
Elektrische auto’s worden per jaar ook sneller betrouwbaarder dan benzineauto’s.
Zul je altijd zien: heb je net een artikel geschreven over hoe bandenverslindend elektrische auto’s zijn, komt er een grootschalig onderzoek voorbij dat aantoont hoe betrouwbaar EV’s zijn. Het onderzoek dat we nu gaan bespreken richt zich niet op lekke banden of andere pechgevallen. Het gaat er nu puur om hoelang en hoeveel kilometers auto’s het volhouden in hun leven.
Het onderzoek is uitgevoerd door vier onderzoekers van verschillende universiteiten (Birmingham, Bern, San Diego en Londen, voor wie het wil weten). Het doel was om te achterhalen wat de levensduur is van EV’s en of dat te vergelijken is met auto’s met een uitlaat. Zei ik al dat het een groot onderzoek is? Er zijn 300 miljoen keuringsrapportages gebruikt die tussen 2005 en 2022 werden uitgedeeld in het Verenigd Koninkrijk.
Meer kilometers met EV dan met benzineauto
Na alle miljoenen rapporten te hebben gelezen, kwamen de onderzoekers tot de conclusie dat een EV 18,5 jaar óf 200.000 kilometer meegaat. Een benzineauto gaat gemiddeld 18,7 jaar mee of 187.000 kilometer. Een benzineauto gaat qua tijd iets langer mee dan een EV, maar legt in die tijd minder kilometers af. Diesels houden er trouwens pas na 255.000 kilometer mee op, maar hebben wel een kortere levensduur van 16,3 jaar.
De wetenschappers hebben ook onderscheid gemaakt tussen verschillende merken. Zo blijkt dat je voor de betrouwbaarste EV een Tesla moet hebben. Gemiddeld gaan Tesla’s 204.179 kilometer mee, waarmee ze ruim boven de concurrentie uitsteken. De EV’s van Hyundai op plaats twee houden het maar 138.463 kilometer vol. Bij de benzineauto’s gaan Audi’s het langste mee en als je graag een diesel rijdt, kun je het beste een Skoda kopen.
Elektrische auto’s worden steeds betrouwbaarder
De verwachting is dat elektrische auto’s sneller meer kilometers in hun leven zullen afleggen dan benzineauto’s. Per jaar neemt het aantal technische problemen van EV’s met 12 procent af sinds 2005. Bij benzineauto’s is dit 6,7 procent en bij diesels maar 1,9 procent. Dan was de uitspraak van VW-topman Martin Sander toch nog niet zo gek.
Via: Bright
Foto: BMW Club Twente meeting 2 juni gespot door @e38ossie
Nogal logisch. Er is ook haast niks wat onderhoud nodig heeft.
Vreemd arikel voor zo’n anti-ev blog….😜
geen bewegende onderdelen,
wel een onrealistische, bijna autistische hang naar het verleden en motorgeluid
Geen bewegende onderdelen? Transmissie, aandrijfassen, wiellagers, wielen, alle lagers en bussen in de wiel ophanging, de diverse pompen (AC/Koeling/etc.). De elektromotor zelf draait uiteraard ook en is zeker niet geheel ongevoelig voor slijtage. Wat je mist aan bewegende onderdelen t.o.v. een verbrandingsmotor krijg je terug in complexiteit op het gebied van elektronica. Een alternatieve aandrijflijn en energie betekent niet dat het opeens geen auto meer is en dat je een auto met een andere aandrijflijn opeens als het “verleden” kan beschouwen. EV rijderse gedragen zich soms welhaast als jehova getuige en zijn meestal ook in de veronderstelling dat ze in hun eentje de planeet redden en oei oei oei als iemand gewoon lekker in een brandstof/diesel/lpg blijft rijden, dan ben je wel af hoor. Ook al past een EV niet in hun eigen visie of mogelijkheden en dat kan zeer uiteenlopend zijn, betekent nog steeds niet dat je diegene hoeft te veroordelen omdat het niet in jouw roze straatje past.
