Ook de MiTo mag met pensioen

Auteur: , 50 Reacties

Een ding moet je de Italianen meegeven, het is nooit saai.

Alfa Romeo MiTo GTA Concept '09

Het nalatenschap van Sergio Marchionne is opmerkelijk. De onlangs overleden topman van FCA maakte zeer omstreden en merkwaardige beslissingen. Met name op het gebied van modellen was het een ratjetoe. Zo kregen veel middenklasse auto’s (Chrysler 200 bijvoorbeeld) geen opvolger, maar kwam er wel elk jaar een nieuwe topuitvoering van de Dodge Challenger. Ook in Europa werden er opmerkelijke beslissingen gemaakt. Lancia bungelt aan een draadje, bij Fiat draait alles om de 10 jaar oude Fiat 500 en dan hebben we nog Alfa Romeo. Ook daarbij vertoont het modelgamma nog weleens overeenkomsten met Leerdammer.

Alfa Romeo '17

Het hing al een tijdje in de lucht, maar de laatste dagen van de kleine, premium Alfa Romeo zijn geteld. In een interview met AutoCar geeft Robera Zerbi aan dat de MiTo uitgefaseerd gaat worden. Volgens Zerbi is er geen behoefte meer aan kleine hatchbacks met een driedeurs carrosserie, een trend die we al een tijdje langer ondervinden. Zo stopte Seat vorige week met de driedeurs Mii en Leon SC.

Alfa Romeo Mito (55) '18

De logica volgens Zerbi is opmerkelijk. Mochten er mensen in de markt zijn voor een Mito, dan is het de bedoeling dat men kijkt naar de Giulia of de nog te introduceren Midi-crossover, die onder de Stelvio gepositioneerd wordt. Dus, wacht even. Mocht je geïnteresseerd zijn in een kekke MiTo met een paar leuke opties (25k), dan wordt je verzocht de upgrade te maken naar een Giulia, die minimaal 40 mille kost. Naast het feit dat Roberta Zerbi affiniteit met de realiteit is verloren, wordt er min of meer ook bevestigd dat de Giulietta er ook uitgaat en niet voorzien wordt van een opvolger.

Alfa Romeo heeft wel plannen voor modellen hoger in de segmenten, zoals een nieuwe 8C, GTV en lange-wielbasis-versies van de Giulia en Stelvio.



50 reacties

Seat stopte met de 3deurs Mii en Leon.. Seat moet gewoon helemaal stoppen wat een lelijke hokken zijn dat zeg
@henkhekje: Kijk eens naar de aantallen van Seat. OT; het ging over Alfa,maar jij haalt er altijd iets bij om via omwegen VAG te bashen . Ik vind je zielig.
@dijan: Seat wordt genoemd in het artikel. Jij grijpt elke kans aan om je VAG-fanboyism te uiten…
@henkhekje: ik heb liever een Golf R of GTI Clubsport dan een Seat of een Giulia, daarentegen is de Mito juist een leuk klein model!
Mensen hebben behoefte aan het betalen van meer wegenbelasting
Waarom is er nou nooit een mito GTA geproduceerd :(
@mikje90: omdat de naam GTA al lang niet is gebruikt. Is nu QV
@ds3thp: is nu Quadrifoglio.
@Dizono: ik heb nog een MiTo QV uit 2010. Maar sinds de afgelopen jaren noemen ze die “Veloce”
Echt jammer dit eigenlijk, want volgens mij gaan ze helemaal de verkeerde kant op vind ik. Je had dure Alfa’s en de goedkope maar nog steeds sexy. Die laatste is voor de werkende in loondienst man net zoals ik maar dat zit er dan ook niet meer in. Moet ik nu een volvo rijden om een beetje uit te springen in de rest van de grijze massa, die rond rijdt in een vag auto.
@eirmakk: En met een volvo spring je er wel uit??
@eirmakk: er is tweedehands nog genoeg te verkrijgen.
@eirmakk: Want niemand heeft een V40…
@viezefreddyw: nee en al helemaal geen grijze/zwarte
@eirmakk: “van de laatste 100 vrouwen die ik heb geneukt reden er zeker 60 in een V40” aldus DJ Jean
Altijd mooie auto gevonden, tijdloos design!
Binnenkort wordt de nieuwe Guilietta ook gepresenteerd, ben ernstig benieuwd hoe die eruit komt te zien, het huidige model vind ik niet geweldig..
@nielsa87: als je deze info leest zou er zomaar eens geen opvolger voor de Giulietta kunnen komen..
@ukbob: er wordt van alles gezegd maar als Alfa nog een beetje mee wil doen zullen ze echt met een nieuwe auto moeten komen voor in het C segment.

