
Groene stroom is helemaal niet zo groen als we denken…
Nederland heeft in de eerste helft van 2025 weer eens ouderwets gekozen voor het motto gas erop en kolen erbij. Terwijl de overheid ons massaal in een elektrische auto pusht, want zo goed voor het klimaat, blijkt de helft van die ‘lekker schone’ stroom gewoon uit fossiele meuk te komen. Kolen, gas, vuil, we gebruiken het allemaal met heel veel liefde.
De totale stroomproductie tikte 64 miljard kilowattuur aan, een nette zeven procent meer dan vorig jaar. Dat klinkt duurzaam, totdat je beseft dat dit vooral komt omdat de gas- en kolencentrales weer harder mochten draaien. Blijkbaar vonden ze dat bij de netbeheerder gezelliger dan wachten tot er een briesje opsteekt in de Flevopolder.
Windmolens hadden er namelijk geen zin in. Op zee viel het nog wel mee maar op land Stonden ze vaker stil dan Brian Brobbey op een voorzet van Mika Godts. En als je een beetje iets van voetbal weet; dat is heel vaak. Zonnepanelen daarentegen deden overigens wel hun best voor de productie van groene stroom, met dank aan de klimaatverandering.
Onze groene stroom is eigenlijk hartstikke smerig
Vooral in het tweede kwartaal scheen de zon zo enthousiast dat het bijna leek alsof de energietransitie in een middag geregeld kon worden. Maar goed, zodra er een wolk voorbij kwam mocht de gascentrale weer in de zesde versnelling.
Gemiddeld leverden de hernieuwbare bronnen zo’n 48 procent van de stroom, echte groene stroom dus. Klinkt mooi op een PowerPoint, maar in het eerste kwartaal zakte dat aandeel tot een schamele 39 procent. Pas toen het weer beter werd in april kon men stoer roepen dat 59 procent uit groene bronnen kwam.
Maar als je denkt dat dit het ergste was, moet je even doorlezen. Ons eigen stroomverbruik ging het afgelopen jaar helemaal niet omhoog, dus die vieze stroom werd voor Jan met zijn korte lul opgewekt. En wat doe je met die overgebleven ‘groene’ stroom? Die stuur je gewoon met bakken tegelijk naar België en Duitsland. Gratis. Voor hen dan. Gelukkig kost stroom ons ook vrijwel niets. Oh, wacht…
Zo draaien de gas- en kolencentrales dus als nooit tevoren en ondertussen rijden we allemaal trots in een stekkerauto op kolenstroom. Je moet er maar zin in hebben om dat groen te noemen, maar hé het oogt lekker progressief op de Europese klimaatborrel.
Dit land is stuk.





Jullie redactie heeft AI ook ontdekt?
Sterker, wij ZIJN allemaal AI…
Lekker intelligent stukje weer. Al is 100% van de stroom door fossiel opgewekt, dan nog is elektrisch rijden schoner dan op benzine of diesel. Centrale opwek op fossiel is niet alleen efficiënter, maar ook schoner omdat de verbranding veel optimaler kan verlopen.
Alleen al het elimineren van koude starts (met véél hogere en schadelijkere emissies) is een enorme winst.
Neemt niet weg dat deze petrolhead het natuurlijk ook mooi vind om de 6-cylinder boxer lekker te laten brullen, maar het zal nooit schoner zijn dan elektrisch rijden.
Lees nog eens? Kijken of je de essentie van het artikel dan wél begrijpt!
Tijd om het op te doeken en onderbuikgevoelblog.nl te gaan noemen. Of gaan we het nog wel over interessante auto’s hebben?
Hoezo onderbuik? Volgens mij zijn dit gewoon feiten toch? En als ik het misheb hoor ik het graag, dan passen we het vanzelfsprekend direct aan.
Welke feiten? Je haalt twee cijfers aan die je lardeert met eufemismen die niet zouden mistaan in een tweet van Greetje. Je weet zelf ook dat dit hele stuk tendentieus en met een flinke lik “dit land is stuk” is geschreven. Wat wil je er nu precies mee zeggen? Want kennelijk is het niet om op de onderbuik in te spelen, maar dat is echt het enige wat ik hieruit kan halen.