Nou nou, beetje op je pik getrapt? Ik ben EV rijder en petrolhead. Echt niet elke EV rijder is een evangelist. Ik zal dan ook nooit als een jehova getuige gaan roepen dat je een ev MOET. Aan de andere kant had ik ook nooit verwacht dat ik het zo ongelovelijk chill en lekker vind rijden als dat het doet. En trust me, BMWs en Alfa’s maken deel uit van mijn autohistorie, dus weet echt wel wat een beetje knap stuurt.
@melcon: Wat een negativiteit en onzin allemaal.
Tuurlijk zijn er nog steeds aandrijfassen en wiellagers, net als vering.
Van een transmissie is nauwelijks sprake, het is een vaste tandwiel verhouding. Dus een vaste transmissie. Niks met een koppeling of een automaat, scheelt een hoop.
Qua electronica zit het juist vrij simpel in elkaar en kun je alleen spreken van een complexe omvormer.
Maar die complexe omvormer is veel betrouwbaarder dan zo’n moderne brandstof auto die vol hangt met sensoren en helaas toch vrij snel in een storing gaat, of iig een lampje aan.
Daarbij komt dat zo’n omvormer ook nog gerepareerd kan worden. Of gewoon vervangen door eentje van de sloop, wat dat is gewoon te vinden.
Accu’s zitten verder allemaal hetzelfde in elkaar en zijn prima te repareren voor zover nodig.
Als je kijkt naar de huidige Tesla Model 3, het instapmodel heeft een LFP accu en een motor die in principe gemaakt zijn voor een miljoen kilometer.
Nou is dat wel heel optimistisch. Maar die motoren gebruiken ze ook in de vrachtwagen.
En de accu’s zijn nu en zeker straks zo betaalbaar dat je kan overwegen om er gewoon een jonger accupakket onder te zetten als je verder wil met de auto.
Welke complexiteit krijg je er dan voor terug? Een elektromotor met accu is veel simpelere techniek dan een verbrandingsmotor. De onderdelen die je noemt, heeft een ICE ook, maar bijvoorbeeld een airco-compressor heeft nog nooit iemand laten staan of voor total loss van een modale auto gezorgd. Je noemt verder aandrijfassen en overbrengingen, lagers, etc. Dat zijn niet bepaald de grote slijtage onderdelen. Ik heb die in ieder geval, op een wiellager na, nog nooit hoeven vervangen.
Je overtrokken reactie doet vermoeden dat je iets anders dwars zit. Ik weet dat sommige EV-Jehova’s tot het irritante toe kunnen proberen je te overtuigen, naar op dit vlak zijn EV’s gewoon superieur. Geen reden voor jouw reactie dus.
Bij fatsoenlijk rijgedrag en onderhoud gaat een gemiddelde plofmotorauto makkelijk 500.000 km mee. Probleem is dat niemand een fuck geeft en bezuinigt op onderhoud.
De auto’s die tegenwoordig op de markt zijn hebben hele dure onderdelen. Als de auto eenmaal een paar ton heeft gelopen is het vaak niet meer rendabel om in de auto te investeren. Daarnaast hebben plof motoren veel last van de downsizing, hoge onderhoudsintervallen en de vele milieumaatregelen zoals egr, roetfilter, ad blue, start stop. Ik geef de auto’s van 20 jaar geleden een grotere kans om het half miljoen te halen
Correct. Voor veel mensen komt de overweging of het onderhoud het op een bepaald nog waard is t.o.v. de auto en dan ruilen ze hem in, tikken 10k af en rijden weer 6/7 jaar door. Voor die 10k hadden ze uiteraard de auto die ze hadden ook nog prima 6/7 jaar kunnen rijden. Met een elektrisch aangedreven auto werkt dat toch wat anders, elektromotor of batterijpakket heb je niet voor 10k. Ook de voornaamste reden dat het grootste deel van alle EVs in NL na de lease naar het buitenland verdwijnt.