@nielsa87: Beter een kleine SUV. Grotere aantallen en een hogere winstmarge.

Logisch dat ze de Giulietta de nek omdraaien.
@nielsa87: als Alfa een beetje mee had willen doen, dan hadden ze de afgelopen 10 jaar hele andere beslissingen moeten nemen.
@nielsa87: be prepared. De uitdrukking “binnenkort” wordt in de denkwijze van Alfa Romeo gemeten met een meetlint van elastiek.
@RRRobert: zeker waar! Jammer want er is zoveel meer uit dit mooie merk te halen..
Mito is een klassiekertje van de toekomst. En ik kan het weten, want ik heb er een.
@alfablog: Wat kost dat nou? Wassen en knippen?
@toniominestrone: weet niet, ben nog in opleiding.
@alfablog: sorry, ik zie het niet gebeuren..
niet over in zitten echter, gewoon genieten van het Italiaanse scheurijzertje!
@alfablog: Wordt geen klassieker.

Niet mooi en technisch niet interessant.
Ik denk dat men Alfa gaat positioneren als het luxe merk met de stelvio/giulia als instap/volume model. De “mito” en “giulietta” zal dan van Fiat vandaan moeten komen. De merkperceptie van Fiat past daar beter bij
@freeze: Heeft Alfa in de jaren’90 geprobeert en je weet hoe dat is afgelopen.
@toniominestrone: denk dat je Lancia bedoeld… in de jaren ‘90 waren de 33 en 145/146 de sportieve instappers
@posthumus: Alfa heeft het geprobeert met de 164, kon niet wedijveren met BMW en Audi.
@toniominestrone: En van de vierling (Tipo 4) was de 164 ook weer de sportieve variant en de Lancia Thema de luxeuze.
@toniominestrone: De 155 was met de DTM-successen ook duidelijk gepositioneerd als sportief. De 156 was ook weer de sportieve/elegante middenklasser, waar de Lybra werd gepositioneerd als luxueus. Dus nee, Alfa heeft haar modellen in de jaren ’90 niet als “luxueus” willen positioneren. Er waren luxer aangeklede versie beschikbaar, maar de nadruk bleef op sportiviteit/rijplezier liggen (en nog).
#MiToo
Als hij nog goed zou verkopen……. Maar nee, stoere fanboys kopen hem ook niet…
Ondanks het feit dat ik Marchionne altijd heb bewonderd voor zijn goede financiële inzicht, is hij er nooit in geslaagd om één geheel van FCA te maken, zoals een Calvet die destijds PSA (Peugeot Citroën SA) voor de poorten van de hel heeft weggesleept en ruiterlijk toegaf geen verstand van auto’s te hebben, maar zich liet leiden door mensen die het wle wisten. Ergo het succes van de 205 Peugeot (lees vooral de GTI waar hij persoonlijk toestemming voor gaf) en de BX van Citroën, deze twee waren DE verkoop toppers van dat concern.
Wat dat betreft heb ik nooit begrepen dat FCA niet hetzelfde heeft gedaan als eenVAG groep, talloze variaties maken op hetzelfde platform, dat terwijl FCA de merken in huis heeft, zowel aan deze als aan de andere kant van de Atlantische Oceaan.
@desjonnies: misschien luistert ie teveel naar de ‘loud minority’ (cq “alfisti”)
@desjonnies: En dat terwijl ze dat in de jaren ’80 en ’90 wel deden, en niet helemaal zonder succes. Allereerst met het Tipo 4 platform (164, Thema, Croma en de Saab 9000), en hetzelfde trucje deden ze nog eens over met het platform van de toenmalige Fiat Tipo.

