De legende is bijna terug.
Een langverwachte terugkeer kan en mag je alleen maar maken in stijl. Dat begrijpen ze bij Toyota maar al te goed. Het is daarom ook niet onbegrijpelijk dat de Japanners alweer ruim zes jaar samen met BMW werken aan de nieuwe Toyota Supra. De auto zal na een afwezigheid van ongeveer 16 jaar spoedig herrijzen uit de dood.
Nu de nieuwe Supra zichzelf in de kleedkamer aan het opwarmen is voor het echte werk, hebben ze in Japan alvast een aantal platen weten te vinden. Hierop is de nieuwe Supra niet alleen zichtbaar, maar wordt ook een belangrijk deel van zijn specificaties duidelijk.
Als we de gelekte informatie voor waar aan mogen nemen, wordt de nieuwe Supra 4.38 m lang, 1.855 m breed en 1.29 m hoog. De wielbasis bezet met 2.47 m meer dan de helft van de auto. In vergelijking met de vorige Supra, die van 1993 tot 2002 werd gebouwd, is hij bijna 15 cm korter, 4.5 cm breder en 8 cm lager. Hoewel hij marginaal lichter is dan het vorige model, is het nog altijd een flinke jongen. De nieuwe Supra zou 1.496 kg wegen.
Als de informatie in het blad correct is, kunnen we een 3-liter zescilinder in de Supra verwachten. Het blok zou 340 pk moeten produceren, evenals 450 Nm aan koppel. Hoewel er nog vraagtekens staan achter de topsnelheid van de Supra, zou hij in 3,8 seconden naar de 100 km/u moeten snellen. Daarmee bevindt hij zich in het territorium van wagens als de nieuwe Audi RS5 en de Vantage V12, maar ook legendes als de Ferrari F50, Porsche 959 en Lexus LFA.
De reeks foto’s laat eveneens de raceversie van de Supra zien. Aangezien deze wagen maar amper afwijkt van de straatversie, kunnen we ervan uitgaan dat het om een GT4-auto gaat. Tevens zien we hier de fraaie kleurstelling van Toyota Gazoo Racing.
Ziet er niet uit.
@dutchoutlaw: Mwah, volgens mij is ie heel dichtbij het originele ontwerp gevonden wat vele mensen wel een erg mooie wagen vonden:
http://www.roadandtrack.com/new-cars/future-cars/news/a32462/new-toyota-supra-debut-2017-tokyo-motor-show/
http://cdn1.evo.co.uk/sites/evo/files/styles/gallery_adv/public/images/dir_1195/car_photo_597883.jpg?itok=y-V-JP7i
@fanboy: Hmmm, nog steeds niet. Hij komt lang niet in de buurt zoals de Supra die we nu kennen.
@dutchoutlaw: de oude was ook niet echt mooi te noemen. Maar daar gaat het bij deze auto niet om. Zal vast en zeker weer een briljant apparaat worden!!
@kennone: de vorige was zo iconisch vanwege het cleane design. Deze probeert te hard met allerlei frutsels en spoilers etc. Typisch Toyota, maar alleen daarom al zou ik hem meer kunnen waarderen als spirituele Supra opvolger genaamd FT-1 oid. Dit is, vind ik, de Supra naam vergooien.
@720s: blijkbaar hebben ze naar de huidige Supra’s gekeken die nu nog rondrijden. Probeer nog maar eens een originele te vinden?
@kennone: Mwah, die oude was wel erg mooi hoor. En dan vooral zonder spoiler!
https://cornerbalance.files.wordpress.com/2013/05/20130526-220148.jpg
Net als de Celica van midden jaren 90 op deze manier het mooist was naar mijn idee: (dit is trouwens geen verbouwde, maar eentje met originele bodykit)
http://i896.photobucket.com/albums/ac162/toekneebarr/tb029-1.jpg
Hier mijn oude, zonder spoiler en skirts en andere verbouwingen toch het mooist imo:
http://i41.tinypic.com/2ikw0lf.jpg
@kennone: Toyota laat de laatste tijd juist zien dat ze zeker een briljante auto kunnen maken. Helaas alleen niet voor een competitieve prijs. Zie de Lexus LFA, de GT86 en laatst de Yaris MBNBJHGFFJJHGH (die snelle).
Stuk-voor-stuk mooie stukken techniek of leuke gooi-en-smijt wagens. Maar de prijzen welke men hier in Nederland moet rekenen ! Ongelofelijk ! Als je dan kijkt naar wat de concurrenten op de markt zetten voor minder geld zal dit nog wel een zware (verkoop) dobber worden. De vorige Supra was al mega duur hier in Nederland, dat zal met deze nieuwe generatie waarschijnlijk nóg erger zijn.