Het mooiste is overigens dat als je het onderzoek leest ze voor BEVs een aanname doet omdat er onvoldoende oude data beschikbaar is. Deel twee is dat de MOT data geanonimiseerd is, ze kunnen dus geen directe link leggen tussen of een auto gesloopt is of geëxporteerd. Ze gaan er vanuit dat als een auto 1 of meer MOTs mist niet meer op de weg rijdt. Het kan dus best zijn dat een (groot?) deel van die auto’s geëxporteerd wordt en rustig nog 10/20 jaar door rijdt (dat kan natuurlijk ook met een BEV overigens). Oftewel het onderzoek doet veel aannames en probeert daar een conclusie uit te trekken. Je zou ook een aanname kunnen doen dat echt oude auto’s nog veel langer mee gaan omdat die allemaal nog rond rijden in derde wereld landen en daar een conclusie aan hangen ;-).
@melcon: Voor 10K kun je prima een accupakket+elektromotor vinden, kijk maar op auto onderdelen sites.
Als je mooie Mercedes na veel te weinig jaren in de soep is gelopen ga je ook geen nieuw motorblok bij de dealer houden.
500K is overigens voor veel moderne auto’s dramatisch omdat het van die 1.0 turbo blokjes zijn. Of diesels met zoveel ellende erop dat mensen er al dingen vanaf gaan halen zoals EGR of roetfilter.
Ietsje verder terug in de tijd heb je wel genoeg auto’s die 500K prima halen, net iets simpeler.
Nu toevallig ook op pad met een benzine Hiace campertje die daar ook al bijna op zit.
Sterker nog je kunt soms al accupakketen vinden voor bijvoorbeeld 2K. Of motor voor 1K.
Hybride BMW pakketen heb ik al eens gekocht voor 750 euro
Nou die 1.0 3 cilinders niet hoor.
Zijn de wegen zo veel slechter, gaan mensen zo veel slechter met hun auto om, of hoe moet ik dit zien? 18 jaar en 180k km haalt een 1e gen peugeot 1.6 thp nog wel, en dat zijn gewoon slechte auto’s. Als je netjes met je auto om gaat, en de oliewissel max 20k km geeft, is 250k op meer toch altijd wel te halen, mits de auto geen heel slechte bouwkwaliteit heeft. Maat van mij heeft een polo 1.2 tsi op LPG waar hij netjes mee om gaat. Sinds ie de 320k km over is beginnen er nu wel probleempjes te komen. Mijn pa reed zijn 1994 Mitsubishi Galant naar de 360k en toen zei de versnellingsbak krak en was het klaar. Diesels met meer dan 3 ton op de klok zijn echt niet zeldzaam toch?
Mijn Daimler Six heeft 325K gereden, mijn Mini Cooper 310K. Dus ik las dit ook met een beetje verbazing. Nu kunnen dat de uitschieters zijn, maar als een auto met 100K gestolen wordt en tijdens de politieachtervolging sneuvelt, telt die dan ook mee?
Mijn ene broer heeft 1,2 miljoen kilometers en 35 jaar gedaan, de andere 785,000km en 22 jaar met een Landcruiser.
Ik doe 230-270 duizend kilometers en 4 jaar met een auto. Om economische redenen iedere 4 jaar een andere.
EV´s hebben minder onderhoud nodig maar bij defecten kost het ook het tienvoudige.
@Fernando: Wederom, dat is onzin.
Als van je Landcruisers je blok in de soep zo lopen ga je ook niet naar de dealer voor een nieuw blok. Zelfde met EVs.
Man, zelfs in Mongolië rijden ze overal en nergens met Priussen en zijn er genoeg bedrijfjes die er aan kunnen werken.
Maar goed, die denken dan ook in mogelijkheden.
Ik heb overigens een Sprinter 4×4 gehad voor iets meer dan een jaar, had maar 60K gelopen, super netjes. Binnen dat jaar was ik al 4000 euro aan dealer kosten verder aan defecten. Bij de dealer loop je gewoon snel leeg. Kan beter anders opgelost worden.
Een elektromotor voor een EV kost echt geen 10k euro. En aan een accupakket gaat echt niet ineens iedere cel tegelijk kapot. Je vervangt de kapotte cellen en balanceert de boel weer, daar is een hele handel voor. Zoek maar eens op YouTube…
Wat fanboy zegt: je moet wel denken in mogelijkheden. Als mijn boegies zijn versleten, vervang ik toch ook niet de hele motor? Man man man…
Zelfs onze 2006 Renault Espace reed vrolijk door na 500.000km
Het verbaast me hoe weinig km een gemiddelde auto rijdt. Tot nu toe heb ik mijn auto’s opgereden en kwamen er rond de 400k pas onrealistisch hoge onderhoudskosten, en dan rij ik ook nog op LPG.
