride-rijders meer bekeuringen krijgen en ongelukken veroorzaken, dan kun je bijna geen andere conclusie trekken dan dat er op onze wegen heuse killers rondrijden. Autoblogger schreef anderhalf jaar geleden een column, waarin hij ervoor pleit dat de voetgangers en fietsers toch vooral wat beter uit hun doppen kijken, zodat we de hybrides heerlijk stil kunnen houden.
Dat staat natuurlijk lijnrecht op hetgeen veel organisaties bepleiten die voor voetgangers en fietsers opkomen. De hybrides moeten veel meer lawaai maken, desnoods kunstmatig. Voor zover ik weet ontbreekt het vooralsnog aan voldoende harde bewijzen dat hybrides ook daadwerkelijk een serieus gevaar vormen, vandaar dat de Amerikaanse National Highway Safety Administration (NHSA) een onderzoekje heeft gedaan.
Het was geen grootschalig landelijk onderzoek, dus eigenlijk meer een soort steekproef, maar hieruit is wel gebleken dat hybride auto’s meer ongevallen met voetgangers en fietsers veroorzaken.
De ongevalscijfers van 559.703 gewone auto’s werden vergeleken met die van 8.387 hybride auto’s. Bij de ongevallen met normale auto’s vielen 3.578 voetgangerslachtoffers en 1.862 fietsslachtoffers. Bij de ongevallen met hybrides vielen 77 voetgangerslachtoffers en 48 fietsslachtoffers.
Oftewel bij de onderzochte ongelukken met normale auto’s vielen in 0,64 procent van de gevallen voetgangerslachtoffers en 0,33 procent fietsslachtoffers. Bij de hybride auto’s liggen deze percentages beduidend hoger op respectievelijk 0,92 en 0,57 procent.
Gebleken is dat de meeste slachtoffers overdag vallen op rustige wegen in de steden waar niet hard wordt gereden. Ongevallen met hybrides kwamen vooral vaker voor wanneer deze vertraagden, bij parkeermanoeuvres of tijdens het achteruitrijden. In die gevallen verdubbelde het aantal ongevallen met voetgangers en ook meer fietsers werden het slachtoffer. Dit geldt ook bij het nemen van bochten. Op de rechte weg waren er geen verschillen te zien.
Sommige fabrikanten overwegen al om hun hybrides meer lawaai te laten maken. Lijkt me wel zo verstandig in een land als Amerika met een hele sterke “I’ll sue you cultuur”. (via: verkeersnet)





Dan rust je je Prius uit met een Vroombox.
HAHA !
nu nog wachten tot Toyota Pruis (S2000) dit artikel ziet..
eens kijken wat ‘ie dan zegt !
@Bosnia_love: Hij stelt je niet teleur. ;)
Ofwel, ze kijken alleen statistisch naar de gebeurde ongelukken, niet eens naar het absolute aantal ongelukken bijvoorbeeld? En daarnaast wordt er ook geen onderzoek gedaan naar de echte oorzaak van het ongeluk. Want ligt het wel aan de hybride zelf? Of aan de gemiddelde bestuurder? Of aan de vorm van de auto die gevaarlijker is voor voetgangers en fietsers? etc etc etc. Geen zinnig onderzoek dus. Daarnaast blijf ik van mening dat je als voetganger/fietser gewoon even moet kijken voor je oversteekt/afslaat, scheelt een hoop gezeur.
met een wasknijper speelkaarten tussen de spaken steken? …zoals the tough-guys van 7jaar met hun bikes doen? :-)
Ironisch dit, is een auto eindelijk stil moet ie weer lawaai maken :lol: Heb gelukkig zelf niks met hybrides ;]
meer doden = minder consumenten = goed voor het milieu ..
uitgelult ..
@lincoln: helemaal mee eens
Wat een artikel, kort door de bocht. Zo ken ik er nog wel een paar.
Verbied lig fietsen, die dingen zijn niet te zien, levert alleen maar gevaarlijke situaties op, bij kruispunten.
Verbied kinderen om buiten te spelen, kunnen ze niet langs auto’s rennen.. en ga zo maar door..
Of nog beter, deel bij een paar schoenen of een fiets brillen uit. Zo dat iedereen nog beter kan zien wat er om hun geen gebeurt.
Nee maar ik zie hier niks over CO2 uitstoot en dergelijke, dat wordt weer niet belicht.
@Toyota Prius:
In Nederland ben je als fietser en voetganger in het voordeel. Verbod op de Prius lijkt mij logischer.