@dutchoutlaw: Ach… het went. Echt. Wie moest er niet wennen aan de ‘nieuwe’ MX-5 ND? Tuurlijk, er zit een kanaaltunnel voorin en nee, het is niet handig dat daar een voetbal in kan, maar het is wel lekker gedurfd en anders dan de rest en dat is een pré in deze tijd van Grijs, Golf en Leaseblik.
@dare2think: Heb geprobeerd te wennen aan de ND, dat is niet gelukt…
Wat een dik ding! Buitenkant van de koplampen doet me denken aan het origineel, en dat is positief!
Het zal wel functioneel zijn, net als bv de Civic Type-R, maar mooi zijn ze niet.
Kan een tuner er even snel een nieuwe voorbumper voor ontwerpen? Dit ziet er echt niet uit. Dikke prima voor de rest!
@heiligehandgranaat: Nee. Geen enkele tuner zal ooit een voorbumper voor de nieuwe Supra maken.
@Jochempie: Dan maar de hele bumper openbreken zodat je de aftermarket intercooler kunt showen.
Weet nog niet wat ik er van moet vinden. De kont lijkt een beetje op een Dodge Viper, wat me wel aanstaat, maar de neus? Doet me denken aan een uitvergrote F1-auto, met een vleugje Mazda RX8. Of meer eigenlijk dat ze heel de auto getekend hadden, en toch iemand het middelste gedeelte van de neus gewijzigd heeft..
3,8 seconden, serieuze tijden! Toch wel apart dat een LFA ook met 3,7 seconde naar de 100 sprint bedenk ik mij nu, aangezien ze jaren bezig zijn geweest om de auto te ontwikkelen samen met Yamaha om diverse F1 technieken. Mag je er dan meer van verwachten?
Het oude N54 blok van BMW?!
@towi1989: N55*
@lekkaah: de N54 heeft een veel groter tuning potentieel. De N54 wordt ook wel de moderne 2jz genoemd
@ettie: klopt, maar gaat mij niet vertellen dat zij dat ouwe ding daarin gooien..
@lekkaah: dat is zeer onwaarschijnlijk inderdaad.
@towi1989: Overigens een ijzersterk blok die erg populair is in de tuningswereld, dus wat dat betreft de Supra fans wellicht op prijs kunnen stellen
@lekkaah: Klopt, zou ook zeker nix mis mee zijn. Bij nader inzien lijkt het me toch het B58 blok uit de 340/440i te zijn.
@towi1989: Ohjah idd, ik wordt alweer oud :)
@towi1989: Nee, het nieuwe V6 Twin Turbo blok uit de Lexus LC en LS.
6 in lijn van bmw of reïncarnatie van het beroemde 2jz blok?
Ik vond het concept altijd wel gaaf alleen de neus nooit echt mooi. Ik hoopte dat het anders zou zijn maar helaas. Verder wel een mooi ding maar het concept vond ik een stuk gaver.
Wat een waanzinnig lelijk ding zeg! Misschien is ‘ie in het echt beter te pruimen, maar ik vrees het ergste.
We zullen maar hopen dat BMW met de z5 wel puik werk aflevert.
Nu al een foute tuningbak.
Het zal wel weer zo’n genderneutrale hybride hok worden, dus doe mij maar een Yaris GRMN
@raoufff: is dit een ander account van @lincoln ?
Ai.. ik had gehoopt op een meer clean design. Dit is te druk vormgegeven naar mijn mening. Kon beter.
Au, dat plaatje doet toch wat pijn op mijn netvlies.
Dan ziet die nieuwe Ceed er een stuk beter uit IMO.
Op de koplampen na, vind ik het juist een erg fijne verschijning en eigenlijk een stuk stoerder en gaver dan hoe de Z4 Concept eruit zag.
Waarom gebruiken ze dan geen neus die lijkt op een GT86?! Alsnog een soort van familie gezicht maar dan zonder afzichtelijk te worden.
1496kg, 340pk en dan in 3,8 seconden naar de honderd? Haha! Bij mij gaan alarmbellen rinkelen, oftewel de specsheet klopt niet!!
@retsok: awd wellicht?
@kareljansen: De nieuwe rs3 met 400pk die is lichter, awd en alsnog langzamer…. maargoed we zullen zien!
