Ontmoet de volledig nieuwe Kia Ceed

Auteur: , 31 Reacties

Niet alleen de naam is anders.

De derde generatie Kia Cee’d is een feit, en met het introduceren van het nieuwe model wordt de apostrof de deur uitgezet. Met het overnemen van Europa in het achterhoofd, probeert Kia haar Koreaanse auto zo Europees mogelijk te presenteren. Dit is dan ook de reden dat Kia de C-Segmenter op Europees grondgebied heeft getekend, ontwikkeld en gaat produceren. Kia zegt dat bijna 25 procent van alle autoverkopen in Europa uit dat segment komt, dus wil het haar wagen zou aantrekkelijk mogelijk maken.

Hierom is de buitenzijde grotendeels geïnspireerd door het lijnwerk van de Stinger, die goed in de smaak is gevallen. Of die designtaal zich ook goed vertaalt naar de Ceed mogen jullie voor jezelf bepalen. Persoonlijk vind ik dat de Ceed erop vooruit is gegaan. Met name de nieuwe tijgerneus grille, de lagere luchtinlaten en de subtiele achterspoiler dragen allen bij aan een iets pittiger autootje. Daarbij is de auto even lang als voorheen, en blijft de wielbasis gelijk, maar is hij 20 mm breder dan voorheen. Waar de overhang aan de voorzijde met 20 mm krimpt, groeit hij aan de achterzijde juist met 20 mm.

Onder de motorkap van de nieuwe Kia Ceed vinden we twee benzine en twee dieselmotoren. Kia levert de Ceed met 1-liter turbobenzine driecilinder en met 1,4-liter T-GDi, die respectievelijk 120 pk en 140 pk produceren. Bij de dieseltjes vinden we de geheel nieuwe U3 dieselmotor. Deze 1,6-liter CRDi komt er in twee variaties; de instapper is goed voor 115 pk, terwijl de krachtigere 136 pk produceert.

Naast een nieuw interieur, compleet met 5″, 7″ of 8″ infotainmentschermen, is de nieuwe Ceed voorzien van allerlei slimme veiligheidssystemen, zoals High Beam Assist, Driver Attention Warning en Forward Collision Warning. Tenslotte is het de eerste Kia in Europa die gedeeltelijk autonoom kan rijden.

Verkoop van de compacte nep-Stinger nieuwe Ceed begint in het derde kwartaal van dit jaar. Prijzen zijn vooralsnog niet bekend.



31 reacties

Wauw! Dan toch maar deze ipv de Bugatti!
Aan het uiterlijk zal het niet liggen, neutraal genoeg om geen mensen af te schrikken, ‘eigen’ genoeg om ‘m smoel te geven.

Als de rijkwaliteiten ook nog een beetje willen deugen en – komt die open deur – de prijs goed is, lijkt dit me een heel verkoopbare auto.
Lijnenspel van de Stinger? Really? Mooie marketing taal overgenomen hoor, maar ik moet even iets meer innemen om dat te herkennen. Na mijn winterslaap kom ik er op terug
Zaaddodend..
@JamesBond007: Ceeddodend dus…
@michaelb: ba-dum tss
Als mensen problemen hebben met de term 4-Deurs coupe of shooting break; mag ik dan wat vinden van tijgerneus grille ?
@eklasse brand los
Samen ontwikkeld met de nieuwe Focus? Net zo zoutloos.
Achterkant beetje matig
Ik vind m niet, maar ook niet wauw. Beetje als de nieuwe Rio eigenlijk.
Baanbrekend design, had ik echt helemaal niet verwacht van Kia!!!
Stelletje lefgozers hoor daar op de ontwerpafdeling.
Achterkant had wat leuker gemogen maar al met al is het weer een leuke wagen wat Kia weet neer te zetten. Keurig!
Ik vind hem best wel leuk. Met een deftige infotainment systeem en niet te goedkope plastic zou het misschien wel mijn keuze genieten over de gevestigde orde.
@misterdrogba: dan moet je zeker geen instapper nemen. Ik heb de huidige cee’d 136pk diesel met “half leder” interieur en zeer tevreden. De instapper had veel goedkope plastiek, de mijne komt in een andere interieur afwerking die voor mij aantrekkelijker is.
Tja, prima stuk blik voor van A naar B lijkt me. Verder weinig spannend allemaal.
@trustmeiamanengineer: wat verwacht je dan, een tegenhanger voor die AM Vulcan?? Ik denk dat Kia binnen hun kader heel goed werk levert.
Mooie auto geworden! Veel gelijkenissen met de i30.

Wel altijd jammer als fabrikanten kiezen voor zo’n “opgeplakte iPad” in het dashboard.
@wceend: Klopt, die opgeplakte iPad vind ik ook niet echt mooi uitzien. Maar toch ben ik blij dat ze die kant op gaan. Persoonlijk vind ik dat hoger geplaatste scherm in gebruik een stuk fijner dan die lager geplaatste schermen. Als alle fabrikanten nou ook nog een manier weten om het wat mooier in het ontwerp te integreren ben ik helemaal blij.
@Edge: gewoon afneembaar maken, maar dan vervalt natuurlijk de controle over alle comfortsystemen. Voor info is zo’n ding top, maar een fysieke knop (die dus niet per functionaliteit komt en gaat!) vind ik prima…
Mooier dan een Golf! Nette wagen, niet spannend, maar dat verkoopt ook niet in deze klasse.
Ik had nou niet echt het idee dat de huidige Cee’d al aan vervanging toe was, maar gezien de i30 al vernieuwd was kon je de klop erop gelijkzetten dat deze ook zou komen. Deze nieuwe oogt wat saaier, maar is nog steeds verre van lelijk. Wel vind ik dat je vooral in het zijaanzicht iets te makkelijk herkent dat deze wagen zijn basis deelt met de i30. Dat vond ik bij de vorige i30 en Cee’d toch wat beter gelukt.
Ik zou niet direct naar de dealer sprinten maar alles zit wel best wel prima uit. Vooral het interieus valt me op in positieve zin
Mooie Focus!
@E34M5Touring: het hele c-segment lijkt op elkaar
Ik dacht even dat ik het over de nieuwe A klasse ging..
Wat een lekkere update dit, mooie auto zo.
Met name het design van de koplampen vind ik echt fantastisch. By far de mooiste in het segment.
Mooi hok, snap eigenlijk niet zo goed waarom we anno 2018 niet standaard een zwart hemeltje krijgen.
Heb eigenlijk geen idee hoe de vorige eruit ziet..is die heel anders?
Weet iemand wanneer ze de station versie van deze gaan presenteren?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).