Die auto heeft onderhand meer nadelen dan voordelen.
@Toyota Prius:
Met jouw redenering stel je mensenlevens achter CO2 uitstoot.
“Nee maar ik zie hier niks over CO2 uitstoot en dergelijke, dat wordt weer niet belicht.” :roll:
@Toyota Prius:
Autobloggen is overigens ook zeer slecht voor het milieu.
Daarbij is het zinloos stroomverbruik wat beter aan elektrische auto’s besteed kan worden.
Zo’n Prius staat op fluister eco bandjes. Het scheelt al een hoop als er Toyo R888 op zit.
Ook erg leuk met regen.
@RenesisHP: Helemaal gelijk…. Je hebt er een goed punt,Dus hup snel die pc uit doen en de verwarming een standje lager. Plus vergeet de spaarlampen niet!
@Toyota Prius:
I really don’t give a f…
Dit maakt mij dag weer goed.
Opvallend dat @Toyota Prius hier geen reactie op geeft. I wonder why.
@lincoln.
Compleet gelijk(en dat haat ik). ;)
@Vince, dat eerste kan misschien waar zijn, maar dat laatste is juist het punt van dit onderzoek. Tuurlijk kijk je wel, maar hoe minder je hoort, hoe minder snel je iets verwacht. Daardoor kunnen ongelukken gebeuren.
Als ik op de fiets zit en heb mijn muziek op (ik weet het, big no-no) kijk ik ook beter om me heen omdat ik auto’s e.d. niet hoor aankomen. Vooralsnog ben ik niet doodgereden dus dat hele onderzoek kan weer de prullenbak in.
@jzaero:
Het punt is dat het onderzoek zoals ik dit lees niets heeft aangetoond. Tuurlijk kan het aan het niet horen van de autoliggen (maar ook dan als je er onder komt blijft het stom als je niet even kijkt van te voren) maar ook aan hele andere factoren.
@Vince: Het maakt mij ook vrij weinig uit eigenlijk, het onderzoek is inderdaad vaag, dus ik heb er ook niks mee. Ach, er zijn zoveel nutteloze onderzoeken, dit is er 1 van
Dan waren al die sketches van verschillende programma’s over Hybrides dus toch niet voor niets geweest :P
PS: Loud Pipes Save Lives
ahahaha, lincoln, held.
Is er gecontroleerd voor het feit dat prius-rijders (misschien) meer in stedelijke omgevingen rijden? En daar de kans groter is om een fietser te pletwalsen dan in pakweg den boerenbuiten van Ohio? Alleszins, wel wat hypocriet van AB.nl om nu plots medelijden te hebben met fietsers en voetgangers ;-)
@BMW: “Alleszins, wel wat hypocriet van AB.nl om nu plots medelijden te hebben met fietsers en voetgangers.”
Ach, wij waaien met alle winden mee. ;)
“Ongevallen met hybrides kwamen vooral vaker voor wanneer deze vertraagden, bij parkeermanoeuvres of tijdens het achteruitrijden.”
Laat dat nu precies zijn wanneer de hybride vaak volledig elektrisch en dus stil rijdt. Ik zie het punt wel… Maar een kunstmatig geluid lijkt me nu ook weer vervelend. Dan krijg je zeker zo’n klotepiep ofzo. :?
Shit, F5 is best wel handig. :oops:
Custom drivetones voor hybride wagens! Gat in de markt?
Denkt dat dit meer te maken heeft met de gemiddelde Prius bestuurder, die gewoon niet kan rijden.
Inderdaad dringend verder onderzoek nodig voor die hybrides allemaal van krijsende en piepende speakers worden voorzien.
Zijn de hybrides het probleem of eerder de hippies achter het stuur die geen verstand hebben van autorijden ;-) ?
@.Memphis.:
Die hippies zijn het probleem.
Die vinden het verbruiksmetertje vele malen belangrijker dan de buitenwereld.
@RenesisHP, LOL .. hahaha beetje stom om inderdaad alle fun uit het leven weg te halen voor een reductie van CO2 uitstoot :roll:
gaan we ineens allemaal verontwaardigt zijn dat bewegende deeltjes kunnen botsen ??
newsflash .. botsen is een eigenschap van bewegende deeltjes ..
die kan je niet voorkomen dmv wetgeving ..
die kan je alleen proberen te voorkomen door een beetje op te letten ..
en waarom geloven wij ineens een “onderzoek” ??