@retsok: dan lijkt het vrij onrealistisch inderdaad
Ik ben heel benieuwd hoe Jeremy Clarkson deze neus gaat imiteren :o
Echt mooi kan ik hem niet noemen. Ben benieuwd naar de uiteindelijke versie.
Ik vind hem gaaf! Hij is wellicht niet super mooi, maar het is wel een lekker uitgesproken en gedurfd design. Dat zijn we van Toyota de laatste jaren toch wel anders gewend.
Overigens zijn dit niet de volledige specs. Een Bimmerpostgebruiker die al een jaar of vijf correcte informatie lekt, schrijft namelijk dat deze 3.0 zescilinder met 340pk het (voorlopige) topmodel van de Supra wordt. Daaronder komen nog twee modellen met viercilinders, eentje met 260pk en EU-only instapper met net geen 200pk. Helaas komt er volgens deze gozer geen handbak naar de nieuwe Supra.
@edge: Exact, de vorige was nou ook niet echt om naar huis te schrijven qua design, maar dat is juist passend bij de Supra imho
@edge:
Klopt. Alhoewel ik mijn twijfels heb over de specs van het basismodel, want die zou dan helemaal in het vaarwater van de GT86 komen…
Grappig, ik vind hem dus wel cool
@lekkaah: Je bent niet de enige :)
Wel vette ducktail maar die voorkant is echt vreselijk. Toyota en design, het zullen nooit vrienden worden
En dan nog 2 turbo’s erop, en knallen.
@toyotavenray: aan het koppel te zien heeft dit blok waarschijnlijk minstens 1 turbo.
Lijkt wel een auto van GTA
Dit zijn dan ook meteen de specs voor de nieuwe Z4?.
Motorisch lijkt het de *40i motor te zijn iig; 340pk/450Nm. Leuke specs mits de prijs goed is……
Een best lekker apparaat. Alleen nog even een neuscorrectie
Uiterlijk vind ik niet super. Met name de voorkant. Specs zijn wel erg lekker. Nou is het wachten op de eerste die zo’n ding over de 1000pk tilt. In true Supra style!
Ik denk dat als die lijn boven de achterwielen omhoog zou lopen in plaats van naar beneden dat die een stuk agressiever en mooier zou zijn….. Is er iemand die dit kan photoshoppen???
Wielbasis van 2,47 meter? Dat is klein! Wendbaarheid zal wel snor zitten maar hoe ga je dit met veel vermogen stabiel houden? Of wordt dit een af-fabriek driftmachine?
Lijkt een beetje op die gecamoufleerde BMW Z4 van laatst….alleen was die mooier dan deze.
Blok van BMW dus, jammer. Dat het niet zo goed gaat klinken staat dus vast. Ook met 340 pk 1500 KG gaat 0-100 in 3.8 seconden niet lukken, hoogstens 4.8.
Imo een mooie auto maar de voorkant mag nog wel verbouwd worden.
Ik kan nog wel meer bedenken waarbij de voorkant verbouwd moet worden…
Supra fan maar dit ziet er niet goed uit. Helaas…
Mooie wagen inclusief neus. Al ben ik maar de enige die dat vind. Geen lelijke grote grill!
In de conceptauto was de onderbumper zwart en dan vallen die rare verticale vinnen een stuk minder op. Kwestie van een wrapje zou je zeggen ?
Maken die hap! :-)
Toyota is het helemaal kwijt wat mij betreft net als honda. Dan toch maar mazda die snappen het wel ??
340 pk is toch wel wat armoedig als je het mijn vraagt.
Awesome! Maar met 340pk en 1500kg in 3,8 naar 100, hoe dan?
@dutchdriftking: door het gaspedaal in te duwen.
Niet mijn smaak maar voor een Japanse sportwagen vind ik hem toch wel geslaagd. De voorbumper komt mij zeer Japans over. Gewoon lekker bouwen
Gatver die is lelijk, ik hoop dat het een plaatje uit een formule drift is want anders is er een Hyundai designer uit de vroege 00’s naar Toyota over gelopen. Echt lelijke lijnen.
Maar het echt frappante is het gewicht, hoe kan het dat ze met alle mogelijkheden die er zijn qua gewichts besparing toch nog op 1500 kg uitkomen. Da’s een tweezits sportwagen!!!
Voor 1500 kg heb je een volledig uitgeruste Passat break op de kerb staan.
Om van te huilen imho.
@ikschrijfookoverautos
De raceversie gaat niet over een GT4 auto, maar over een GTE versie (wat ook in Latijnse letters in de afbeeldingen staat).
Ik hoop.dat de voorbumper anders gaan maken