Of rijden zo veel mensen hun auto total-los dat het gemiddelde wordt gedrukt? Iemand duiding bij de cijfers?
Waarschijnlijk omdat een zeer groot deel van de auto’s Twingo’s/C1’s/Picanto’s/i10/Fiat 500/Suzuki Swift is, het A of B segment, waar relatief weinig onderhoud in wordt gestoken door de beperkte restwaarde. Ofwel; heb je 4 nieuwe banden nodig en een distributieriem op hetzelfde moment, dan is het economisch gezien slimmer om een ander barrel te kopen voor één of twee jaar. Niet mijn keuze, maar doen genoeg mensen. Die halen de 150.000km niet, dus dat trekt het gemiddelde omlaag. Wanneer heb je voor het laatst een Opel Agila gezien? Ooit vrij populair, niet eens zo oud, compleet van de weg verdwenen.
Een normale auto is bij 200.000km nog niet op, die mening deel ik. Ik vind het juist bizar wat er nog wordt gevraagd voor dikkere benzine/diesel auto’s met hoge kilometerstanden. Dat is zo 20-30k voor wat leuks, wat betekend dat het nog niet is afgeschreven.
Wat een flut onderzoek. Is ook gekeken naar het gebruik van de auto’s. Diesels en ook electrische auto’s zullen vaker worden gekocht door lease maatschappijen en bedrijven en dus relatief meer kilometers maken per jaar. Bij de benzieneauto’s zitten ook door particulieren gekochte auto’s die relatief weinig kilometers maken en zo het gemiddelde omlaag halen. Het enige dat dit onderzoek zegt is dat auto’s op benzine en elektrische auto’s gemiddeld ongeveer 18 jaar mee gaan en dieselauto’s kennelijk iets minder lang (waarschijnlijk omdat hier meer auto’s tussen zitten die echt hoge kilometerstanden halen en dus eerder echt versleten zijn).
Om een betrouwbare inschatting te maken zou je ook moeten kijken waarom de auto’s op een gegeven moment “op” zijn. Heeft dat te maken met de motor/accu (elektrisch of ICE) of de algehele staat van de auto (roest, ongeval enz). Of je moet gaan kijken hoeveel procent van de brandstof en elektrische auto’s respectievelijk een kilometerstand van meer dan 250.000 km haalt. Dan heb je er namelijk de auto’s die per jaar weinig rijden en dardoor een lage km stand hebben uitgefilterd.
Wel knap dat ze in de toekomst kunnen kijken. De eerste betrouwbare volledige EV is nog niet eens 18.5 jaar oud volgens mij.
En wat word hier wel en niet meegerekend? Een schade waarbij de auto totall los verklaard word na 5 jaar en 100.000 km haalt het gemiddelde natuurlijk wel behoorlijk naar beneden.
Dat staat ook in het onderzoek inderdaad, dat ze natte vinger werk doen.
“(…) de conclusie dat een EV 18,5 jaar óf 200.000 kilometer meegaat.” 18,5 jaar geleden had je net de eerste Tesla’s op de weg, met amper alternatieven. Daarmee is dit onderzoek zeer eenzijdig te benoemen.
Ik las laatst van een pleitbezorger voor EV’s (ik dacht op LinkedIn), dat een EV (zakelijk) in tien jaar of 150.000 km volledig is afgeschreven. Nu zitten daar nogal wat extremen tussen; van auto’s die na 30.000 km nog maar amper 80% van de oorspronkelijke capaciteit overhebben, tot auto’s die na 300.000 km nog steeds boven de 90% scoren. Maar ik vind het ronduit bizar dat je iets als ‘duurzaam’ verkoopt, wat maar half zo lang mee lijkt te gaan als de traditioneel vormgegeven voorganger.
Alleen om die reden stel ik zelf de (privé) aanschaf van een EV nog wel even uit.