Larderen. Mooie beeldspraak! Kudo’s!
Dit zegt iedereen toch al jaaaaaaaren? Duitsland vond kernenergie maar eng, dus gingen ze massaal over op bruinkool centrales, er liggen over een paar jaar bergen moeilijk recyclebare windmolens en zonnepanelen weg te rotten en het netwerk kan het niet aan. De uitstoot komt niet meer uit kleine schoorsteentjes onder de auto’s, maar uit dikke pijpen bij de centrales.
De energietransitie is geen transitie van uitstoot naar uitstootvrij, maar een transitie van afhankelijkheid van het Midden-Oosten en Rusland naar energie in eigen beheer.
Maar koop vooral een bruinkoolgestookte EV met flinke bandenslijtage en een enorme bak uit de aarde opgegraven metalen en lithium in ’t skateboard.
Vroeger zeiden ze al zoiets als “lood om oud ijzer”
Lood om oud ijzer? Voor het maken van benzine en diesel is toch ook stroom benodigd?
Of dacht je nou werkelijk dat benzine en diesel zo spontaan onuitputbaar uit de slang komen zetten bij een tankstation? Sterker nog voor het maken van benzine waar een auto 100 km op kan rijden is meer stroom benodigd dan de hoeveelheid stroom waar een elektrische auto 100 km op kan rijden.
Daar gaat je lood om oud ijzer verhaal toch even hard onderuit.
Nog even een gratis weetje om je kennis bij te schroeven. De oorsprong van melk ligt ook niet in de supermarkt.
Zo, niveautje weer…
Dus omdat benzine en melk ook gemaakt moeten worden, is het prima om EV’s als “schoon” te verkopen als er meer bruinkool voor moet worden verbrand?
Ken je de uitdrukking “een béétje zwanger bestaat niet”? EV is niet een beetje groener. Ze zijn net zo goor als al ons ondere vervoer, alleen is de goorheid nu gecentraliseerd.
De mensheid is niet zo ver dat we schone energie kunnen maken, zonder dat dit ergens in de keten vuil was.
Zoals gezegd: EV rijden doe je niet voor het milieu, maar voor onafhankelijkheid van oliestaten en regimes.
Qatar betalen we voor olie en het geld wat ze krijgen wordt bij ons weer besteedt aan terreur en Islamisering.
Elektriciteit is vies. Of het nu zonnepaneelvies, windmolenvies, kerncentralevies, waterstofvies of bruinkoolvies is, het is allemaal vies.
Euh ja. Welke uitlaatgassen komen er dan uit een ev?
En waarom zou er extra bruinkool verstookt morten worden bij een ev tenopzichte van een auto met verbrandingsmotor? Waarom kom
Je uberhaupt met bruinkool? In nederland wordt geen bruinkool verstookt.
@nineelevenheaven “EV is niet een beetje groener. Ze zijn net zo goor als al ons ondere vervoer”
Dit is feitelijk onjuist. Een EV veroorzaakt over de gehele levenscyclus inclusief stroomopwek en productie en recycling wel degelijk minder milieuvervuiling/broeikasgasuitstoot dan een vergelijkbare auto met benzine/dieselmotor. Dus niet ‘net zo goor’, maar ‘minder goor’.
Niemand zegt dat EV’s geen milieuschade opleveren.
“Elektriciteit is vies. Of het nu zonnepaneelvies, windmolenvies, kerncentralevies, waterstofvies of bruinkoolvies is, het is allemaal vies.”
Het is allemaal vies, maar niet allemaal even vies. Daarin zit de crux.
Autoblog Boulevard. Gewoon heel hard dingen roepen voor de clicks.
Wat een onzinnig stuk. Je kan totaal geen conclusie trekken op dit soort korte termijnen. Je moet kijken naar data over een heel jaar, en dat ook over een langere periode. En dan zie je wel degelijk dat groene energie een steeds groter aandeel heeft van onze energie mix. En er zal vast wel eens een slechter kwartaal tussen zitten, maar dat boeit niet zo.
