• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Ook Chinezen willen Opel, GM zakt verder weg

Auteur: RubenBaeten, gepost 27 mei 2009 om 08:55 – 33 Reacties

Opel

Deel 3.852 van de GM-soap, met deze keer:

– Omdat je niet eeuwig alles kunt blijven kopiëren hebben nu ook de Chinezen zich gemeld als mogelijke partij voor de overname van Opel.
– Weinig schuldeisers zijn sympathiek genoeg om hun uitstaande vorderingen om te willen zetten in GM-aandelen.

Het Duitse ministerie van Economische Zaken bevestigde gisteravond dat autofabrikant BAIC (Beijing Automotive Industry Corporation) de vierde partij is die interesse toont in Opel. De Chinezen lijken een goede kans te maken, want in tegenstelling tot de andere bieders – Fiat, onderdelenboer Magna en investeringsmaatschappij RHJ International – zijn zij voorlopig niet van plan om Duitse werknemers de laan uit te sturen. De minister riep de drie anderen dan ook op hun bod te verbeteren. Vanavond wordt er een beslissing genomen in wiens handen Opel zal mogen vallen.

Ondertussen had moederbedrijf GM zijn schuldeisers benaderd met een aanbod om hen af te betalen met aandelen. GM’s plan voor de toekomst wordt op 1 juni gepresenteerd aan president Obama, en de bedoeling was om 90% van de schuldeisers te verleiden. Nu blijkt echter volgens bronnen dat slechts minder dan 10% heil zag in het idee. Een forse FAIL dus voor GM, die hiermee niet bepaald verder wegkrabbelt van een faillissement. De precieze resultaten van dit weloverwogen plan worden vandaag bekendgemaakt. (bron: anp)

Met dank aan Jorn voor de tip!

Ook interessant!

  • Opel is binnen een paar jaar compleet anders
    Opel is binnen een paar jaar compleet anders
  • Irmscher Opel Insignia iS3
    Irmscher Opel Insignia iS3 heeft bijzondere inspiratiebron
  • Opel maakt de prijs van de vernieuwde Grandland bekend
    Ingrijpende facelift doet Opel Grandland veel goeds
  • Opel Astra Stationwagon
    Opel Astra Stationwagon maakt crossovers overbodig

Nieuwste artikelen

  • Deze iconische auto’s brachten dit weekend miljoenen op
  • Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Staat de toekomst van de eigen auto op het spel?
  • Max Verstappen staat er voortaan alleen voor
FacebookTweetPinLinkedIn

baic, Carmageddon, China, GM, Opel

Vorig bericht: « Zeer dikke combo gespot (de kleuren van supercars)
Volgend bericht: Verliefd jochie wil indruk maken, ramt vijf auto’s »

Lees Interacties

Reacties

  1. W115 zegt

    27 mei 2009 om 09:01

    Nee, geen chinezen, Fiat moet Opel overnemen, en alle Opel-modellen naar Pininfarina sturen, dan blijft Opel ten minste Europees.

    Login om te reageren
  2. Neptukker zegt

    27 mei 2009 om 09:01

    babi pangang mit bratwurst? Eek weet niet of dat een goede combo is.
    Volgens mij moeter de bedrijven die samengaan/overnemen zo weinig mogelijk cultuurverschillen hebben. Anders dreigt net zo’n fiasco als bij het voormalige Daimler-chrysler concern. Het zal mij benieuwen.

    Login om te reageren
  3. Jochempie zegt

    27 mei 2009 om 09:04

    Indd, doe maar Fiat!

    Login om te reageren
  4. Rick-dos zegt

    27 mei 2009 om 09:06

    “Ondertussen had moederbedrijf GM zijn schuldeisers benaderd met een aanbod om hen af te betalen met aandelen.”

    Je maakt een geintje toch zeker? Zo niet, wat denken ze? Dat die schuldeisers dom zijn ofzo?

    Login om te reageren
  5. MC zegt

    27 mei 2009 om 09:07

    Zolang niemand word ontslagen, en Opel echt Opel blijft vind ik het goed

    Login om te reageren
  6. 3$pr1t zegt

    27 mei 2009 om 09:08

    Denk je niet dat Fiat zich aan het vergalloperen is?
    Ze hebben hun eigen core business amper onder controle. Lijkt me eerder een geval van zelfoverschatting dan wel grootheidswaanzin. De toekomst zal het uitwijzen.

    Login om te reageren
  7. Laue zegt

    27 mei 2009 om 09:14

    Het enigste wat die chinezen mogen doen is investeren. het beleid MOET 100% europees blijven.

    maar dat is mijn mening.

    Login om te reageren
  8. gummer zegt

    27 mei 2009 om 09:15

    sambal bij…

    Login om te reageren
  9. HUMMFREAK zegt

    27 mei 2009 om 09:17

    Ik zou dan omvallen dan naar china gaan…..