@lincoln:
Omdat we dit onderzoek WILLEN geloven.
En over dat opletten..
Tegenwoordig praktisch onmogelijk.
Als je op het verkeer let verbruik je waarschijnlijk onnodig veel brandstof en je krijgt er een CJIB abbonement bij. ;)
Als ik op de fiets zit is gehoor zeker een belangrijk zintuig om beslissingen te maken, op een blinde kruising hoor je of een auto er aan komt. Ook in de stad, met weinig ruimte, is het handig als een auto zich aankondigt door zijn motorgeluid.
Wel een gat in de markt, customised motorgeluiden voor je Pruis/Insight. Kies je een BMW 6 in lijn, of een Italiaanse V8. Ik zou voor de 2CV soundtrack gaan.
@Toyota Prius, jij bent de CO2hater hier o-o
Daarom heb ik mijn db-killers uit me uitlaten gehaald :) Nooit meer ongelukken hahaha..
Heerlijke conclusie uit iets wat in Nederland al lang bekend is (in verkeersveiligheid-wereldje) Ze zouden die elektrische scooters/brommers ook moeten weren. Zit je op je fiets komt er uit het niets zo’n idioot met 45 voorbij, vragen om problemen.
In plaats van custom rij-geluiden moeten die prius rijders maar gewoon een dikke subwoofer inbouwen en 50cent vol op de speakers gooien…wedden dat iedereen ze dan hoort
Zie hier redenen waarom ik een flinke dot gas geef als er een Prius achter mij staat.
1. Ik maak iedere voetganger, fietser, skater en automobilist duidelijk dat het verkeer gaat bewegen. Wel zo handig met zo’n stil kreng in de rij.
2. Ik brand de motor schoon met als gevolg een gore Prius.
3. Ik schop met een beetje geluk tegen de scheentjes van de treehugger achter mij.
4. Als ik snel genoeg weg ben hoef ik die vorm van netvliesvervuiling ook niet meer te ervaren.
Gaan jullie je nou allemaal weer laten opfokken door S2000 aka Toyota Prius???
@Prof. Dr. Vliegwiel:
Nee man. We draaien het spelletje om. ;)
Optie voor het geluid van de nieuwe Prius. :D
http://www.flabber.nl/linkdump/video/kat-doet-motorgeluid-na-3136
..toch opmerkelijk dat de bonnenkoning Spee dezelfde voornaam heeft als de afkorting van koolstofdioxide..Co…en nu maar hopen dat de Etna even geen uitstoot veroorzaakt…
Baggerwagens!!! Het dashboard van de vorige had 40 verschillende kleuren en materialen :lol:
Euhm, radio op volume 24, raampjes open, probleem opgelost.
Als ze er dan toch geluid in gaan steken moeten ze wel zien dat het ook afgelegd kan worden voor op de autostrade en zo.
@Dennis: wat zeg je me nou? Zolang jullie maar geen Prius-predikers gaan worden :-) Met voetgangers heb ik nog wat, ik wil namelijk zelf ook van mijn wagen naar de kant van mijn huis geraken!
@RenesisHP: laat die Priussers toch doen, ze genieten van de aandacht die je hen geeft.
T wordt ook zo vaak gedaan bij dit soort steekproefen: Ze bekijken de uitkomst en verbinden daar een conclusie aan. Maar als je kijkt naar de verschillen in de percentages en je zou deze zoals het hoort analyseren, zou het best kunnen dat er geen significant verschil te vinden is.
En toch … als je met je domme kop onder een hybride loopt want je kijkt niet uit je doppen = natuurlijke selectie.
Met luidsprekers op je kop zul je ook niets horen.
Trouwens wie denkt er eens aan de doven? Een extreme trilfunctie voor ieder voertuig is niet misplaatst.
Haha schitterend! Weg met haardrogers op wielen!
http://www.youtube.com/watch?v=RksFDe6nkaY
Ik ruik een kans voor onze Hollywood special-effects mennekes….
@M3_lover:
Geniaal!! Maar nu niet teveel goede reclame voor die wagen he?! :)
ik geniet er elke keer weer van om fietsers hier de stuipen op het lijf te jagen. In de wijk rij ik veel op elektro en ze horen je echt niet, helemaal niet meer met de extra stille banden.
Die reacties zijn kostelijk.
Je moet je hiervan als hybride rijder wel bewust zijn. Mensen horen je echt niet. ’s Nachts niet onprettig kan ik me zo indenken.