Je hebt een aantal autotiteiten als het gaat om energie. Martien Visser is er daar 1 van. Hij heeft goede informatie met een dagelijkse grafiek over energie. Je kan het volgen op bluesky: @bmvisser.bsky.social.! Autoblog weet veel van auto’s en Elon Musk.
In week 2 van september is van alle stroom in NL 71% groen. Dit had 77% kunnen zijn als we niet hadden moeten afschakelen tijdens groene pieken. Kolen waren goed voor 2,3%
In heel Europa zijn kolen nog voor circa 10% van de stroomproduktie nodig in 2024-25.
Idd heb een keer aan een biogas installatie gewerkt en wat daar ingegooid wordt is idd smerig
Gewoon zeer subjectief srukje die de lezer beter moet laten voelen over zijn benzine en luchtberbrander.
Koolgebruik aandeel in Europa is gewoon van 30% naar 12% gegaan sinds het jaar 2000. En zal nog verder verbeteren onder de levensduur van de EVs die nu verkocht worden.
Over de levensduur is een EV gewoon 3 maal beter dan benzine. Niet 3%, niet 30%, maar 3 maal beter.
De maatschappelijke winst van de huidige regelgeving met trnasitie naar milder verbranding op europa niveau enkel door verminderde luchtvervuiling is grofweg 48 tot 93 miljard euro per JAAR, en dat is uitgedrukt in geld, niet in ellende die luchtvervuiling veroorzaakt, luchtvervuiling wordt gekoppeld niet enkel aan longziekten maar aan quasi alle grote dooddoeners. Want zelfs met euro 6 temp d mag een benzine auto nog steeds 600 MILJARD roetdeeltjes per KILOMETER uitstoten. Dat zijn er 600 miljoen per gereden meter! En op die roetdeeltjes zitten allerlei deelverbrande koolwaterstoffen die via de longen recht in ieders bloed terecht komen.
EVs stoten ook 83% minder schadelijk remstof uit.
Bandendeeltjes zijn het minst schadelijk maar daar wordt natuurlijk de zwaardere EV graag als de boef aangewezen. Maar voorlopig is er geen duidelijk bewijs dat EV banden echt harder slijten. Beteren banden gemiddeld en veel betere tractiecontrole, in EV groepen zie ik gewoon mensen die 100’000km doen met een bandenset.
Ja batterijen maken heeft een impact, maar de aarde die verzet wordt, wordt niet verbrand. De batterij wordt niet verband maar kan hergebruikt en/ofbgerecycleerd worden. Batterijen hun oorsprong hard geregeld nu met het batterijen paspoort.
Benzine en diesel? Geen idee waar die vaak vandaan komt. Wat we wél weten is dat de energie nodig om die uit de aarde te halen en te transporteren zodanig groot is, dat die energie op zich genoeg was geweest om een EV direct aan te drijven. Dus het verbranden van vloeibaare aardmaterialen en lucht is dus TOTAAL onnodig.
Vroeger hadden we ‘geen keuze’, nu wel.
Het slim opladen kan daar HELPEN om het stroomverbruik te verspreiden.
Wil je als hobby nog echt leuke verbrandingsautos kunnen rijden, dan heb je er als liefhebber alle baat bij dat alle 97,x% van saaie autovervoer in saaie auto’s zo snel mogelijk omschakelen naar electriciteit. Dan is er meer benzine over voor de autos die echt iets bijdragen aan het rijplezier.
Zo, dat zijn gewoon feiten die men makkelijk kan opzoeken zelf, als men wilt…
Sorry voor al de tikfauten, jammer dat ik dit moet schrijven tussen het ontbijt door omdat men zo gevoelsmatig is ipv nuchter na te denken, hoe kan ik als autoliefhebber, een minoriteit, de beste kans hebben om mijn hobby uit te oefenen in een betere wereld….
Hear hear! Fijn dat er nog lezers zijn die cijfers en feiten correct weten te interpreteren zonder naar de onderbuik te luisteren.
