Een ding moet je de Italianen meegeven, het is nooit saai.
Het nalatenschap van Sergio Marchionne is opmerkelijk. De onlangs overleden topman van FCA maakte zeer omstreden en merkwaardige beslissingen. Met name op het gebied van modellen was het een ratjetoe. Zo kregen veel middenklasse auto’s (Chrysler 200 bijvoorbeeld) geen opvolger, maar kwam er wel elk jaar een nieuwe topuitvoering van de Dodge Challenger. Ook in Europa werden er opmerkelijke beslissingen gemaakt. Lancia bungelt aan een draadje, bij Fiat draait alles om de 10 jaar oude Fiat 500 en dan hebben we nog Alfa Romeo. Ook daarbij vertoont het modelgamma nog weleens overeenkomsten met Leerdammer.
Het hing al een tijdje in de lucht, maar de laatste dagen van de kleine, premium Alfa Romeo zijn geteld. In een interview met AutoCar geeft Robera Zerbi aan dat de MiTo uitgefaseerd gaat worden. Volgens Zerbi is er geen behoefte meer aan kleine hatchbacks met een driedeurs carrosserie, een trend die we al een tijdje langer ondervinden. Zo stopte Seat vorige week met de driedeurs Mii en Leon SC.
De logica volgens Zerbi is opmerkelijk. Mochten er mensen in de markt zijn voor een Mito, dan is het de bedoeling dat men kijkt naar de Giulia of de nog te introduceren Midi-crossover, die onder de Stelvio gepositioneerd wordt. Dus, wacht even. Mocht je geïnteresseerd zijn in een kekke MiTo met een paar leuke opties (25k), dan wordt je verzocht de upgrade te maken naar een Giulia, die minimaal 40 mille kost. Naast het feit dat Roberta Zerbi affiniteit met de realiteit is verloren, wordt er min of meer ook bevestigd dat de Giulietta er ook uitgaat en niet voorzien wordt van een opvolger.
Alfa Romeo heeft wel plannen voor modellen hoger in de segmenten, zoals een nieuwe 8C, GTV en lange-wielbasis-versies van de Giulia en Stelvio.
50 reacties
Binnenkort wordt de nieuwe Guilietta ook gepresenteerd, ben ernstig benieuwd hoe die eruit komt te zien, het huidige model vind ik niet geweldig..
Logisch dat ze de Giulietta de nek omdraaien.
niet over in zitten echter, gewoon genieten van het Italiaanse scheurijzertje!
Niet mooi en technisch niet interessant.
Wat dat betreft heb ik nooit begrepen dat FCA niet hetzelfde heeft gedaan als eenVAG groep, talloze variaties maken op hetzelfde platform, dat terwijl FCA de merken in huis heeft, zowel aan deze als aan de andere kant van de Atlantische Oceaan.
Wat ik ook niet begrijp is dat ze het platform van de Giulia niet uitbuiten. Er had allang een Sportwagon kunnen zijn. Of een chique coupé. Of desnoods een vierdeurs coupé.
Ben benieuwd of ze daadwerkelijk een verlengd platform gaan gebruiken voor een model boven de Giulia. En benieuwd of dat gaat verkopen. Ik draag Alfa Romeo een warm hart toe, maar met een auto komen in het segment waar A6, 5-Serie en E-klasse de dienst uitmaken is op zijn zachtst gezegd gedurfd.
En onder “lange-wielbasis-versies van de Giulia en Stelvio” versta ik niet een model erboven, maar eerder: versies voor de Chinese markt…
Alfa wil premium zijn maar als ik naar de center console kijk heb ik dat gevoel totaal niet.
Ze moeten begrijpen dat er meer Alfa op de weg zichtbaar moet zijn. Dat lukt niet wanneer je goedkoopste auto de Giullia is.
Maar om nu helemaal geen opvolger voor dat leuke Mitootje te maken? Che peccato!!