Wat ik ook niet begrijp is dat ze het platform van de Giulia niet uitbuiten. Er had allang een Sportwagon kunnen zijn. Of een chique coupé. Of desnoods een vierdeurs coupé.

Ben benieuwd of ze daadwerkelijk een verlengd platform gaan gebruiken voor een model boven de Giulia. En benieuwd of dat gaat verkopen. Ik draag Alfa Romeo een warm hart toe, maar met een auto komen in het segment waar A6, 5-Serie en E-klasse de dienst uitmaken is op zijn zachtst gezegd gedurfd.
@moveyourmind: Een SportWagon krijgen ze niet meer verkocht, want iedereen wil nu blijkbaar een SUV, dus Stelvio. Een chique coupé brengt meestal geen geld op. Mooi, ja, begeerlijk, jaaaaa, maar verkocht krijgen? Nee. Vierdeurscoupé lijkt geen slecht idee, maar welke zijn er tegenwoordig op de markt? Of liever, welke worden er verkocht? Alleen MB en BMW. Voor de rest? Zie jij veel VW CC’s rijden? Alfa heeft, jammer genoeg, nog niet de naam om een 4d-coupé verkocht te krijgen.

En onder “lange-wielbasis-versies van de Giulia en Stelvio” versta ik niet een model erboven, maar eerder: versies voor de Chinese markt…
Tja, ik denk dat ze een aantal jaren geleden al de boot hebben gemist. Hoe stijlvol zo’n MiTo of Giulietta ook mag zijn, de meeste consumenten zien zichzelf liever in een crossover rijden. In plaats van de 4C uit te brengen, had Alfa de ontwikkelingskosten beter éérst aan zo’n mini- of midi-SUV kunnen uitgeven. Dan zou er nu wellicht een leuke opvolger hebben klaargestaan.
Tja, als je 15j geleden voor het laatst een platform ontwikkelt houdt het een keer op he. Snap er niks van, zeker de MiTo was behoorlijk succesvol. Net als de Punto btw. Onbegrijpelijk dat ze daar geen opvolgers voor klaar hebben staan.
Dat de giulietta geen opvolger krijgt is echt waanzin…
De Giulietta krijgt gewoon een opvolger hoor. Hij krijgt een flinke make-over, zodat deze over een paar jaar opgevolgd kan worden door een RDW hatchback.
@lalancia: voor een make-over is het echt te laat. Stap eens in een willekeurige nieuwe C-segmenter en daarna in de Alfa. De tranen schieten in je ogen. Dat ding is echt niet meer bij de tijd.
@poes: Inderdaad. Dat ding is al pakweg 5 jaar toe aan een flinke refresh betreffende het dashboard.

Alfa wil premium zijn maar als ik naar de center console kijk heb ik dat gevoel totaal niet.
Italie blijft verbazen…eerst een tankwagen die ontploft, dan een brug dat inzakt door wanbeheer van tolgeld en nu weer de Mito die verdwijnt
Geen Mito meer, ok. Maar er moet een opvolger komen van de Guilietta.

Ze moeten begrijpen dat er meer Alfa op de weg zichtbaar moet zijn. Dat lukt niet wanneer je goedkoopste auto de Giullia is.
Dat de driedeurs aan het verdwijnen is is al een tijdje duidelijk. Dus logisch dat Alfa dat ook doet.

Maar om nu helemaal geen opvolger voor dat leuke Mitootje te maken? Che peccato!!
Alfa Romeo is eigenlijk nooit een succes geweest (op een uitzondering na). Voor liefhebbers, meer niet.
Eruit met dat ding en snel bezig met het ontwikkelen en produceren van een rwd en awd giulietta! Het 2.0T blokje uit de Stelvio/Giulia kan er zo in👍🏻

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).