Kan je zo’n Prius motor nou een beetje makkelijk tunen? Wellicht wat extra batterijen???
Kijken doe je met je ogen, niet met je oren…
Sorry mensen, het lukt mij niet meer om S2000 na te apen. Het is gewoon te moeilijk (hij si te slim..).. Laten we weer over echte auto’s praten. Je weet wel, auto’s met een verbruik van 1:10 en minder.
O en RenesisHP, sorry als ik je echt op de kast heb gekregen. Maar af en toe, vroegen je antwoorden er om ;)
Apparaat met batterijen..
Doet mij ergens aan denken. :shock:
Aan mij?
@toyota prius:
Jij wil niet weten hoe zwaar je mij op de kast heb gekregen. :P :lol:
@RenesisHP: Kan je het mij vergeven :D
Nogmaals S2000, is niet te imiteren.. ;) Na 2 dagen kan ik mij niet meer inhouden en moet ik niet milieu vriendelijks schrijven… :D
@toyota prius:
Nee, ik vergeef nooit. Ik vergeet hooguit. ;)
Het doet mij allemaal vrij weinig. Neem dat van mij aan.
Hybrides doen mij in het algemeen vrij weinig.
Dat was echter al duidelijk.
@RenesisHP: Ok tot die tijd, zal ik om mij heen kijken als ik naar de natuur winkel loop ;)
Nee hybrides…. ik heb er niks mee. Ik vind dat er 0 emotie in zit. Zo’n Prius, mijn buurman heeft een zwarte met cognac leren interieur en de hele zooi. Hij rijdt er ook in met oog op het milieu ;) en niet voor de lage bijtelling.. Maar, dan zie ik weer een Alfa voorbij rijden, en heb ik weer een glimlach op mij kop..
Ze zijn er, ze zijn goedkoop in gebruik en verder tja….
@ toyota prius
Ik rij een zwarte, onzuinige, getunede Alfa 147 JTDm met cognackleurig leer. Voor 100 euro kom ik een half uurtje langs je huis rijden.
;)
@Dennis: Okay klinkt okay alleen met een label onzuiniger can c.. ;)
Ik ga ff geld lenen bij mijn moeder, je kan gewoon naar mijn huis komen. Zie ik je zo wel…
Commentaar overbodig…… Bescherm de voetgangers, spelende kinderen en fietsers -> Ban de Hybrides !!!
(zo, héhé, dat lucht op)
Je moet nogal vrij blind zijn om een object dat beweegt niet te zien. Mensen die het dus nodig vinden dat een elektrische of hybride wagen lawaai moet maken moeten dringend naar de dichts bijzijnde optieker.
Ben benieuwd of hier dezelfde reacties gepost worden als de Europese merken met betaalbare hybrides gaan komen.
@ Tommie, Waarschijnlijk niet. Want dan krijgen we eindelijk Hybrides die wél een Europees rijgedrag vertonen en die er beter uitzien. Dan is het niet nodig om ze af te kraken. (Al ziet de Prius III er niet heel slecht uit, maar het blijft Toyota stijling, zéér beperkt houdbaar)
De oorzaak ligt niet alleen in het geluid. Mensen hebben een ingebouwd filter dat er voor zorgt dat je lelijke of saaie dingen in de omgeving automatisch negeert. Helaas zijn de hybride auto’s over het algemeen lelijk en saai.
@RenesisHP: respect voor de 4 puntjes van hierboven, haha!
En daar komt bij, als je een dikke Ferrari ziet dan straalt dat respect uit, of je nu Ferrari fan bent of niet, en je laat hem zo voor, ik wacht wel met mn fiets! Of BMW Z3… of wat dan ook. Maar zie ik zo’n Prius, dan schiet ik er wel voor langs, langzame k*tbak. De eerste keer dat ik een Prius zag was hij zo ONWIJS langzaam aan het keren, dat een complete straal opgehouden werd:S
@Cantago:
Was dat geen lesauto die het nieuwe rijden demonstreerde?
Die zijn tegenwoordig pas echt langzaam aan het rijden. Bij het stoplicht kun je zonder pardon 10 minuten extra optellen met zo’n slome voor je. :roll:
@DenE: mijn post was eigenlijk gericht op het hybrideconcept niet op ontwerp of rijkwaliteiten.
Ik denk namelijk dat meer mensen een hybride zouden kopen als de Europese merken deze gaan lanceren en dan zal er minder gezeik zijn over de accu’s/ batterijen.