Voor wat betreft de artikelen heb ik het idee dat ze bewust deze toon gebruiken voor de clicks en het uitlokken van reacties. Begint daarmee helaas wel steeds meer het afvoerputje te worden van ‘autojournalistiek’.
Maargoed, ook ik reageer weer hier dus qua bedrijfsvoering zal het vast een financieel slimme keuze zijn.
“Gas en kolen draaien als nooit tevoren”: Feitelijk: in 2015–2019 lag kolenproductie structureel véél hoger (meer dan 30 miljard kWh/jaar). In 2025 Q1/Q2 samen is er ca. 6,8 mld kWh uit kolen opgewekt. Dat is een rebound vergeleken met 2023–2024, maar nog steeds significant lager dan tien jaar geleden.
Ondanks dat is dit land inderdaad te sneu met zn overdreven dure energie.
Autoblog is de weg kwijt. Moet even de navigatie resetten
Als groene stroom die hier wordt geproduceerd naar Duitsland gaat en aldaar wordt verbruikt en wij vervolgens onze eigen grijze stroom gebruiken, dan is er toch niks voor jan met de korte achternaam opgewekt? Voor het milieueffect maakt het niet uit waar of wanneer groene stroom wordt opgewekt danwel verbruikt, enkel hoeveel groene stroom de wereld als geheel nuttig kan aanwenden waar anders grijze stroom gebruikt zou worden. Er is pas sprake van dingen doen voor jan met de korte achternaam als we zonnepanelen en/of windmolens moeten uitzetten wegens overproductie die het net/de verbruikers niet aankan, maar daar gaat dit stuk dan weer niet over.
Hoe kan men de groene stroom dan scheiden van de grijze stroom? Dat gaat toch beide door hetzelfde elektranet? Er ligt geen apart kabeltrace voor grijs of groen.
Dus wat je stelt in je eerste zin kan helemaal niet.
Dat is allang opgelost via Tennet. Google maar even.
Hier kun je een heel hoge boom over opzetten, te hoog om in een comment over te brengen. Er ligt inderdaad geen apart elektranet voor groene en grijze stroom. Als je groene en grijze stroom niet zou kunnen scheiden, verdwijnt het onderscheid tussen deze twee en verliezen de termen ‘groene stroom’ en ‘grijze stroom’ alle betekenis, aangezien beide zo goed als altijd tegelijk op het stroomnet aanwezig zijn. Dan zou het hele artikel nergens meer op slaan, beginnend bij de titel. Als je een concretere vraag hebt, kan ik proberen die te beantwoorden, anders is het wellicht toch het best om zoals verdebosco aangeeft (eerst) even zelf te googlen.
Interessante vraag: als er wel een apart groen en grijs elektranet zou liggen, wat gaat er dan praktisch anders? Groene stroom wordt uitgewisseld via een groene stroomaansluiting met Duitsland, grijze stroom via een grijze stroomaansluiting. Dan kun je eenvoudig zien hoeveel groene en grijze stroom er vloeit en welke kant op. Je hebt afnemers van groene stroom die betalen aan producenten van groene stroom en afnemers van grijze stroom die betalen aan afnemers van grijze stroom. Groene stroom afnemers zijn aangesloten op het groene stroomnet, grijze stroom afnemers op het grijze stroomnet. Van groene en/of grijze stroom kun je dan een overschot hebben als er minder afname is dan productie. Dit overschot kan dan door Duitsland worden afgenomen.
Wat nu als we deze twee stroomnetten weer samenvoegen, zonder iets anders te veranderen? Alle stroom gaat dan op een hoop, door hetzelfde net en door dezelfde aansluiting, maar de netto uitwisseling met Duitsland hoeft niet te veranderen. Wat is hier het praktische effect van? Antwoord: dat is er niet. Je hebt dan een stroommix van X% groen en 100-X% grijs. Er zijn nog steeds afnemers van groene stroom die betalen aan producenten van groene stroom en afnemers van grijze stroom die betalen aan afnemers van grijze stroom, echter zijn beide nu aangesloten op hetzelfde stroomnet. het overschot aan groene en/of grijze stroom kan nog steeds door Duitsland worden afgenomen.