    Login om te reageren
  10. Rocket Dog zegt

    27 mei 2009 om 09:34

    Waarom is iedereen toch zo bang voor die chinezen?

    Mijn de helft van al mijn kleding, TV, telefoon, koelkast, boormachine, wasmachine, senseo, mobieltje, mp3 speler, etc, komen allemaal al uit china….waarom mijn auto dan in de toekomst niet?

    Zullen in het begin nog geen toppertje worden, maar dat waren die Opels toch ook al niet.

    Login om te reageren
  11. HUMMFREAK zegt

    27 mei 2009 om 09:39

    @Rocket Dog.
    dat is in opdracht van een EU fabrikant met smaak, dit word dan 100% chinees en hebben de EU bazen niks meer over te zeggen denk ik.
    Oftewel 100% copy cat….

    Login om te reageren
  12. Lan_Evo zegt

    27 mei 2009 om 09:42

    @Rocket Dog
    Mua zal wel alleen tijdelijk zijn. De meeste mensen zijn altijd sceptisch als er iets nieuws/verandering komt. Dat is ook vrij logisch natuurlijk, zeker met die Landwind praktijken van een aantal jaar terug e.d. Toch denk ik dat de meeste mensen hun mening wel bijgesteld hebben over 10-15 jaar. ;)

    Login om te reageren
  13. unanimo zegt

    27 mei 2009 om 09:47

    @neptukker
    Verschil in cultuur? Beiden partijen zijn gek op regels en werknemers van beide merken hebben autoriteit / sterk leiderschap nodig. Kort door de bocht misschien, maar op dat vlak zit het wel goed:)

    Login om te reageren
  14. Neptukker zegt

    27 mei 2009 om 09:50

    @unanimo
    Als je het zo bekijkt dan gloort er hoop voor de Opel werknemers.
    Maak me we zorgen dat als je dan een Opel gekocht hebt dat auto dan via zo’n schuifluikje afgeleverd wordt. ;-)

    Login om te reageren
  15. gogogomagazine.com zegt

    27 mei 2009 om 09:56

    @unanimo: we gaan toch niet weer beginnen over de oorlog met je leiderschap??? Uit ervaring weet ik dat ze prima zelfstandig kunnen werken!

    Login om te reageren
  16. TheBestOption zegt

    27 mei 2009 om 09:57

    Ach jongens, doe maar de Chinees. Die hebben een gigantische thuis markt en Opel zal daar goed van kunnen profiteren.

    Plus ze garanderen geen banenverlies. Dat kunnen die anderen niet waarmaken. Fiat al helemaal niet. Die hebben al genoeg problemen op hun bord.

    Login om te reageren
  17. de sjonnies zegt

    27 mei 2009 om 09:59

    probleem is : voorlopig niet de laan uit sturen – wat is voorlopig, voor de Duitse staat 10 jaar en voor de Chinese overname kandidaat 10 maanden?
    Mocht deze Chinese kandidaat Opel overnemen, dan zal Opel binnen de kortste keren uit Duitsland vertrokken zijn, je gaat immers geen werknemers een veelvoud betalen in Europa als een zelfde werknemer in China voor veel en veel minder bereid is om hetzelfde werk te doen.
    Dan is er nog eens de Europese regelgeving, daar begrijpen Chinezen echt helemaal niets van, milieu enz.
    Voor China is een ding belangrijk: arbeidsplaatsen en groei van de economie, de rest dat zien ze nog wel eens een keer.

    Login om te reageren
  18. bleegh zegt

    27 mei 2009 om 10:07

    laten overnemen door de investeringsmaatschappij, de enige manier waarop opel gezond zal worden en blijven. Zij hebben namelijk wel het lef om mensen te ontslaan, wat nodig zal zijn.

    Login om te reageren
  19. Rocket Dog zegt

    27 mei 2009 om 10:28

    Die Chinezen willen het merk en de technologie. De rest kunnen ze zelf wel.

    Design en ontwikkeling zal in Duitsland blijven, de rest zal op termijn naar China vertrekken.

    En dan is het wachten op de Opel Cherry Bami gerecht 17.

    Login om te reageren
  20. unanimo zegt

    27 mei 2009 om 10:31

    @ gogogomagazine.com
    Nee ik verwees niet naar de oorlog. Zelfs niet over na gedacht. Maar over het algemeen vinden duitsers het niet erg als er wat duidelijk leiderschap is (en ik zeg natuurlijk niet elke duitser)

    Login om te reageren
  21. Baofan zegt

    27 mei 2009 om 12:29

    China loopt in veel opzichten voor op de westerse wereld.. Als alleen al gekeken wordt naar BYD die een flinke voorsprong heeft in de accu technologie (waar het uiteindelijk om zal gaan), een enorme thuismarkt, is het dom om te denken dat opel er slechter van wordt. Zou juist goed zijn voor Opel deze actie!