Als je een beetje verdiept in hoe je het beste je accu vitaal houdt, gaat jouw verhaal niet op. Zelfde dat iemand hierboven zei dat een ICE 500k mee zou moeten gaan met normaal gebruik en onderhoud. Denk aan netjes warm rijden, normaal mee omgaan. Zelfde geldt ook voor EV’s, probleem ligt alleen bij onszelf; we geven geen fuck meer en willen elke 3 jaar iets dikkers dan wat de buurman rijdt.
Ik stond onlangs met m’n Bempie aan een Tesla SC-paaltje en de persoon naast mij, Tesla Model S begon een praatje. Long story short: zijn kilometerstand stond op 520.000 km – en hij had eigenlijk amper gekkigheid gehad sinds aanschaf, los van geplande onderhoudsintervallen. Toch wel bizar.
EV’s maken meer kilometers omdat ze relatief vaak worden ingezet automobilisten die veel rijden. Ik noem maar wat – taxichauffeurs bijvoorbeeld. Dus dat je met de nu beschikbare data kunt stellen dat een EV in 18,5 jaar meer kilometers rijdt dan een ICE, geeft nogal een vertekend beeld. Op het moment dat EV’s óók gemeengoed zijn voor mensen die maar incidenteel in de auto stappen, kun je daar een relevante conclusie trekken.
Overigens best knap dat ze kunnen voorspellen dat een EV gemiddeld 18.5 jaar oud wordt. Er stonden 18.5 jaar geleden precies NUL EV’s in de prijslijsten… Dit lijkt me dan ook een gevalletje ‘extrapolatie voor gevorderden’.
Natuurlijk is het extrapolatie en omdat gevorderden dat onderbouwd doen kun je er wat mee.
In december is de motor van de Zoe van mijn vrouw er mee gekapt na 6 jaar en 80.000km. Niet heel goed voor de statistieken. Hulde aan Renault voor het bieden van 80% coulance.
Heerlijk en duidelijk, u vraagt, wij draaien “onderzoek” van “wetenschappers”. Alle basis aannames zijn al idioot en de conclusies nog meer. Het steeds ouder wordende wagenpark in NL past ook zo lekker in dit (sprookjes)verhaal.
Elektrische auto’s zijn nieuwer en vaak ook duurder dan brandstof auto’s, natuurlijk rijden die ook meer.
Ik denk een logisch gevolg van de inzet. Als je veel rijdt is een EV of diesel de logische keuze. Daarbij kun je prima een paar ton rijden met een EV en wordt dat alleen maar makkelijker met nieuwere modellen waarbij de fabrikanten de zwakke plekken hebben aangepakt.
Wat zijn de zwakke plekken dan?
Dus…. Een diesel heeft met 255.000 kilometer het langste leven als ik het goed begrijp?
Lekker belangrijk dit bericht, aangezien de meeste mensen een auto van 3 tot 5 jaar oud (of 80.000 kilometer) al oud vinden
Een EV gaat zolang mee tot de batterij moet vervangen worden. Diesel is heer en meester in levensduur.
Er wordt nooit gesproken wat er onder garantie wordt vervangen. In de eerste jaar of 2de.
Rijmotoren, aandrijving modules, accupacks. Laadkleppen, laadkommen tot aan aandrijfassen toe.
Buiten het feit de complexiteit van EV storingen.
Met uitlezen van storingsgeheugen is onderdeel van de totale diagnose. Dan komt het vele meten en controleren van allen aansturings modules.
Er klopt niets van dit artikel. EV’s met een gemiddelde leeftijd van 18 jaar? In 2007 was er nauwelijks een EV. De Roadster kwam pas in 2008 en in 4 jaar tijd zijn er 2500 gemaakt. Er waren toen in 2007 ook geen andere merken actief. De Nissan Leaf is er pas vanaf 2011. Zelfs plug-in hybrides waren er -helemaal – niet in 2007. Alleen wat hybride Honda’s en Toyota’s. Zonder stekker. Dan nog die verschillen in kilometrage tussen nummer 1 (Tesla) en 2 (Hyuandai). Complete onzin. Dus het originele artikel komt uit een dikke duim, de studenten waren 1e jaars, het waren studenten Antroposofie zonder enig besef van statistiek. Of dit allemaal plus Elon die de boel weer manipuleert.