Nogmaals groene en grijze stroom zijn niet uit elkaar te halen. Alles gaat t zelfde netwerk op. Dat een afnemer betaald voor groene stroom dat kan. Zijn leverancier geeft daarmee aan enkel groene stroom het elektranet in te stoppen. Jij als afnemer betaald daar ooo voor. Maar dat wilt niet zeggen dat de elektra die jij thuis geleverd krijg ook enkel groen is.
Wat is nu je punt, wat is de relevantie? Wat is ‘de elektra die jij thuis geleverd krijgt’? Zijn dat de elektronen die door je stroomkabels gaan, of de energie die die elektronen in je huis afgeven? Vind je soms dat groene en grijze stroom in ons systeem niet bestaan? Zou dat wel zo zijn als we wel twee verschillende stroomnetten hadden gehad? En nogmaals: indien het antwoord op die laatste vraag ja is, wat maakt het dan feitelijk uit dat er maar 1 stroomnet is?
1 liter benzine of diesel geeft circa 3 kg CO2. 1 kWh grijze stroom is 0,5 kg CO2. 1 kWh groene (wind of zon uit NL) is 0,001 kg of 0 (nul) kilogram CO2. Dit zijn onafhankelijk en algemeen geaccepteerde waarden. Kan iedereen uitrekenen hoeveel hij of zij uitstoot.
Ons overspoelen met feitjes. Want feiten zijn de waarheid! Maar het probleem met die feitjes is dat we denken alles te weten. Dáár zit de overschatting. Niemand kan voorspellen wat over 100 jaar de “beste” keuze was. Toch doet de overheid alsof ze het wél weet, en door de kracht van herhaling gaan steeds meer mensen dat geloven. Gevolg: we worden allemaal gedwongen dezelfde eenheidsworst te rijden met een accu.
Neem lithium: voor onze “schone” EV’s verliezen in Zuid-Amerika misschien wel 100.000 boeren hun broodwinning door verzilting en chemicaliën. Is dat die duurzame toekomst waar we miljarden aan uitgeven? En dat is nog maar de eerste stap in de keten van een elektrische auto. En nee, de productie van benzine is ook niet schoon. Al gaan die bomen wel weer lekker op CO₂ ;)
Echte wijsheid zit in spreiding. Net als bij beleggen: niet all-in op één alternatief, maar opties openhouden, leren, bijsturen. Dat is slimmer, veiliger en vooral leuker.
Als het aan de overheid ligt, gaat straks 75% van het BBP naar de fiscus, wonen we allemaal in dezelfde sociale huurwoning, kijken we ’s avonds trouw het NOS Journaal en gaan we vier dagen per week met de EV-OV-bus naar het werk. En wel allemaal zwaaien als de MP in een mooie parade langskomt rijden (in zijn gepanserde benzine auto). Lang leve de democratie.
Vraag Nigerianen even naar de invloed van lekkende oliepijpleidingen in hun leefomgeving. Of vissers die de dupe zijn van rampen met olietankers.
Het stukje proza met de inhoud van het gelul van een dronken aardbei is weer aanleiding voor heel veel deskundigen om weer aan te haken. Af en toe zo moe van al die meningen die op niets gestoeld zijn.
Links beleid is altijd funest voor een land en omgeving
De enige redelijk schone energie komt van zonnepanelen. Maar juist die worden uitgeschakeld als er te veel van is op een zonnige dag. En dat komt omdat de netbeheerder wel tot 50 jaar oude kabels in de grond heeft zitten en kennelijk nooit heeft nagedacht over investeren in de toekomst. De winst van het jarenlang incasseren van netwerkkosten is naar de aandeelhouders gegaan en het netwerk is ondertussen zwaar verouderd, heeft te weinig capaciteit en de afnemers mogen gewoon opnieuw betalen voor de upgrade.
Ook het opslaan van energie is nooit ontwikkeld zoals bijv. de Markermeer plannen die er ooit waren.