    Login om te reageren
  22. Synecdoche zegt

    27 mei 2009 om 12:43

    BAIC bouwt al Mercedessen (vracht- en personenwagens) voor de Chinese markt. Daar kunnen die paar Opels nog wel bij. Technisch kunnen ze het aan en geld hebben ze ook. Zijn Jaguar en LandRover slechter geworden van de overname door Tata?

    Login om te reageren
  23. 406_v6 zegt

    27 mei 2009 om 13:02

    Sambal bij???? nee…..laat Opel AUB europees blijven, we hebben al zoveel kennis naar de chinezen verkocht dat we straks een chinees moeten halen om een band te gaan verwisselen :(

    Login om te reageren
  24. mamo zegt

    27 mei 2009 om 14:21

    Ik hou men vingers al gekruist voor vanavond.
    Eerst was ik niet te vinden voor Fiat als overnemer, maar tussen die andere kanditaten lijkt Fiat mij het beste.

    Login om te reageren
  25. julian zegt

    27 mei 2009 om 17:12

    Ook Hyundai wou gaan bieden heb ik vandaag op de radio gehoord.

    Login om te reageren
  26. autoblogger zegt

    27 mei 2009 om 17:17

    BERLIN (Reuters) — A bid for carmaker Opel by China’s Beijing Automotive Industry Corp. (BAIC) came too late for the government to assess it in depth, German Finance Minister Peer Steinbrueck said on Wednesday.

    He said the government was heading into a Wednesday meeting on Opel without a preferred bidder but said a preference could emerge by the end of the meeting in the German Chancellery.

    Login om te reageren
  27. mark zegt

    27 mei 2009 om 18:11

    Ik heb gehoord dat Fiat Opel Antwerpen niet sluit als ze Opel overnemen, dus alsjeblieft laat Fiat Opel overnemen en niet een andere kandidaat.

    Login om te reageren
  28. henk zegt

    27 mei 2009 om 18:28

    Fiat Opel overnemen beter van niet!!! onbetrouwbaare Italiaanse rotzooi.
    Beter een Japaans automerk die Opel koopt.
    Alle Italiaanse automerken blijven onbetrouwbaar en dat is ook bij NIEUWE AUTO’S en vooral Alfa’s die zijn het ergste.
    Italiaanen en electronica werken nooit goed samen.
    Zelfs Koreaanen kunnen de laatste tijd beteren auto’s bouwen.

    Login om te reageren
  29. Esprit_de_Flandre zegt

    27 mei 2009 om 18:50

    @de sjonnies: “Dan is er nog eens de Europese regelgeving, daar begrijpen Chinezen echt helemaal niets van, milieu enz.”

    Wees gerust, de Europese regelgeving is veel makkelijker dan de Chinese, vraag maar aan Eurobedrijven die het proberen in China.
    Met een team specialisten zullen ze al zeer ver komen. Regelgeving zal de Chinezen niet tegenhouden.

    @mark: Fiat sluit Opel Antwerpen niet? Dat zeggen ze ja, gewoon om de Vlaamsche regering gerust te stellen. Ik ben er niet van overtuigd. Want voor hoelang geldt die garantie? Een fabriek sluit je niet in 1-2-3. Tussen beslissing en effectieve sluiting zit al gauw 5 jaar. Dus wie zegt dat Opel Antwerpen over 5 jaar nog open is?

    Heb vandaag op de radio trouwens gehoord dat Opel nu verzelfstandigd is (of zoiets), waardoor ze bij een faillissement van GM alvast niet mee ten onder worden gesleurd. Das toch al iets van zekerheid voor de werknemers. Maar daardoor staat de deur naar overname nu ook volledig open.

    Login om te reageren
  30. hape zegt

    27 mei 2009 om 21:12

    Een opel met spleetkoplampen

    Login om te reageren
  31. Citrofiel zegt

    27 mei 2009 om 22:44

    Win en fail voor GM dus. Meer bieders voor Opel is goed, gaat de waarde omhoog, brengt wat extra cash binnen. Fail van die aandelen… Maar gek is het niet. Aandelen die niets meer waard zijn als GM tóch failliet gaat…

    Login om te reageren
  32. INSIDEMAN zegt

    28 mei 2009 om 01:12

    Het is vandaag officieel geworden dat GM per 1 juni Failliet verklaard word.

    Heb verschillende bronnen binnen GM….Obama eist dat europeese tak (de enige winstgevende tak van GM Opel en Chevrolet) verkocht worden.

    Login om te reageren
  33. BananaFlip zegt

    28 mei 2009 om 15:41

    Excuseert u mij terwijl ik even een Insignia aan ga raken.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North